AUDI A3 danser som en stiv græker

Besvar
Stefty
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. jun 2015, 13:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

AUDI A3 danser som en stiv græker

Indlæg af Stefty » 24. feb 2016, 14:39

Hej alle

Jeg har problemer med min Audi A3 der hakker/rykker. Problemet kommer ved sejtræk, altså stille og rolig acceleration og i semi lave omdrejninger. Bilen skal være varm inden jeg umiddelbart kan fremprovokere hak/ryk. Den har tidligere haft hak/ryk men det var mere konstant og skyldtes ledningsnettet til dysserne.

Bilen:
Audi A3 sportback 2.0 tdi
09/2004
BKD motor
285.000 km
DSG 6 trin

Symptomer:
Ved kold motor er der umiddelbart ingen symptomer. Når motoren når driftstemperatur og man accelerer stille og roligt og bilen "sejtrækker" en smule kommer der hak/ryk. Det er primært i 5 gear, hvor det er værst (motor føles som om den vil ind i kabinen og sidde). Det er også lidt slemt i 6 gear og kan ligeledes fremprovokeres i 4 gear. Det er primært ved semi lave omdrejninger og kan undgås hvis man giver den fuld pedal (i hvert fald som jeg umiddelbart mærker det).

Fejlfinding og tiltag:
Mekanikeren skiftede svinghjulet da han var ret sikker på det skabte fejlen (Før han skiftede svinghjulet var der ikke store kraftige ryk/hak, de var mindre voldsomme og han var også ude i en kobling der gled lidt i det). Det hjalp ikke med svinghjulet og fejlen skiftede karakter fra midre ryk til kraftige ryk og ligner umiddelbart ikke et kobling problem som de snakkede om i starten. Der kom herefter en 3 mekaniker til (fra andet værksted) og så på maskinen og han mente det var trækakslen ved højre forhjul der lavede de hak/ryk, da den var lidt "bevægelig".

For mig virker det som om vi famler i blinde og ikke rigtig ved hvad det er, hvilket forståeligt nok er svært. Lige nu siger en at det er et dysse problem og en anden at det er en trækaksel og de hælder mest til trækakslen. Jeg er forvirret :D

Spørg endelig hvis I mangler mere info.

Har I nogle ideer?

Bor i København hvis der skulle være en TDI supermand i nærheden må I lige sige til.

Mvh Steffen
These users thanked the author Stefty for the post:
Jannik

eriksn
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: AUDI A3 danser som en stiv græker

Indlæg af eriksn » 24. feb 2016, 14:55

Du skal ha en vcds udlæsning, ellers blir det kun gætterier, om hva "Grækeren er stiv af" ;)
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL

Mathias2109
Helt nyt medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20. maj 2014, 15:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: AUDI A3 danser som en stiv græker

Indlæg af Mathias2109 » 24. feb 2016, 15:33

når træk akslerne er i stykke, er det ofte de inderste led som gør at den ryster ved acceleration. men de ville ryste hele tiden ved acceleration.
den kan også være et motor ophæng der er i stykke ?

men, i det du skriver at det kun er når den er varm. lyder det underligt hvis det var en træk aksel eller et motor ophæng, fordi at de gør det samme uanset om det er en varm motor eller kold.
så derfor lyder det mere som noget hvor den sætter ud?
eller måske din DSG gearkasse ?

det er svært at sige noget præcist, når man ikke har prøvet bilen.
men er det nogle fejl på motor eller gearkasse, nok et meget godt sted at starte ;)

Stefty
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. jun 2015, 13:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: AUDI A3 danser som en stiv græker

Indlæg af Stefty » 24. feb 2016, 15:58

Hej Eriksn

Ja det har de gjort et par gange. Den kommer ikke frem med noget specifikt. Ham der hælder til en dysse siger at den ene dysse "slår lidt ud" når den laver de hak/ryk der under kørsel. Den anden mekaniker (ven der arbejder på aut. værksted) siger det er trækakslen og at den dysse ikke burde skabe problemet.

Men der har været udlæsninger og derudover lavet målinger under kørsel og det giver squ ikke et klart billede af hvad der sker.

Er nok bare desperat :shock:

Stefty
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. jun 2015, 13:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: AUDI A3 danser som en stiv græker

Indlæg af Stefty » 24. feb 2016, 16:04

Hej Mathias

De tjekkede alle motorophæng som det første og det var ikke nogle af dem der lavede problemer.

Ja det er nemlig svært hvis folk ikke prøver skidtet, det er umuligt at beskrive helt præcist.

Ville gearkassen ikke lave det konstant hvis det var den der havde en fejl og ligeledes i alle gearskift og ved alle omdrejninger?

Ved ikke om det er udsættere, men det kan da også være en mulighed.

Mathias2109
Helt nyt medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20. maj 2014, 15:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: AUDI A3 danser som en stiv græker

Indlæg af Mathias2109 » 24. feb 2016, 19:11

Havde en golf v 2,0 TDI fra 06 med DSG. Den hakkede i andet gear ved normal kørsel og varm motor.
Det var megatronic-enheden, der sidder i gearkassen som var defekt. efter den blev skiftet forsvandt det.
Når man kørte i andet gear, var det som om at den "Sætte ud". den rykkede i hele bilen.

Skal ikke kunne sige om det er den i din bil. dette er bare min egen erfaring ;)

hendo999
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. jan 2019, 17:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: AUDI A3 danser som en stiv græker

Indlæg af hendo999 » 23. jun 2019, 18:34

Hej
Jeg har en Audi A3 med automatgear.
Den hakker også ved lave omdrejninger, når den bliver varm. Typisk efter 20-30 min. Den kan også ryste lidt ved skarpe sving. Det lyder ligesom at det hele rasler.
Har du fundet fejlen ? :)

Besvar

Tilbage til "Motor"