Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

Besvar
dennismadsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 27. jul 2016, 06:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af dennismadsen » 20. maj 2017, 09:28

ESN skrev:1,6 eren er osse den motor der er mest udfordret mht opdateringen, andre her på sitet har klaget over mere diesel rallen, samt meget oftere regenering af dpf men jeg tror ikke værkstedet man ændre meget på det, så hvis jeg stadig havde haft min 1,6 cayb ville jeg helt uden tøven bestille tid hos en af de tunere her på sitet og få ændret sw tilbage /opgraderet, samt egr of.
Det var også min tanke, allerede da vi købte bilen, at det nok endte der når den engang skulle opdateres. Det ville dog være rart at den var nogenlunde efter opdateringen.

Hvad optimering vil være anbefalet til en motor som min (CACY)? Jeg har ikke rigtig sat mig ind i det endnu. Jeg kan ikke rigtig gennemskue om det er det samme de forskellige gør, Landberg, Scantune osv.?


Sent from my iPhone using Tapatalk

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ESN » 20. maj 2017, 10:01

Jeg ville helt klart vælge Landberg eller Rittersport som der vist også tilbyder noget lign den 1,6 cayb jeg havde fik lavet egr off hos en daværende Landberg forhandler (Fredslund i Ribe) og det var jeg meget tilfreds med, men du skal nok se at få bestilt tid,jeg læste at de hos Landberg har ca 10 ugers ventetid.
(Dermed ikke sagt at andre løsninger er dårligere)
No Letting the Old Man In!

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Indlæg: 2794
Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 83 times
Been thanked: 152 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af majbom » 20. maj 2017, 10:38

Tændingsbanken på en diesel?
Jeg oplevede mere larm fra motoren efter den blev opdateret hos vw. Det er væk nu, efter jeg har fået den optimeret.
Jeg fik det lavet hos NT Automobiler i Vejle, som er Landberg forhandler. Der er ikke lang ventetid.
//morten

Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Billede

Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ESN » 20. maj 2017, 13:21

Hvis den efter sw opdateringen,er blevet sat til at dyserne indsprøjter tidligere end før vil man kunne opleve den sure lyd af at brændstoffet antændes/eksplodere for tidligt og derfor gir "tændingsbanken" osse på en diesel.
No Letting the Old Man In!

dennismadsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 27. jul 2016, 06:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af dennismadsen » 21. maj 2017, 08:16

Se lige denne video jeg optog på vej hjem fra en fødselsdag i går. Bilen har kørt omkring en km, så den er stadig kold. Bemærk hvordan den står op kører op og ned i tomgang. Den lyder heller ikke som den plejer, når den sætter i gang. Se lige bort fra at min kone lige døjer med koblingspunktet her, hun kørte i nogle pæne sko kun ikke er vant til Billede

https://youtu.be/IbBJVHnqNWs

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 25. maj 2017, 20:07

Interessant artikel her.
Selvom folkedomstolen tilsyneladende har taget sit standpunkt, så er det ikke alle der er enige i at dieselbiler er ved at blive udfaset.

"Dieseldrift har en lang og succesfuld fremtid foran sig.."

http://www.n-tv.de/wirtschaft/Schluss-m ... 59513.html

Det er svært at være uenig i, at sagligheden skal tilbage i debatten.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Bigfoot
Nyt medlem
Indlæg: 348
Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Bigfoot » 25. maj 2017, 20:52

vi fik opdateret vores golf VI 2.0 TDi CR 110.

Det er ikke gået godt.

Efter opdateringen er den begyndt at få udsættere når den virkelig skal slæbe.
Den kører en del med hestetrailer, og det er på ingen måde den samme bil som før.

Nu har VW indvilget i at tage bilen ind til en undersøgelse på tirsdag, men jeg har min tvivl til at de finder noget som helst.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Korreborg » 25. maj 2017, 21:03

HansH skrev:Det er svært at være uenig i, at sagligheden skal tilbage i debatten.
Når folk ikke forstår et emne, så er det bare at vælge en syndebuk og blive ved med at nævne den som årsag, så går de fleste af de trælse spørgsmål væk.
Verden havde set anderledes ud hvis ikke Chernobyl var sket :/
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HHKP » 27. maj 2017, 08:30

Korreborg skrev:
HansH skrev:Det er svært at være uenig i, at sagligheden skal tilbage i debatten.
Når folk ikke forstår et emne, så er det bare at vælge en syndebuk og blive ved med at nævne den som årsag, så går de fleste af de trælse spørgsmål væk.
Verden havde set anderledes ud hvis ikke Chernobyl var sket :/

Ja det svare til at folk ikke tør flyve fordi et skib lige er sunket.....

PS de må gerne bygge et moderne A-kraft værk i mit nabolag.....
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Korreborg » 27. maj 2017, 10:17

HHKP skrev:PS de må gerne bygge et moderne A-kraft værk i mit nabolag.....
Samme her.
HHKP skrev:Ja det svare til at folk ikke tør flyve fordi et skib lige er sunket.....
Til de bil interesserede :D Chernobyl kan sammenlignes med en Lada hvor motoren springer i luften, og derefter bryder i brand.
Og så sætter man en mand med 10 tommelfingre til at forsøge at ordne problemet :lol: = It's not going to end well.
Er klar på en diskussion i en anden tråd om emnet hvis det er :)
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
G6r-line
Nyt medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 9. okt 2016, 07:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 48 times
Been thanked: 18 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af G6r-line » 4. jun 2017, 15:20

Jeg fik min G6 2.0tdi cffb opdateret januar i år. Den lød lidt anderledes bagefter, som det eneste jeg kunne bemærke. Men efter nogle dage begyndte den at regenerere, og det havde jeg aldrig set den gøre i de 3 år jeg har haft bilen. Den gjorde ca én gang pr uge. (Ca 500km) Det ryger vildt når den gjorde det. (Hvid røg) Nu er den bare begyndt at ryge sort. Om det er pga opdateringen, eller det noget der tilfældigt er gået i stykker, er svært at sige. Men før opdateringen fejlede bilen aldrig noget som helst.


Sent from my iPhone using Tapatalk

magnussen
Nyt medlem
Indlæg: 223
Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 39 times
Been thanked: 13 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af magnussen » 4. jun 2017, 15:30

hmm har lige købt en 2014 Octavia 1,6 TDI DSG.... og den er IKKE omfattet af dieselgate ? ... jeg troede alle 1,6 skulle forbi og pilles ved ?nogen der kan forklare det
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af kGlerup » 4. jun 2017, 17:21

magnussen skrev:hmm har lige købt en 2014 Octavia 1,6 TDI DSG.... og den er IKKE omfattet af dieselgate ? ... jeg troede alle 1,6 skulle forbi og pilles ved ?nogen der kan forklare det
En 2014 er vel med EA288 motor? Det er den ældre EA189 motor som er omfattet.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 9. jun 2017, 11:36

Har i dag skrevet en mail til FDM med flg. indhold:

Dette program blev sendt på ZDF onsdag aften kl. 22.45 : https://www.zdf.de/dokumentation/zdfzoo ... w-100.html

Det viser hvorledes VW, KBA og højeste politiske embede har samarbejdet om at frigive en opdatering som reelt intet flytter i denne verden – udelukkende for at redde VWs bagdel i Europa.
Bla. er journalisten kommet i besiddelse af en USB stick med hundreder af interne dokumenter, emails mm som tegner et meget kompromitterende billede af hvor meget ”godkendelserne” fra KBA er værd !

Et af dokumenterne er vedhæftet nederst i artiklen her.

I dette fremgår bl.a. at VW aldrig har haft til hensigt at overholde udledningskravene på vejen, selvom det var hvad man lovede at opdateringen ville bringe.
I stedet har VW selv defineret sine egne måltal for opdateringen – og har fået disse sanktioneret hos KBA, der har sagt god for, at hvis det kan opnås – så godkender vi opdateringen.
Se f.eks. dette udsnit fra side 3 i dokumentet:
Snap3.jpg
Snap3.jpg (404.96 KiB) Vist 3364 gange
Bemærk overskriften ”Zielwerte Volkswagen”.

Af dette fremgår, at kun i kold drifttilstand opfylder en opdateret bil udledningskravene.

I det der må antages at være den mest repræsentative driftmodus – RDE extended (warm) – har KBA accepteret at udledningen er 3-5 gange højere end EU's grænseværdier. Ved motorvejskørsel accepterer man faktor 4-6.

Dvs. man er blevet stående på square one.
Opdateringen har stadig kun til formål at opfylde kravene på rullefeltet, og ikke ude på vejene.
Med andre ord: opdateringen flytter absolut intet i denne verden, hvad miljøforbedring angår. Men det er hvad man bilder omverdenen ind.

Så jeg sætter en tyk streg under hvad jeg hele tiden har påstået, nemlig at hele dette opdateringscirkus udelukkende er et spil for galleriet (Kejserens Nye Klæder), og intet godt gør for nogen.

Jeg ved godt den danske holdning er, at så længe KBA har godkendt opdateringen, så må vi også antage at alt er som det skal være. Men jeg tænker alligevel …. kommer der ikke et tidspunkt, hvor vi ikke længere bare lukker øjnene og siger ”vi stoler på dem”, og begynder selv at indtage en kritisk stilling til hvad det er der foregår ?
Vedhæftede filer
vw-122.pdf
(501.65 KiB) Downloadet 67 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ESN » 9. jun 2017, 12:05

Hatten af for din indædte kamp mod de latterlige opdateringer,som der udelukkende blir til bøvl samt udgift for de uheldige bilejere, men at turde håbe på en ændring af det politiske skuespil/rollespil/tumpe teater , som vel nærmest er hjørnestenen i EU, det kommer nok ikke til at ske.
Men go vind herfra HansH
No Letting the Old Man In!

Brugeravatar
KHADK
Nyt medlem
Indlæg: 389
Tilmeldt: 7. aug 2012, 12:24
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DANMARK igen :-)
Has thanked: 109 times
Been thanked: 25 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af KHADK » 9. jun 2017, 12:18

:o :shock: SUUUUUK! :x
Tesla Model 3 Long Range
Skoda Superb GreenLine Elegance Solgt
Golf VI BlueMotion Solgt

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Korreborg » 9. jun 2017, 13:33

Nu har jeg ikke set programmet og er en hat til tysk. Så forholde mig kun til dit billede.
De tre nederste er jo lige gyldige. Det er kun de to øverste test som betyder noget.
Hvad siger den i testen :)
Og hvad var forureningen før opdateringen? Hvis den nu er sænket med 1000% :)
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 9. jun 2017, 14:00

Korreborg skrev:De tre nederste er jo lige gyldige. Det er kun de to øverste test som betyder noget.
Jeg mener ikke de tre nederste er ligegyldige. Tværtimod - de er altafgørende.
Løftet med opdateringen var, at man skulle overholde grænserne - ikke kun på rullefeltet, men også ude på vejen (RDE).
Jeg tror alle kunne have accepteret en vis overskridelse .. f.eks. 1,2-1,5. Men faktor 3-5 fortæller mig at de ikke har flyttet noget.

De amerikanske myndigheder går kontant til værks. VW har fået flg. ultimatum:

"I sørger for at bilen opfylder udledningskravene ude på vejen. Indtil I kan det, får den ikke lov til at køre.
De kunder der ikke gider vente på at I laver en løsning, skal have tilbudet om at sælge bilen tilbage til jer.
De biler I tilbagekøber, bliver stillet hen på en p-plads, og dem får I udleveret når I har lavet en løsning der opfylder udledningskravene ude på vejen. Og så kan I derefter eksportere dem hvorhen I vil."


Der er formodentlig sat en tidsfrist for hvornår VW skal præsentere den løsning i USA, for at få udleveret bilerne. Jeg kender den ikke.
Pt. står der 250.000 biler, dvs halvdelen af alle de berørte biler i USA, rundt omkring på store pladser.
Der er bred enighed om at de aldrig vil blive udleveret, for der er ingen mulig måde hvorpå disse EU5 biler nogen sinde kan komme i nærheden af at opfylde kravet på vejene. Gabet er for stort. Enden på det bliver at alle disse biler må skrottes i USA. Der bør vel komme en masse gode dele til salg på et tidspunkt :)

Men der er ingen tvivl om at løftet til omverdenen med denne opdatering, har hele tiden været at bilen skulle opfylde kravene ude på vejen. Eller i hvert fald langt tættere på end faktor 3-5 ved driftvarm motor og 4-6 ved motorvejskørsel.

Dokumenterne som beviser at det aldrig har været intentionen, er fra november 2015 dvs 2 måneder efter skandalen brød ud.
Der er altså ikke tale om at man langt henne ad vejen har måttet sande at det ikke kan lade sig gøre.
Man - dvs både VW og KBA - har vidst lige fra dag 1 at dette er mission impossible.
KBA er underlagt trafikminister Alexander Dobrindt.

Alle disse parter har været pinligt bevidst om lige fra starten, at denne opdatering intet! bringer af det den lover.
Alligevel godkender de det. Interesserne er alt for store til at de kan pålægge VW de samme krav som i USA.

Det korte af det lange er, at opdateringen ingenting flytter i positiv forstand. Dermed er der intet grundlag for at lave den.

Hvis det har interesse ligger programmet også på Youtube.
Det giver mulighed for at aktivere undertitler og så kan man vælge en automatiseret oversættelse til f.eks. Engelsk eller Dansk. Oversættelsen stinker virkelig (f.eks. bliver AdBlue tank oversat til Bloodbank på engelsk :D ), men det hjælper måske lidt hvis man ".. er en hat til tysk".

Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Carhun
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 17. aug 2015, 07:11
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Carhun » 9. jun 2017, 14:48

Skulle selv til at uploade samme link. Spørgsmålet er hvilke danske politikere vi kan få til at rejse denne sag?


Sent from my iPad using Tapatalk

Pretzmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11. jun 2017, 14:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af Pretzmann » 11. jun 2017, 14:11

mogensj skrev:efter vores blev opdateret syndes jeg bestemt også den regenerer oftere :( men ellers virke den ellers til at køre fint - dog syndes jeg nu hvor jeg har været ude med vores cv på en længere tur at den er blevet dårlige til at trække vores cv ! Er der andre der har oplevet dette ?

Går og pusler med et få den optimeret , tror i det vil hjælpe på noget ?
hej.

Jeg oplever nøjagtigt det samme. Havde en ældre touran 1.9tdi 105 som jeg skiftede før jul til en touran 2.0 140. Jeg tænkte at den ville være god til at trække cv'en. 1.9'eren gjorde det ok, men der manglede ligesom lidt power. Da jeg hentede min cv fra vinterhi var det en ren fornøjelse at køre med den "nye" 2.0 140. Det gik bare godt.

Så fik jeg den berømte "indkaldelse" til opdatering og naiv som jeg var, fik jeg bilen opdateret. Og nu er sagen en helt anden. Jeg synes næsten at min gamle 1.9 105 trak bedre en min 2.0 gør nu :(

da jeg skulle forlade en campingplads med kold motor troede jeg faktisk at min bil var ved at dø. Ingen trækkraft overhovedet og først efter et godt stykke tid hvor motoren var blevet godt varm, ja så gik det bedre.

Måske var det en ide at smide bilen op til landberg en tur.

Mvh.
Pretzmann

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Joker22 » 11. jun 2017, 14:56

HansH skrev:Har i dag skrevet en mail til FDM med flg. indhold:

Dette program blev sendt på ZDF onsdag aften kl. 22.45 : https://www.zdf.de/dokumentation/zdfzoo ... w-100.html

Det viser hvorledes VW, KBA og højeste politiske embede har samarbejdet om at frigive en opdatering som reelt intet flytter i denne verden – udelukkende for at redde VWs bagdel i Europa.
Bla. er journalisten kommet i besiddelse af en USB stick med hundreder af interne dokumenter, emails mm som tegner et meget kompromitterende billede af hvor meget ”godkendelserne” fra KBA er værd !

Et af dokumenterne er vedhæftet nederst i artiklen her.

I dette fremgår bl.a. at VW aldrig har haft til hensigt at overholde udledningskravene på vejen, selvom det var hvad man lovede at opdateringen ville bringe.
I stedet har VW selv defineret sine egne måltal for opdateringen – og har fået disse sanktioneret hos KBA, der har sagt god for, at hvis det kan opnås – så godkender vi opdateringen.
Se f.eks. dette udsnit fra side 3 i dokumentet:
Snap3.jpg
Bemærk overskriften ”Zielwerte Volkswagen”.

Af dette fremgår, at kun i kold drifttilstand opfylder en opdateret bil udledningskravene.

I det der må antages at være den mest repræsentative driftmodus – RDE extended (warm) – har KBA accepteret at udledningen er 3-5 gange højere end EU's grænseværdier. Ved motorvejskørsel accepterer man faktor 4-6.

Dvs. man er blevet stående på square one.
Opdateringen har stadig kun til formål at opfylde kravene på rullefeltet, og ikke ude på vejene.
Med andre ord: opdateringen flytter absolut intet i denne verden, hvad miljøforbedring angår. Men det er hvad man bilder omverdenen ind.

Så jeg sætter en tyk streg under hvad jeg hele tiden har påstået, nemlig at hele dette opdateringscirkus udelukkende er et spil for galleriet (Kejserens Nye Klæder), og intet godt gør for nogen.

Jeg ved godt den danske holdning er, at så længe KBA har godkendt opdateringen, så må vi også antage at alt er som det skal være. Men jeg tænker alligevel …. kommer der ikke et tidspunkt, hvor vi ikke længere bare lukker øjnene og siger ”vi stoler på dem”, og begynder selv at indtage en kritisk stilling til hvad det er der foregår ?
Med alt det data du har, bør du måske skrive til Esben Lunde Larsen, og forlægge hvad du har..
Det er jo frit for alle at kontakte ministeren..
ministeren@mfvm.dk
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 11. jun 2017, 15:55

Joker22 skrev:Med alt det data du har, bør du måske skrive til Esben Lunde Larsen, og forlægge hvad du har..
Det er jo frit for alle at kontakte ministeren..
Man er jo nødt til at spørge sig selv, om man realistisk set tror at man kan opnå noget.

Jeg tænker, at muligvis er der en lille chance for at man kunne få en minister til at forstå, at denne sag ender med at ramme bilejerne med en masse l... uden at gøre noget positivt for miljøet. De tiltag der er vedtaget er udelukkende et alibi for VW for at kunne slippe ud af affæren på en billig måde i lyset af de juridiske muligheder der hersker i EU (modsat USA hvor det ikke har været muligt at slippe billigt).

Men!
Ministeren vil i min optik have alt at tabe og intet at vinde, ved at gå ind i denne sag nu, og pludselig advokere for at opdateringen skal gøres frivillig.

- For det første ville han gå imod en partifælles beslutning (Eva Kjer Hansen). Måske kunne ønsket om en sådan manøvre være større hvis det havde været en socialdemokratisk miljøministers beslutning der skulle omstødes.
- For det andet forstår langt de fleste mennesker (som jo også er vælgere) ikke de dybere aspekter i denne sag. Det er kun os nørder på vagcars der graver sig ned i materien. Det vil være svært for ministeren at forklare den almindelige vælger hvorfor denne beslutning skal ændres. Alle mulige miljø- og andre interesseorganisationer, som heller ikke forstår sagen, vil stritte imod af al deres magt.
- For det tredje : hvad skal beskeden være til de bilejere der allerede har fået foretaget opdateringen, mens det stadig var tvang ? Det bliver umuligt at få VW til at nedgradere dem til original igen. Jeg kender ikke status, men jeg gætter på at man aktuelt vel har opdateret pænt over halvdelen af de ca. 90.000 berørte biler i DK på nuv tidspunkt.

Torben Lund Kudsk (FDM) har allerede gjort det klart med al tydelighed, at det ville blive en aldeles uskøn politisk affære, hvis man forsøgte at rode op i gløderne fra denne sag på nuv tidspunkt. Ingen vil forstå hvad pokker det skal til for, og derfor er der ingen på den politiske scene der vil være villig til selv at starte noget op der kun kan give slag i medierne. Derimod kan ingen bebrejde den nuv. minister noget hvis sagen bare får lov til at køre til ende under den beslutning der er taget nu.

Derfor tror jeg at det ville blive et umådeligt svært slag at vinde. For ikke at sige umuligt. Det er alt for nørdet, og alt for politisk risikobetonet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

FrederikHansen
Nyt medlem
Indlæg: 291
Tilmeldt: 25. jul 2014, 10:50
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af FrederikHansen » 11. jun 2017, 16:15

HansH skrev:
Joker22 skrev:Med alt det data du har, bør du måske skrive til Esben Lunde Larsen, og forlægge hvad du har..
Det er jo frit for alle at kontakte ministeren..
Man er jo nødt til at spørge sig selv, om man realistisk set tror at man kan opnå noget.

Jeg tænker, at muligvis er der en lille chance for at man kunne få en minister til at forstå, at denne sag ender med at ramme bilejerne med en masse l... uden at gøre noget positivt for miljøet. De tiltag der er vedtaget er udelukkende et alibi for VW for at kunne slippe ud af affæren på en billig måde i lyset af de juridiske muligheder der hersker i EU (modsat USA hvor det ikke har været muligt at slippe billigt).

Men!
Ministeren vil i min optik have alt at tabe og intet at vinde, ved at gå ind i denne sag nu, og pludselig advokere for at opdateringen skal gøres frivillig.

- For det første ville han gå imod en partifælles beslutning (Eva Kjer Hansen). Måske kunne ønsket om en sådan manøvre være større hvis det havde været en socialdemokratisk miljøministers beslutning der skulle omstødes.
- For det andet forstår langt de fleste mennesker (som jo også er vælgere) ikke de dybere aspekter i denne sag. Det er kun os nørder på vagcars der graver sig ned i materien. Det vil være svært for ministeren at forklare den almindelige vælger hvorfor denne beslutning skal ændres. Alle mulige miljø- og andre interesseorganisationer, som heller ikke forstår sagen, vil stritte imod af al deres magt.
- For det tredje : hvad skal beskeden være til de bilejere der allerede har fået foretaget opdateringen, mens det stadig var tvang ? Det bliver umuligt at få VW til at nedgradere dem til original igen. Jeg kender ikke status, men jeg gætter på at man aktuelt vel har opdateret pænt over halvdelen af de ca. 90.000 berørte biler i DK på nuv tidspunkt.

Torben Lund Kudsk (FDM) har allerede gjort det klart med al tydelighed, at det ville blive en aldeles uskøn politisk affære, hvis man forsøgte at rode op i gløderne fra denne sag på nuv tidspunkt. Ingen vil forstå hvad pokker det skal til for, og derfor er der ingen på den politiske scene der vil være villig til selv at starte noget op der kun kan give slag i medierne. Derimod kan ingen bebrejde den nuv. minister noget hvis sagen bare får lov til at køre til ende under den beslutning der er taget nu.

Derfor tror jeg at det ville blive et umådeligt svært slag at vinde. For ikke at sige umuligt. Det er alt for nørdet, og alt for politisk risikobetonet.
Send skidtet til ekstrabladet, de er altid på jagt efter en god historie ;-)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 11. jun 2017, 16:20

FrederikHansen skrev:Send skidtet til ekstrabladet, de er altid på jagt efter en god historie ;-)
Hvad er den gode historie ? Det her er jo kun noget vi vagcars-nørder kan forstå.
Sensationspressen har kun interesse i det, hvis de kan få leen omkring en politiker og udstille at vedkommende har pisset ved siden af potten. Det har nuv. minister jo ikke.
Der er intet interessant i at skrive at Eva Kjer Hansen kun tog denne beslutning omkring dieselgate, fordi hun på dav. tidspunkt var presset af gyllegate. Det er der ingen der interesserer sig for, da hun for længst er fjernet fra scenen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Joker22 » 11. jun 2017, 16:20

Hvis de data du har, beviser at det miljømæssigt ikke er forbedret, så er det i min optik forkert at en miljøminister lukker øjene for den slags.

Hvis en miljøminister ikke tager hånd om miljøet, så sidder han vist i den forkerte stilling..

Hvis han bevist fejer det under gulvtæppet, så er snakken jo en anden..

Men ja det er svært, især når FDM heller ikke gøre mere, de har nok også fået mundkurv på...

Hvis ny opdatering ikke stemmer overens, med hvad VW har sagt.. ja så ligger der jo en ny sag, lige til højrebenet
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Joker22 » 11. jun 2017, 16:30

HansH skrev:
FrederikHansen skrev:Send skidtet til ekstrabladet, de er altid på jagt efter en god historie ;-)
Hvad er den gode historie ? Det her er jo kun noget vi vagcars-nørder kan forstå.
Sensationspressen har kun interesse i det, hvis de kan få leen omkring en politiker og udstille at vedkommende har pisset ved siden af potten. Det har nuv. minister jo ikke.
Der er intet interessant i at skrive at Eva Kjer Hansen kun tog denne beslutning omkring dieselgate, fordi hun på dav. tidspunkt var presset af gyllegate. Det er der ingen der interesserer sig for, da hun for længst er fjernet fra scenen.

Den gode historie er jo at VW IGEN snyder kunderne/brugerne af bilerne..
Jeg køre jo eks i en bil der overholder ALLE krav til miljø... Det har jeg jo fået af vide da bilen blev opdateret..!!

Hvis dette ikke er rigtigt, så er jeg jo blevet snydt.
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 11. jun 2017, 16:33

Joker22 skrev:Hvis de data du har, beviser at det miljømæssigt ikke er forbedret, så er det i min optik forkert at en miljøminister lukker øjene for den slags.

Hvis en miljøminister ikke tager hånd om miljøet, så sidder han vist i den forkerte stilling..

Hvis han bevist fejer det under gulvtæppet, så er snakken jo en anden..

Men ja det er svært, især når FDM heller ikke gøre mere, de har nok også fået mundkurv på...

Hvis ny opdatering ikke stemmer overens, med hvad VW har sagt.. ja så ligger der jo en ny sag, lige til højrebenet
Principielt enig.

Men hvis der skal være en sag, er det i første omgang et tysk anliggende.
Danmarks holdning er, at hvis KBA har godkendt opdateringen - så følger vi deres indstilling. Det er vigtigt at forstå at DK lægger sig 100% op af de tyske myndigheder i dette spørgsmål.

En game changer ville således være hvis der begyndte at rulle hoveder i systemet i Tyskland, fordi journalistik kan påvise at det er en sammensværgelse der involverer Alexander Dobrindt, KBA og VW. Hvis det så skulle komme så vidt at KBA's godkendelse ligefrem blev annulleret, ville en dansk politiker have det påskud der kunne give anledning til at ændre holdning.

Det er bare næsten umuligt at forestille sig ske. Der står simpelt hen for meget på spil.
Dokumentaren afslørede bl.a. at indstillingen til politikerne da sagen oprullede, var at sagen "... havde potentiale til at få samfundsøkonomiske konsekvenser".
Det er klart for enhver, at hvis VW virkelig bukkede under pga. dieselgate, så ville det få enorm betydning for den tyske økonomi. Derfor er det indlysende at hele det politiske system vil gå umådelig langt for at undgå det sker.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 11. jun 2017, 16:37

Joker22 skrev:Den gode historie er jo at VW IGEN snyder kunderne/brugerne af bilerne..
Jeg køre jo eks i en bil der overholder ALLE krav til miljø... Det har jeg jo fået af vide da bilen blev opdateret..!!

Hvis dette ikke er rigtigt, så er jeg jo blevet snydt.
Jeg mener ikke det er VW der er synderen.
Jeg mener det er dem der godkender VWs opdatering - dvs. KBA. Det er dem, der med deres godkendelse, er direkte ansvarlig for at den nuværende opdatering er blevet frigivet og således sluppet løs på et utal af biler.

Hvem er skurken ... spilleren der begår et frispark, der ikke bliver dømt .. eller dommeren der ikke dømte det ? Her ville jeg helt klart rette min frustration mod dommeren.
Således mener jeg også det er KBA der er skurken i dette spørgsmål. På hvilket grundlag godkender de opdateringen ? De burde have kigget på tallene og sagt "dur ikke - hjem og start forfra!".

Problemet er bare, at disse EU5 biler ikke har en Kinamands chance for nogen sinde at komme i nærheden af de mål der er !
Dvs VW ville være tvunget til at enten eftermontere et eller andet EU6 SCR anordning - eller købe bilen tilbage som i USA og skrotte den.
Begge muligheder ville sandsynligvis få dem til at gå bankerot. Og det kan man ikke lade ske.
Derfor er der brug for en "løsning" som giver dem et alibi for at slippe ud af bagdøren med deres eksistens i behold, og det alibi har de fået med KBAs velsignelse af det l... der nu rulles ud.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Joker22 » 11. jun 2017, 17:40

Hvis dommeren ikke dømmer et frispark, når han tydeligt kan se det.
Så kan der jo være korruption med i spillet
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af nielshm » 12. jun 2017, 05:47

Det værste er jo næsten, at uanset hvor meget ulykke og besvær en opdatering efterfølgende er skyld i, så kommer denne sag til at dø i stilhed. Sammen med de biler der er opdateret.
Der kan sidde aldrig så mange fagnørder og opdage urent trav efterfølgende, men VW's PR maskine vil gøre alt for at lukke sagen ned. FDM er ikke 5 potter pis værd, de vælger jo at høre på VW's argumenter, og hvis det ellers lyder rigtigt nok, så har de ikke nosser nok til at forfølge de beviser som andre kan fremlægge.
Det er vel kun hvis der falder en EU afgørelse på et tidspunkt, at der kan komme lidt hjælp til danske bilejere, vores egene politikere og organisationer er fuldstændigt handlingslammede eller uvidende og tingenes tilstand.

Besvar

Tilbage til "Motor"