Watcher skrev:Alternativt kan i jo bare få lavet opdateringen hos vw.. og kører direkte ud til mig bagefter og få lagt den gamle software i igen
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har du software til en 2012 Touran 2.0 170 hk CFJA.
Watcher skrev:Alternativt kan i jo bare få lavet opdateringen hos vw.. og kører direkte ud til mig bagefter og få lagt den gamle software i igen
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jep den er god nok.Grespion skrev:Hvis nu man mistænker sin EGR ventil for at være på kanten af at fejle.
Og har fået indkaldelse til Software update, og får denne udført og efterfølgende ens EGR går i smadder....
Har jeg set flere skrive at de fikser ens EGR U/B er der noget hold i dette?
Spændende, må vist hellere få set om min bil har fejlkoder inden jeg knalder den opdatering igennem (tror ikke den har fejlkoder endnu)HansH skrev:Jep den er god nok.Grespion skrev:Hvis nu man mistænker sin EGR ventil for at være på kanten af at fejle.
Og har fået indkaldelse til Software update, og får denne udført og efterfølgende ens EGR går i smadder....
Har jeg set flere skrive at de fikser ens EGR U/B er der noget hold i dette?
Injektorer og EGR-ventil er de komponenter der oftest skiftes på kulance ved problemer efter opdateringen.
Det er vel en af de eneste mulige fordele der er ved opdateringen; - at man kan få sig nogle nye stumper u/b, som alligevel var gået i stykker lige om lidt. Og så kan man køre hjem og nedgradere softwaren igen når sagen er afsluttet.
Hvis man skal forsøge at finde en positiv vinkel.
Men mig bekendt forudsætter det, at der ikke allerede er aflagt fejlkoder i din bil når du møder op til opdatering. Hvis det er tilfældet vil værkstedet sandsynligvis kræve at de ting bliver bragt i orden inden de gennemfører opdateringen. Selvfølgelig på din egen regning.
Det er relateret til opdateringen.worsoeh skrev:Jeg har fået opdateret min skoda superb 1.6 tdi fra 2011 i forbindelse med et normalt eftersyn. Umiddelbart kan jeg ikke mærke forskel på ydeevne osv. Men jeg har lagt mærke til at når jeg slukker bilen så kører blæseren til køleren altid, uanset om jeg har kørt lange eller korte ture, kørt i by eller motorvej etc. Det er jeg ret sikker på at den ikke gjorde før. Jeg ved ikke om det er relateret til opdateringen? Er der andre som har oplevet noget lignende?
Det er relateret. Det er fordi du har afbrudt en regenerering af DPF. Det gør min 2.0 også. Så det er normalt. Da NOx opdateringen regen. DPF væsentlig oftere end før så er der større risiko for at afbryde midt i en regen.worsoeh skrev:Jeg har fået opdateret min skoda superb 1.6 tdi fra 2011 i forbindelse med et normalt eftersyn. Umiddelbart kan jeg ikke mærke forskel på ydeevne osv. Men jeg har lagt mærke til at når jeg slukker bilen så kører blæseren til køleren altid, uanset om jeg har kørt lange eller korte ture, kørt i by eller motorvej etc. Det er jeg ret sikker på at den ikke gjorde før. Jeg ved ikke om det er relateret til opdateringen? Er der andre som har oplevet noget lignende?
Pyt. En god ting kan ikke siges for ofte!KMDTHY skrev:Argh! Hans, du kom først
Og du kan "kende" en igangværende regenerering på sådan en 1.6 TDI ved, at den stinker af diesel, tomgangen er hævet til 1000 o/min og motorgangen lyder lidt anderledes. Min Superb med samme motor føltes også noget kvikkere, når den regenereredeworsoeh skrev:Jeg har fået opdateret min skoda superb 1.6 tdi fra 2011 i forbindelse med et normalt eftersyn. Umiddelbart kan jeg ikke mærke forskel på ydeevne osv. Men jeg har lagt mærke til at når jeg slukker bilen så kører blæseren til køleren altid, uanset om jeg har kørt lange eller korte ture, kørt i by eller motorvej etc. Det er jeg ret sikker på at den ikke gjorde før. Jeg ved ikke om det er relateret til opdateringen? Er der andre som har oplevet noget lignende?
Nej. Det står for længst klart.Prodigy skrev:FDM er virkelig ikke vores venner i denne sag..
Det er lige præcis hvad du skal gøre.MAZ_A skrev:Jeg har overvejet at få bilen en tur forbi Landberg og blive "stillet tilbage" og tunet samt EGR off, hvad siger I, vil det være en fornuftig løsning?
hej hanshansh skrev:det er relateret til opdateringen.worsoeh skrev:jeg har fået opdateret min skoda superb 1.6 tdi fra 2011 i forbindelse med et normalt eftersyn. Umiddelbart kan jeg ikke mærke forskel på ydeevne osv. Men jeg har lagt mærke til at når jeg slukker bilen så kører blæseren til køleren altid, uanset om jeg har kørt lange eller korte ture, kørt i by eller motorvej etc. Det er jeg ret sikker på at den ikke gjorde før. Jeg ved ikke om det er relateret til opdateringen? Er der andre som har oplevet noget lignende?
Det er en aktiv regenerering af dit partikelfilter som var i gang da du slukkede bilen. Pga. De høje varmegrader der opstår i den proces, og deraf flg. Opvarmning af udstødningssystemet, kører kølerblæseren et stykke tid efter for at køle tingene ned.
Grunden til at du oplever dette nu, og ikke tidligere, er at opdateringen medfører mere end 3 gange så høj soddannelse i din motor. De sodpartikler opsamles i dpf, og skal oxyderes (="brændes af") der. Dit dpf er altså nu (og resten af dets levetid) beordret på overarbejde.
Hvor din bil tidligere regenererede for ca. Hver 600-900 km afhængig af omstændighederne, så vil den nu gøre det for typisk hver 200km.
Det er dog et sygdomstegn hvis den altid blæser efter når du stopper. Det ville være et bemærkelsesværdigt tilfælde, hvis det altid skulle passe at den var i en aktiv regen når du stopper, når dette trods alt sker med 175-200km interval.
Det kunne måske tyde på at dit dpf var ved at kløjs lidt i det, og bilen døjer med at få gennemført en regenerering. Hvis det er tilfældet, så vil du inden så længe få en gul advarselslampe i dit instrument, og hvis det fortsætter vil bilen gå i nødprogram og skal til sidst slæbes til et værksted.
Hvor mange km har bilen kørt ?
Korte ture har altid gjort lidt ondt på dieselbiler med partikelfilter.worsoeh skrev:Jeg har siden opdateringen mest kørt kortere ture, så måske er det derfor den ikke bliver færdig med regen og at jeg synes at blæseren altid kører. Jeg skal ud på en længere tur i weekenden så må jeg prøve at holde øje med om blæseren også kører når jeg stopper.
Bilen har kørt 151.000 km.
tager den på motorvej og holder den i 4. Gear, så den får nogle omdrejningerhansh skrev:korte ture har altid gjort lidt ondt på dieselbiler med partikelfilter.worsoeh skrev:jeg har siden opdateringen mest kørt kortere ture, så måske er det derfor den ikke bliver færdig med regen og at jeg synes at blæseren altid kører. Jeg skal ud på en længere tur i weekenden så må jeg prøve at holde øje med om blæseren også kører når jeg stopper.
Bilen har kørt 151.000 km.
Men nu gør det ondt x3 efter opdateringen.
151.000km ... Så er du "på vej" mht. Fyldningsgrad af dit dpf, kan man sige.
Men alt andet lige burde der være en del km tilbage endnu - typisk 200.000 burde det kunne holde, inden det skal skiftes/renses.
Jo højere fyldningsgrad, jo mindre spillerum har du i forhold til den daglige drift. Dermed mener jeg, at jo mere olieaskevolume der over tid er blevet opsamlet i dit dpf, jo mindre "plads" har du til det sod som skal opsamles i daglig brug. Dermed vil intervallerne mellem regen alt andet lige blive kortere for at dpf kan holde skidtet fra døren, og således lægger du relativt mere stress på filteret ved at køre korte ture i en bil med høj fyldningsgrad, i forhold til en ny bil med et tomt filter.
Og den effekt forstærkes som sagt yderligere af opdateringen med noget der ligner en 3-dobling
du skal ud på en god lang tur, og det skal ikke være med 90 km/t på landevej. Der er brug for omdrejninger (dvs. >2200) og et længere stræk hvor du opretholder belastning på motoren, så der dannes noget varme! Med andre ord - ud på motorvejen og så fremad med noget kul under kedlerne.
Min bruger ca. 8 min og 15-16km (ved 120-130km/t) på at fuldføre en aktiv regen. En bil med et udfordret filter kan have brug for helt op til 25-30 min for at få regenereret helt i bund.
Enig, hold den i 3./4. og giv den noget havre, så der kommer omdrejninger på.HansH skrev:Korte ture har altid gjort lidt ondt på dieselbiler med partikelfilter.worsoeh skrev:Jeg har siden opdateringen mest kørt kortere ture, så måske er det derfor den ikke bliver færdig med regen og at jeg synes at blæseren altid kører. Jeg skal ud på en længere tur i weekenden så må jeg prøve at holde øje med om blæseren også kører når jeg stopper.
Bilen har kørt 151.000 km.
Men nu gør det ondt x3 efter opdateringen.
151.000km ... så er du "på vej" mht. fyldningsgrad af dit DPF, kan man sige.
Men alt andet lige burde der være en del km tilbage endnu - typisk 200.000 burde det kunne holde, inden det skal skiftes/renses.
Jo højere fyldningsgrad, jo mindre spillerum har du i forhold til den daglige drift. Dermed mener jeg, at jo mere olieaskevolume der over tid er blevet opsamlet i dit DPF, jo mindre "plads" har du til det sod som skal opsamles i daglig brug. Dermed vil intervallerne mellem regen alt andet lige blive kortere for at DPF kan holde skidtet fra døren, og således lægger du relativt mere stress på filteret ved at køre korte ture i en bil med høj fyldningsgrad, i forhold til en ny bil med et tomt filter.
Og den effekt forstærkes som sagt yderligere af opdateringen med noget der ligner en 3-dobling
Du skal ud på en god lang tur, og det skal ikke være med 90 km/t på landevej. Der er brug for omdrejninger (dvs. >2200) og et længere stræk hvor du opretholder belastning på motoren, så der dannes noget varme! Med andre ord - ud på motorvejen og så fremad med noget kul under kedlerne.
Min bruger ca. 8 min og 15-16km (ved 120-130km/t) på at fuldføre en aktiv regen. En bil med et udfordret filter kan have brug for helt op til 25-30 min for at få regenereret helt i bund.
Det er svært at sige noget om "burde". Det er en variabel størrelse.worsoeh skrev:burde et dpf ikke holde mere end 200.000 km? Altså i det mindste før disse opdateringer... Må indrømme at jeg også er lidt bekymret for min egr ventil som røg og blev skiftet allerede ved 110.000 km hvilket kostede ca 9.000kr
jeg har for øvrigt også observeret at den pt. Tager ca 1000 omdr/minuttet i tomgang, som nævnt af en anden bruger.
Korrekt.carlslund skrev:Længe siden jeg fik 2. skrivelse, men de kan vel reelt ikke gøre noget før bilen skal til syn...?!
Jeg har kørt 263000 uden skift af DPF. Har skiftet EGR ventil ved ca 245000km.worsoeh skrev: burde et dpf ikke holde mere end 200.000 km?.
EsbenJ skrev:Jeg har kørt 263000 uden skift af DPF. Har skiftet EGR ventil ved ca 245000km.worsoeh skrev: burde et dpf ikke holde mere end 200.000 km?.
Kører mange lange ture, så det er måske derfor de har holdt så længe.
Jeg har ikke fået lavet opdatering og det bliver først den dag den bliver afvist til syn.
VW Polo 1,6TDI 90hk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Var det et stort dokument?HHKP skrev: 490000 på samme pdf. og der er stadig km tilbage i den.
Jeg var til syn med Polo'en for ca. 1 mdr siden... sådan +/-. Der går lige et par dage inden det skal det igenHansH skrev:Korrekt.carlslund skrev:Længe siden jeg fik 2. skrivelse, men de kan vel reelt ikke gøre noget før bilen skal til syn...?!
Der kan tidligst ske noget i synshallen.
Og da kun hvis du er faldet for tidsfristen (dvs et halvt år efter du har modtager rykker2 / brev #3) og er havnet på den sorte liste.