2.0 FSI, langsom til at starte

Besvar
Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Bopjensen » 13. feb 2016, 09:10

Hej

Min A3 8PA 2005, 2.0FSI, er en gang imellem langsom til at starte.

Den har fået nyt batteri sidste sommer, og det lyder ikke som om den mangler strøm. Den kører bare 4x så lang tid med starteren som normalt.

Jeg har tjekket temp. måler, og den måler tilsyneladende korrekt.

Bilen har kørt 285k.

Hvad kan der være galt?

Venlig hilsen Bo

AndyA
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 23. jun 2015, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af AndyA » 13. feb 2016, 09:58

Til sodet ventiler eller en dårlig benzin dyse ?
Seat Altea 2,0 TFSI FR '07 - Benzin er til for at blive brugt!!

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Bopjensen » 13. feb 2016, 10:47

Kan det virkelig få den til at være længe om at starte?

For det meste starter den fint, men lige et par gange om ugen er den lit længe om at springe i gang.

Når den først springer i gang kører den som den altid har gjort.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Anders D » 13. feb 2016, 10:52

Jeg synes du skal starte med at lave en autoudlæsning med VCDS og poste den her. Der kan være mange årsager til det symptom. I første omgang skal du på kold motor (en morgen f.eks.) prøve at lytte efter, om pumpen i tanken "primer" når du låser bilen op og åbner førerdøren. Gør den det?

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Bopjensen » 13. feb 2016, 10:59

Der er ingen fejlkoder.

Når man åbner førerdøren kan man høre tankpumpen.

Jeg har så ikke lige lagt mærke til om jeg også kan høre den når den er dårlig til at starte.

Jeg troede lidt at pumpen var enten/eller

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Bopjensen » 14. feb 2016, 08:31

Mon det kan være benzinfiltret/trykregulatoren der sidder under bunden?
Kan se at AHW har dem oprettet på deres hjemmeside.

Er der en med de rette forbindelser der kan se om der skulle ligge en TPI på noget lignende. Motorkoden er BLR og reg nummer er XN55956

Venlig hilsen Bo

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Anders D » 14. feb 2016, 10:20

Jamen det kan det da godt men stil diagnosen før du skifter stumper på antagelser. Du skal scope benzintryk værdierne ud under start. Ved ikke om du kan med vcds på din model men så skal du nok forbi en mekaniker med mulighed for mekanisk måle trykket. Jeg mener dog du kan se trykket på fuel rail på en måleblok i vcds. Kan man i hvert fald på tsi.

Jeg synes altså temperatur sensoren er den mest plausible fejlende komponent. Er du helt sikker på du har tjekket værdierne på den korrekte?

Der kommer rigtig mange mulige årsager når man Googler 2.0 fsi long crank.

Heriblandt desværre utæt toppakning.

Hvis jeg skulle stille en diagnose ville jeg gøre det i denne rækkefølge:

Brændstof
Tænding
Kompression

Synes bare der burde ligge en fejlkode på de 3 områder. Det er derfor jeg spørger til det med temperatur sensoren.


https://www.google.dk/search?q=2.0+fsi+ ... long+crank+

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Bopjensen » 14. feb 2016, 10:29

Det håber jeg s..... godt nok ikke det er!!

Den bruger hverken olie eller vand, så kan det vel næsten ikke være det.

Jeg kan godt se benzintryk med vcds, men det er bare pis svært at fejl finde på, for det er kun hver 20. gang at problemet er der, og når man åbner døren primer den, så jeg ved ikke helt hvordan jeg skal kontrollere det.

G62 viser 24 grader efter 4-5 timer i en garage på 16grader.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Anders D » 14. feb 2016, 10:46

Når den endelig starter er det så trægt eller springer den i gang som normalt?

Lugter den af benzin når symptomet er tilstede?

G62 kan vel sporadisk godt give forkert signal. Tjek eventuelt stik og ledninger.

Du er nok også nødt til at uddybe symptomet. Hver 20. gang er den så varm, kold eller midt i mellem? Kan den starte normalt for så få minutter efter være træls?

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Bopjensen » 14. feb 2016, 11:46

Om natten holder den i opvarmet garage 16 grader, og der er aldrig problemer om morgenen.

Ca. 2 gange om ugen når man skal hjem fra arbejde, er den lidt længe om at starte.
Min kone parkerer udenfor, og jeg parkerer i garage anlæg der ikke er opvarmet. Tror dog ikke at temp kommer under 10 grader derinde.

Hvis den normalt skal køre med starteren i 1 sek. inden den starter, så skal den nok køre 3-4sek når det er galt.

Når den springer i gang kører den fint, også i tomgang. Jeg har ikke bemærket at den lugter af benzin, ej heller at den ryger mere end normalt.

Det der med Temp sensoren, er symptomet ikke at den så ikke vil starte når den er varm?

Jeg synes det er lidt op ad bakke at fejlfinde på.

Venlig hilsen Bo

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Anders D » 14. feb 2016, 12:06

Hvis temp. sensor viser at vandet er varmt men det ikke er i virkeligheden.

Ja, så vil den have sværere ved at starte end normalt, fordi den ikke hæver brændstofmængden i det omfang, der er behov for ved koldstart.

Defekt ledning eller sensor vil godt kunne forklare det mønster du beskriver, om end jeg synes det er lidt underligt du aldrig ser det derhjemme. Men der har den så også en temperatur hvis betingelser den kan have nemmere ved at starte under.

ECU burde kaste en fejlkode ved uplausibelt signal (defekt stik eller ledninger). Jeg tror på defekt sensor.

Hvis omvendt ved varm og sensor siger den er kold, vil den overkompensere og give mere benzin efter temperaturbehov. Men der vil lambdasensor give logikken besked på at sætte mængden ned og det vil ikke i sig selv give problemer med at starte. Det vil det med det beskrevne at sensor siger bilen er varm, men reelt ikke er det.

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Bopjensen » 14. feb 2016, 12:30

Ja, jeg synes jo også at det burde give en fejlkode.

Det kan også være at jeg bare skal vente til at problemet bliver værre.

Jeg er bare tilhænger af at tage tingene i opløbet, så man ikke lige pludselig holder med en bil der ikke vil starte 5min før vuggestuen lukker :-)

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Anders D » 14. feb 2016, 12:35

Hvis sensor giver en plausibel værdi men et forkert vil det ikke kaste en fejl. Det vil det oftest ved defekte kabler.

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Bopjensen » 14. feb 2016, 12:41

Det må jeg vidst heller få kigget på i aften.

Jeg kunne vel i teorien scope signalet og så pille lidt ved ledningen og se om det ændrer noget.

Synes bare stadig det lyder underligt hvis det skulle være den, men hvad skulle det snart ellers være..

Hvis det var filter eller pumpe ville jeg vel få udsættere på motorvejen..

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Anders D » 14. feb 2016, 12:42

Ja og i det mindste en fejlkode enten på tryk manglen eller en side effekt.

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Bopjensen » 14. feb 2016, 12:55

Fatter det ikke. Jeg må grave lidt i det i aften..

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: 2.0 FSI, langsom til at starte

Indlæg af Bopjensen » 14. feb 2016, 22:21

Tror altså ikke det er den temp sensor.

Nu har jeg lige scopet fra 0 grader til 90 og det er bare en fin jævn kurve.

Jeg må nok vente på at problemet forsvinder igen, eller bliver værre.

Venlig hilsen Bo

Besvar

Tilbage til "Motor"