Forvarmer problem A4 2.5 tdi fra 2001
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 19. jun 2015, 13:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Forvarmer problem A4 2.5 tdi fra 2001
Har et irriterende problem jeg håber en eller anden kan hjælpe med.
Audi A4 2.5 TDI fra 2001
Når bilen er 15-25 grader kan den ikke starte ordentligt. Forvarmeren kører ikke.
Starteren skal køre i 10-20 sekunder før bilen starter, og den ryger gevaldigt (sort røg).
Om morgenen kæmper den sig igang medmindre jeg slukker/tænder 2-3 gange.
Når bilen er varm er der ingen problemer.
Bilen har været hos 2 forskellige mekanikere, og de kan ikke finde fejlen. VCDS viser ingen fejl.
Jeg tænker en hurtig løsning er at ændre i styringen så forvarmeren kører længere tid, men kan man gøre det?
Hvem kan gøre det?
Håber en eller anden har en løsning.
På forhånd tak.
Audi A4 2.5 TDI fra 2001
Når bilen er 15-25 grader kan den ikke starte ordentligt. Forvarmeren kører ikke.
Starteren skal køre i 10-20 sekunder før bilen starter, og den ryger gevaldigt (sort røg).
Om morgenen kæmper den sig igang medmindre jeg slukker/tænder 2-3 gange.
Når bilen er varm er der ingen problemer.
Bilen har været hos 2 forskellige mekanikere, og de kan ikke finde fejlen. VCDS viser ingen fejl.
Jeg tænker en hurtig løsning er at ændre i styringen så forvarmeren kører længere tid, men kan man gøre det?
Hvem kan gøre det?
Håber en eller anden har en løsning.
På forhånd tak.
-
- Medlem
- Indlæg: 726
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: DynoTrim
- Geografisk sted: Hadsund
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Forvarmer problem A4 2.5 tdi fra 2001
Km tal ?
Sådan en bør kunne starte relativt problemfrit helt uden gløderør ned til omkring frysepunktet.. det kan en 4 cyl 1,9 TDI ihvertfald.
Det kan være slidte dyser og slidt dårlig pumpe.. hvis ikke fuel er slået ordentlig i stykker brænder det skidt bare temp er under 50°
Motor kan også mangle kompression som også nedsætter varmen markant i kold tilstand.
Sådan en bør kunne starte relativt problemfrit helt uden gløderør ned til omkring frysepunktet.. det kan en 4 cyl 1,9 TDI ihvertfald.
Det kan være slidte dyser og slidt dårlig pumpe.. hvis ikke fuel er slået ordentlig i stykker brænder det skidt bare temp er under 50°
Motor kan også mangle kompression som også nedsætter varmen markant i kold tilstand.
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 19. jun 2015, 13:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Forvarmer problem A4 2.5 tdi fra 2001
bilen har kørt 330.000
Dog er der skiftet motor ved 200.000
Mekkernes bedste bud er også dysser, men gider ikke få dem skiftet hvis det viser sig det ikke er problemet. Har efterhånden smidt en del penge efter denne fejl.
Derfor var spørgsmålet egentlig også om man kunne ændre i styringen så gløderørene først slukkede ved en højere temp end de gør nu, og tændte ved en højere temp også.
Dog er der skiftet motor ved 200.000
Mekkernes bedste bud er også dysser, men gider ikke få dem skiftet hvis det viser sig det ikke er problemet. Har efterhånden smidt en del penge efter denne fejl.
Derfor var spørgsmålet egentlig også om man kunne ændre i styringen så gløderørene først slukkede ved en højere temp end de gør nu, og tændte ved en højere temp også.
-
- Medlem
- Indlæg: 726
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: DynoTrim
- Geografisk sted: Hadsund
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Forvarmer problem A4 2.5 tdi fra 2001
Det kan man godt.. Har lavet det nogle gange på biler som kører på raps.. men det koster det samme om en optimering da arbejdet er stort set det samme...
Til info er sort røg uforbrændt = dårlig forstøvning
Hvid røg uforbrændt og timing der ikke passer..
Til info er sort røg uforbrændt = dårlig forstøvning
Hvid røg uforbrændt og timing der ikke passer..
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 19. jun 2015, 13:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Forvarmer problem A4 2.5 tdi fra 2001
Super. Tak for inputs.
Har du et forslag til hvor det kan laves henne i hovedstadsområdet?
Har du et forslag til hvor det kan laves henne i hovedstadsområdet?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: Forvarmer problem A4 2.5 tdi fra 2001
Som Rittersport skriver, bør denne motor nemt kunne starte i kold tilstand uden forvarmning hvis temp. er over frysepunktet. Min gør det uden problemer, også selv om jeg drejer nøglen til start inden kontrollampen er gået ud. Men 3 betingelser skal være opfyldt: kompression, brændstofforstøvning og korrekt indsprøjtningstidspunkt. Og naturligvis et opladet batteri, samt en starter i god form, så motoren roterer hurtigt nok i kold tilstand. Temperatursensor for kølevand har også indflydelse på brændstofmængden i startøjeblikket, det må kunne ses med VCDS om denne værdi virker troværdig.
Ryger den også sort når den skal bestille noget ?, og trækker den tilfredsstillende ?
Mvh.
Hans J.
Ryger den også sort når den skal bestille noget ?, og trækker den tilfredsstillende ?
Mvh.
Hans J.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 19. jun 2015, 13:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Forvarmer problem A4 2.5 tdi fra 2001
Ved kick Down spytter den også en stor røgsky ud hvis det er det du mener. Ydelsen kunne vel altid være bedre når den kun har 155 hyppere... Men den kører fint ved driftstemperatur.
Batteri og starter er nye.
Jeg har ingen anelse om værdierne i vcds da jeg ikke ved meget om biler. De to forskellige makkere der har kigget på den har ikke nævnt noget om temperatursensor. De har dog skiftet en masse følere uden succes
Batteri og starter er nye.
Jeg har ingen anelse om værdierne i vcds da jeg ikke ved meget om biler. De to forskellige makkere der har kigget på den har ikke nævnt noget om temperatursensor. De har dog skiftet en masse følere uden succes
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: Forvarmer problem A4 2.5 tdi fra 2001
Er problemet kommet luskende over tid eller opstået pludseligt ?. Måske den "taber" brændstoffet ved længere tids stilstand, mener ikke denne model har fødepumpe i tanken, derfor skal den være 100% tæt i brændstofsystemet. Men som du skriver, den ryger sort ved start, og det ville den jo ikke gøre hvis den mangler føde. Går den "rent" med det samme, eller er der udsættere i nogle sekunder efter starten ??7sover skrev:Ved kick Down spytter den også en stor røgsky ud hvis det er det du mener. Ydelsen kunne vel altid være bedre når den kun har 155 hyppere... Men den kører fint ved driftstemperatur.
Batteri og starter er nye.
Jeg har ingen anelse om værdierne i vcds da jeg ikke ved meget om biler. De to forskellige makkere der har kigget på den har ikke nævnt noget om temperatursensor. De har dog skiftet en masse følere uden succes
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 19. jun 2015, 13:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Forvarmer problem A4 2.5 tdi fra 2001
Udsættere?
Når den er kold kører den ikke specielt godt hvis det er det du mener.
Jeg købte bilen for 1.5 år siden, og problemet har været der siden jeg købte den.
Der er fødepumpe i tanken. Denne er også skiftet.
Når den er kold kører den ikke specielt godt hvis det er det du mener.
Jeg købte bilen for 1.5 år siden, og problemet har været der siden jeg købte den.
Der er fødepumpe i tanken. Denne er også skiftet.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 19. jun 2015, 13:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Forvarmer problem A4 2.5 tdi fra 2001
Er der ingen der har et godt bud på hvor jeg kan få ændret i styringen, så forvarmeren tænder hver gang der kommer tænding på. Hovedstadsområdet
Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 1268
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 22 times
Re: Forvarmer problem A4 2.5 tdi fra 2001
Det er da ikke et forvarmer problem.
Hvis den ikke forvarmede ville den da ryge hvid i starten.
Den kan sagtens starte helt uden at forvarme.
Få tjekket begge temperatur følere og tjekket timing på pumpen i stedet.
Hvis den ikke forvarmede ville den da ryge hvid i starten.
Den kan sagtens starte helt uden at forvarme.
Få tjekket begge temperatur følere og tjekket timing på pumpen i stedet.
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk