Service tjekliste hvor findes den ?

Besvar
Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Service tjekliste hvor findes den ?

Indlæg af Kinojserguru » 25. maj 2016, 21:03

Når man kører sin bil til service, er der formentlig en del tjek punkter der skal tjekkes op, men hvor finder man sådan en liste ?
Jeg kunne f.eks godt tænke mig at vide hvornår / km der skal skiftes : tændrør, pollenfilter, benzinfilter, luftfilter, tandrem, kølervæske, ribrem mm. Br.væske har jeg fundet ud af er første x efter 3 år og efterfølgende hvert andet.
Hvis man kører bilen til service, kan man vel forvente at i hvert fald det sikkerheds messige bliver set efter heri bremser, jeg forstår det sådan at hvis man vil have bremser efterset, ja så skal man spørge om det - det forstår jeg ikke helt, da jeg lavede biler var det en del af eftersynet, i dag kører men end ikke bilen på rullefeltet hvid der er blevet spurgt om det, jeg tænker - hvordan skal fru Hansen forholde sig over for det, hun forventer jo at bilen er serviceret når kun kommer til service.
Jeg gad godt se en tjekliste over hvad der egentlig skal efterses / udskiftes på de forskellige tidspunkter. Jeg har lige været afsted med bilen og kan ikke umiddelbart se at de har lavet andet end skifte olie/filter og sænke dæktrykket til 2.5 bar. Man tjekker ikke olie i gearkasse, man tjekker ikke frysepunkt for frostvæske, man tjekker ikke hvornår lappegrej skal skiftes, man smører ikke dørhængsler bare for at nævne lidt som var obligatorisk før, man har heller ikke tjekket lygtehøjden for det har jeg spurgt om.
Sætter man kun computeren til og bruger en time på at sidde og kigge ind i den ?
Jeg skal ikke bruge listen til at banke nogen oven i hovedet med, mere så jeg selv kan lave det som jeg mistænker værkstedet for at have glemt.
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Service tjekliste hvor findes den ?

Indlæg af thg » 25. maj 2016, 21:35

Det står umiddelbart i din servicebog hvad der skal laves ved hvilke eftersyn.
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Service tjekliste hvor findes den ?

Indlæg af N » 26. maj 2016, 05:44

I servicebogen står der bare hvad der KAN udføres (i begrænset omfang) - ikke hvornår eller hvor ofte det bør udføres.

Jeg kunne også godt tænke mig at se "roadmappet" for service intervallerne, enten fra VW selv eller et autoriseret værksted.

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Service tjekliste hvor findes den ?

Indlæg af Markhh » 26. maj 2016, 05:53

På golf, Octavia og i den klasse

2 år 60000 km på pollen filter
4 år 60000 km på tændrør
6 år 90000 km på brændstof filter og luftfilter
3 år eller 60000 km og derefter 2 år eller 60000 på udvidet service eftersyn
210000 km og 240000 km på kontrol af tandrem på henholdsvis diesel og benzin kan ikke huske år

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Service tjekliste hvor findes den ?

Indlæg af HHKP » 26. maj 2016, 05:55

Jeg skal ikke bruge listen til at banke nogen oven i hovedet med, mere så jeg selv kan lave det som jeg mistænker værkstedet for at have glemt.


Øh får du ikke en liste med de ting de har lavet / tjekket ?
Bremser skal efterses ved hvert service og man tester også dem når man prøve køre bilen efter servicet !!
Hvis dit værksted ikke smøre døre mm ja så er det nok det forkerte værksted du bruger :geek:
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1566
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Service tjekliste hvor findes den ?

Indlæg af janny » 26. maj 2016, 06:04

HHKP skrev:Jeg skal ikke bruge listen til at banke nogen oven i hovedet med, mere så jeg selv kan lave det som jeg mistænker værkstedet for at have glemt.


Øh får du ikke en liste med de ting de har lavet / tjekket ?
Bremser skal efterses ved hvert service og man tester også dem når man prøve køre bilen efter servicet !!
Hvis dit værksted ikke smøre døre mm ja så er det nok det forkerte værksted du bruger :geek:
For mange bilmærker er det kun visuel kontrol af bremser uanset hvilket eftersyn/antal km. Kunden skal selv bede specifikt om at bremser skal skilles/renses, eller hvis det er et godt værksted der gerne vil sælge timer anbefaler de naturligt til kunden at der bør renses/smøres bremser.
Uautoriserede kæder reklamer ofte med stort eftersyn hvor bremsesmøring er inkl. i anførte pris.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Service tjekliste hvor findes den ?

Indlæg af HHKP » 26. maj 2016, 06:17

janny skrev:
HHKP skrev:Jeg skal ikke bruge listen til at banke nogen oven i hovedet med, mere så jeg selv kan lave det som jeg mistænker værkstedet for at have glemt.


Øh får du ikke en liste med de ting de har lavet / tjekket ?
Bremser skal efterses ved hvert service og man tester også dem når man prøve køre bilen efter servicet !!
Hvis dit værksted ikke smøre døre mm ja så er det nok det forkerte værksted du bruger :geek:
For mange bilmærker er det kun visuel kontrol af bremser uanset hvilket eftersyn/antal km. Kunden skal selv bede specifikt om at bremser skal skilles/renses, eller hvis det er et godt værksted der gerne vil sælge timer anbefaler de naturligt til kunden at der bør renses/smøres bremser.
Uautoriserede kæder reklamer ofte med stort eftersyn hvor bremsesmøring er inkl. i anførte pris.

Man behøver ikke skille bremserne ad for at tjekke dem.

Men har stadig tilgode at se et eneste værksted skille tromlebremser ad for at se efter slid og smøre dem, selv om at de skriver "bremser ad skilt,renset og smurt" ;) ;)
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Service tjekliste hvor findes den ?

Indlæg af Kinojserguru » 26. maj 2016, 11:34

HHKP skrev:Jeg skal ikke bruge listen til at banke nogen oven i hovedet med, mere så jeg selv kan lave det som jeg mistænker værkstedet for at have glemt.


Øh får du ikke en liste med de ting de har lavet / tjekket ?
Bremser skal efterses ved hvert service og man tester også dem når man prøve køre bilen efter servicet !!
Hvis dit værksted ikke smøre døre mm ja så er det nok det forkerte værksted du bruger :geek:
Nej, jeg har IKKE fået nogen liste med og de ting jeg nævnte som bremser, frostvæske, lygtejustering har jeg spurgt til og fik at vide det ikke var tjekket, bilen har heller ikke været på bremsestand ... men jeg har da fået et stempel ;)
Jeg har ikke noget imod at lave "resten" selv, men vil gerne vide hvad VW havde tænkt sig hvad der skal laves. Samtlige sider i service bogen er jo ens, uanset om bilen har kørt 15.000 eller en halv million, jeg forventer der skal tjekkes / skiftes et eller andet i mellemtiden ;)
PS - bilen var til service 2. gang ved 41.000 og ville gerne vide om der først skal skiftes noget ved 71.000, for det er næste gang den skal ind, det har de i hvert fald skrevet i servicebogen.
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Service tjekliste hvor findes den ?

Indlæg af Kinojserguru » 26. maj 2016, 18:05

Her lige et par billeder :
Ud fra servicebogen skal jeg først have skiftet tændrør og div. filtre ved 71.xxx km eller om 2 år alt efter hvad der kommer først.
Fakturaen blev halveret ca. men det kan man læse om andet sted hvorfor.

Billede

Billede
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

Besvar

Tilbage til "Motor"