Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

Besvar
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af HansH » 16. mar 2017, 22:23

hansen123 skrev:..kan sagtens forstå frustrationen over dette, dog er det bare vigtigt også at vide at værkstederne ikke har noget valg i denne sag, det kommer højere oppe fra. Its this way or the highway som man siger.
Helt sikkert.
Der er ikke noget at lægge hverken importør eller forhandler til last i denne sag, som jeg ser det.
De er bare blevet part i en problematik, som er skabt andetsteds.
Ligesom bilejerne er blevet det.

Alligevel sejt nok med 100% kulance på den kæde i en bil fra 2009 :shock:

Det er nok kommet dig til gode at VW befinder sig i den aktuelle shitstorm, og derfor har brug for at genopbygge image! :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af HHKP » 17. mar 2017, 07:48

HansH skrev:
hansen123 skrev:..kan sagtens forstå frustrationen over dette, dog er det bare vigtigt også at vide at værkstederne ikke har noget valg i denne sag, det kommer højere oppe fra. Its this way or the highway som man siger.
Helt sikkert.
Der er ikke noget at lægge hverken importør eller forhandler til last i denne sag, som jeg ser det.
De er bare blevet part i en problematik, som er skabt andetsteds.
Ligesom bilejerne er blevet det.

Alligevel sejt nok med 100% kulance på den kæde i en bil fra 2009 :shock:

Det er nok kommet dig til gode at VW befinder sig i den aktuelle shitstorm, og derfor har brug for at genopbygge image! :)
jo jo VAG's kulance er en sjov ting...... Jeg havde en skoda octavia 1.8tsi CDAA og lille bror en A3 også med CDAA motor, begge brugte store mængde olie, SMC Århus vil gerne lave Audi'en med 100% kulance men ikke skoda'en, der kunne jeg få 25% på delene. Skoda'en brugte mest olie !!!! Begge med fuld service og lige under 110000 km. Tror lige det er sidste gang jeg har været hos SMC :evil: :evil:

Nå tilbage til det det handler om, har forhørt mig men IKKE fundet nogen der har fået sin software ført tilbage efter en opdatering, er der nogen her der har eller kender en der har ???
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af HansH » 17. mar 2017, 07:57

HHKP skrev:..har forhørt mig men IKKE fundet nogen der har fået sin software ført tilbage efter en opdatering, er der nogen her der har eller kender en der har ???
Er der en bekymring/betænkelighed eller bare nysgerrig ? :)

Kan det lade sig gøre ?
Kim R. bekræfter at det er testet. Det tager jeg for gode ord.
Hvis han har din standardversion i sin database, så er den fjong.
Jeg har spurgt ham om han har min 03L 906 018 PC sw:4011, og det har han bekræftet.

Er der nogen negative konsekvenser ?
Hvilke skulle det kunne være, når det er den oprindelige VW software der bliver lagt tilbage ? Den du har nu.. og som du holder af :)

Jeg kan ikke rigtig få øje på nogen betænkeligheder.
Eneste er selvfølgelig, at man resten af bilens levetid skal huske at sige ingen ECU opdatering hvis man kommer til aut. værksted.
Men det er jo ikke anderledes end hvis den er chippet.
Man vil nemt (på sw-version) kunne se at den ikke er NOx opdateret. Det vil jeg så bare betragte som et +
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af HHKP » 17. mar 2017, 08:09

HansH skrev:
HHKP skrev:..har forhørt mig men IKKE fundet nogen der har fået sin software ført tilbage efter en opdatering, er der nogen her der har eller kender en der har ???
Er der en bekymring/betænkelighed eller bare nysgerrig ? :)

Kan det lade sig gøre ?
Kim R. bekræfter at det er testet. Det tager jeg for gode ord.
Hvis han har din standardversion i sin database, så er den fjong.
Jeg har spurgt ham om han har min 03L 906 018 PC sw:4011, og det har han bekræftet.

Er der nogen negative konsekvenser ?
Hvilke skulle det kunne være, når det er den oprindelige VW software der bliver lagt tilbage ? Den du har nu.. og som du holder af :)

Jeg kan ikke rigtig få øje på nogen betænkeligheder.
Eneste er selvfølgelig, at man resten af bilens levetid skal huske at sige ingen ECU opdatering hvis man kommer til aut. værksted.
Men det er jo ikke anderledes end hvis den er chippet.
Man vil nemt (på sw-version) kunne se at den ikke er NOx opdateret. Det vil jeg så bare betragte som et +

Som skrevet, så har jeg ikke kunne finde en eneste der har fået det gjort men fået at vide det ikke kan lade sig gøre ( altså med den software der er i ens egen bil) Har IKKE snakket med Kim. :)
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af HansH » 17. mar 2017, 08:22

HHKP skrev:Som skrevet, så har jeg ikke kunne finde en eneste der har fået det gjort men fået at vide det ikke kan lade sig gøre ( altså med den software der er i ens egen bil) Har IKKE snakket med Kim. :)
Jamen så er det da bare at tage fat i Kim.
Det er jo testet, så kan han garanteret svare på de spørgsmål der måtte være, og evt opgive en reference.

PB --> http://www.vagcars.dk/phpbb/memberlist. ... ofile&u=71 :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af HansH » 17. mar 2017, 08:31

HHKP skrev:.. fået at vide det ikke kan lade sig gøre ( altså med den software der er i ens egen bil)
Det tror jeg er rigtigt. Altså at man ikke kan lave en komplet udlæsning af eksisterende indhold fra en ECU.
I hvert fald ikke med mindre man er total hyper-tekniknørd.

Det er ham gutten her, Felix Domke : https://www.youtube.com/watch?v=qF7E0CYn3mc

Han forklarer i dette foredrag hvordan det lykkedes ham at skaffe sig adgang til at udlæse al softwaren fra en ECU.
ECU'en er krypteret og dermed beskyttet mod læsning.
Gængse værktøjer kan kun hente det man i fagsproget kalder headers ud. Alle de detaljerede kodelinjer kommer ikke med.

Men da Felix skulle hacke den her ECU, fandt han ud af, at når man sætter strøm til den, er der et split-mili-mikrosekund hvor spændingen er på et ganske bestemt punkt, hvor læsebeskyttelsen er væk ca. 1 ud af hvert 10. forsøg.
Det splitsekund udnytter han til at sende en READ kommando til ECU'en, og svup! - pludselig har han fuld læseadgang.

Du kan selv høre foredraget hvis det er (det er på engelsk, med en fantastisk! tysk accent :) ) og meget spændende.
Det anskueliggør hvor meget tekniknørd man skal være, for at kunne udlæse indholdet fra en ECU.

Og ja - derfor tror jeg det er rigtigt hvad du har fået at vide. Ingen almindelige hvide mennesker kan få hele indholdet ud af en ECU.

Derfor er eneste vej at man har de originale software archives fra VW.
De kan uden videre (bob-bob...) flashes på med ODIS.
Og jeg tror det er dét Kim gør brug af.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ij6210 » 17. mar 2017, 08:53

donfetaful skrev: Som jeg ser det, har alle jer med omtalte motorer, lidt et tab, I ikke får dækket. Men I finder først ud af det, når I skal af med bilen.
Nej, det finder man allerede ud af når partikelfilter og EGR skal skiftes en enkelt gang mere mens man ejer bilen. Foruden eventuelle øvrige skavanker.

Det er helt vildt.

Jeg har svarer VW-direktøren følgende:
mit svar til VW skrev:Tak for dit svar. Jeg er dog stadig ikke enig, og jeg kan jævnligt læse historier om biler der ikke opfører sig korrekt efter opdatering. Nogen skal til service, endda flere gange, og så har vi ikke engang set langtidseffekterne af det (defekte dyser, partikelfiltre der slides hurtigere etc.)

Når det tyske politi i delstaten Bayern ikke vil have deres biler opdateret, må det være fordi de mener at have en berettiget tvivl om effekten.

Jeg kan ikke tolke de mange brugeres erfaringer som andet, end at brugerne oplever at de får en dårligere bil/køreoplevelse end før opdateringen, men det er så som så med kompensationen. Modsat USA, hvor forbrugerne har fået en bedre aftale: https://www.business.dk/industri/volksw ... lsag-i-usa

Jeg kan heller ikke se, hvordan man blot ved at ændre i softwaren i en bil, kan både overholde normerne uden at der er nogen som helst bivirkninger. Man kan sikkert godt overholde normerne efter en opdatering. Bilen kører muligvis ca. samme km/l som før. Men om effekten i bilerne så er nøjagtig den samme, og om der slet ikke sker mere slitage på fx dyser, partikelfiltre og EGR ventil stiller jeg mig temmelig kritisk overfor.
Jeg mener at jeg har ret, men er jo ikke mekaniker. Hvis man skal ind og lave rod med software for at få forureningen eller udledningen ned, så MÅ det koste et eller andet sted. Enten med mere slitage, højere brændstofforbrug, lavere accelerationsevne, dårligere motorgang eller mindre power. I modsat fald har de jo lavet et lille mirakel som vel så burde kopieres af alle øvrige bilproducenter.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 17. mar 2017, 08:59

ij6210 skrev:Hvis man skal ind og lave rod med software for at få forureningen eller udledningen ned, så MÅ det koste et eller andet sted. Enten med mere slitage, højere brændstofforbrug, lavere accelerationsevne, dårligere motorgang eller mindre power. I modsat fald har de jo lavet et lille mirakel..
Enig.
Det er en såre simpel logik der ikke kan anfægtes.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HHKP » 17. mar 2017, 09:09

HansH skrev:
ij6210 skrev:Hvis man skal ind og lave rod med software for at få forureningen eller udledningen ned, så MÅ det koste et eller andet sted. Enten med mere slitage, højere brændstofforbrug, lavere accelerationsevne, dårligere motorgang eller mindre power. I modsat fald har de jo lavet et lille mirakel..
Enig.
Det er en såre simpel logik der ikke kan anfægtes.

kunne godt tænke mig at høre svaret på : hvis det er så let at sænke udledningen, hvorfor har I så ikke bare gjort det fra starten og brugt det som et salgs paramert ?? :geek: :geek:
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ij6210 » 17. mar 2017, 11:36

Det er så logisk, at det næsten gør ondt.

Men omvendt, så lever vi et land hvor vi betaler høje energiafgifter for at få penge der kan bruges til at lege med såkaldt "grøn energi". Men producenter og investorer i vindmølleindustrien er sikkert glade for dette.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
stigc
Helt nyt medlem
Indlæg: 95
Tilmeldt: 17. okt 2015, 13:49
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af stigc » 17. mar 2017, 15:47

HansH skrev:
stigc skrev:Jeg havde min Polo 1.6 TDI til syn i Torsdags, ikke et eneste spørgsmål om den var blevet opdateret. :D
Og .... den er ikke blevet opdateret ? eller hvad..
Nej, bilen er endnu ikke opdateret, sidst den var forbi værkstedet (januar) kunne de se at der var en aktion,
men den var endnu ikke frigivet :-)
\\Stig

Polo 1,6 TDI - 2011 - Billede
Polo BlueGT - 2015 - Billede

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af QT1410 » 18. mar 2017, 07:53

I Tyskland er chiptunerne travlt beskæftiget med at tilbageføre "opgraderede" motorstyringer til originaltilstanden:

Diesel-Software: Tuner löschen Umwelt-Updates - Die Diesel-Downgrader
verfasst am 14.01.2017

VW versichert, dass die neue Software für Skandal-Diesel nicht schädlich ist. Viele Kunden haben trotzdem Angst und lassen das Update in Tuning-Werkstätten rückgängig machen.

Diesel software: Tunere Sletter Miljøopdateringer - Diesel Downgrader

VW forsikrer, at den nye software til skandale-diesel er ikke skadeligt. Mange kunder har stadig frygt og lader opdateringen ugjort i tuningværksteder.

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ESN » 18. mar 2017, 08:08

QT1410 skrev:I Tyskland er chiptunerne travlt beskæftiget med at tilbageføre "opgraderede" motorstyringer til originaltilstanden:

Diesel-Software: Tuner löschen Umwelt-Updates - Die Diesel-Downgrader
verfasst am 14.01.2017

VW versichert, dass die neue Software für Skandal-Diesel nicht schädlich ist. Viele Kunden haben trotzdem Angst und lassen das Update in Tuning-Werkstätten rückgängig machen.

Diesel software: Tunere Sletter Miljøopdateringer - Diesel Downgrader

VW forsikrer, at den nye software til skandale-diesel er ikke skadeligt. Mange kunder har stadig frygt og lader opdateringen ugjort i tuningværksteder.
Ja sæføli Tyskerne er vel ligeså glade for deres biler som os, men det ender jo nok med at synshallerne blir udstyret bedre til at afslører deelete/tuningsfiler så det på sigt blir mere surt at eje diesel biler.
No Letting the Old Man In!

Carhun
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 17. aug 2015, 07:11
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Carhun » 18. mar 2017, 13:16

En mere tysk artikel der beretter om mere "Russ" som betyder sod som følge af softwareopdateringen.
http://www.freiepresse.de/WIRTSCHAFT/WI ... 860195.php


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2057
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 485 times
Been thanked: 249 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af donfetaful » 18. mar 2017, 15:39

ESN skrev:
QT1410 skrev:I Tyskland er chiptunerne travlt beskæftiget med at tilbageføre "opgraderede" motorstyringer til originaltilstanden:

Diesel-Software: Tuner löschen Umwelt-Updates - Die Diesel-Downgrader
verfasst am 14.01.2017

VW versichert, dass die neue Software für Skandal-Diesel nicht schädlich ist. Viele Kunden haben trotzdem Angst und lassen das Update in Tuning-Werkstätten rückgängig machen.

Diesel software: Tunere Sletter Miljøopdateringer - Diesel Downgrader

VW forsikrer, at den nye software til skandale-diesel er ikke skadeligt. Mange kunder har stadig frygt og lader opdateringen ugjort i tuningværksteder.
Ja sæføli Tyskerne er vel ligeså glade for deres biler som os, men det ender jo nok med at synshallerne blir udstyret bedre til at afslører deelete/tuningsfiler så det på sigt blir mere surt at eje diesel biler.
Og hvem skal betale for det udstyr? Os

Tak igen vw

Carhun
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 17. aug 2015, 07:11
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Carhun » 20. mar 2017, 13:32

Herfra kommer nu stor ros til VW og Smc Odense. Det omhandler Passat 1,6 TDI fra 2010 med 220 på tælleren.
Umiddelbart efter sw opdateringen begyndte bilen at regenerere meget hyppigt. Jeg påtalte dette for Smc og fik forklaringen på hvorfor dette sandsynligvis sker. Egr-ventilen kommer ud i et andet arbejdsområde pga. opdateringen. Da den i dette nye område er sodet til, opstår der problemer. De kørte en Bell-ADD rens men fik stadig fejlmelding på egr. Den blev så udskiftet. Og nu det allerbedste: Det hele på kulance. Fremadrettet bliver der tanket Miles-plus OG tilført Bell-add City, så skulle den gerne kunne køre mange km endnu.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 20. mar 2017, 13:45

Carhun skrev:Herfra kommer nu stor ros til VW og Smc Odense. Det omhandler Passat 1,6 TDI fra 2010 med 220 på tælleren.
Umiddelbart efter sw opdateringen begyndte bilen at regenerere meget hyppigt. Jeg påtalte dette for Smc og fik forklaringen på hvorfor dette sandsynligvis sker. Egr-ventilen kommer ud i et andet arbejdsområde pga. opdateringen. Da den i dette nye område er sodet til, opstår der problemer. De kørte en Bell-ADD rens men fik stadig fejlmelding på egr. Den blev så udskiftet. Og nu det allerbedste: Det hele på kulanceBillede. Fremadrettet bliver der tanket Miles-plus OG tilført Bell-add City, så skulle den gerne kunne køre mange km endnu.
Jeg forstår ikke den forklaring.

EGR-ventilen kan være alt mellem 0-100% åben.
Det kunne den før opdateringen, og det tror jeg ikke opdateringen laver om på :)
At opdateringen holder den åben oftere/længere/mere end tidligere, ser jeg ikke som at ventilen "arbejder i et område den ikke hidtil har gjort".
Det fysiske vandringsområde for ventilen er den samme uanset opdatering, og hele dette område blev også benyttet med den gamle software.

Jeg kan forstå at DPF må regenereres oftere med opdateringen, da der dannes mere sod (pga større andel af mager forbrænding), og dermed mere stof i filteret.

Men jeg kan ikke forstå hvorfor alle de EGR-ventiler melder pas umiddelbart efter opdateringen. Synes ikke at der er nogen logik i det.
Med mindre at du havde kørt med EGROFF i længere tid før du fik den opdateret ? Så kan jeg godt forstå det :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ij6210 » 20. mar 2017, 14:03

HansH skrev:
Carhun skrev:Herfra kommer nu stor ros til VW og Smc Odense. Det omhandler Passat 1,6 TDI fra 2010 med 220 på tælleren.
Umiddelbart efter sw opdateringen begyndte bilen at regenerere meget hyppigt. Jeg påtalte dette for Smc og fik forklaringen på hvorfor dette sandsynligvis sker. Egr-ventilen kommer ud i et andet arbejdsområde pga. opdateringen. Da den i dette nye område er sodet til, opstår der problemer. De kørte en Bell-ADD rens men fik stadig fejlmelding på egr. Den blev så udskiftet. Og nu det allerbedste: Det hele på kulanceBillede. Fremadrettet bliver der tanket Miles-plus OG tilført Bell-add City, så skulle den gerne kunne køre mange km endnu.
Jeg forstår ikke den forklaring.

EGR-ventilen kan være alt mellem 0-100% åben.
Det kunne den før opdateringen, og det tror jeg ikke opdateringen laver om på :)
At opdateringen holder den åben oftere/længere/mere end tidligere, ser jeg ikke som at ventilen "arbejder i et område den ikke hidtil har gjort".
Det fysiske vandringsområde for ventilen er den samme uanset opdatering, og hele dette område blev også benyttet med den gamle software.

Jeg kan forstå at DPF må regenereres oftere med opdateringen, da der dannes mere sod (pga større andel af mager forbrænding), og dermed mere stof i filteret.

Men jeg kan ikke forstå hvorfor alle de EGR-ventiler melder pas umiddelbart efter opdateringen. Synes ikke at der er nogen logik i det.
Med mindre at du havde kørt med EGROFF i længere tid før du fik den opdateret ? Så kan jeg godt forstå det :)
+1

Og hvordan kan dette give anledning til ros? Det viser jo netop, at du faktisk FIK problemer med bilen efter opdateringen. Og dette er kun første step - dit partikelfilter kommer nok ikke just til at holde i længere tid efter en opdatering.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Carhun
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 17. aug 2015, 07:11
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Carhun » 20. mar 2017, 14:09

ij6210 skrev:
HansH skrev:
Carhun skrev:Herfra kommer nu stor ros til VW og Smc Odense. Det omhandler Passat 1,6 TDI fra 2010 med 220 på tælleren.
Umiddelbart efter sw opdateringen begyndte bilen at regenerere meget hyppigt. Jeg påtalte dette for Smc og fik forklaringen på hvorfor dette sandsynligvis sker. Egr-ventilen kommer ud i et andet arbejdsområde pga. opdateringen. Da den i dette nye område er sodet til, opstår der problemer. De kørte en Bell-ADD rens men fik stadig fejlmelding på egr. Den blev så udskiftet. Og nu det allerbedste: Det hele på kulanceBillede. Fremadrettet bliver der tanket Miles-plus OG tilført Bell-add City, så skulle den gerne kunne køre mange km endnu.
Jeg forstår ikke den forklaring.

EGR-ventilen kan være alt mellem 0-100% åben.
Det kunne den før opdateringen, og det tror jeg ikke opdateringen laver om på :)
At opdateringen holder den åben oftere/længere/mere end tidligere, ser jeg ikke som at ventilen "arbejder i et område den ikke hidtil har gjort".
Det fysiske vandringsområde for ventilen er den samme uanset opdatering, og hele dette område blev også benyttet med den gamle software.

Jeg kan forstå at DPF må regenereres oftere med opdateringen, da der dannes mere sod (pga større andel af mager forbrænding), og dermed mere stof i filteret.

Men jeg kan ikke forstå hvorfor alle de EGR-ventiler melder pas umiddelbart efter opdateringen. Synes ikke at der er nogen logik i det.
Med mindre at du havde kørt med EGROFF i længere tid før du fik den opdateret ? Så kan jeg godt forstå det :)
+1

Og hvordan kan dette give anledning til ros? Det viser jo netop, at du faktisk FIK problemer med bilen efter opdateringen. Og dette er kun første step - dit partikelfilter kommer nok ikke just til at holde i længere tid efter en opdatering.
jeg synes at VW skal have ros for at udskifte egr uden regning. Så må vi se om dpf senere volder problemer . Og nej jeg har altid kørt med egr, så ingen tuning her. Det med vandringen har jeg ikke forstand på, men hvordan skal det ellers kunne give problemer med egr?


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 20. mar 2017, 14:17

ij6210 skrev:Og hvordan kan dette give anledning til ros?
Præcis.

@Carhun: Du oplever blot det billede som for længst har tegnet sig også i Tyskland; VW er meget velvilligt indstillet mht. kulance på disse komponenter efter en opdatering. 90% er den generelle oplevelse, men mange får det udbedret U/B. Der er i mine øjne ikke nogen tvivl om, at det er en markedsstrategi der er udstukket fra førerbunkeren, og ikke noget der sorterer f.eks. under den danske importør (hvor kulance normalt henhører).

Det køber selvfølgelig de berørte bilejere en pæn slat tid inden der igen bliver noget på de komponenter man får skiftet.
Men grundlæggende ændrer det ikke på, at de udsatte komponenter med opdateringen har fået forkortet den levetid de har i en EA189 sammenhæng.

Jeg formoder at tankegangen bag er noget i retning af :
1) det holder ulvene nogenlunde fra bagdøren i denne krisetid og reparerer på et flosset renommé
2) med lidt held kan ny EGR-ventil + evt dyser holde bilens levetid ud, og så har vi rimeligtvis holdt ejeren skadesløs

ad 2) Problemet er jo så hvis der er tale om en bil der f.eks. er fra 2014 og har kørt 60.000km. Så er mit bud at det ikke er sidste gang de dele skal udskiftes.

På en bil fra 2010 der har kørt 220 er der en OK chance for at deres kalkyle (hvis min teori er rigtig) holder hjem.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Prodigy » 21. mar 2017, 14:41

Hans du glemmer vi er i Danmark.. en bil fra 2010 har stadig 10 år tilbage på vejen.. uanset dens nuværende km tal :)
Medlem siden: 2003/05/14

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 21. mar 2017, 14:47

Prodigy skrev:Hans du glemmer vi er i Danmark.. en bil fra 2010 har stadig 10 år tilbage på vejen.. uanset dens nuværende km tal :)
Haha, jamen det har du jo helt ret i :)

Uagtet at salgstallene har sat ny rekord flere gange de sidste par år, så går udskiftningen af den danske bilpark nok stadig relativt langsomt sammenlignet med vore naboer.
Så meget desto mere grund har vi på det danske marked til at være bekymret for de langsigtede effekter af opdateringen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

eriksn
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af eriksn » 23. mar 2017, 20:54

ij6210 skrev:
HansH skrev: På hvilken måde mener du at dit forslag er en bedre løsning end det jeg foreslår ?
Det siger jeg vel ikke at det er? Det var bare et forslag.

Jeg er ikke tilfreds med den del af løsningen som VW står for. Heldigvis har jeg lige fået solgt min gamle bil som var omfattet af skandalen.
Jeg var også "heldig" at slippe af med min 1.6 cayb :D . Jeg brød mig simpelthen ikke om ideen om at blive pålagt at få min i forvejen sløve spand gjort endnu mere sløv og tillige blive dårligere stillet med fordyrene rep af egr-dyser-partikelfilter.
Det kan jo udmærket være at VW er meget "omsorgsfulde" og villige til kulance sager når der opstår problemer med dyser egr osv lige efter opdateringen, men hvad sker der efter et år når det forhøjede dysetryk og den effektiviserede egr, måske vil ha sat sine spor :?:
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL

poul d-j
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 25. apr 2014, 18:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af poul d-j » 24. mar 2017, 14:32

Hej,
har fået opdateret 2 stk.tdi. Golf 6 st.car 2.0 140hk årg. 2010 samt polo 1.6 90hk årg. 2010
golfen blev opdateret 2 marts 17, ved ankomst til værksted lyste ingen advarselslamper, hverken gule eller røde. Kort efter de var gået igang med opgaven, kommer de og siger at der er gået et gløderør og foreslår at skifte alle fire da det er et bøvl at skifte dem, hmmm. Dkk 1600,- efter vaucheren på 500,-var tukket fra. Jeg fik de udskiftede rør med hjem. Så langt så godt.
Den 7 marts er det så polens tur, jeg møder op på værkstedet, uden nogen lamper der lyser, kort efter de er gået igang med opgraderingen, bliver j igen informeret m at der er gået et glødeør. Jeg får et tilbud på dkk 1000,- for at skfte blot det ene rør, men de har ikke tid på værkstedet til skifte røret. Næste morgen lyser den gule lampe "motor symbol". Jeg har en amatør obd læser som kommer med fejlkode p0671 = defekt gløderør cyl nr 1.
Jeg har nu skrevet frem og tilbage med smc, og får den ene bortforklaring efter den anden, at det er den nye software der er mere følsom end den gamle, og at der er en "strategi" i ecuén som tilfældig udvælger hvornår en lampe skal tændes! Den eneste strategi jeg kan få øje på er at få solgt så mange gløderør som muligt, for at financere skandalen.
Jeg har nu selv skifter det defekte gløderør i poloen ud med et af de ok rør fra golfen, og et par dage senere slukkede lampen.
Mvh poul

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af HansH » 24. mar 2017, 14:35

poul d-j skrev:.. at det er den nye software der er mere følsom end den gamle
Er det ikke det samme som at indrømme, at opdateringen giver dig en anderledes (=mere fintfølende, vedligeholdelseskrævende) bil end før opdateringen ?
poul d-j skrev:.. og at der er en "strategi" i ecuén som tilfældig udvælger hvornår en lampe skal tændes!
What ???!
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

poul d-j
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 25. apr 2014, 18:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af poul d-j » 24. mar 2017, 14:48

Her er deres sidste svar:

"hej poul.
I følge tekniske afdeling, er det en strategi i motorstyringen der bestemmer hvornår at lampen skal tændes. Hvilken modstand/forbrug den arbejder ud fra har vi ikke oplysninger på, og at det skulle være værkstedes testudstyr der udløser fejlen er der intet der tyder på.

Værkstedet har konstateret ved test inden opdateringerne er der var fejl på gløderørene, og som tidligere skrevet har dette ingen sammenhæng med softwareopdateringerne på jeres biler. "

jeg synes det er under lavpunktet for hvad en seriøs importøt kan diske op med!
Mvh poul

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ESN » 24. mar 2017, 15:29

Det ka man da kalde at tørre røv i sine kunder. :evil:
Det må da være en oplagt sag for FDM
No Letting the Old Man In!

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ESN » 24. mar 2017, 15:40

ESN skrev:Det ka man da kalde at tørre røv i sine kunder. :evil:
Det må da være en oplagt sag for FDM
(Hvis glødelampe lyser er det ofte egr som der er stået af)
No Letting the Old Man In!

poul d-j
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 25. apr 2014, 18:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af poul d-j » 24. mar 2017, 15:47

Det var ikke "gløde lampe" der lyste men "motor symbolet" der lyste, min amatør obd scanner meldte fejl kode P0671, som netop er lig med defekt gløderør. Problematikken består i, at lampen "motor" ikke lyste før ankomst til værksted, men efter opdatering!, Det jeg har kunnet finde på nettet om denne kode er at den også langt før denne kampangne med opdatering, ville have tændt lampen.
Tiguan 2.0 TDI DSG 2017
Polo 6R 1.4 TDI 2016

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 287 times
Been thanked: 224 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af carstenhjorth » 24. mar 2017, 15:50

poul d-j skrev:Her er deres sidste svar:

"hej poul.
I følge tekniske afdeling, er det en strategi i motorstyringen der bestemmer hvornår at lampen skal tændes. Hvilken modstand/forbrug den arbejder ud fra har vi ikke oplysninger på, og at det skulle være værkstedes testudstyr der udløser fejlen er der intet der tyder på.

Værkstedet har konstateret ved test inden opdateringerne er der var fejl på gløderørene, og som tidligere skrevet har dette ingen sammenhæng med softwareopdateringerne på jeres biler. "

jeg synes det er under lavpunktet for hvad en seriøs importøt kan diske op med!
Mvh poul
Havde de tester på inden opdateringen og fandt det defekte gløderør der? Så taler vi om at "trigger" punktet for at tænde motorlampen er blevet ændret?
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Besvar

Tilbage til "Motor"