Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

Besvar
poul d-j
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 25. apr 2014, 18:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af poul d-j » 24. mar 2017, 17:06

De havde tester på inden, men da især det ene gløderør havde over 50 ohm modstand, og ikke virkede overhovedet, skulle man synes at lampen skulle have været tændt inden ankomst til værkstedet. Hvilket jeg også har kunnet forstå på de sites jeg har set på nettet, at fejl P0671, tændte lampen.
mvh poul
Tiguan 2.0 TDI DSG 2017
Polo 6R 1.4 TDI 2016

Carhun
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 17. aug 2015, 07:11
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Carhun » 24. mar 2017, 18:57

poul d-j skrev:Hej,
har fået opdateret 2 stk.tdi. Golf 6 st.car 2.0 140hk årg. 2010 samt polo 1.6 90hk årg. 2010
golfen blev opdateret 2 marts 17, ved ankomst til værksted lyste ingen advarselslamper, hverken gule eller røde. Kort efter de var gået igang med opgaven, kommer de og siger at der er gået et gløderør og foreslår at skifte alle fire da det er et bøvl at skifte dem, hmmm. Dkk 1600,- efter vaucheren på 500,-var tukket fra. Jeg fik de udskiftede rør med hjem. Så langt så godt.
Den 7 marts er det så polens tur, jeg møder op på værkstedet, uden nogen lamper der lyser, kort efter de er gået igang med opgraderingen, bliver j igen informeret m at der er gået et glødeør. Jeg får et tilbud på dkk 1000,- for at skfte blot det ene rør, men de har ikke tid på værkstedet til skifte røret. Næste morgen lyser den gule lampe "motor symbol". Jeg har en amatør obd læser som kommer med fejlkode p0671 = defekt gløderør cyl nr 1.
Jeg har nu skrevet frem og tilbage med smc, og får den ene bortforklaring efter den anden, at det er den nye software der er mere følsom end den gamle, og at der er en "strategi" i ecuén som tilfældig udvælger hvornår en lampe skal tændes! Den eneste strategi jeg kan få øje på er at få solgt så mange gløderør som muligt, for at financere skandalen.
Jeg har nu selv skifter det defekte gløderør i poloen ud med et af de ok rør fra golfen, og et par dage senere slukkede lampen.
Mvh poul
jeg fik samme besked ved sw opdateringen at der var røget et gløderør. Det gjorde dog ikke noget ift. At gennemføre opdateringen, men en uge efter meldte bilen motorfejl. Det var gløderør og jeg fik skiftet alle 4. Har ikke tænkt på en sammenhæng men det virker da mistænkeligt at det sker samtidigt for flere.


Sent from my iPad using Tapatalk

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Dennis2k » 26. mar 2017, 07:09

Jeg kan sgu mærke på mig selv at jeg er en smule utryg efter at vw har opdateret min 1.6 cayc - Mest tænker jeg på hvor længe min egr holder da bilen har gået 172.000

Jeg tænkt på at få lukket den - ville jeg kunne have lidt mere ro i kroppen hvis jeg fik ordnet det?

Jeg har ikke behov for at få den optimeret, syntes egentlig motoren passer mig meget fint.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af kGlerup » 26. mar 2017, 07:12

Dennis2k skrev:Jeg kan sgu mærke på mig selv at jeg er en smule utryg efter at vw har opdateret min 1.6 cayc - Mest tænker jeg på hvor længe min egr holder da bilen har gået 172.000

Jeg tænkt på at få lukket den - ville jeg kunne have lidt mere ro i kroppen hvis jeg fik ordnet det?

Jeg har ikke behov for at få den optimeret, syntes egentlig motoren passer mig meget fint.
Hvorfor ikke tage fat i Rittersport? Så kan du (formentlig) få den gamle sw i igen, samt frakoblet EGR hvis du vil.
Så burde der vel være ro i maven :)

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ESN » 26. mar 2017, 11:35

Dennis2k skrev:Jeg kan sgu mærke på mig selv at jeg er en smule utryg efter at vw har opdateret min 1.6 cayc - Mest tænker jeg på hvor længe min egr holder da bilen har gået 172.000

Jeg tænkt på at få lukket den - ville jeg kunne have lidt mere ro i kroppen hvis jeg fik ordnet det?

Jeg har ikke behov for at få den optimeret, syntes egentlig motoren passer mig meget fint.
172.000 km så tror jeg osse din egr er "Alderspræsident" blandt de mange forlængst afdøde egr skrammelventiler, ;)
No Letting the Old Man In!

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 26. mar 2017, 11:53

kGlerup skrev:Hvorfor ikke tage fat i Rittersport? Så kan du (formentlig) få den gamle sw i igen, samt frakoblet EGR hvis du vil.
+1
Præcis hvad jeg ville gøre.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af EsbenJ » 26. mar 2017, 11:57

ESN skrev:
Dennis2k skrev:Jeg kan sgu mærke på mig selv at jeg er en smule utryg efter at vw har opdateret min 1.6 cayc - Mest tænker jeg på hvor længe min egr holder da bilen har gået 172.000

Jeg tænkt på at få lukket den - ville jeg kunne have lidt mere ro i kroppen hvis jeg fik ordnet det?

Jeg har ikke behov for at få den optimeret, syntes egentlig motoren passer mig meget fint.
172.000 km så tror jeg osse din egr er "Alderspræsident" blandt de mange forlængst afdøde egr skrammelventiler, ;)
Min har nu kørt 245000 på den samme.
1,6 TDI cayb


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af EsbenJ » 27. mar 2017, 14:11

Men nåede så ikke de 246000


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
StefanDK
Nyt medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 7. nov 2014, 10:25
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af StefanDK » 27. mar 2017, 14:32

EsbenJ skrev:Men nåede så ikke de 246000 Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lyser lampen nu da :mrgreen:
Man skal aldrig glæde sig over sådan noget :lol:
Touran Highline 190 TDI DSG
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af EsbenJ » 27. mar 2017, 14:33

Yep. Ny er ved at blive monteret.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ESN » 27. mar 2017, 14:47

Arh men 245000 km så har den vist osse gjort sit ;) men det har vel også kun været langture, som den har været udsat for min nåede kun sølle 95000 km ved alm blandet kørsel og det syntes jeg ikke var specielt heroisk.
No Letting the Old Man In!

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af EsbenJ » 27. mar 2017, 15:27

Ja jeg vidste det ville komme.
Langt de fleste km er kørt til og fra mit eller konens arbejde - så det er 142 til 183 km af gangen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 27. mar 2017, 15:32

EsbenJ skrev:Min har nu kørt 245000 på den samme.
Er den opdateret ?
Hvad med den anden bil i din signatur .. Superb Greenline; opdateret ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af EsbenJ » 27. mar 2017, 16:31

Ingen af dem er opdateret.
Superben har kørt 15xxxx km nu og kører på første EGR. (Vil jeg tro-har kun haft den siden 53xxx km)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af EsbenJ » 27. mar 2017, 16:36

Billede
Den gamle.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 28. mar 2017, 13:19

Jeg har været i dialog med FDM, hvor jeg har interviewet Afdelingschef for Økonomisk Politisk sekretariat, Torben Lund Kudsk.
Det har givet mulighed for at stille nogle af de spørgsmål som jeg hidtil ikke har kunnet få svar på andetsteds. Det drejer sig både om spørgsmål mht. FDM's rolle i sagen, men også spørgsmål af mere generel karakter i forhold til dieselgate.

NB: Interviewet er korrekturlæst af TLK for at sikre korrekt citering. Der er altså tale om 100% bekræftede og officielle svar.

HH: Hvem har besluttet at opdateringen skal være tvang i DK ?
TLK: ”Beslutningen er taget af regeringen, der har rådført sig med en ekspertgruppe (Task force), hvor FDM og Forbrugerrådet har været inviteret til at deltage i et møde. Danmark valgte at lægge sig op ad Tyskland, da vi i Danmark ikke har bilindustri og derfor heller ikke egen test og kontrolvirksomhed. FDM har accepteret og valgt offentligt at støtte en obligatorisk ordning.”

HH: Hvorfor gik FDM ind for at at opdateringen skulle være tvang ?
TLK: ”Af flere årsager.
For det første følte vi ikke at vi rent politisk kunne gå imod noget der på papiret så ud til at være en sag i miljøets navn. På det tidspunkt (feb./mar. 2016) var Eva Kjer Hansen miljøminister, og hun befandt sig midt i ’gyllegate’. Der var brug for at profilere sig som fortaler for miljøet, og derfor vurderede vi, at det var hende magtpåliggende at sende de rigtige signaler i VW-sagen. Dieselgate var enormt profileret i medierne, og det ville have krævet stort mod og politisk kapital på det tidspunkt at gå imod strømmen i den skandale der netop var afsløret. FDM valgte ikke at gå i opposition.

Hvis vi dengang havde vidst, hvad vi ved i dag, havde vi nok ikke aktivt støttet at opdateringerne blev obligatoriske. Vi har eksempelvis advaret mod at tage imod Renaults frivillige opdateringer.

For det andet var det i støbeskeen at de europæiske søsterbilklubber ville lave en tilbundsgående test af biler før og efter opdateringen mhp at afsløre evt svagheder i VW’s løsning. Der var særligt fokus på bilens performance og sodudvikling før og efter. Udgangspunktet var derfor, at var der svagheder i VWs opdatering, ville disse blive fundet og forelagt VW og derefter udbedret. Således var det ikke en betænkelighed at gøre opdateringen tvunget."


HH: Hvad mener du med ’hvis vi havde vidst hvad vi ved i dag’ ?
TLK: ”FIA har foreløbig valgt ikke at lave en særlig test med fokus på sodproblemer. Det skyldes flere ting. Dels at de tyske myndigheder valgte at lave en meget grundig godkendelsestest, og dels at de europæiske bilklubber har forskellige problemer og interesser. Tilsodningsproblematikken er tydeligvis et større problem i Danmark end i landene syd for grænsen. Derfor er planerne om en tilbundsgående test foreløbig faldet til jorden. I stedet har ADAC og ÖAMTC lavet grundige test på linje med de officielle godkendelsestests. Disse tests viser at opdateringerne fungerer godt . Hvis vi havde vidst at de øvrige klubber ville bakke ud af aftalen om den oprindelige testplan, og at dette argument dermed faldt til jorden, havde vi nok stillet os anderledes til sagen.
Desuden vidste vi på det tidspunkt ikke hvad de andre EU-medlemslande ville beslutte sig for mht. om opdateringen skulle være tvang eller valgfri. Vi var ikke klar over at så mange ville ende med at gøre den valgfri.”


HH: Du siger, at med den viden man har i dag, ville FDM nok ikke stemme for at gøre opdateringen tvunget. Hvorfor går FDM ikke ind og lægger politisk pres på myndighederne i DK mhp at få omstødt beslutningen ?
TLK: ”For det første er det FDMs vurdering at opdateringen fungerer fint på langt de fleste biler. For det andet ville det blive politisk uskønt, først at støtte, og derefter vende 180 grader og komme på nuv. tidspunkt og sige det stik modsatte – især når vi ikke har en stor mængde sager, hvor opdateringen har givet problemer. Ingen politikere vil lægge navn til dette.

For det andet ville det rejse et spørgsmål i forhold til de mange biler der allerede er blevet opdateret ... hvad så med dem?

For det tredje har vi det problem, at alle de mennesker der kendte til sagen indenfor Trafikstyrelsen, arbejder der ikke længere. Trafikstyrelsen er, som et led i regeringens udflytning af statslige arbejdspladser, blevet flyttet til Ribe. Ud af de 80 mennesker der tidligere var ansat, flyttede én med til Ribe. Dvs. de mennesker der sidder der nu, har næsten intet historisk kendskab til sagen, og det vil derfor blive rigtig svært at forklare hvorfor der evt. var brug for en kovending.”


HH: Man har vedtaget nogle normer på EU-plan (EU5 osv), og konstaterer at disse ikke overholdes, og derfor pålægges VW at finde en løsning. Hvordan kan man da acceptere at langt de fleste medlemslande vælger at gøre løsningen valgfri ?
TLK: ”Jeg deler din undren i det spørgsmål og har ikke et éntydigt svar. Bilindustrien’s lobby har altid været meget stærk, og det er nok årsagen til at EU i første omgang valgte at sidde advarslerne overhørig, da de første bulletiner om snyd på vægten indløb. Der er et konstant pres fra bilindustriens side for at lempe tests, krav, normer osv, og man kunne forestille sig at samme gruppe er lykkedes med at få EU-apparatet til at se gennem fingre med de medlemslande der har gjort opdateringen valgfri.”

HH: Rigtig mange oplever problemer efter opdateringen. Hvor meget skal der til før nok er nok ?
TLK: ”Det er FDMs indtryk at langt de fleste biler kører problemfrit efter opdateringen. Hvad angår de biler der oplever problemer, virker det til at langt de fleste tilfælde løses på værkstedet, så kunden er tilfreds efterfølgende. Det er således ikke mange sager vi får ind på vores bord om problemer der ikke kan løses. For at kunne genoptage spørgsmålet, ville vi være nødt til at kunne præsentere en massiv klagestrøm og mange flere konkrete eksempler på bilejere der er blevet efterladt i en dårlig situation efter opdateringen.”

HH: Jeg har hørt forlydender om at man på aut. værksted bliver bedt om at underskrive en erklæring, hvis man modsætter sig opdatering i forb. med f.eks. service. Hvad bruges den blanket til ?
TLK: ”Den obligatoriske ordning i Danmark er skruet sådan sammen at det er VW som registrerer og holder regnskab med hvilke biler der er blevet opdateret. Hvis der, når de givne frister for opdatering udløber, stadig er biler der ikke er opdateret, meddeler VW dette til motorregisteret. Her vil der så være en anmærkning om at den pågældende bil ikke kan synes.”

HH: Det er et faktum at man i dag uden problemer får synet en bil der ikke er opdateret. Synshallerne interesserer sig slet ikke for det. FDM er jo også synsvirksomhed. Hvornår vil synshallerne aktivt begynde at bruge databasen fra VW og dumpe uopdaterede biler ?
TLK: ”Når fristen på den pågældende bil udløber, dvs. i praksis 6 mdr. efter 2. rykker, sender SMC meddelelse til Færdselsstyrelsen om at køretøjet ikke kan synes.”

HH: Til allersidst; Vel vidende at det ikke bliver aktuelt, så er mit personlige forslag til håndtering af sagen i Europa (jeg er klar over at USA er en sag for sig selv), at man skulle have idømt VW en passende bøde, og derefter anvendt de penge til miljøforbedrende tiltag. Bilejerne skulle således holdes fuldstændig ude af sagen. Hvad er din kommentar til dette?
TLK: ”Jeg er enig. Det ville have været det rigtige at gøre.”
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ij6210 » 28. mar 2017, 13:27

Så man har valgt en ikke-optimal løsning, men det er bedst ikke at gøre noget ved det nu. Det er så klassisk dansk politik. Men skuffende holdning fra FDM. Hvis der nu virkelig er problemer med opdateringen (hvilket der jo er), så er det FDM's opgave at starte en debat op om emnet. Det kunne snildt blive til 3-4 sider i medlemsbladet, og eksemplerne er jo allerede mange, alene i denne tråd.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 493 times
Been thanked: 252 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af donfetaful » 28. mar 2017, 13:30

Bum.

Desværre uden forløsning HansH
Kør og vær glad 🛻💨

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ESN » 28. mar 2017, 13:45

Der er jo tilsyneladende ingen "slinger i valsen" de arme ejere af svindel modellerne blir tvunget til at få opdateret deres biler, pga Politikernes uvidenhed om den ren faktiske miljø gevinst eller mangel på samme, det kan man næsten undskylde med (at de jo er politikere og derfor ikke har noget begreb om hvad det handler om)
Men at FDM ikke bekymrer sig om deres medlemmers biler, men mere om hvordan man ser politisk korrekt ud, det må da ha en målbar nedgang i hvor mange der gider betale for deres blad fremover.
No Letting the Old Man In!

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 493 times
Been thanked: 252 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af donfetaful » 28. mar 2017, 14:33

Jeg savner også en annonce i deres blad om, at de savner medlemmer, der har haft problemer med deres biler efter opdatering. Men de er nok kede af, at stikke hånden i et hvepsebo. Det lyder til den sag er lukket i hvert fald.
Kør og vær glad 🛻💨

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Prodigy » 28. mar 2017, 20:18

Jeg overvejer kraftigt at melde mig ud af FDM .. magen til lad holdning.. du spurgte ikke ind til de mulige lang tids effekter af opdateringen? Altså hvordan FDM Vil stille sig hvis forbrugerne begynder at få fejl om 1-2 år og al VWs goodwill er opbrugt på det tidspunkt
Medlem siden: 2003/05/14

eriksn
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af eriksn » 28. mar 2017, 20:55

Jeg tror ikke de ved hvor kedelig den benlås de har lagt de pågældende ejere i. de vil jo efterfølgende stå med en masse sure reparationer "sandsynligvis altså" og tillige vil det ikke blive nemmere at få solgt de opdaterede biler videre, når det rygtes hvor skadelig den nye SW er for motoren.
Men skaden er jo sket og med den udmelding fra "Bilisternes fagforbund" har man jo nok ikke nogen chancer for at få afgørelsen om tvang ændret af politikerne desværre.
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL

borgen
Medlem
Indlæg: 1136
Tilmeldt: 20. dec 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af borgen » 28. mar 2017, 21:00

Min er lige blevet opdateret. Meget dysestøj. Jeg får skiftet en pr kulance.

Polo 1.6 TDI

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 28. mar 2017, 21:01

..Det er så klassisk dansk politik
..Desværre uden forløsning HansH
..Det lyder til den sag er lukket i hvert fald
Enig.

Min konklusion er at der ikke er noget at komme efter i forhold til at få opdateringen gjort valgfri i DK. Det tog har for længst forladt perronen.
Ikke at jeg nok inderst inde nogen sinde har troet oprigtigt på at det kunne lade sig gøre, men jeg havde et ønske om at forstå hvem der har truffet beslutningen og hvilke motivationsfaktorer der har ligget bag, og ikke mindst hvordan min "fagforening" (=FDM) har ageret i hele det spørgsmål.

Jeg synes også at TLK's svar bringer en afklaring i forhold til min personlige strategi om at "teste" om tvangen vil blive håndhævet.
Der lader ikke til at være nogen åbninger mht at kunne slippe udenom en opdatering. Før eller senere er der ingen vej udenom hvis man vil beholde pladerne på bilen.

Total resignation.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
BoMadsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20. mar 2013, 19:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lystrup
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af BoMadsen » 28. mar 2017, 21:43

Har fået opdateret min Polo 1.6 TDI (2010) - DSG for 1 måned siden.

Ujævn motorgang ved koldstart, gearskift fra 1-2, 2-3, 3-4 samt nedgearing giver et ryk i bilen som om gassen bliver taget af mens den skifter og derved motorbremser lidt lige når den sætter det nye gear ind.
Markant højere dieselrallen ved lavere omdrejninger.

Havde den inde på værkstedet der justerede lidt på motorstyringen hvorefter den nu holder højere omdrejninger når den skifter gear.. det gav en lille ændring i en uges tid.. nu er rykkeriet og dieselrallen tilbage med fuld styrke..

Skal have fat i værkstedet igen igen.. :-(
e-golf - 2018, Touran 150hk TSI - 2016

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ESN » 28. mar 2017, 22:12

"Skal have fat i værkstedet igen igen."
Hvis jeg var i den situation, ville jeg istedet kører til en af de dygtige tunere i har derovre på fastlandet og få lavet hele "pakken" ;)
No Letting the Old Man In!

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af EsbenJ » 29. mar 2017, 07:03

EsbenJ skrev:Yep. Ny er ved at blive monteret.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det blev så 5857 for en ny. Den er original.
Troede det var meget dyrere, men det er måske DPF der koster over 10000?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 29. mar 2017, 07:28

EsbenJ skrev:Det blev så 5857 for en ny. Den er original.
Troede det var meget dyrere, men det er måske DPF der koster over 10000?
Yes.
Katalysator og DPF er en sammenbygget enhed.
Til min Passat koster stumperne alene 18.600,- kr i DK. I Tyskland kan det gøres for 1790,- EUR. Og det er ekskl. hjælpematerialer og arbejdsløn :?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nicolarsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 13. feb 2014, 22:22
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Greve
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Nicolarsen » 31. mar 2017, 18:27

Fik min Polo 6R 1,6 CR opdateret i januar måned. Har kørt et par tusinde km. siden da. Kan tilslutte mig gruppen, der oplevede bilen mere sløv end før opdateringen og med en lidt mere udpræget dieselhakker-lyd. Men den trækker jævnt i alle områder og går ganske kultiveret i tomgang og ved alle typer kørsel.

Jeg har for nyligt læst bilen ud med VCDS pga. en anden fejl, men har indtil nu ikke oplevet nogen form for fejl mht. EGR, nødprogram eller lign. Den regenererede da jeg kørte på arbejde i dag og jeg kan selvfølgelig ikke huske, hvornår den sidst gjorde det, så kan ikke danne mig et billede af, om det er oftere end før.

Er der nogen der ved, hvis muligt, hvor i VCDS man kan se/teste EGR lidt mere til bunds? Og hvis ja, hvilke værdier er vigtige? Jeg er interesseret i at se, om den arbejder som den skal.

Bilen er fra '11 med 130000 km. på klokken.
2011 Polo6R 1,6 CR TDI 90 HK
1991 Golf II CL 1,6 70 HK På De Evige Jagtmarker

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 31. mar 2017, 18:43

Nicolarsen skrev:Er der nogen der ved, hvis muligt, hvor i VCDS man kan se/teste EGR lidt mere til bunds? Og hvis ja, hvilke værdier er vigtige? Jeg er interesseret i at se, om den arbejder som den skal.
Du skal ind under avancerede måleblokke og søge efter "EGR".

På dette billede kan du se hvordan logging af EGR ser ud over en kørestrækning i min Passat.

Rød og blå kurve er hh.vis EGR/requested og EGR/actual.
Hvis de følges pænt ad så fungerer EGR ventilen som den skal.
Hvis du har en ventil der ikke virker som den skal, kan det nemt ses ved at actual ikke følger requested. Ventilen "klemmer" og åbner/lukker ikke så som motorstyringen beder den om.

Når de røde/blå kurver er i top er ventilen helt lukket. Jo længere "nede" jo mere står den åben.
Den lysegrønne kurve er drejningsmoment, og som du kan se hænger den fint sammen med EGR-ventilen:
når der skal bruges kræfter er ventilen helt lukket.
Ventilen åbner så i det man kalder delbelastningsområdet, dvs. når du cruiser med konstant fart.
Ved påløb, dvs. sluppet speeder og bilen i bevægelse, lukker ventilen også.
Snap1.jpg
Snap1.jpg (50.17 KiB) Vist 3920 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Motor"