Forskel på blå & rød kølervæske

Besvar
danriis
Helt nyt medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 5. sep 2014, 08:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af danriis » 26. apr 2016, 21:12

Vores VW Bora VR5 (fra 2000) sprang en slange igår. Så alt kølervæsken løb ud.

Idag har den været på værkstedet - en mindre operation - ny slange og den var klar igen, men værkstedet (lokal) har fyldt blå kølervæske på istedet for det røde.

Er det noget jeg skal være bekymret over? Jeg har altid fyldt den røde på..

Mvh Dan Ris

eriksn
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af eriksn » 26. apr 2016, 21:42

Man skal ikke blande hverken rød/blå eller gul kølervæske sammen, VW forskriver den røde, det burde de vide på dit værksted, ;)
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af Gubbi » 26. apr 2016, 22:26

du må IKKE blande de to væsker. Den skal tappes af og der påfyldes den røde igen!

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
hestech
Medlem
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Syd-Vestjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af hestech » 26. apr 2016, 22:37

+1

Man skal principielt ikke blande. Man får en underlig brun snasket væske, hvis man er uheldig får man uopløselige aflejringer.

Værkstedet kender tydeligvis ikke til VAG kølevæske systematik.

G11 hed den gamle blå, brugt op til 1996. VW TL 774-C
G12, den første røde brugt fra 1996, VW TL 774-D/F
G12+, rød-lilla VW TL 774-D/F
G12++, Lilla VW TL 774-G
G13, Lilla VW TL 774-J

Tjek toppen af din ekspansionsbeholder, der står sikkert G12 og der er et billede af en servicebog !!!!!!

danriis
Helt nyt medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 5. sep 2014, 08:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af danriis » 27. apr 2016, 05:02

hestech skrev:+1

Man skal principielt ikke blande. Man får en underlig brun snasket væske, hvis man er uheldig får man uopløselige aflejringer.

Værkstedet kender tydeligvis ikke til VAG kølevæske systematik.

G11 hed den gamle blå, brugt op til 1996. VW TL 774-C
G12, den første røde brugt fra 1996, VW TL 774-D/F
G12+, rød-lilla VW TL 774-D/F
G12++, Lilla VW TL 774-G
G13, Lilla VW TL 774-J

Tjek toppen af din ekspansionsbeholder, der står sikkert G12 og der er et billede af en servicebog !!!!!!
Den har været tømt helt. Alt kølervæske løb ud af den.

Jeg tjekker op her til morgen med værkstedet. Han er ellers utrolig dygtig - vi havde lidt problemer sidste år som to værksteder opgav at klare. Det klarede han på ingen tid.

Jeg har læst rundt på nettet. Der står G12 på beholderen. Det har jeg fyldt på altid. Men ifølge denne artikel: http://www.fdm.dk/biler/vedligeholdelse ... -betydning

Så er det åbent ikke farven der har betydning. Så det kan godt være at han har kommet den rigtige i.
Jeg tjekker i hvert fald op på det idag. Konen skal ud og køre langt idag.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6250
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af jansom » 27. apr 2016, 06:18

Farven har ingen betydning mere. Der kom rød på min gamle Passat da den skulle fyldes helt op da systemet blev tømt. Jeg undrede mig ligesom dig men det betyder ikke noget. Det gælder dog selvfølgelig stadig at man ikke blander de to.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

danriis
Helt nyt medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 5. sep 2014, 08:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af danriis » 27. apr 2016, 08:42

jansom skrev:Farven har ingen betydning mere. Der kom rød på min gamle Passat da den skulle fyldes helt op da systemet blev tømt. Jeg undrede mig ligesom dig men det betyder ikke noget. Det gælder dog selvfølgelig stadig at man ikke blander de to.
Jeg fik samme forklaring her til morgen.

Det er ikke farven med typen. Det skal være glykol - tror nok det staves sådan.
Der findes også en gul som skulle passe til det hele.
Det er vidst mest til biler før 2000 man skal passe på.

MarcWinther
Medlem
Indlæg: 909
Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Faaborg
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af MarcWinther » 27. apr 2016, 09:06

Nu er de fleste kølervæsker vel glykol-baseret (sænker frysepunktet). Jo ikke det det kommer an på. De nyere kølervæsker har jo en masse additiver og er tilmed long-life. Blande dem må man i hvert fald ikke. Kunne personligt aldrig drømme om at hælde det gamle G11-kølervæske på mine biler. Kører enten med G12++ eller den nye G13.
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)

VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)

Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)

Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af Kinojserguru » 27. apr 2016, 21:15

Hvis du har fået regningen, står det vel på den hvad der er hældt på, ellers ville jeg nok spørge ham der har hældt det på.
Det duer ikke blande de forskellige typer, så derfor bør du vide hvad der er hældt på.
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af SorenR » 27. apr 2016, 22:42

danriis skrev:
hestech skrev:+1

Man skal principielt ikke blande. Man får en underlig brun snasket væske, hvis man er uheldig får man uopløselige aflejringer.

Værkstedet kender tydeligvis ikke til VAG kølevæske systematik.

G11 hed den gamle blå, brugt op til 1996. VW TL 774-C
G12, den første røde brugt fra 1996, VW TL 774-D/F
G12+, rød-lilla VW TL 774-D/F
G12++, Lilla VW TL 774-G
G13, Lilla VW TL 774-J

Tjek toppen af din ekspansionsbeholder, der står sikkert G12 og der er et billede af en servicebog !!!!!!
Den har været tømt helt. Alt kølervæske løb ud af den.

Jeg tjekker op her til morgen med værkstedet. Han er ellers utrolig dygtig - vi havde lidt problemer sidste år som to værksteder opgav at klare. Det klarede han på ingen tid.

Jeg har læst rundt på nettet. Der står G12 på beholderen. Det har jeg fyldt på altid. Men ifølge denne artikel: http://www.fdm.dk/biler/vedligeholdelse ... -betydning

Så er det åbent ikke farven der har betydning. Så det kan godt være at han har kommet den rigtige i.
Jeg tjekker i hvert fald op på det idag. Konen skal ud og køre langt idag.
Billede

Billede
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
Bonden
Medlem
Indlæg: 620
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af Bonden » 28. apr 2016, 10:51

Jeg er slet ikke sikker på dette, men er det ikke noget med alu + blå kølervæske ikke er super godt?
Derfor de gik over til det røde, som har den rigtige sammensætning for ikke at korrodere aluminiums-toppen.
1997 Audi A4 1.8T Quattro
2013 MB E220 CDI
2013 Seat Leon 1,6 TDi ecomotive

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af SorenR » 28. apr 2016, 13:10

Bonden skrev:Jeg er slet ikke sikker på dette, men er det ikke noget med alu + blå kølervæske ikke er super godt?
Derfor de gik over til det røde, som har den rigtige sammensætning for ikke at korrodere aluminiums-toppen.
Jo, tommelfingerreglen har i mange år været BLÅ til støbejern og RØD til aluminium... VAG laver så PINK som kan bruges til alt... Men ikke blandes med alt...

taget fra ecstuning.com...
Billede
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af Kinojserguru » 28. apr 2016, 19:15

Og for at gøre forvirringen total, så kører japanerne med grøn og gul væske ;) men spørg mig ikke om hvad der er til hvad af dette.
I det tilfælde her, er det nok bedst at holde sig til det som fabrikken anbefaler.
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

Brugeravatar
StefanDK
Nyt medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 7. nov 2014, 10:25
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af StefanDK » 29. apr 2016, 08:42

Kinojserguru skrev:Og for at gøre forvirringen total, så kører japanerne med grøn og gul væske ;) men spørg mig ikke om hvad der er til hvad af dette.
I det tilfælde her, er det nok bedst at holde sig til det som fabrikken anbefaler.
Toyota kører med rød nu, for at gøre forvirringen endnu større :mrgreen:

Og de kan ikke lide forkert / blandet kølevæske.

Lavede en for en del år siden, hvor tærring var godt i gang.
Vandpumpehjulet var gået løs pga. tærring, hvilket resulterede i en defekt toppakning og deraf død motor.

Billede

Billede

Billede

Billede
Touran Highline 190 TDI DSG
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Forskel på blå & rød kølervæske

Indlæg af svan » 30. apr 2016, 20:45

Har konsekvent altid skiftet det blå ud med rød g12 ud fra devisen om rød til alu, godt nok har nogle af mine biler været med støbejernsraket, men toppen og vandpumpe er jo stadig alu, så der bliver hældt rød på

Svan

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Motor"