HHKP skrev:.. fået at vide det ikke kan lade sig gøre ( altså med den software der er i ens egen bil)
Det tror jeg er rigtigt. Altså at man ikke kan lave en komplet udlæsning af eksisterende indhold fra en ECU.
I hvert fald ikke med mindre man er total hyper-tekniknørd.
Det er ham gutten her, Felix Domke :
https://www.youtube.com/watch?v=qF7E0CYn3mc
Han forklarer i dette foredrag hvordan det lykkedes ham at skaffe sig adgang til at udlæse al softwaren fra en ECU.
ECU'en er krypteret og dermed beskyttet mod læsning.
Gængse værktøjer kan kun hente det man i fagsproget kalder headers ud. Alle de detaljerede kodelinjer kommer ikke med.
Men da Felix skulle hacke den her ECU, fandt han ud af, at når man sætter strøm til den, er der et split-mili-mikrosekund hvor spændingen er på et ganske bestemt punkt, hvor læsebeskyttelsen er væk ca. 1 ud af hvert 10. forsøg.
Det splitsekund udnytter han til at sende en READ kommando til ECU'en, og svup! - pludselig har han fuld læseadgang.
Du kan selv høre foredraget hvis det er (det er på engelsk, med en fantastisk! tysk accent
) og meget spændende.
Det anskueliggør hvor meget tekniknørd man skal være, for at kunne udlæse indholdet fra en ECU.
Og ja - derfor tror jeg det er rigtigt hvad du har fået at vide. Ingen almindelige hvide mennesker kan få hele indholdet ud af en ECU.
Derfor er eneste vej at man har de originale software archives fra VW.
De kan uden videre (bob-bob...) flashes på med ODIS.
Og jeg tror det er dét Kim gør brug af.