Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

Besvar
HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HHKP » 1. sep 2017, 06:57

Watcher skrev:Alternativt kan i jo bare få lavet opdateringen hos vw.. og kører direkte ud til mig bagefter og få lagt den gamle software i igenBilledeBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du software til en 2012 Touran 2.0 170 hk CFJA.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Grespion
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10. feb 2011, 12:41
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Grespion » 9. sep 2017, 00:31

Hvis nu man mistænker sin EGR ventil for at være på kanten af at fejle.

Og har fået indkaldelse til Software update, og får denne udført og efterfølgende ens EGR går i smadder....

Har jeg set flere skrive at de fikser ens EGR U/B er der noget hold i dette? ( evt lidt facts fra steder hvor de har skiftet den uden beregning )

Kunne være lækker med et værksted i Nordjylland som lavede det uden beregning

// Grespion

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 9. sep 2017, 06:47

Grespion skrev:Hvis nu man mistænker sin EGR ventil for at være på kanten af at fejle.

Og har fået indkaldelse til Software update, og får denne udført og efterfølgende ens EGR går i smadder....

Har jeg set flere skrive at de fikser ens EGR U/B er der noget hold i dette?
Jep den er god nok.
Injektorer og EGR-ventil er de komponenter der oftest skiftes på kulance ved problemer efter opdateringen.

Det er vel en af de eneste mulige fordele der er ved opdateringen; - at man kan få sig nogle nye stumper u/b, som alligevel var gået i stykker lige om lidt. Og så kan man køre hjem og nedgradere softwaren igen når sagen er afsluttet.
Hvis man skal forsøge at finde en positiv vinkel.

Men mig bekendt forudsætter det, at der ikke allerede er aflagt fejlkoder i din bil når du møder op til opdatering. Hvis det er tilfældet vil værkstedet sandsynligvis kræve at de ting bliver bragt i orden inden de gennemfører opdateringen. Selvfølgelig på din egen regning.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Grespion
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10. feb 2011, 12:41
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Grespion » 9. sep 2017, 08:00

HansH skrev:
Grespion skrev:Hvis nu man mistænker sin EGR ventil for at være på kanten af at fejle.

Og har fået indkaldelse til Software update, og får denne udført og efterfølgende ens EGR går i smadder....

Har jeg set flere skrive at de fikser ens EGR U/B er der noget hold i dette?
Jep den er god nok.
Injektorer og EGR-ventil er de komponenter der oftest skiftes på kulance ved problemer efter opdateringen.

Det er vel en af de eneste mulige fordele der er ved opdateringen; - at man kan få sig nogle nye stumper u/b, som alligevel var gået i stykker lige om lidt. Og så kan man køre hjem og nedgradere softwaren igen når sagen er afsluttet.
Hvis man skal forsøge at finde en positiv vinkel.

Men mig bekendt forudsætter det, at der ikke allerede er aflagt fejlkoder i din bil når du møder op til opdatering. Hvis det er tilfældet vil værkstedet sandsynligvis kræve at de ting bliver bragt i orden inden de gennemfører opdateringen. Selvfølgelig på din egen regning.
Spændende, må vist hellere få set om min bil har fejlkoder inden jeg knalder den opdatering igennem (tror ikke den har fejlkoder endnu)

Men er der nogle som har fået skiftet ens EGR sådan helt kvit og frit eller skulle man blot betale f.eks dobbelt arbejdstimer og så være på samme beløb? (fordi sidst jeg fik min EGR skiftet på kulancen, det kostede mig 7034 incl 150.000 km service interval

worsoeh
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13. sep 2017, 06:53
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af worsoeh » 13. sep 2017, 07:36

Jeg har fået opdateret min skoda superb 1.6 tdi fra 2011 i forbindelse med et normalt eftersyn. Umiddelbart kan jeg ikke mærke forskel på ydeevne osv. Men jeg har lagt mærke til at når jeg slukker bilen så kører blæseren til køleren altid, uanset om jeg har kørt lange eller korte ture, kørt i by eller motorvej etc. Det er jeg ret sikker på at den ikke gjorde før. Jeg ved ikke om det er relateret til opdateringen? Er der andre som har oplevet noget lignende?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af HansH » 13. sep 2017, 07:42

worsoeh skrev:Jeg har fået opdateret min skoda superb 1.6 tdi fra 2011 i forbindelse med et normalt eftersyn. Umiddelbart kan jeg ikke mærke forskel på ydeevne osv. Men jeg har lagt mærke til at når jeg slukker bilen så kører blæseren til køleren altid, uanset om jeg har kørt lange eller korte ture, kørt i by eller motorvej etc. Det er jeg ret sikker på at den ikke gjorde før. Jeg ved ikke om det er relateret til opdateringen? Er der andre som har oplevet noget lignende?
Det er relateret til opdateringen.
Det er en aktiv regenerering af dit partikelfilter som var i gang da du slukkede bilen. Pga. de høje varmegrader der opstår i den proces, og deraf flg. opvarmning af udstødningssystemet, kører kølerblæseren et stykke tid efter for at køle tingene ned.

Grunden til at du oplever dette nu, og ikke tidligere, er at opdateringen medfører mere end 3 gange så høj soddannelse i din motor. De sodpartikler opsamles i DPF, og skal oxyderes (="brændes af") der. Dit DPF er altså nu (og resten af dets levetid) beordret på overarbejde.
Hvor din bil tidligere regenererede for ca. hver 600-900 km afhængig af omstændighederne, så vil den nu gøre det for typisk hver 200km.

Det er dog et sygdomstegn hvis den ALTID blæser efter når du stopper. Det ville være et bemærkelsesværdigt tilfælde, hvis det altid skulle passe at den var i en aktiv regen når du stopper, når dette trods alt sker med 175-200km interval.
Det kunne måske tyde på at dit DPF var ved at kløjs lidt i det, og bilen døjer med at få gennemført en regenerering. Hvis det er tilfældet, så vil du inden så længe få en gul advarselslampe i dit instrument, og hvis det fortsætter vil bilen gå i nødprogram og skal til sidst slæbes til et værksted.

Hvor mange km har bilen kørt ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af KMDTHY » 13. sep 2017, 07:43

worsoeh skrev:Jeg har fået opdateret min skoda superb 1.6 tdi fra 2011 i forbindelse med et normalt eftersyn. Umiddelbart kan jeg ikke mærke forskel på ydeevne osv. Men jeg har lagt mærke til at når jeg slukker bilen så kører blæseren til køleren altid, uanset om jeg har kørt lange eller korte ture, kørt i by eller motorvej etc. Det er jeg ret sikker på at den ikke gjorde før. Jeg ved ikke om det er relateret til opdateringen? Er der andre som har oplevet noget lignende?
Det er relateret. Det er fordi du har afbrudt en regenerering af DPF. Det gør min 2.0 også. Så det er normalt. Da NOx opdateringen regen. DPF væsentlig oftere end før så er der større risiko for at afbryde midt i en regen.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af KMDTHY » 13. sep 2017, 07:45

Argh! Hans, du kom først :D
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 13. sep 2017, 07:46

KMDTHY skrev:Argh! Hans, du kom først :D
Pyt. En god ting kan ikke siges for ofte! :D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1889 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af GaSelle » 13. sep 2017, 09:21

worsoeh skrev:Jeg har fået opdateret min skoda superb 1.6 tdi fra 2011 i forbindelse med et normalt eftersyn. Umiddelbart kan jeg ikke mærke forskel på ydeevne osv. Men jeg har lagt mærke til at når jeg slukker bilen så kører blæseren til køleren altid, uanset om jeg har kørt lange eller korte ture, kørt i by eller motorvej etc. Det er jeg ret sikker på at den ikke gjorde før. Jeg ved ikke om det er relateret til opdateringen? Er der andre som har oplevet noget lignende?
Og du kan "kende" en igangværende regenerering på sådan en 1.6 TDI ved, at den stinker af diesel, tomgangen er hævet til 1000 o/min og motorgangen lyder lidt anderledes. Min Superb med samme motor føltes også noget kvikkere, når den regenererede :?

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Prodigy » 13. sep 2017, 09:28

https://euobserver.com/environment/138977

FDM er virkelig ikke vores venner i denne sag..

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Medlem siden: 2003/05/14

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 13. sep 2017, 09:35

Prodigy skrev:FDM er virkelig ikke vores venner i denne sag..
Nej. Det står for længst klart.

FDM malede sig selv op i en krog ved at bakke op om den politiske beslutning (mht. at gøre opdateringen tvunget i DK), og dermed er de nu et forligsparti ligesom i Folketinget. Det er ikke almindelig parlamentarisk praksis at et parti bakker ud af et forlig de har været med til at vedtage, og det er lige præcis dér FDM står i dag. Uanset hvad de mener nu, så vil de tabe ansigt ved at gå ud og tale imod opdateringen, da de selv har været med til at "stemme den igennem".

Derfor er de nødt til fortsat at lege Kejserens Nye Klæder og tale opdateringens sag:
* "se bare, hvor mange biler der kører uden problemer efter opdateringen"
* "de få der har lidt problemer, bliver omgående udbedret på værkstedet så de er glade"
* "vi har kun ganske få meldinger om sager der er gået i hårdknude pga dette"
.. etc.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

MAZ_A
Nyt medlem
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2. jun 2010, 08:42
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 37 times
Been thanked: 10 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af MAZ_A » 13. sep 2017, 09:41

Hej, jeg har ikke læst alle 29 sider i denne tråd :shock: men vil lige høre om et godt råd. Jeg har en A6'er med en 2.0 TDI(årg. 2014) med Multitronic der er blevet opdateret. Jeg oplever også at blæseren kører oftere når jeg slukker bilen.
Jeg har overvejet at få bilen en tur forbi Landberg og blive "stillet tilbage" og tunet samt EGR off, hvad siger I, vil det være en fornuftig løsning?
Mads
Audi A6 Avant 2.0 TDI S-LINE - 2014
Audi A3 cabriolet 1.4 TFSI - 2017

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 13. sep 2017, 09:48

MAZ_A skrev:Jeg har overvejet at få bilen en tur forbi Landberg og blive "stillet tilbage" og tunet samt EGR off, hvad siger I, vil det være en fornuftig løsning?
Det er lige præcis hvad du skal gøre.

Man kan jo bare stille sig selv disse to simple spørgsmål:

1) Får du noget positivt ud af opdateringen?
2) Får du muligvis noget negativt ud af opdateringen?

Jeg ville besvare 1) med "Nej" og 2) med "Ja".
Og dermed burde sagen vel være ret klar...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af KMDTHY » 13. sep 2017, 10:27

De 3500,- et besøg koster kan være små penge kontra en død EGR+køler, dyser, DPF... osv. som Semler ikke vil dække.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

MAZ_A
Nyt medlem
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2. jun 2010, 08:42
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 37 times
Been thanked: 10 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af MAZ_A » 13. sep 2017, 10:58

Det lyder som det rigtige at gøre, og det var jeg jo nok egentlig godt klar over, men altid rart at blive bekræftet ;)

Tak
Mads
Audi A6 Avant 2.0 TDI S-LINE - 2014
Audi A3 cabriolet 1.4 TFSI - 2017

JAS
Nyt medlem
Indlæg: 279
Tilmeldt: 28. okt 2013, 11:58
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Dalby
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af JAS » 13. sep 2017, 19:20

Jeg kan kun støtte op om, at det er en god ide at få kørt den tilbage.
Det vil man ikke fortryde ;-)

worsoeh
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13. sep 2017, 06:53
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af worsoeh » 14. sep 2017, 08:21

hansh skrev:
worsoeh skrev:jeg har fået opdateret min skoda superb 1.6 tdi fra 2011 i forbindelse med et normalt eftersyn. Umiddelbart kan jeg ikke mærke forskel på ydeevne osv. Men jeg har lagt mærke til at når jeg slukker bilen så kører blæseren til køleren altid, uanset om jeg har kørt lange eller korte ture, kørt i by eller motorvej etc. Det er jeg ret sikker på at den ikke gjorde før. Jeg ved ikke om det er relateret til opdateringen? Er der andre som har oplevet noget lignende?
det er relateret til opdateringen.
Det er en aktiv regenerering af dit partikelfilter som var i gang da du slukkede bilen. Pga. De høje varmegrader der opstår i den proces, og deraf flg. Opvarmning af udstødningssystemet, kører kølerblæseren et stykke tid efter for at køle tingene ned.

Grunden til at du oplever dette nu, og ikke tidligere, er at opdateringen medfører mere end 3 gange så høj soddannelse i din motor. De sodpartikler opsamles i dpf, og skal oxyderes (="brændes af") der. Dit dpf er altså nu (og resten af dets levetid) beordret på overarbejde.
Hvor din bil tidligere regenererede for ca. Hver 600-900 km afhængig af omstændighederne, så vil den nu gøre det for typisk hver 200km.

Det er dog et sygdomstegn hvis den altid blæser efter når du stopper. Det ville være et bemærkelsesværdigt tilfælde, hvis det altid skulle passe at den var i en aktiv regen når du stopper, når dette trods alt sker med 175-200km interval.
Det kunne måske tyde på at dit dpf var ved at kløjs lidt i det, og bilen døjer med at få gennemført en regenerering. Hvis det er tilfældet, så vil du inden så længe få en gul advarselslampe i dit instrument, og hvis det fortsætter vil bilen gå i nødprogram og skal til sidst slæbes til et værksted.

Hvor mange km har bilen kørt ?
hej hans

tusinde tak for dit svar. Så er der en god forklaring på min observation.

Jeg har siden opdateringen mest kørt kortere ture, så måske er det derfor den ikke bliver færdig med regen og at jeg synes at blæseren altid kører. Jeg skal ud på en længere tur i weekenden så må jeg prøve at holde øje med om blæseren også kører når jeg stopper.

Bilen har kørt 151.000 km.

Mvh
henrik

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af HansH » 14. sep 2017, 08:47

worsoeh skrev:Jeg har siden opdateringen mest kørt kortere ture, så måske er det derfor den ikke bliver færdig med regen og at jeg synes at blæseren altid kører. Jeg skal ud på en længere tur i weekenden så må jeg prøve at holde øje med om blæseren også kører når jeg stopper.

Bilen har kørt 151.000 km.
Korte ture har altid gjort lidt ondt på dieselbiler med partikelfilter.
Men nu gør det ondt x3 efter opdateringen.

151.000km ... så er du "på vej" mht. fyldningsgrad af dit DPF, kan man sige.
Men alt andet lige burde der være en del km tilbage endnu - typisk 200.000 burde det kunne holde, inden det skal skiftes/renses.

Jo højere fyldningsgrad, jo mindre spillerum har du i forhold til den daglige drift. Dermed mener jeg, at jo mere olieaskevolume der over tid er blevet opsamlet i dit DPF, jo mindre "plads" har du til det sod som skal opsamles i daglig brug. Dermed vil intervallerne mellem regen alt andet lige blive kortere for at DPF kan holde skidtet fra døren, og således lægger du relativt mere stress på filteret ved at køre korte ture i en bil med høj fyldningsgrad, i forhold til en ny bil med et tomt filter.
Og den effekt forstærkes som sagt yderligere af opdateringen med noget der ligner en 3-dobling :(

Du skal ud på en god lang tur, og det skal ikke være med 90 km/t på landevej. Der er brug for omdrejninger (dvs. >2200) og et længere stræk hvor du opretholder belastning på motoren, så der dannes noget varme! Med andre ord - ud på motorvejen og så fremad med noget kul under kedlerne.
Min bruger ca. 8 min og 15-16km (ved 120-130km/t) på at fuldføre en aktiv regen. En bil med et udfordret filter kan have brug for helt op til 25-30 min for at få regenereret helt i bund.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

worsoeh
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13. sep 2017, 06:53
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af worsoeh » 14. sep 2017, 09:08

hansh skrev:
worsoeh skrev:jeg har siden opdateringen mest kørt kortere ture, så måske er det derfor den ikke bliver færdig med regen og at jeg synes at blæseren altid kører. Jeg skal ud på en længere tur i weekenden så må jeg prøve at holde øje med om blæseren også kører når jeg stopper.

Bilen har kørt 151.000 km.
korte ture har altid gjort lidt ondt på dieselbiler med partikelfilter.
Men nu gør det ondt x3 efter opdateringen.

151.000km ... Så er du "på vej" mht. Fyldningsgrad af dit dpf, kan man sige.
Men alt andet lige burde der være en del km tilbage endnu - typisk 200.000 burde det kunne holde, inden det skal skiftes/renses.

Jo højere fyldningsgrad, jo mindre spillerum har du i forhold til den daglige drift. Dermed mener jeg, at jo mere olieaskevolume der over tid er blevet opsamlet i dit dpf, jo mindre "plads" har du til det sod som skal opsamles i daglig brug. Dermed vil intervallerne mellem regen alt andet lige blive kortere for at dpf kan holde skidtet fra døren, og således lægger du relativt mere stress på filteret ved at køre korte ture i en bil med høj fyldningsgrad, i forhold til en ny bil med et tomt filter.
Og den effekt forstærkes som sagt yderligere af opdateringen med noget der ligner en 3-dobling :(

du skal ud på en god lang tur, og det skal ikke være med 90 km/t på landevej. Der er brug for omdrejninger (dvs. >2200) og et længere stræk hvor du opretholder belastning på motoren, så der dannes noget varme! Med andre ord - ud på motorvejen og så fremad med noget kul under kedlerne.
Min bruger ca. 8 min og 15-16km (ved 120-130km/t) på at fuldføre en aktiv regen. En bil med et udfordret filter kan have brug for helt op til 25-30 min for at få regenereret helt i bund.
tager den på motorvej og holder den i 4. Gear, så den får nogle omdrejninger :-)

burde et dpf ikke holde mere end 200.000 km? Altså i det mindste før disse opdateringer... Må indrømme at jeg også er lidt bekymret for min egr ventil som røg og blev skiftet allerede ved 110.000 km hvilket kostede ca 9.000kr

jeg har for øvrigt også observeret at den pt. Tager ca 1000 omdr/minuttet i tomgang, som nævnt af en anden bruger.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1889 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af GaSelle » 14. sep 2017, 09:09

HansH skrev:
worsoeh skrev:Jeg har siden opdateringen mest kørt kortere ture, så måske er det derfor den ikke bliver færdig med regen og at jeg synes at blæseren altid kører. Jeg skal ud på en længere tur i weekenden så må jeg prøve at holde øje med om blæseren også kører når jeg stopper.

Bilen har kørt 151.000 km.
Korte ture har altid gjort lidt ondt på dieselbiler med partikelfilter.
Men nu gør det ondt x3 efter opdateringen.

151.000km ... så er du "på vej" mht. fyldningsgrad af dit DPF, kan man sige.
Men alt andet lige burde der være en del km tilbage endnu - typisk 200.000 burde det kunne holde, inden det skal skiftes/renses.

Jo højere fyldningsgrad, jo mindre spillerum har du i forhold til den daglige drift. Dermed mener jeg, at jo mere olieaskevolume der over tid er blevet opsamlet i dit DPF, jo mindre "plads" har du til det sod som skal opsamles i daglig brug. Dermed vil intervallerne mellem regen alt andet lige blive kortere for at DPF kan holde skidtet fra døren, og således lægger du relativt mere stress på filteret ved at køre korte ture i en bil med høj fyldningsgrad, i forhold til en ny bil med et tomt filter.
Og den effekt forstærkes som sagt yderligere af opdateringen med noget der ligner en 3-dobling :(

Du skal ud på en god lang tur, og det skal ikke være med 90 km/t på landevej. Der er brug for omdrejninger (dvs. >2200) og et længere stræk hvor du opretholder belastning på motoren, så der dannes noget varme! Med andre ord - ud på motorvejen og så fremad med noget kul under kedlerne.
Min bruger ca. 8 min og 15-16km (ved 120-130km/t) på at fuldføre en aktiv regen. En bil med et udfordret filter kan have brug for helt op til 25-30 min for at få regenereret helt i bund.
Enig, hold den i 3./4. og giv den noget havre, så der kommer omdrejninger på.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af HansH » 14. sep 2017, 09:17

worsoeh skrev:burde et dpf ikke holde mere end 200.000 km? Altså i det mindste før disse opdateringer... Må indrømme at jeg også er lidt bekymret for min egr ventil som røg og blev skiftet allerede ved 110.000 km hvilket kostede ca 9.000kr

jeg har for øvrigt også observeret at den pt. Tager ca 1000 omdr/minuttet i tomgang, som nævnt af en anden bruger.
Det er svært at sige noget om "burde". Det er en variabel størrelse.
Jeg tror de fleste kører 200k, og der er uden tvivl mange der har kørt længere.
Og så er der også nogen der har kørt kortere inden det var stoppet til.
Jeg tror lidt det er ligesom at spørge "burde et menneske ikke leve til det er 75 år gammelt?" ... :)

På en måde kan du med god grund være bekymret for din EGR-ventil efter opdateringen.
På en anden måde ikke. For jeg tror at chancen for at du får den skiftet u/b i tilfælde af problemer, er meget høj.
Det er ligesom den strategi VAG har valgt for at undgå den værste forbrugerstorm.
Jeg tør slet ikke tænke på hvordan det ville have været, hvis alle bilejere bare var blevet overladt til sig selv med deres injektorer og EGR-ventiler efter opdateringen.... Så tror jeg fabrikken i Wolfsburg var blevet jævnet med jorden.

Din forhøjede tomgang skyldes at bilen er ved at køre en aktiv regen af DPF.
Når det (forhåbentlig) lykkes at få gennemført denne, vil du opleve at tomgang igen falder til normalt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af diskoboy » 14. sep 2017, 13:01

Så kom 2. brev. Nu må jeg vel snart se at få bestilt den ECU fra ebay og monteret den for en kort bemærkning :D
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

carlslund
Medlem
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14. sep 2009, 13:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af carlslund » 14. sep 2017, 13:23

Længe siden jeg fik 2. skrivelse, men de kan vel reelt ikke gøre noget før bilen skal til syn...?!

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 14. sep 2017, 13:30

carlslund skrev:Længe siden jeg fik 2. skrivelse, men de kan vel reelt ikke gøre noget før bilen skal til syn...?!
Korrekt.
Der kan tidligst ske noget i synshallen.
Og da kun hvis du er faldet for tidsfristen (dvs et halvt år efter du har modtager rykker2 / brev #3) og er havnet på den sorte liste.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af EsbenJ » 14. sep 2017, 14:33

worsoeh skrev: burde et dpf ikke holde mere end 200.000 km?.
Jeg har kørt 263000 uden skift af DPF. Har skiftet EGR ventil ved ca 245000km.
Kører mange lange ture, så det er måske derfor de har holdt så længe.
Jeg har ikke fået lavet opdatering og det bliver først den dag den bliver afvist til syn.
VW Polo 1,6TDI 90hk



Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HHKP » 15. sep 2017, 07:57

EsbenJ skrev:
worsoeh skrev: burde et dpf ikke holde mere end 200.000 km?.
Jeg har kørt 263000 uden skift af DPF. Har skiftet EGR ventil ved ca 245000km.
Kører mange lange ture, så det er måske derfor de har holdt så længe.
Jeg har ikke fået lavet opdatering og det bliver først den dag den bliver afvist til syn.
VW Polo 1,6TDI 90hk



Sent from my iPhone using Tapatalk

490000 på samme pdf. og der er stadig km tilbage i den.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ij6210 » 15. sep 2017, 12:08

HHKP skrev: 490000 på samme pdf. og der er stadig km tilbage i den.
Var det et stort dokument?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af diskoboy » 15. sep 2017, 13:34

HansH skrev:
carlslund skrev:Længe siden jeg fik 2. skrivelse, men de kan vel reelt ikke gøre noget før bilen skal til syn...?!
Korrekt.
Der kan tidligst ske noget i synshallen.
Og da kun hvis du er faldet for tidsfristen (dvs et halvt år efter du har modtager rykker2 / brev #3) og er havnet på den sorte liste.
Jeg var til syn med Polo'en for ca. 1 mdr siden... sådan +/-. Der går lige et par dage inden det skal det igen :-)
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af EsbenJ » 15. sep 2017, 16:36

Jeg har fået første rykker i dag på min 03/2010 polo, så jeg burde kunne få synet i 3/2018 og så køre indtil 03/2020 inden den dumper til syn. Håber de finder en bedre løsning eller er blevet så kloge at vi får lov at køre videre, men det er nok utopi. Måske det er der den skal skiftes.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Besvar

Tilbage til "Motor"