Side 1 af 1

G4 1,8 20V tricks til støjdæmpning ønskes

: 10. mar 2016, 18:36
af Carsten Nielsen
Jeg kører mest i by og på landevej. Der generer støjen ikke så meget, men det er noget belastende på motorvej.

Motoren er jo mildt sagt ikke kendt for at være støjsvag når den ligger på tværs. Jeg gætter på det er konstruktionen af forrøret der er kikset?!?

Findes der nogle cowboytricks til at reducere brummeriet fra udstødningen :?: Jeg synes jeg engang læste noget om at pakke forrøret (begge 2 enkeltvis) ind i powerwrap, kan det passe :?:

Re: G4 1,8 20V tricks til støjdæmpning ønskes

: 14. mar 2016, 15:41
af Carsten Nielsen
Argh nitte. Er der virkelig ingen der har været generet af støjen og tænkt, det kan jeg gøre noget ved :(

Re: G4 1,8 20V tricks til støjdæmpning ønskes

: 14. mar 2016, 15:51
af Roeden
Har også haft fornøjelsen af sådan en lav gearet karl, og er helt enig, ikke ideel motorvejs cruiser!
Der er vel ikke så meget andet at gøre end at montere støjdæmpning i alle hulrum, under gulvtæppet i bagerum osv.
Et større projekt uden den garanterede virkning, har selv givet ibizaen turen i hulrum, døre og bagagerum det har klart hjulpet men det er ikke en mirakelkur.

Roeden

Re: G4 1,8 20V tricks til støjdæmpning ønskes

: 14. mar 2016, 16:04
af Engolf_R
Jeg har haft en G4 magen til din fra ny af i 1999 og 8 år frem :)
Den eneste irriterende støj jeg kan huske, var en kraftig resonnans i kabinen ved motorvejskørsel ved ca. 120 km/t :|
Så jeg kørte stort set aldrig med den hastighed ;)
Forstår ikke helt hvad du mener med, at den støjer fordi motoren er tværstillet :?

Re: G4 1,8 20V tricks til støjdæmpning ønskes

: 14. mar 2016, 21:35
af Bonden
Har også haft sådan en, syntes ikke den larmede specielt. Den er ikke utæt eller noget?

Re: G4 1,8 20V tricks til støjdæmpning ønskes

: 14. mar 2016, 21:49
af Carsten Nielsen
Engolf_R skrev:Jeg har haft en G4 magen til din fra ny af i 1999 og 8 år frem :)
Den eneste irriterende støj jeg kan huske, var en kraftig resonnans i kabinen ved motorvejskørsel ved ca. 120 km/t :|
Så jeg kørte stort set aldrig med den hastighed ;)
Forstår ikke helt hvad du mener med, at den støjer fordi motoren er tværstillet :?
Jep, den er værst ved 120 km/t. Jeg synes dog allerede den larmer fra 100 km/t og op. Den kan også mærkes som summen ved fødderne. Det mærkelige er at jeg synes larmen er værst de første par minutter på motorvej for derefter at blive lidt mindre markant. Som om motoren bliver mindre anstrengt. Kunne det være kat'en der blokeret pga. de mange småture kombineret med fed blanding på nødprogram :?:

Med tværstillet mener jeg ikke at alle tværstillede motorer larmer. Men prøver man f.eks. denne motor i en Passat 3B er der slet ikke samme resonans. De har været heldigere med udformningen af udstødningen og lyddæmpningen. En G4 1,8T er også meget mere støjsvag. Måske fordi turboen "æder" støj og vibrationer på udstødningssiden.

Jeg er heller ikke sikker på min er helt som den skal være (endnu). Jeg købte den i december. 16 år gammel med kun 70 kkm på klokken. Den kørte nødprogram da jeg overtog den pga. stik på knastføler ikke var sat i. Det har sikkert ikke været sat i siden tandremsskift for 3 år og 6 kkm siden. Den har fået lidt bell-add, og der er da kommet lidt mere liv i den. Men jeg er i tvivl om der er en lille utæthed på indsugning eller udblæsningen. Der er ikke noget at høre ved blokering af udstødning. Ikke at jeg kommer op i de omdrejninger normalt, men over 4000 omdr. taber den lidt pusten. Det er dog blevet lidt bedre med tiden.

Man kan jo så også blive i tvivl om tandremmen står rigtigt når stikket til knastføler ikke var sat i :roll:

Hvor i Kbh. holder du til. Vil du med på en køretur og lytte om min larmer mere end normalt :?:

Re: G4 1,8 20V tricks til støjdæmpning ønskes

: 14. mar 2016, 21:54
af Carsten Nielsen
Roeden skrev:Har også haft fornøjelsen af sådan en lav gearet karl, og er helt enig, ikke ideel motorvejs cruiser!
Der er vel ikke så meget andet at gøre end at montere støjdæmpning i alle hulrum, under gulvtæppet i bagerum osv.
Et større projekt uden den garanterede virkning, har selv givet ibizaen turen i hulrum, døre og bagagerum det har klart hjulpet men det er ikke en mirakelkur.

Roeden
Jeg kan så omvendt sige at jeg også har haft fornøjelsen af en Ibiza 6L, dog en 1,4 75 hk. Der er en del mindre motorstøj, men mere hjulstøj end i golfen.

Re: G4 1,8 20V tricks til støjdæmpning ønskes

: 14. mar 2016, 22:32
af Engolf_R
Carsten Nielsen skrev: Hvor i Kbh. holder du til. Vil du med på en køretur og lytte om min larmer mere end normalt :?:
Jeg tror desværre ikke, at jeg kan hjælpe dig mht., hvordan din bil bør lyde :oops:
Du må nok søge professionel hjælp :ugeek:
Men, håber du får løst problemet 8-)

Re: G4 1,8 20V tricks til støjdæmpning ønskes

: 14. mar 2016, 23:07
af Mellow
Carsten Nielsen skrev:Jeg kører mest i by og på landevej. Der generer støjen ikke så meget, men det er noget belastende på motorvej.

Motoren er jo mildt sagt ikke kendt for at være støjsvag når den ligger på tværs. Jeg gætter på det er konstruktionen af forrøret der er kikset?!?

Findes der nogle cowboytricks til at reducere brummeriet fra udstødningen :?: Jeg synes jeg engang læste noget om at pakke forrøret (begge 2 enkeltvis) ind i powerwrap, kan det passe :?:
Hvilken dæk og profil kører du med?

Re: G4 1,8 20V tricks til støjdæmpning ønskes

: 15. mar 2016, 12:35
af Carsten Nielsen
Mellow skrev:
Carsten Nielsen skrev:Jeg kører mest i by og på landevej. Der generer støjen ikke så meget, men det er noget belastende på motorvej.

Motoren er jo mildt sagt ikke kendt for at være støjsvag når den ligger på tværs. Jeg gætter på det er konstruktionen af forrøret der er kikset?!?

Findes der nogle cowboytricks til at reducere brummeriet fra udstødningen :?: Jeg synes jeg engang læste noget om at pakke forrøret (begge 2 enkeltvis) ind i powerwrap, kan det passe :?:
Hvilken dæk og profil kører du med?
205/55-16" Conti TS850 vintersutter. Jeg nåede kun kortvarigt at køre på sommerdækkene. 195/65-15". Noget Matador stads. Fint støjsvage og står fast på våd vej, men damn de er bløde i kasserne.

Jeg tror jeg må se om ikke der er en utæthed et sted. Nu er det også snart vejr til at rode bil i perlegruset igen :)

Re: G4 1,8 20V tricks til støjdæmpning ønskes

: 13. jun 2016, 22:16
af Carsten Nielsen
Jeg fandt ingen utætheder på udstødningen. En kollega havde så tidligere prøvet på en riskoger at indmaden bare var udbrændt.

Der er idag blevet monteret en Eberspächer udstødning til erstatning for den Bosal der sad på. Nu er resonansbrummen erstattet af en lidt lavere snerren fra udstødningen. Lydløs bliver en 1.8 20v uden turbo ikke, men den er dog blevet bedre nu.

Re: G4 1,8 20V tricks til støjdæmpning ønskes

: 14. feb 2017, 20:14
af Carsten Nielsen
Lige for at støve mit gamle indlæg af. Bilen har stadig nogle møgirriterende resonanser ved 2000 og 2600 omdr. Jeg troede kat'en var original med så få kørte km. Men der sidder en Walker på. Det er den der vibrerer og larmer.


Sent from my iPhone using Tapatalk