Mystik Startkrans/starter På 1.9 Tdi 81 Kw Afn Motor

Besvar
Naval
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. jan 2016, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Mystik Startkrans/starter På 1.9 Tdi 81 Kw Afn Motor

Indlæg af Naval » 19. jan 2016, 16:14

Hej...
Jeg er kommet i blindgyde !!
Starter tager ikke fat i kransen...ny starter mont. ...(bestilt efter årg./motor afn) og dette hjælper ikke, samme scenarie.
Starter slår til, men når kun at "børste" tænder på kransen.

Svinghjulskransen er drejet, set efter fysisk og ser ok ud. Og umiddelbart ingen slør noteret.

Når tdi motoren kører er der ingen mislyde, som hvis der sidder et dobb. Masse svinghjul..og dette skulle være defekt.

Har prøvet at sætte direkte stel på motor i tilfælde af svagt stel.

Spørgsmål:
- kan det alligevel skyldes svagt stel som gør at starter ikke aktiveres korrekt og ikke har spænding nok til gribe/dreje svinghjulet ?
- overtog bilen med denne fejl..hvor tidligere ejer fortæller at problemet i starten kun var der ind imellem og over en måned tog til ...og endte med som det er nu.
Endvidere i begyndelsen med problemet, ..når bilen havde kørt og stod stille et par timer, startede den altid fint igen.

Er der nogle brugere her som har oplevet lignende..eller et skarpt bud på løsning/fejlfinding.
Vil være taknemmelig for input ..tak :)...vh henrik

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 320 times
Been thanked: 368 times

Re: Mystik Startkrans/starter På 1.9 Tdi 81 Kw Afn Motor

Indlæg af GranTurismo » 20. jan 2016, 17:03

hvis du ligger spørgsmålet under Teknik/Motor er der nok større chance for at få kvalificeret hjælp.

Dette er til spørgsmål og info om VAGcars...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Naval
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. jan 2016, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Mystik Startkrans/starter På 1.9 Tdi 81 Kw Afn Motor

Indlæg af Naval » 21. jan 2016, 17:26

Ja,..jeg så også at det ville være bedre..Tak :)

eriksn
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Mystik Startkrans/starter På 1.9 Tdi 81 Kw Afn Motor

Indlæg af eriksn » 21. jan 2016, 17:37

Det kan godt være et dårligt batteri, som ved opstart af kold og træg motor ikke kan leverer tilstrækkeligt kraft.
(tjek lige den direkte stelforbindelsen fra batteri til stel, det kan sagtens være rust imellem)
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL

Naval
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. jan 2016, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Mystik Startkrans/starter På 1.9 Tdi 81 Kw Afn Motor

Indlæg af Naval » 25. jan 2016, 21:38

Batteri er på max og friskt. Har prøvet med stel direkte på motor, men vil nu afmont. alle større stelforbindelser, rense dem.

Har også fået tippet at det kan være krumtapsføler som er defekt så den forhindrer at motor kan startes ??!!

Nogen der oplevet dette ?

eriksn
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Mystik Startkrans/starter På 1.9 Tdi 81 Kw Afn Motor

Indlæg af eriksn » 27. jan 2016, 11:54

Hvis du er sikker på at tandkrans på svinghjul er ok og starter /batteri er nyt, så må du ind og lede i el diagram og finde det relæ der får besked fra tændingslås på at starte motor, i så fald må fejlen skulle findes der (tændingslås/bundstykke ledning til startrelæ, sikring samt relæ.)
jeg tror ikke at krumptapsføler har nogen indflydelse i selve start øjeblikket.
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL

Naval
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. jan 2016, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Mystik Startkrans/starter På 1.9 Tdi 81 Kw Afn Motor

Indlæg af Naval » 17. feb 2016, 14:11

Ja,..det må være næste fejlsøgning.

Med den gamle (lidt tandslidte starter) fik jeg startet bilen ved at rykke den i gear og derved flytte tandkransen en smule (motoren stopper altid ?..på et af fire samme steder så tandkransen har et primært slidområde x 4 ?)

Jeg skal også igen efterse kransen for slid på tændernes forkant. Skulle et slid lige der (på de 4 x primære indgrebs tænder) begrænse at en helt ny starter ikke kan lave indgreb i kransen ?

Og når skal også total afrense/slibe til max. stelforbindelser...Den primære ved siden af batteriet ser ganske rusten ud og kan være slem i selve kontaktfladen..det vil jeg håbe kan hjælpe.

Som det foreløbig har været: Ved aktivering starteren slynges dens 9'er tandhjul ind til kontakt med tandkransen hvor den lige børster tænder og derefter laver en hurtig rotations lyd.

Kunne virkelig være rart af få bilen igang. Indtil videre har jeg også forhørt mig hos et par VW værkstedet hvor de ikke har mødt lignende problem.

eriksn
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Mystik Startkrans/starter På 1.9 Tdi 81 Kw Afn Motor

Indlæg af eriksn » 17. feb 2016, 15:43

Så er det jo tandkrans, der er ved at blive "tandløs" hvis du ved at rykke bilen i gear og derved flytte tandkrans i forhold til starter, så den havner et sted hvor der er nogle tænder der er ok det er jo en ret sikker diagnose for netop slidt tandkrans.
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL

Naval
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. jan 2016, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Mystik Startkrans/starter På 1.9 Tdi 81 Kw Afn Motor

Indlæg af Naval » 17. feb 2016, 16:37

Ja, det har jeg også med i mente...men det er nærmest ikke synligt på tandkransen...
Er et nærmest usynligt slid allerede nok og som gør at starter ikke griber ind...?
Det vil være møg ærgeligt at åbne helt ind til koblingen og konstatere at fejlen ikke ligger på kransen..
Jeg har bilhistorik som gør mig tilbageholdende mht. at handle for hurtigt.

eriksn
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Mystik Startkrans/starter På 1.9 Tdi 81 Kw Afn Motor

Indlæg af eriksn » 17. feb 2016, 17:25

Så skal du igang med udmåling ,først af starter sæt den fast i filebænk,strøm på og (pas på nallerne) aktiver start relæ så det lille tandhjul kommer i yderposition ,marker nøjagtigt hvor tandhjulet er når det er i start/indgrebs position og tag nøjagtigt mål med skydelærer, tag derefter mål fra flance og ind til startkranstænder så kan du jo måle dig frem til hvor meget "tand" den tar fat med.
Men hvis du ka få den til at starte ved at skubbe den i gear og dermed rykke tandkranspositionen så dytten herefter starter gir det næsten sig selv at der må være steder på tandkransen hvor den er afgnasket ;)
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL

Naval
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. jan 2016, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Mystik Startkrans/starter På 1.9 Tdi 81 Kw Afn Motor

Indlæg af Naval » 20. feb 2016, 12:57

Ja, tak :)..starter måles asap..ser om den matcher tandkrans dybden ...og tandkrans efterses nøje igen..

Iflg. VW/bilens data mm. skulle den køre med "alm" massiv svinghjul !
Sendte VW 81 Kw på markedet med begge typer svinghjul på en DHF gearkasse ?

Og det næste er jo om jeg skal/bør forsætte med det bilen er lev. med ?
Der er meget at læse om netop 1.9 tdi svinghjuls problemer på forskellige fora.

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: Mystik Startkrans/starter På 1.9 Tdi 81 Kw Afn Motor

Indlæg af styker » 20. feb 2016, 15:06

googler man (afn schwungrad) ser det da ud til at standard er dual mass på den motor.
Jeg ville nu nok vælge at montere et nyt sachs sæt med ny kobling, og hvis man regner med at det holder mindst 200kkm skal du så have bilen længere.

Besvar

Tilbage til "Motor"