Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?
- 9had
- Medlem
- Indlæg: 942
- Tilmeldt: 15. maj 2011, 09:41
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 25 times
- Kontakt:
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
jeg fik bilen opdateret i går. en 1.6TDI (105hk) fra 2010.
lige umiddelbart er der intet at mærke. den kører som den plejer, og ser ikke ud til at regenerere endnu.
men nu er der også kun kørt omkring 200 km.
forbruget er heller ikke steget i de første kilometer.
lige umiddelbart er der intet at mærke. den kører som den plejer, og ser ikke ud til at regenerere endnu.
men nu er der også kun kørt omkring 200 km.
forbruget er heller ikke steget i de første kilometer.
Har du problemer med din DSG7 gearkasse? Se facebook siden!
VW Touran Highline (2011) 1.6 TDI 105 hk DSG7, Teknik/DK/Sport/Vinter-pakke, DeepBlack Perle Effekt, 7 sæder, RCD310, tonede ruder bag, Michelin HP Primacy 17" 225/45/R17 bonus pakker gratis upgrade :: DSG7gate + Dieselgate
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 1. nov 2017, 11:37
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere
Nu spørger jeg lidt dumt. Jeg er ikke den store bilsagkyndige.
Jeg har fået hentet en bil hjem fra tyskland i sommers (passat b7 2.0 tdi).
Den fik foretaget service ved aut. Vw værksted inden den kom til dk og blev synet her i dk.
Er der noget sted jeg kan finde ud af om bilen er blevet opdateret eller skal jeg selv henvende mig?
Tak på forhånd.
Jeg har fået hentet en bil hjem fra tyskland i sommers (passat b7 2.0 tdi).
Den fik foretaget service ved aut. Vw værksted inden den kom til dk og blev synet her i dk.
Er der noget sted jeg kan finde ud af om bilen er blevet opdateret eller skal jeg selv henvende mig?
Tak på forhånd.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere
Mit gæt er at 99% sikkert er den blevet opdateret hos forhandleren i Tyskland inden du fik den.abun skrev:Nu spørger jeg lidt dumt. Jeg er ikke den store bilsagkyndige.
Jeg har fået hentet en bil hjem fra tyskland i sommers (passat b7 2.0 tdi).
Den fik foretaget service ved aut. Vw værksted inden den kom til dk og blev synet her i dk.
Er der noget sted jeg kan finde ud af om bilen er blevet opdateret eller skal jeg selv henvende mig?
Du kan tjekke på denne side:
http://vwdieselinfo.dk/se-om-din-bil-er-beroert.aspx
.. men du kan ikke være 100% sikker på at svaret er pålideligt. Det er et spørgsmål om at flere systemer skal snakke sammen og databaser opdateres på tværs, og når det gælder en importeret bil kan det muligvis tage lidt tid om at slå igennem.
Den 100% sikre metode er lige at sætte VCDS kabel på bilen og tjekke software versionsnummer i din motorstyring.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 223
- Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 13 times
Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere
abun skrev:Nu spørger jeg lidt dumt. Jeg er ikke den store bilsagkyndige.
Jeg har fået hentet en bil hjem fra tyskland i sommers (passat b7 2.0 tdi).
Den fik foretaget service ved aut. Vw værksted inden den kom til dk og blev synet her i dk.
Er der noget sted jeg kan finde ud af om bilen er blevet opdateret eller skal jeg selv henvende mig?
Tak på forhånd.
Det kommer lidt an på årgang og motortype... har du disse oplysninger ?
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere
Jeg er ikke helt med på hvad årgang og motortype skulle hjælpe mht at finde ud af om bilen ER blevet opdateret ... ?magnussen skrev:Det kommer lidt an på årgang og motortype... har du disse oplysninger ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Faaborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Der er mange, mange i Tyskland der ikke er enige med FDM.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- Mike H
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2410
- Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 161 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Ja, den oversigt FDM smider ind, viser da kun HK er samme eller bedre.
Momentet bliver da samme eller dårligere i 3 ud af 4 varianter testet - særligt den lille 1.6 mister 5% moment. Det er da noget møg og det vil måske kunne mærkes.
Så kan man sige at bilen stadig leverer det de lover fra VW oprindelig - men ifht. hvordan bilen var da den blev indleveret til sw opdatering, så kommer den da ud med dårligere performance.
Momentet bliver da samme eller dårligere i 3 ud af 4 varianter testet - særligt den lille 1.6 mister 5% moment. Det er da noget møg og det vil måske kunne mærkes.
Så kan man sige at bilen stadig leverer det de lover fra VW oprindelig - men ifht. hvordan bilen var da den blev indleveret til sw opdatering, så kommer den da ud med dårligere performance.
Senest rettet af Mike H 16. nov 2017, 14:41, rettet i alt 1 gang.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 1. nov 2017, 11:37
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere
Super! Tak for svaret. Jeg kan se på linket at bilen ikke er opdateret, men vil blive indkaldt så jeg må vel bare vente
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
..... + de undgår behændigt at forholde sig til at momentkurven har flyttet sig.Mike H skrev:Momentet bliver da samme eller dårligere i 3 ud af 4 varianter testet - særligt den lille 1.6 mister 5% moment. Det er da noget møg og det vil måske kunne mærkes.
Andre tests (bl.a. den svenske) har vist at moment kommer senere, hvilket vil sige at de lave omdrejningstal lider under opdateringen.
Lige præcis dér hvor dieselbilister kører deres bil langt størstedelen af tiden.
VW's måde at sno sig ud af den diskussion er ved at sige at "max moment er ikke berørt".
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 223
- Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 13 times
Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere
HansH skrev:Jeg er ikke helt med på hvad årgang og motortype skulle hjælpe mht at finde ud af om bilen ER blevet opdateret ... ?magnussen skrev:Det kommer lidt an på årgang og motortype... har du disse oplysninger ?
hvis nu det er en EA288 2,0TDI, så er den vel ikke om befattet af dieselgate... og den kan jo sagtens være en EA288 i en passat B7
ret mig hvis jeg tager fejl
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
- kws
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2880
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 69 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Det går godt med opdateringen til min Passat... Jeg kan se på den nyeste flashdisk at der nu er en version 03L906022BM_9979
De har ikke helt styr på den 170hk CBBB endnu.
godt jeg ikke har været forbi endnu (Kommer det heller ikke).
De har ikke helt styr på den 170hk CBBB endnu.
godt jeg ikke har været forbi endnu (Kommer det heller ikke).
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 -
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere
Jamen så vil jeg gerne rette ... der ligger ikke EA288 i en Passat B7magnussen skrev:hvis nu det er en EA288 2,0TDI, så er den vel ikke om befattet af dieselgate... og den kan jo sagtens være en EA288 i en passat B7
ret mig hvis jeg tager fejl
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 223
- Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 13 times
Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere
HansH skrev:Jamen så vil jeg gerne rette ... der ligger ikke EA288 i en Passat B7magnussen skrev:hvis nu det er en EA288 2,0TDI, så er den vel ikke om befattet af dieselgate... og den kan jo sagtens være en EA288 i en passat B7
ret mig hvis jeg tager fejl
@HansH .. det er sgu da mig der har fået type galt i halsen ...Sorry.. Det var nok EA189 jeg tænkte på
Men min Octavia 1,6 2014 er en CLHA EA288 og den er IKKE om befattet af dieselgate, derfor tænkte jeg at 2,0 TDI også kunne være undtaget ?
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
@magnussen - det er meget enkelt:
- alle EA189 er omfattet. Uanset slagvolumen.
- ingen EA288 er omfattet.
- alle EA189 er omfattet. Uanset slagvolumen.
- ingen EA288 er omfattet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- vandhunden
- Medlem
- Indlæg: 1344
- Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 138 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Spændende udvikling i Tyskland
I sidste udgave af Autobild er der en ejer af en VW Amarok som ikke ville have den nye software indlæst.
Efter de 18 måneder han havde haft til det tog motorkontoret nummerpladerne for den må ikke længere køre på vejen idet typegodkendelsen er inddraget.
De forventer at retssalene i Tyskland kommer til at beskæftige sig meget med dette fremover.
Er en bilejer forpligtiget til at lade den nye software indlæse på sin bil?
Advokaterne der repræsenterer bilejerne siger nej men myndighederne siger ja og tager pladerne hvis det ikke bliver gjort.
I sidste udgave af Autobild er der en ejer af en VW Amarok som ikke ville have den nye software indlæst.
Efter de 18 måneder han havde haft til det tog motorkontoret nummerpladerne for den må ikke længere køre på vejen idet typegodkendelsen er inddraget.
De forventer at retssalene i Tyskland kommer til at beskæftige sig meget med dette fremover.
Er en bilejer forpligtiget til at lade den nye software indlæse på sin bil?
Advokaterne der repræsenterer bilejerne siger nej men myndighederne siger ja og tager pladerne hvis det ikke bliver gjort.
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird
- 9had
- Medlem
- Indlæg: 942
- Tilmeldt: 15. maj 2011, 09:41
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 25 times
- Kontakt:
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
I går efter små 800km, fik jeg dpf lampe under kørslen. Kørte med den i 10-15 minutter lidt friskt, og så slukkedes den.9had skrev:jeg fik bilen opdateret i går. en 1.6TDI (105hk) fra 2010.
lige umiddelbart er der intet at mærke. den kører som den plejer, og ser ikke ud til at regenerere endnu.
men nu er der også kun kørt omkring 200 km.
forbruget er heller ikke steget i de første kilometer.
Sjovt at den for første gang i bilens levetid skal tænde en uge efter opdateringen.
Den lokale vw partner mener ikke det er noget jeg skal bekymre mig om.
Da jeg har MinVolkswagen app har jeg indrapporteret lampen. Nu må vi se om det er noget der sker igen.
Nu fik den lov at regenerere aktivt. Og ikke kun passivt som indtil nu.
Har du problemer med din DSG7 gearkasse? Se facebook siden!
VW Touran Highline (2011) 1.6 TDI 105 hk DSG7, Teknik/DK/Sport/Vinter-pakke, DeepBlack Perle Effekt, 7 sæder, RCD310, tonede ruder bag, Michelin HP Primacy 17" 225/45/R17 bonus pakker gratis upgrade :: DSG7gate + Dieselgate
-
- Medlem
- Indlæg: 607
- Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 147 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Der er flere artikler på JP i dag om emnet. De kræver dog login.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Skal have lavet dieselgate onsdag på en 177 hk tdi med SRC.
Så må vi se hvordan det føles bagefter.
Så må vi se hvordan det føles bagefter.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Spændende artikel hvor VW for første gang (så vidt vides) selv forklarer mere detaljeret hvad ændringerne i den opdaterede NOx-software går ud på:
https://www.motor-talk.de/news/so-funkt ... ml#!page=2
Oh shit.. it's på tysk.. Jawohl
https://www.motor-talk.de/news/so-funkt ... ml#!page=2
Oh shit.. it's på tysk.. Jawohl
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- diskoboy
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5469
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 325 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Så kom Poloen forbi VW. Egentlig var det fordi at min hustru og jeg blev påkørt på motorvejen og skulle have ny bagkofanger. Første gang de skiftede kofangeren magtede de ikke at sætte PDC sensorerne korrekt (hvor svært er det lige). Anden gang (onsdag d. 27 kl 09.00) fik de en chance for at gøre det rigtigt. I samme omgang ville jeg gerne have MinVolkswagen.
Der dummede jeg mig.... De ringede og fortalte at nu opdaterede de lige softwaren og det var et krav fra Selmer.
Var ikke lige i humør til at diskutere om hvorvidt de lovpligtigt skulle gøre det (altså om jeg lovmæssigt kunne vente til næste synsindkaldelse).
2 1/2 dag senere (som i dag fredag d. 29 kl 15.00) var bilen færdig. Ny software og ny EGR ventil på VWs regning (og MinVolkswagen).
Har kun kørt 5-6 km bykørsel så har ikke rigtigt nogen holdning til motoren endnu.
Havde alle mulige planer om én af følgende ændringer men det blev slet ikke til noget...
1) en ekstra ECU fra eBay,
2) et ekstra ledningsnet i bilen blot med en tilfældig gateway tilsluttet ODB porten (hvor den rigtige var midlertidigt fjernet)
3) ændring i stikket til gateway hvor can/k-line var afmonteret
Godt nytår
Der dummede jeg mig.... De ringede og fortalte at nu opdaterede de lige softwaren og det var et krav fra Selmer.
Var ikke lige i humør til at diskutere om hvorvidt de lovpligtigt skulle gøre det (altså om jeg lovmæssigt kunne vente til næste synsindkaldelse).
2 1/2 dag senere (som i dag fredag d. 29 kl 15.00) var bilen færdig. Ny software og ny EGR ventil på VWs regning (og MinVolkswagen).
Har kun kørt 5-6 km bykørsel så har ikke rigtigt nogen holdning til motoren endnu.
Havde alle mulige planer om én af følgende ændringer men det blev slet ikke til noget...
1) en ekstra ECU fra eBay,
2) et ekstra ledningsnet i bilen blot med en tilfældig gateway tilsluttet ODB porten (hvor den rigtige var midlertidigt fjernet)
3) ændring i stikket til gateway hvor can/k-line var afmonteret
Godt nytår
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Ikke så meget aktivitet i tråden her på det seneste, så jeg tænkte at skrive en sammenfatning på sagens tekniske aspekter.
OBS:
Indlægget her er min helt egen opfattelse og forståelse af tingenes sammenhæng, som jeg over tid har dannet mig.
Der kan være ting jeg ikke har forstået rigtigt. Den bedste måde at få det afklaret, er at kaste det ud så det kan blive udfordret.
EA189 2.0 motoren kan opdeles i 2 hovedgrupper:
1) generation1 <-- motorkode CAxx, CBxx, CExx..
2) generation2 <-- motorkode CFxx, CGxx, CJxx...
gen1 biler skulle desuden også kunne genkendes på at de har PR-kode 7MG = Emission standard EU5
.. mens gen2 biler har 7MQ = Emissions standard, EU5 mod
Hvad betyder gen1 og gen2 i forhold til dieselgate ?
I forhold til dieselgate, er forskellen mellem gen1 og gen2, at gen1 aktivt anvender den frakoblingslogik som er kendt ulovlig (akustikfunktionen). Akustikfunktionen er kendt ulovlig, ganske enkelt fordi den genkender en testsituation og anvender dette til at påvirke emissionsbehandlingen. Det må man ikke, og det er ene og alene denne akustikfunktion der har bragt VW i fedtefadet i forhold til dieselgate.
På en gen1 bil styres skift mellem clean og dirty mode af akustikfunktionen.
En uopdateret gen1 bil vil kun køre i clean mode lige efter start.
Så snart rattet drejes, baghjulene drejer rundt .. etc - skiftes til dirty mode (såfremt motoren er oppe på drifttemperatur).
I praksis vil det dermed kun være en forsvindende lille del af bilens drifttid hvor den kører i clean mode.
I gen2 blev den ulovlige frakoblingslogik erstattet af en mere simpel logik - et såkaldt "termovindue" - hvor emissionsbehandlingen skrues meget kraftigt ned, når udendørstemperaturen er under 15 grader.
På en gen2 bil styres skift mellem clean og dirty mode således udelukkende af termovinduet.
Da emissionstesten udføres i et lab hvor omgivelsestemperaturen er 20 grader, flugter dette således fint med at gen2 har kunnet testes OK da den fik sin typegodkendelse.
Det er altså vigtigt at skelne mellem de to forskellige frakoblingsmekanismer:
** gen1 = akustikfunktion (mærker efter om baghjulene drejer med, om rattet har styreudslag over XX grader.. osv.)
** gen2 = termovindue (udendørs temp under 15 grader)
Mht. termovinduet, benytter producenten en klausul i lovgivningen som giver mulighed for denne logik hvis det sker ".. for at beskytte motor eller andre vitale komponenter". Og det er, som sagerne står i skrivende stund, IKKE ulovligt. De fleste (alle?) andre bilproducenter benytter dette smuthul i reglerne. I praksis betyder det, at undtagelsen mere er blevet til reglen.
Hvad gør opdateringen i forhold til frakoblingsmekanismerne?
VW blev i forbindelse med dieselgate pålagt at fjerne den ulovlige frakoblingsmekanisme - akustikfunktionen.
Akustikfunktionen FINDES også i softwaren på en gen2 ECU, men den "er der bare" .. dvs den bruges ikke til noget.
Derfor - det VW's opdatering gør, i forhold til frakoblingsmekanismer, er blot at fjerne akustikfunktionen fra koden.
For gen2 gør dette ingen forskel. Skift mellem clean/dirty sker stadig baseret på udendørstemp - dvs termovinduet.
En gen2 bil vil altså køre akkurat lige så meget i clean/dirty mode efter opdateringen, som før opdateringen.
For gen1 gør det en forskel.
Akustikfunktionen, som skulle styre skift mellem clean/dirty, er blevet fjernet.
Til gengæld introducerer VW her nu samme logik som for gen2 - dvs styring via termovindue, da denne frakoblingsmekanisme som sagt er lovlig.
Det betyder, at hvor en gen1 bil praktisk taget altid kørte i dirty mode før opdateringen, så vil den efter opdateringen kun køre i clean mode når udendørs temp er >15 grader.
Ser man på danske forhold, så er der 2 måneder om året hvor middeltemperaturen lige akkurat kryber over 15 grader.
Vi har 4 måneder om året hvor gennemsnitlig dagtemp er over 15 grader.
Sammenfatning af clean/dirty mode gen1/gen2
gen1 bil FØR opdatering = 1% drifttid i clean mode og 99% drifttid i dirty mode
gen1 bil EFTER opdatering = lidt mere drifttid i clean mode (nemlig når udendørstemp er >15 grader)
gen2 bil FØR/EFTER opdatering = samme.
Man kan altså konkludere, at en gen2 bil ikke kører hverken mere eller mindre i clean mode efter opdateringen, mens en gen1 bil får lidt mere drifttid i clean mode end den har været vant til.
Det er min påstand at dette forhold ikke er den væsentligste faktor i forhold til de problemer man måtte opleve efter opdateringen.
Hvad er det så ved opdateringen som udgør den største stress for de berørte bilers komponenter ?
1. EGR-ventilens mekaniske funktion
Testkørsler og indsamling af data med VCDS har påvist, at EGR-ventilen ikke åbner OFTERE som følge af opdateringen.
Til gengæld åbner den MERE når den åbner, dvs den procentvise åbning af spjældet kommer længere ud end før opdateringen. Som en dør der har været vant til kun at blive åbnet på klem, så bliver den nu åbnet til en større vinkel.
I forhold til den kendte problematik der er med EGR-ventilens mekaniske konstruktion, hvor en split i ventilarmens bevægelsesmekanisme slides, og derved falder ned og sliber et "spor" i det underliggende metal, så er den større åbningsvinkel et problem.
Det spor der over tid er blevet slidt i metallet, hvor denne split har kørt frem og tilbage, er med tiden blevet dybere og dybere. Dermed opstår en slags "stopkant" i hver ende af det spor.
Så længe ventilen bevæger sig i sit normale område, så er det spor tilstrækkeligt. Men i det øjeblik ventilen pludselig skal til at åbne mere end den har været vant til, bliver sporet for kort og stopkanten skal forceres. Det kan den ikke, og ventilens positionssensor melder til ECU'en at den ikke magter at åbne så meget som den er blevet bedt om.
2. Tilsodning
EGR på en EA189 er en højtryks-EGR, hvilket vil sige at ventilen tager udstødningsgassen lige efter den har forladt forbrændingskammeret (før turboen), og dermed indeholder gassen max mænge sod og andet godt.
Det betyder, at alle komponenter - EGR-ventil + EGR-køler + indsugningsmanifold - som gassen passerer på sin vej tilbage til forbrændingskammeret, vil opleve øget tilsodning da betydeligt mere udstødningsgas recirkuleres efter opdateringen.
Dette er selvsagt et problem.
3. Injektorer
Med den originale software arbejder EA189 motoren med to indsprøjtninger pr. forbrænding: En forindsprøjtning og en hovedindsprøjtning.
Mængden, der sprøjtes ind, er en afstemning mellem ydelse, forbrug og emmission. Hvis blandingen er mager (=mere ilt/mindre brændstof) øges dannelse af NOx, og omvendt - hvis blandingen er fed (=mindre ilt/mere brændstof) kan al brændstoffet ikke forbrændes, og der dannes sod.
Bilproducenten er interesseret i en så mager blanding som muligt, da det giver lavere brændstofforbrug. Ulempen er at der dannes mere NOx.
Da den nye EGR-strategi fører til generelt federe blanding i forbrændingskammeret (højere andel af udstødningsgas i blandingen vrider forholdet mellem ilt/brændstof i retning af federe blanding), dannes der mere sod.
For at modvirke den forøgede soddannelse, indfører VW med opdateringen hvad man kalder split injection. Hovedindsprøjtningen deles op i 2 - en "stor" og en "lille".
Pointen er, at den lille #2 indsprøjtning har til formål at skabe en forbrænding, der hjælper med til at forbrænde den sod der er blevet dannet i første del af forbrændingsprocessen.
Denne teknik var som sådan kendt da EA189 blev konstrueret, men kun i laboratoriet, og således ikke klar til at blive sendt på gaden. Først med efterfølgeren EA288 kom metoden i serieproduktion.
Resultatet er, at injektorerne skal åbne og lukke 50% mere end tidligere, pga. den ekstra injection for hver takt.
Det siger sig selv at dette øger slidtagen på injektorerne og dermed fremrykker det tidspunkt hvor de må give op.
Man fristes også til at konkludere at brændstofforbruget stiger som følge af denne ændrede strategi, om end VW afviser at det skulle være tilfældet.
4. Railtryk
For at tilgodese den nye split injection strategi, har det været nødvendigt at skrue op for brændstoftrykket.
Afhængig af forholdene er tryk øget med 50-250 bar.
Imidlertid overskrides iflg. VW ikke det maksimale tryk på 1.800 bar som pumpen er dimensioneret til at kunne levere.
5. Dieselpartikelfilter
Som konsekvens af den forøgede sodmænde i udstødningsgassen, afsættes der også langt mere sod i DPF efter opdateringen.
Det problem løser VW ved at øge frekvensen for aktiv regenerering, dvs den proces hvor temperaturen i DPF aktivt øges for at kunne oxydere den sod der er afsat derude.
Typisk køres aktiv regen 3 gange oftere efter opdateringen. Dvs hvis éns kørselsmønster tidligere udløste en regen for hver 750km, så vil det samme kørselsmønster som tommelfingerregel udløse regen for hver 250km efter opdatering. Bemærk: grov tommelfingerregel.
I teorien burde det ikke være et problem. Sodpartikler kan oxyderes 100% og øget sodmængde i DPF bør derfor ikke accelerere fyldningen. Det man i daglig tale kalder "aske" som ikke kan forbrændes i DPF, og derfor over tid stopper det til, er tungmetaller fra motorolien.
Jo oftere et DPF regenererer, jo mere øges den termiske belastning - dvs "slid" som følge af kraftig opvarmning og efterflg nedkøling. Spørgsmålet er hvor stort et problem det er. Det er meget svært at give et svar på. VW siger naturligvis at det ikke gør en forskel, da et DPF dør forinden af andre årsager.
Generelt gælder, at VW i forbindelse med sit forsvar af opdateringen, erkender at komponenterne må arbejde mere efter opdateringen, men fastholder at de stadig overholder de tolerancer producenten foreskriver.
Med andre ord - "vi indrømmer at vi har bevæget os ud til grænsen for komponenternes holdbarhed - men vi har IKKE overskredet den".
OBS:
Indlægget her er min helt egen opfattelse og forståelse af tingenes sammenhæng, som jeg over tid har dannet mig.
Der kan være ting jeg ikke har forstået rigtigt. Den bedste måde at få det afklaret, er at kaste det ud så det kan blive udfordret.
EA189 2.0 motoren kan opdeles i 2 hovedgrupper:
1) generation1 <-- motorkode CAxx, CBxx, CExx..
2) generation2 <-- motorkode CFxx, CGxx, CJxx...
gen1 biler skulle desuden også kunne genkendes på at de har PR-kode 7MG = Emission standard EU5
.. mens gen2 biler har 7MQ = Emissions standard, EU5 mod
Hvad betyder gen1 og gen2 i forhold til dieselgate ?
I forhold til dieselgate, er forskellen mellem gen1 og gen2, at gen1 aktivt anvender den frakoblingslogik som er kendt ulovlig (akustikfunktionen). Akustikfunktionen er kendt ulovlig, ganske enkelt fordi den genkender en testsituation og anvender dette til at påvirke emissionsbehandlingen. Det må man ikke, og det er ene og alene denne akustikfunktion der har bragt VW i fedtefadet i forhold til dieselgate.
På en gen1 bil styres skift mellem clean og dirty mode af akustikfunktionen.
En uopdateret gen1 bil vil kun køre i clean mode lige efter start.
Så snart rattet drejes, baghjulene drejer rundt .. etc - skiftes til dirty mode (såfremt motoren er oppe på drifttemperatur).
I praksis vil det dermed kun være en forsvindende lille del af bilens drifttid hvor den kører i clean mode.
I gen2 blev den ulovlige frakoblingslogik erstattet af en mere simpel logik - et såkaldt "termovindue" - hvor emissionsbehandlingen skrues meget kraftigt ned, når udendørstemperaturen er under 15 grader.
På en gen2 bil styres skift mellem clean og dirty mode således udelukkende af termovinduet.
Da emissionstesten udføres i et lab hvor omgivelsestemperaturen er 20 grader, flugter dette således fint med at gen2 har kunnet testes OK da den fik sin typegodkendelse.
Det er altså vigtigt at skelne mellem de to forskellige frakoblingsmekanismer:
** gen1 = akustikfunktion (mærker efter om baghjulene drejer med, om rattet har styreudslag over XX grader.. osv.)
** gen2 = termovindue (udendørs temp under 15 grader)
Mht. termovinduet, benytter producenten en klausul i lovgivningen som giver mulighed for denne logik hvis det sker ".. for at beskytte motor eller andre vitale komponenter". Og det er, som sagerne står i skrivende stund, IKKE ulovligt. De fleste (alle?) andre bilproducenter benytter dette smuthul i reglerne. I praksis betyder det, at undtagelsen mere er blevet til reglen.
Hvad gør opdateringen i forhold til frakoblingsmekanismerne?
VW blev i forbindelse med dieselgate pålagt at fjerne den ulovlige frakoblingsmekanisme - akustikfunktionen.
Akustikfunktionen FINDES også i softwaren på en gen2 ECU, men den "er der bare" .. dvs den bruges ikke til noget.
Derfor - det VW's opdatering gør, i forhold til frakoblingsmekanismer, er blot at fjerne akustikfunktionen fra koden.
For gen2 gør dette ingen forskel. Skift mellem clean/dirty sker stadig baseret på udendørstemp - dvs termovinduet.
En gen2 bil vil altså køre akkurat lige så meget i clean/dirty mode efter opdateringen, som før opdateringen.
For gen1 gør det en forskel.
Akustikfunktionen, som skulle styre skift mellem clean/dirty, er blevet fjernet.
Til gengæld introducerer VW her nu samme logik som for gen2 - dvs styring via termovindue, da denne frakoblingsmekanisme som sagt er lovlig.
Det betyder, at hvor en gen1 bil praktisk taget altid kørte i dirty mode før opdateringen, så vil den efter opdateringen kun køre i clean mode når udendørs temp er >15 grader.
Ser man på danske forhold, så er der 2 måneder om året hvor middeltemperaturen lige akkurat kryber over 15 grader.
Vi har 4 måneder om året hvor gennemsnitlig dagtemp er over 15 grader.
Sammenfatning af clean/dirty mode gen1/gen2
gen1 bil FØR opdatering = 1% drifttid i clean mode og 99% drifttid i dirty mode
gen1 bil EFTER opdatering = lidt mere drifttid i clean mode (nemlig når udendørstemp er >15 grader)
gen2 bil FØR/EFTER opdatering = samme.
Man kan altså konkludere, at en gen2 bil ikke kører hverken mere eller mindre i clean mode efter opdateringen, mens en gen1 bil får lidt mere drifttid i clean mode end den har været vant til.
Det er min påstand at dette forhold ikke er den væsentligste faktor i forhold til de problemer man måtte opleve efter opdateringen.
Hvad er det så ved opdateringen som udgør den største stress for de berørte bilers komponenter ?
1. EGR-ventilens mekaniske funktion
Testkørsler og indsamling af data med VCDS har påvist, at EGR-ventilen ikke åbner OFTERE som følge af opdateringen.
Til gengæld åbner den MERE når den åbner, dvs den procentvise åbning af spjældet kommer længere ud end før opdateringen. Som en dør der har været vant til kun at blive åbnet på klem, så bliver den nu åbnet til en større vinkel.
I forhold til den kendte problematik der er med EGR-ventilens mekaniske konstruktion, hvor en split i ventilarmens bevægelsesmekanisme slides, og derved falder ned og sliber et "spor" i det underliggende metal, så er den større åbningsvinkel et problem.
Det spor der over tid er blevet slidt i metallet, hvor denne split har kørt frem og tilbage, er med tiden blevet dybere og dybere. Dermed opstår en slags "stopkant" i hver ende af det spor.
Så længe ventilen bevæger sig i sit normale område, så er det spor tilstrækkeligt. Men i det øjeblik ventilen pludselig skal til at åbne mere end den har været vant til, bliver sporet for kort og stopkanten skal forceres. Det kan den ikke, og ventilens positionssensor melder til ECU'en at den ikke magter at åbne så meget som den er blevet bedt om.
2. Tilsodning
EGR på en EA189 er en højtryks-EGR, hvilket vil sige at ventilen tager udstødningsgassen lige efter den har forladt forbrændingskammeret (før turboen), og dermed indeholder gassen max mænge sod og andet godt.
Det betyder, at alle komponenter - EGR-ventil + EGR-køler + indsugningsmanifold - som gassen passerer på sin vej tilbage til forbrændingskammeret, vil opleve øget tilsodning da betydeligt mere udstødningsgas recirkuleres efter opdateringen.
Dette er selvsagt et problem.
3. Injektorer
Med den originale software arbejder EA189 motoren med to indsprøjtninger pr. forbrænding: En forindsprøjtning og en hovedindsprøjtning.
Mængden, der sprøjtes ind, er en afstemning mellem ydelse, forbrug og emmission. Hvis blandingen er mager (=mere ilt/mindre brændstof) øges dannelse af NOx, og omvendt - hvis blandingen er fed (=mindre ilt/mere brændstof) kan al brændstoffet ikke forbrændes, og der dannes sod.
Bilproducenten er interesseret i en så mager blanding som muligt, da det giver lavere brændstofforbrug. Ulempen er at der dannes mere NOx.
Da den nye EGR-strategi fører til generelt federe blanding i forbrændingskammeret (højere andel af udstødningsgas i blandingen vrider forholdet mellem ilt/brændstof i retning af federe blanding), dannes der mere sod.
For at modvirke den forøgede soddannelse, indfører VW med opdateringen hvad man kalder split injection. Hovedindsprøjtningen deles op i 2 - en "stor" og en "lille".
Pointen er, at den lille #2 indsprøjtning har til formål at skabe en forbrænding, der hjælper med til at forbrænde den sod der er blevet dannet i første del af forbrændingsprocessen.
Denne teknik var som sådan kendt da EA189 blev konstrueret, men kun i laboratoriet, og således ikke klar til at blive sendt på gaden. Først med efterfølgeren EA288 kom metoden i serieproduktion.
Resultatet er, at injektorerne skal åbne og lukke 50% mere end tidligere, pga. den ekstra injection for hver takt.
Det siger sig selv at dette øger slidtagen på injektorerne og dermed fremrykker det tidspunkt hvor de må give op.
Man fristes også til at konkludere at brændstofforbruget stiger som følge af denne ændrede strategi, om end VW afviser at det skulle være tilfældet.
4. Railtryk
For at tilgodese den nye split injection strategi, har det været nødvendigt at skrue op for brændstoftrykket.
Afhængig af forholdene er tryk øget med 50-250 bar.
Imidlertid overskrides iflg. VW ikke det maksimale tryk på 1.800 bar som pumpen er dimensioneret til at kunne levere.
5. Dieselpartikelfilter
Som konsekvens af den forøgede sodmænde i udstødningsgassen, afsættes der også langt mere sod i DPF efter opdateringen.
Det problem løser VW ved at øge frekvensen for aktiv regenerering, dvs den proces hvor temperaturen i DPF aktivt øges for at kunne oxydere den sod der er afsat derude.
Typisk køres aktiv regen 3 gange oftere efter opdateringen. Dvs hvis éns kørselsmønster tidligere udløste en regen for hver 750km, så vil det samme kørselsmønster som tommelfingerregel udløse regen for hver 250km efter opdatering. Bemærk: grov tommelfingerregel.
I teorien burde det ikke være et problem. Sodpartikler kan oxyderes 100% og øget sodmængde i DPF bør derfor ikke accelerere fyldningen. Det man i daglig tale kalder "aske" som ikke kan forbrændes i DPF, og derfor over tid stopper det til, er tungmetaller fra motorolien.
Jo oftere et DPF regenererer, jo mere øges den termiske belastning - dvs "slid" som følge af kraftig opvarmning og efterflg nedkøling. Spørgsmålet er hvor stort et problem det er. Det er meget svært at give et svar på. VW siger naturligvis at det ikke gør en forskel, da et DPF dør forinden af andre årsager.
Generelt gælder, at VW i forbindelse med sit forsvar af opdateringen, erkender at komponenterne må arbejde mere efter opdateringen, men fastholder at de stadig overholder de tolerancer producenten foreskriver.
Med andre ord - "vi indrømmer at vi har bevæget os ud til grænsen for komponenternes holdbarhed - men vi har IKKE overskredet den".
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Faaborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Rigtig fint og oplysende indlæg Hans - tak for det Kan du fortælle om det samme gør sig gældende for 1.6-motoren, og er der også to forskellige generationer af denne, og hvis ja, hvordan ved man så hvilken en man har?
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Tak Marc.MarcWinther skrev:Rigtig fint og oplysende indlæg Hans - tak for det Kan du fortælle om det samme gør sig gældende for 1.6-motoren, og er der også to forskellige generationer af denne, og hvis ja, hvordan ved man så hvilken en man har?
Jeg har kun kunnet verificere disse oplysninger i forhold til 2.0, og derfor har jeg ikke turdet skrive noget om hverken 1.2 eller 1.6. Så jeg kan desværre ikke svare dig på om samme historie også gælder for dem...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Faaborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Kan i øvrigt oplyse at jeg var til syn med min Touran tidligere på ugen, og der blev ikke spurgt ind til om den var "dieselgate"-opdateret. Virkede heller ikke som om det var noget synsmanden var inde og undersøge på hans computer, men ved jo ikke om han har gjort det uden jeg lagde mærke til det.
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Lyder fintMarcWinther skrev:Kan i øvrigt oplyse at jeg var til syn med min Touran tidligere på ugen, og der blev ikke spurgt ind til om den var "dieselgate"-opdateret. Virkede heller ikke som om det var noget synsmanden var inde og undersøge på hans computer, men ved jo ikke om han har gjort det uden jeg lagde mærke til det.
Jeg gætter på din Touran er med 1.6 motor, siden du spurgte specifikt til den motor.. ?
Og jeg gætter på at den ikke er opdateret ?
Hvis det stemmer at det er en 1.6, så ligger den i cluster 5 i KBA's plan for test og frigivelse.
Cluster 5 er delt i 2 grupper: 5_1 blev frigivet 28.04.2016 og 5_2 blev frigivet 20.06.2016.
Jeg ved ikke om din tilhører _1 eller _2.
Hvis den ligger i _1 bør du have modtaget første indkaldelse omkring oktober/november 2016. Ligger den i _2 så et par mdr. senere.
Under alle omstændigheder har du på nuv. tidspunkt slet ikke overskredet de 18 mdr du har at løbe på fra første brev om at opdateringen er klar, og indtil du ryger over på Semler's sorte liste.
Så havde du spurgt mig inden du kørte til syn, ville jeg have sagt at den bekymring kunne du godt skyde til side - det er først aktuelt for dig ved næste syn
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Faaborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Jep - min Touran er med 1.6-motor (se signatur). Den blev opdateret i januar 2017 - kan ikke huske om jeg nåede at modtage indkaldelsen fra VW. Bestilte vist bare selv tid, så ingen bekymringer omkring syn her Den gik i øvrigt lige igennem uden anmærkninger. Undrede mig bare over, at der tilsyneladende ingen kontrol var omkring dieselgate-opdatering ved synet.HansH skrev: Lyder fint
Jeg gætter på din Touran er med 1.6 motor, siden du spurgte specifikt til den motor.. ?
Og jeg gætter på at den ikke er opdateret ?
Hvis det stemmer at det er en 1.6, så ligger den i cluster 5 i KBA's plan for test og frigivelse.
Cluster 5 er delt i 2 grupper: 5_1 blev frigivet 28.04.2016 og 5_2 blev frigivet 20.06.2016.
Jeg ved ikke om din tilhører _1 eller _2.
Hvis den ligger i _1 bør du have modtaget første indkaldelse omkring oktober/november 2016. Ligger den i _2 så et par mdr. senere.
Under alle omstændigheder har du på nuv. tidspunkt slet ikke overskredet de 18 mdr du har at løbe på fra første brev om at opdateringen er klar, og indtil du ryger over på Semler's sorte liste.
Så havde du spurgt mig inden du kørte til syn, ville jeg have sagt at den bekymring kunne du godt skyde til side - det er først aktuelt for dig ved næste syn
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Nå okay den ER opdateret..MarcWinther skrev: Jep - min Touran er med 1.6-motor (se signatur). Den blev opdateret i januar 2017 - kan ikke huske om jeg nåede at modtage indkaldelsen fra VW. Bestilte vist bare selv tid, så ingen bekymringer omkring syn her Den gik i øvrigt lige igennem uden anmærkninger. Undrede mig bare over, at der tilsyneladende ingen kontrol var omkring dieselgate-opdatering ved synet.
Hvis din bil IKKE er opdateret og du har overskredet fristen, så bliver dit stelnr formidlet fra Semler til synsmyndighederne, og så kommer der helt automatisk en popup på synsmandens skærm der siger at dette køretøj ikke kan synes når du dukker op. Han skal altså ikke udføre en aktiv kontrol.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- mobworld
- Medlem
- Indlæg: 587
- Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: DK
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 104 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Kan man se nogensteder online hvornår man har fået 1 indkaldelse ?. Tænker man måske skulle syne vognen umiddelbart før fristen på 18 mdr udløber, og dermed 'vinde' 2 år ekstra.
Må indrømme at jeg ikke kan finde mine indkaldelser. Har nok arkiveret dem lodret.
mvh
Må indrømme at jeg ikke kan finde mine indkaldelser. Har nok arkiveret dem lodret.
mvh
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up
---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up
---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Hmm... jeg kender ikke sådan et sted.mobworld skrev:Kan man se nogensteder online hvornår man har fået 1 indkaldelse ?
Men det kan nemt regnes ud, når man kender sammensætningen af clusters hos KBA og har oversigten over hvilken dato hvert enkelt cluster er frigivet.
Da vores biler er éns Morten, så følger din samme plan som min.
Vores er cluster 7 og frigivet 22.07.2016 hos KBA.
Jeg fik således første brev i januar 2017 hvilket stemmer fint med 6 mdr efter frigivelse.
Rykker #1 modtog jeg med posten 13/9. Den burde være kommet i juli måned hvis de skulle have fulgt skemaet. Jeg ved ikke ... måske noget ferie og noget ? Men i store træk kører det ganske fint i overenstemmelse med den procedure der er fastlagt.
Min blev indregistreret 13. april, og jeg skal således til syn om 3 mdr.mobworld skrev:Tænker man måske skulle syne vognen umiddelbart før fristen på 18 mdr udløber, og dermed 'vinde' 2 år ekstra.
Din må være omtrent det samme ?
Dvs du kan roligt tage det planlagte syn her i april måned - det vil ikke give dig nogen problemer. Så har du 2 år til næste.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813