Forskel på blå & rød kølervæske
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 5. sep 2014, 08:59
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Forskel på blå & rød kølervæske
Vores VW Bora VR5 (fra 2000) sprang en slange igår. Så alt kølervæsken løb ud.
Idag har den været på værkstedet - en mindre operation - ny slange og den var klar igen, men værkstedet (lokal) har fyldt blå kølervæske på istedet for det røde.
Er det noget jeg skal være bekymret over? Jeg har altid fyldt den røde på..
Mvh Dan Ris
Idag har den været på værkstedet - en mindre operation - ny slange og den var klar igen, men værkstedet (lokal) har fyldt blå kølervæske på istedet for det røde.
Er det noget jeg skal være bekymret over? Jeg har altid fyldt den røde på..
Mvh Dan Ris
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 454
- Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Forskel på blå & rød kølervæske
Man skal ikke blande hverken rød/blå eller gul kølervæske sammen, VW forskriver den røde, det burde de vide på dit værksted,
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL
Audi A3 1998 1,6 AKL
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Forskel på blå & rød kølervæske
du må IKKE blande de to væsker. Den skal tappes af og der påfyldes den røde igen!
Gubs
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- hestech
- Medlem
- Indlæg: 1254
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:04
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Syd-Vestjylland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Forskel på blå & rød kølervæske
+1
Man skal principielt ikke blande. Man får en underlig brun snasket væske, hvis man er uheldig får man uopløselige aflejringer.
Værkstedet kender tydeligvis ikke til VAG kølevæske systematik.
G11 hed den gamle blå, brugt op til 1996. VW TL 774-C
G12, den første røde brugt fra 1996, VW TL 774-D/F
G12+, rød-lilla VW TL 774-D/F
G12++, Lilla VW TL 774-G
G13, Lilla VW TL 774-J
Tjek toppen af din ekspansionsbeholder, der står sikkert G12 og der er et billede af en servicebog !!!!!!
Man skal principielt ikke blande. Man får en underlig brun snasket væske, hvis man er uheldig får man uopløselige aflejringer.
Værkstedet kender tydeligvis ikke til VAG kølevæske systematik.
G11 hed den gamle blå, brugt op til 1996. VW TL 774-C
G12, den første røde brugt fra 1996, VW TL 774-D/F
G12+, rød-lilla VW TL 774-D/F
G12++, Lilla VW TL 774-G
G13, Lilla VW TL 774-J
Tjek toppen af din ekspansionsbeholder, der står sikkert G12 og der er et billede af en servicebog !!!!!!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 5. sep 2014, 08:59
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Forskel på blå & rød kølervæske
Den har været tømt helt. Alt kølervæske løb ud af den.hestech skrev:+1
Man skal principielt ikke blande. Man får en underlig brun snasket væske, hvis man er uheldig får man uopløselige aflejringer.
Værkstedet kender tydeligvis ikke til VAG kølevæske systematik.
G11 hed den gamle blå, brugt op til 1996. VW TL 774-C
G12, den første røde brugt fra 1996, VW TL 774-D/F
G12+, rød-lilla VW TL 774-D/F
G12++, Lilla VW TL 774-G
G13, Lilla VW TL 774-J
Tjek toppen af din ekspansionsbeholder, der står sikkert G12 og der er et billede af en servicebog !!!!!!
Jeg tjekker op her til morgen med værkstedet. Han er ellers utrolig dygtig - vi havde lidt problemer sidste år som to værksteder opgav at klare. Det klarede han på ingen tid.
Jeg har læst rundt på nettet. Der står G12 på beholderen. Det har jeg fyldt på altid. Men ifølge denne artikel: http://www.fdm.dk/biler/vedligeholdelse ... -betydning
Så er det åbent ikke farven der har betydning. Så det kan godt være at han har kommet den rigtige i.
Jeg tjekker i hvert fald op på det idag. Konen skal ud og køre langt idag.
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6250
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2069 times
- Been thanked: 673 times
Re: Forskel på blå & rød kølervæske
Farven har ingen betydning mere. Der kom rød på min gamle Passat da den skulle fyldes helt op da systemet blev tømt. Jeg undrede mig ligesom dig men det betyder ikke noget. Det gælder dog selvfølgelig stadig at man ikke blander de to.
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 5. sep 2014, 08:59
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Forskel på blå & rød kølervæske
Jeg fik samme forklaring her til morgen.jansom skrev:Farven har ingen betydning mere. Der kom rød på min gamle Passat da den skulle fyldes helt op da systemet blev tømt. Jeg undrede mig ligesom dig men det betyder ikke noget. Det gælder dog selvfølgelig stadig at man ikke blander de to.
Det er ikke farven med typen. Det skal være glykol - tror nok det staves sådan.
Der findes også en gul som skulle passe til det hele.
Det er vidst mest til biler før 2000 man skal passe på.
-
- Medlem
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Faaborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
Re: Forskel på blå & rød kølervæske
Nu er de fleste kølervæsker vel glykol-baseret (sænker frysepunktet). Jo ikke det det kommer an på. De nyere kølervæsker har jo en masse additiver og er tilmed long-life. Blande dem må man i hvert fald ikke. Kunne personligt aldrig drømme om at hælde det gamle G11-kølervæske på mine biler. Kører enten med G12++ eller den nye G13.
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
- Kinojserguru
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1717
- Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Re: Forskel på blå & rød kølervæske
Hvis du har fået regningen, står det vel på den hvad der er hældt på, ellers ville jeg nok spørge ham der har hældt det på.
Det duer ikke blande de forskellige typer, så derfor bør du vide hvad der er hældt på.
Det duer ikke blande de forskellige typer, så derfor bør du vide hvad der er hældt på.
/ Erik.
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Forskel på blå & rød kølervæske
danriis skrev:Den har været tømt helt. Alt kølervæske løb ud af den.hestech skrev:+1
Man skal principielt ikke blande. Man får en underlig brun snasket væske, hvis man er uheldig får man uopløselige aflejringer.
Værkstedet kender tydeligvis ikke til VAG kølevæske systematik.
G11 hed den gamle blå, brugt op til 1996. VW TL 774-C
G12, den første røde brugt fra 1996, VW TL 774-D/F
G12+, rød-lilla VW TL 774-D/F
G12++, Lilla VW TL 774-G
G13, Lilla VW TL 774-J
Tjek toppen af din ekspansionsbeholder, der står sikkert G12 og der er et billede af en servicebog !!!!!!
Jeg tjekker op her til morgen med værkstedet. Han er ellers utrolig dygtig - vi havde lidt problemer sidste år som to værksteder opgav at klare. Det klarede han på ingen tid.
Jeg har læst rundt på nettet. Der står G12 på beholderen. Det har jeg fyldt på altid. Men ifølge denne artikel: http://www.fdm.dk/biler/vedligeholdelse ... -betydning
Så er det åbent ikke farven der har betydning. Så det kan godt være at han har kommet den rigtige i.
Jeg tjekker i hvert fald op på det idag. Konen skal ud og køre langt idag.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
- Bonden
- Medlem
- Indlæg: 620
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Østerbro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Forskel på blå & rød kølervæske
Jeg er slet ikke sikker på dette, men er det ikke noget med alu + blå kølervæske ikke er super godt?
Derfor de gik over til det røde, som har den rigtige sammensætning for ikke at korrodere aluminiums-toppen.
Derfor de gik over til det røde, som har den rigtige sammensætning for ikke at korrodere aluminiums-toppen.
1997 Audi A4 1.8T Quattro
2013 MB E220 CDI
2013 Seat Leon 1,6 TDi ecomotive
2013 MB E220 CDI
2013 Seat Leon 1,6 TDi ecomotive
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Forskel på blå & rød kølervæske
Jo, tommelfingerreglen har i mange år været BLÅ til støbejern og RØD til aluminium... VAG laver så PINK som kan bruges til alt... Men ikke blandes med alt...Bonden skrev:Jeg er slet ikke sikker på dette, men er det ikke noget med alu + blå kølervæske ikke er super godt?
Derfor de gik over til det røde, som har den rigtige sammensætning for ikke at korrodere aluminiums-toppen.
taget fra ecstuning.com...
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
- Kinojserguru
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1717
- Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Re: Forskel på blå & rød kølervæske
Og for at gøre forvirringen total, så kører japanerne med grøn og gul væske men spørg mig ikke om hvad der er til hvad af dette.
I det tilfælde her, er det nok bedst at holde sig til det som fabrikken anbefaler.
I det tilfælde her, er det nok bedst at holde sig til det som fabrikken anbefaler.
/ Erik.
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
- StefanDK
- Nyt medlem
- Indlæg: 476
- Tilmeldt: 7. nov 2014, 10:25
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Ribe
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 10 times
Re: Forskel på blå & rød kølervæske
Toyota kører med rød nu, for at gøre forvirringen endnu størreKinojserguru skrev:Og for at gøre forvirringen total, så kører japanerne med grøn og gul væske men spørg mig ikke om hvad der er til hvad af dette.
I det tilfælde her, er det nok bedst at holde sig til det som fabrikken anbefaler.
Og de kan ikke lide forkert / blandet kølevæske.
Lavede en for en del år siden, hvor tærring var godt i gang.
Vandpumpehjulet var gået løs pga. tærring, hvilket resulterede i en defekt toppakning og deraf død motor.
Touran Highline 190 TDI DSG
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2667
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
- Has thanked: 0
- Been thanked: 35 times
Re: Forskel på blå & rød kølervæske
Har konsekvent altid skiftet det blå ud med rød g12 ud fra devisen om rød til alu, godt nok har nogle af mine biler været med støbejernsraket, men toppen og vandpumpe er jo stadig alu, så der bliver hældt rød på
Svan
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Svan
Sendt fra min D5803 med Tapatalk