Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

Besvar
Brugeravatar
Fits
Medlem
Indlæg: 551
Tilmeldt: 25. jun 2009, 15:41
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølgod - 6870
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Fits » 6. jul 2017, 18:05

Nogen der har oplevet at blive dumpet til syn, hvis den ikke er opdateret? Jeg skal have min bil synet nu her, men har ikke fået opdateret min bil. Kunne jo være rart at slippe igennem, så man har yderligere to år at gå på.
Skoda Superb 1.8 TSI -2018
Seat Mii 1.0 -2017

Brugeravatar
janhelm
Nyt medlem
Indlæg: 283
Tilmeldt: 19. jun 2008, 17:39
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af janhelm » 6. jul 2017, 18:21

HansH skrev:
janhelm skrev:Jeg har fået rykker på min indkaldelse, men ikke nogen lokkende garantier.
De "tillidsskabende tiltag" er noget ret nyt .. blev vist lanceret i starten af juni.
Så man skal have modtaget brev senere end dette, for at det har været nævnt.

Klogt at vente med update! ;)
Kan kun se det er dateret juni 2017 Billede

Er spændt på om bilen kan køre fra VW når nu der sidder en blindplade oppe på røret når og hvis jeg får den opdateret engang Billede

Brugeravatar
janhelm
Nyt medlem
Indlæg: 283
Tilmeldt: 19. jun 2008, 17:39
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af janhelm » 6. jul 2017, 18:23

Fits skrev:Nogen der har oplevet at blive dumpet til syn, hvis den ikke er opdateret? Jeg skal have min bil synet nu her, men har ikke fået opdateret min bil. Kunne jo være rart at slippe igennem, så man har yderligere to år at gå på.
Det vel bare et omsyn hvis de ikke godkender den?

Benjamin Germansen
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. aug 2014, 11:55
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Benjamin Germansen » 6. jul 2017, 19:35

Hej

Jeg havde en spøjs oplevelse med opdatering i dag
Jeg skulle have min bil på værksted af anden årsag, og da vi gennemgår ordren siger servicerådgiveren at der er en opdatering til motorstyringen på min bil. Jeg spørger så om det er dieselgate opdatering og det svarer han ja til, hvortil jeg siger at jeg ikke ønsker min bil opdateret. Rådgiveren siger så at for at de kan kigge på min bil skal jeg underskrive en erklæring på at jeg ikke ønsker min bil opdateret og at konsekvensen kan være at bilen ikke kan synes og at hvis jeg bliver stoppet i en razzia, så har politiet mulighed for at tage pladerne. Er der nogen af jer der har hørt noget om at hvis man underskriver erklæringen, så har policen mulighed for at tage pladerne?

Jeg har fulgt lidt med herinde omkring nedgradering til original software efter opdatering. Så vidt jeg kan læse mig til så skal der laves en udlæsning med tester for at konstatere hvilken software version bilen kører med. Hvordan forgår det i praksis? jeg har ikke vcds eller anden form for tester. men jeg kunne godt tænke mig at få det læst ud, så jeg kan finde ud af om Rittersport har min software i sin database.

Bilen er en Skoda Fabia Combi årg 2010 1,6 TDI CAYB

På forhånd tak for hjælpen
Med venlig Hilsen

Benjamin Germansen
Bil: Skoda Fabia Combi 1,6 TDI CAYB årg 2010

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. jul 2017, 20:00

Benjamin Germansen skrev:Hej

Jeg havde en spøjs oplevelse med opdatering i dag
Jeg skulle have min bil på værksted af anden årsag, og da vi gennemgår ordren siger servicerådgiveren at der er en opdatering til motorstyringen på min bil. Jeg spørger så om det er dieselgate opdatering og det svarer han ja til, hvortil jeg siger at jeg ikke ønsker min bil opdateret. Rådgiveren siger så at for at de kan kigge på min bil skal jeg underskrive en erklæring på at jeg ikke ønsker min bil opdateret og at konsekvensen kan være at bilen ikke kan synes og at hvis jeg bliver stoppet i en razzia, så har politiet mulighed for at tage pladerne. Er der nogen af jer der har hørt noget om at hvis man underskriver erklæringen, så har policen mulighed for at tage pladerne?

Jeg har fulgt lidt med herinde omkring nedgradering til original software efter opdatering. Så vidt jeg kan læse mig til så skal der laves en udlæsning med tester for at konstatere hvilken software version bilen kører med. Hvordan forgår det i praksis? jeg har ikke vcds eller anden form for tester. men jeg kunne godt tænke mig at få det læst ud, så jeg kan finde ud af om Rittersport har min software i sin database.

Bilen er en Skoda Fabia Combi årg 2010 1,6 TDI CAYB

På forhånd tak for hjælpen
Politiet kan først tage dine plader når du har overskredet fristen for godkendelse ved syn, så glem det. Det er ammestuesnak.

Det er rigtigt nok at du kan blive præsenteret for en blanket, hvor aut. værksted beder om din signatur på at du modsætter dig opdateringen. Det skal du bare skrive under på, og så er den ikke længere.

Du er nødt til at finde en med VCDS for at få styr på hvilken version din ECU er.
Find en i nærheden af dig på kortet på VCDS fanen i toppen.
Der er gode chancer for at Ritter har org sw til en 1.6er.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Blackfinger » 6. jul 2017, 20:13

Nu er Hadsund jo ikke verdens ende, så der er jo også muligheden for at få læst den originale software ud inden dieselgate opdatering. Så kan man få sin egen software tilbage igen.

Benjamin Germansen
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. aug 2014, 11:55
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Benjamin Germansen » 6. jul 2017, 20:21

HansH skrev: Politiet kan først tage dine plader når du har overskredet fristen for godkendelse ved syn, så glem det. Det er ammestuesnak.

Det er rigtigt nok at du kan blive præsenteret for en blanket, hvor aut. værksted beder om din signatur på at du modsætter dig opdateringen. Det skal du bare skrive under på, og så er den ikke længere.

Du er nødt til at finde en med VCDS for at få styr på hvilken version din ECU er.
Find en i nærheden af dig på kortet på VCDS fanen i toppen.
Der er gode chancer for at Ritter har org sw til en 1.6er.
Super, det var rart og få og vide at policen ikke kan nappe pladerne
jeg prøver at finde en med vcds og får udlæst ECU

tak for hjælpen
Med venlig Hilsen

Benjamin Germansen
Bil: Skoda Fabia Combi 1,6 TDI CAYB årg 2010

dennismadsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 27. jul 2016, 06:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af dennismadsen » 6. jul 2017, 20:25

Benjamin Germansen skrev:
HansH skrev: Politiet kan først tage dine plader når du har overskredet fristen for godkendelse ved syn, så glem det. Det er ammestuesnak.

Det er rigtigt nok at du kan blive præsenteret for en blanket, hvor aut. værksted beder om din signatur på at du modsætter dig opdateringen. Det skal du bare skrive under på, og så er den ikke længere.

Du er nødt til at finde en med VCDS for at få styr på hvilken version din ECU er.
Find en i nærheden af dig på kortet på VCDS fanen i toppen.
Der er gode chancer for at Ritter har org sw til en 1.6er.
Super, det var rart og få og vide at policen ikke kan nappe pladerne
jeg prøver at finde en med vcds og får udlæst ECU

tak for hjælpen
Min OBDEleven til omkring 500 kr kunne også udlæse dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. jul 2017, 20:55

Blackfinger skrev:Nu er Hadsund jo ikke verdens ende, så der er jo også muligheden for at få læst den originale software ud inden dieselgate opdatering. Så kan man få sin egen software tilbage igen.
Carsten - mig bekendt kan Ritter ikke udlæse komplet ECU indhold. Det er der ikke mange der kan.

Felix Domke forklarer det ganske tydeligt i sit foredrag på 33c3 i Hamburg.
Jeg har linket til videoen tidligere, men gør det gerne igen, da den virkelig er et kig værd:
https://www.youtube.com/watch?v=qF7E0CYn3mc
Se videoen mellem 6:20 og 7:50 - så vil det fremgå hvad jeg mener.

Ritter (og andre) er afhængig af at have flash filerne som er udgivet over tid som opdateringer fra VW.
Har han ikke den, så kan han ikke sætte en ECU tilbage til org.

Håber Kim korrigerer mig hvis jeg tager fejl, men det er sådan jeg forstår tingenes sammenhæng.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Blackfinger » 6. jul 2017, 21:04

Jeg har tidligere set den video, men jeg opfatter det anderledes. Kim må virkelig gerne kommentere på hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan lade sig gøre.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. jul 2017, 21:10

Blackfinger skrev:Jeg har tidligere set den video, men jeg opfatter det anderledes.
Kan du forklare hvordan du opfatter det ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Blackfinger » 6. jul 2017, 21:18

Sådan fra hukommelsen så er det noget med at man skal "snyde" processoren for at få adgang til hele indholdet. Men efter min overbevisning så er det netop det de chiptuningsprogrammer der findes er designet til at gøre.

Og det er min mening at de data man med disse programmer kan læse ud af motorstyringen er det der skal bruges til at rulle opdateringen tilbage. Og lige så gode som en opdatering fra VW.

Men jeg kan tage fejl. Så dem der virkelig ved det må melde ind.

Men det kan jo være at det er en "fabrikshemmelighed".

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. jul 2017, 21:27

Blackfinger skrev:Sådan fra hukommelsen så er det noget med at man skal "snyde" processoren for at få adgang til hele indholdet. Men efter min overbevisning så er det netop det de chiptuningsprogrammer der findes er designet til at gøre.

Og det er min mening at de data man med disse programmer kan læse ud af motorstyringen er det der skal bruges til at rulle opdateringen tilbage. Og lige så gode som en opdatering fra VW.

Men jeg kan tage fejl. Så dem der virkelig ved det må melde ind.
Når jeg snakker med Kim, har jeg aldrig hørt ham sige "kom herop inden du kører til opdatering, så jeg kan tage en kopi af din sw, så vi kan læse den tilbage når du er færdig nede ved VW".
Til gengæld siger han: "send mig VCDS scan - så skal jeg sige dig om jeg har sw til din ECU. Hvis jeg har det kan jeg hjælpe dig. Hvis ikke - kan jeg ikke hjælpe dig".

Hvorfor siger han sådan ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Blackfinger » 6. jul 2017, 21:29

Pas. Det lyder bare lidt ulogisk for mig hvis man har udstyr ikke kan læse hele eeprom'en men derimod godt kan skrive hele eeprom'en.

Ved vi i det hele taget om dieselgate opdateringen ændrer parametre i områder af eeprom'en som tunerne normalt ikke ændrer ved?
Senest rettet af Blackfinger 6. jul 2017, 21:39, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. jul 2017, 21:36

Blackfinger skrev:Sådan fra hukommelsen så er det noget med at man skal "snyde" processoren for at få adgang til hele indholdet. Men efter min overbevisning så er det netop det de chiptuningsprogrammer der findes er designet til at gøre.

Og det er min mening at de data man med disse programmer kan læse ud af motorstyringen er det der skal bruges til at rulle opdateringen tilbage. Og lige så gode som en opdatering fra VW.

Men det kan jo være at det er en "fabrikshemmelighed".
Jeg tror det handler om at en ECU har flere hukommelsesområder.
Maps ligger i ét område - og det kan chiptuningsprogrammerne få adgang til, og både læse og skrive til.
Vil man derimod have det hele ud, så skal man også have adgang til bl.a. flash området - og dér stopper festen.

Man kunne godt have en teori om, at alle VWs rettelser er foretaget i maps.
Dvs. hvis man kunne identificere disse, og sætte det hele tilbage - så er man igen ved udgangspunktet.

Imidlertid tror jeg ikke det er muligt.
Henrik/Berte00h's historie synes at understøtte min teori:
* Han får lavet VW dieselopdatering - der er efterflg issues
* kører 5000km med en skodbil, hvorefter han får lagt en Landberg optimering på, som er lavet ovenpå VW opdateringen
* der er nu flere kræfter, men stadig issues
* han kører til Ritter som flasher ECU med org sw
* svup! pludselig kører bilen igen som den altid har gjort (=før VW dieselopdatering)

Dvs. Landberg optimeringen bragte åbenbart ikke alt tilbage til den stand det var før dieselopdateringen.

Der er to muligheder:
1) enten har Thomas L. ikke fundet/rettet alle de steder hvor VW har ændret
2) ... eller han har ikke mulighed for at føre det hele tilbage, da nogen af ændringerne ligger i memory områder som der ikke er adgang til

Jeg ved godt hvilken mulighed jeg tror på. Gæt selv hvilken.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. jul 2017, 21:45

Blackfinger skrev:Pas. Det lyder bare lidt ulogisk for mig hvis man har udstyr ikke kan læse hele eeprom'en men derimod godt kan skrive hele eeprom'en.
Tværtimod. Det giver rigtig god mening at beskytte sin kode mod læsning.
VW siger:
"Hvis du har den rigtige fil med rigtig checksum osv, så er du velkommen til at tage chancen og overskrive hele l....."
"Men du får ikke lov til at læse den kode vi (/Bosch) har skrevet, og få gode idéer ud fra det"

Giver rigtig god mening at beskytte sit arbejde på den måde, og samtidig muliggøre opdatering.
Blackfinger skrev:Ved vi i det hele taget om dieselgate opdateringen ændrer parametre i områder af eeprom'en som tunerne normalt ikke ændrer ved?
Se mit foregående indlæg ;)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Blackfinger » 6. jul 2017, 21:46

Jeg ved godt hvad du gætter på. Men hvis Kim kan føre det hele tilbage så forudsætter det jo at han kan skrive til flash i følge din argumentation.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. jul 2017, 21:53

Blackfinger skrev:Jeg ved godt hvad du gætter på. Men hvis Kim kan føre det hele tilbage så forudsætter det jo at han kan skrive til flash i følge din argumentation.
Jamen det kan han! Det er jo det jeg forsøger at sige.. :)
Og det har han efterhånden gjort for en hel del. Og med succes. Folk får deres gamle bil tilbage.

Hele vores diskussion gik ud på om man kan læse fra flash.. som du foreslog.
Og det påstår jeg at man ikke kan.
Kim kan kun hjælpe hvis han har filen med org sw fra VW i sit arkiv. Han har ikke mulighed for selv at hente den ud af din bil.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Rittersport » 7. jul 2017, 12:00

Der er stor forskel på EDC17 og Siemens PCR2.1 som sidder på 1.6..

EDC17 der kan man altid tage en fuld backup men det kræver boksen flækkes og udlæses i Boot. Man tager en full backup som altid kan smides tilbage efter update.. (Er ikke prøvet i praxis endnu.. har kun lavet med org. flash filer) der er 2 adresse områder i EDC17 som er OTP hvilket vil sige de ikke kan læses og skrives med andet end org VAS udstyr. Så ved ikke 100% hvad der sker hvis man smider en full backup af pre dieselgate sw i via boot efter update til dieselgate er altså utestet.. men jeg formoder ikke det giver problemer.

PCR2.1 her er det ikke muligt at tage full backup end ikke i BOOT.. Det skulle kunne lade sig gøre men jeg har aldrig lykkes med det. Noget går galt og man får ikke hele indholdet med ud i boot.

For begge gælder at udlæsninger via OBD port kun er "partly" dvs området hvor maps osv ligger.. Derfor kan det kun bruges som backup for en specifik sw version.
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Rittersport » 7. jul 2017, 12:05

Og ja der er rette i selve koden som er styresystemet i de nye versioner.. maps ligger også på andre adresser så koden skal være ændret for at fortælle nye lokationer for maps.

Acoustic function er fjernet eller deaktiveret..
Timing for regenerering er ændret..

De nye er markant anderledes end de ældre ! De kan ikke smeltes sammen.. ECU'en dør.. har leget med det på nogle test ECU'er
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 7. jul 2017, 13:06

Tak for afklaring Kim.

Jeg sammenfatter det kort således:
* reset til pre-dieselgate via org flash filer fra VW --> bekræftet OK
* reset til pre-dieselgate via backup udlæst fra ECU --> ikke afprøvet
* dieselgate sw omfatter rettelser i både maps og styresystem, dvs remapping via tuningsfil fjerner ikke alle dieselgate ændringerne
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Prodigy » 7. jul 2017, 20:58

Hej Kim, er der mulighed for at du kan rulle en CFHC motor tilbage?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Medlem siden: 2003/05/14

Brugeravatar
Mester-C
Nyt medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 14. nov 2011, 20:12
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Mester-C » 7. jul 2017, 21:10

Nu er det her lidt teknisk for mig, og nok ikke lige et område jeg ved meget/noget om.... men jeg forespurgte Landberg ang chiptuning efter en evt opdatering og fik følgende svar :
"Vi kan ikke lægge den gamle originale fil i bilen igen. Men vi kan lave en ny fil som har fået alle de gode elementer flyttet over fra den gamle fil så du i praksis ikke oplever nogen forskel fra før opdateringen.

Men den helt fede løsning er jo at få bilen tunet når vi er i gang. Den får ca. 210hk og 440-460nm, så det er meget mærkbart og så kører den bare helt perfekt og uden nogle af ulemperne som opdateringen medfører"


Men det Hans nævner tidligere i tråden, modsiger dette.... så jeg er kommet i tvivl om jeg skal lade min Audi A6 opdatere og chiptune... eller helt lade være... så længe jeg kan ?!
/ Mester-C

2014 Audi A6 2,0TDI 177hk Multitr. Avant
S-Line, sort el-læderkabine, 20" Audifælge, xenon, LED, el-bagklap, og masser andet lir
2019 BMW 118d 2,0 M-Sport 150hk Steptronic - som bil nummer 2

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 7. jul 2017, 21:38

Mester-C skrev:Nu er det her lidt teknisk for mig, og nok ikke lige et område jeg ved meget/noget om.... men jeg forespurgte Landberg ang chiptuning efter en evt opdatering og fik følgende svar :
"Vi kan ikke lægge den gamle originale fil i bilen igen. Men vi kan lave en ny fil som har fået alle de gode elementer flyttet over fra den gamle fil så du i praksis ikke oplever nogen forskel fra før opdateringen.

Men den helt fede løsning er jo at få bilen tunet når vi er i gang. Den får ca. 210hk og 440-460nm, så det er meget mærkbart og så kører den bare helt perfekt og uden nogle af ulemperne som opdateringen medfører"


Men det Hans nævner tidligere i tråden, modsiger dette.... så jeg er kommet i tvivl om jeg skal lade min Audi A6 opdatere og chiptune... eller helt lade være... så længe jeg kan ?!
Som jeg har skrevet tidligere:
Jeg kender ikke årsagen til at Thomas Landberg overhovedet ikke ønsker at gå ind i det samme som Kim Rittersport - dvs at flashe tilbage til pre-dieselgate sw. Kan ikke ... vil ikke ... Jeg ved det ikke. Så det vil jeg ikke begynde at gætte på, men blot konstatere at sådan er det.
Jeg har kun godt at sige om Thomas' tuningsfiler. De to biler jeg indtil nu har haft, som er blevet forsynet med hans arbejde har kørt A1. Jeg er meget glad for den dialog jeg har med ham og jeg er meget glad for den fleksibilitet min nuv uTune II giver.

Men i min optik holder dette statement ikke vand:
"Vi kan ikke lægge den gamle originale fil i bilen igen. Men vi kan lave en ny fil som har fået alle de gode elementer flyttet over fra den gamle fil så du i praksis ikke oplever nogen forskel fra før opdateringen."

Det er blevet bekræftet fra forskelligt hold, og gennem praktiske erfaringer, at alle VWs dieselgate ændringer IKKE kan fjernes med et "simpelt" tuningsremap.
Så jeg spørger bare (igen) retorisk: What's not to like ved at få den gamle, oprindelige software tilbage ? Intet - intet! - kan gøre det bedre end den oprindelige software med acoustic function osv.

@Mester-C:
Jeg kan godt fortælle hvad min plan er, og så kan du selv drage din egen konklusion.

Jeg trækker opdateringen så længe som jeg overhovedet kan. Først i det øjeblik jeg har pistolen for panden, kører jeg ind og får den lavet.
Det er jeg nødt til, for ellers vil bilen blive afvist ved syn på et tidspunkt.
I samme øjeblik den er dieselgate-opdateret, har jeg fået "godkendt!"-stemplet i Semler's system, og vil dermed ikke få problem med syn.
Vejen vil da gå direkte fra dieselgate-opdatering og til Hadsund hvor Kim Rittersport bor.
Han vil lægge min oprindelige software tilbage i min ECU, hvorefter jeg kører hjem og indlæser den Landberg tuningsfil jeg har på min uTune boks, og som jeg pt kører rundt med.
Dermed er jeg blevet dieselgate-opdateret, men kører rundt med den software jeg har i dag - og som giver en bil der virker og performer.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Mester-C
Nyt medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 14. nov 2011, 20:12
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Mester-C » 7. jul 2017, 21:51

HansH skrev:
Mester-C skrev:Nu er det her lidt teknisk for mig, og nok ikke lige et område jeg ved meget/noget om.... men jeg forespurgte Landberg ang chiptuning efter en evt opdatering og fik følgende svar :
"Vi kan ikke lægge den gamle originale fil i bilen igen. Men vi kan lave en ny fil som har fået alle de gode elementer flyttet over fra den gamle fil så du i praksis ikke oplever nogen forskel fra før opdateringen.

Men den helt fede løsning er jo at få bilen tunet når vi er i gang. Den får ca. 210hk og 440-460nm, så det er meget mærkbart og så kører den bare helt perfekt og uden nogle af ulemperne som opdateringen medfører"


Men det Hans nævner tidligere i tråden, modsiger dette.... så jeg er kommet i tvivl om jeg skal lade min Audi A6 opdatere og chiptune... eller helt lade være... så længe jeg kan ?!
Som jeg har skrevet tidligere:
Jeg kender ikke årsagen til at Thomas Landberg overhovedet ikke ønsker at gå ind i det samme som Kim Rittersport - dvs at flashe tilbage til pre-dieselgate sw. Kan ikke ... vil ikke ... Jeg ved det ikke. Så det vil jeg ikke begynde at gætte på, men blot konstatere at sådan er det.
Jeg har kun godt at sige om Thomas' tuningsfiler. De to biler jeg indtil nu har haft, som er blevet forsynet med hans arbejde har kørt A1. Jeg er meget glad for den dialog jeg har med ham og jeg er meget glad for den fleksibilitet min nuv uTune II giver.

Men i min optik holder dette statement ikke vand:
"Vi kan ikke lægge den gamle originale fil i bilen igen. Men vi kan lave en ny fil som har fået alle de gode elementer flyttet over fra den gamle fil så du i praksis ikke oplever nogen forskel fra før opdateringen."

Det er blevet bekræftet fra forskelligt hold, og gennem praktiske erfaringer, at alle VWs dieselgate ændringer IKKE kan fjernes med et "simpelt" tuningsremap.
Så jeg spørger bare (igen) retorisk: What's not to like ved at få den gamle, oprindelige software tilbage ? Intet - intet! - kan gøre det bedre end den oprindelige software med acoustic function osv.

@Mester-C:
Jeg kan godt fortælle hvad min plan er, og så kan du selv drage din egen konklusion.

Jeg trækker opdateringen så længe som jeg overhovedet kan. Først i det øjeblik jeg har pistolen for panden, kører jeg ind og får den lavet.
Det er jeg nødt til, for ellers vil bilen blive afvist ved syn på et tidspunkt.
I samme øjeblik den er dieselgate-opdateret, har jeg fået "godkendt!"-stemplet i Semler's system, og vil dermed ikke få problem med syn.
Vejen vil da gå direkte fra dieselgate-opdatering og til Hadsund hvor Kim Rittersport bor.
Han vil lægge min oprindelige software tilbage i min ECU, hvorefter jeg kører hjem og indlæser den Landberg tuningsfil jeg har på min uTune boks, og som jeg pt kører rundt med.
Dermed er jeg blevet dieselgate-opdateret, men kører rundt med den software jeg har i dag - og som giver en bil der virker og performer.
Tak for svar Hans.... jeg har umiddelbart også selv i sinde at strække den så længe jeg overhovedet kan, og så må jeg se på muligheder derefter til den tid... og hvis Rittersport eller Landberg kan trylle noget til min bil på det tidspunkt, så må det være løsningen.... eller sælge bilen og købe noget andet.

Jeg nægter at køre rundt i en bil til over en halv million og føle, at den er blevet markant forringet.... det er livet simpelthen for kort til.
/ Mester-C

2014 Audi A6 2,0TDI 177hk Multitr. Avant
S-Line, sort el-læderkabine, 20" Audifælge, xenon, LED, el-bagklap, og masser andet lir
2019 BMW 118d 2,0 M-Sport 150hk Steptronic - som bil nummer 2

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 7. jul 2017, 22:04

Mester-C skrev:.. hvis Rittersport eller Landberg kan trylle noget til min bil på det tidspunkt, så må det være løsningen....
Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte Rittersport allerede nu, og tjekke om han har org sw til din bil.
Han skal bruge en VCDS scan for at kunne svare på det.

Hvis du - ligesom jeg - er glad for din bil (hvad jeg fornemmer du er), så vil du også være klar til at gøre noget for at "redde den", så du kan beholde den og fortsat glæde dig over den, fremfor at sælge den.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Rittersport » 7. jul 2017, 22:44

Prodigy skrev:Hej Kim, er der mulighed for at du kan rulle en CFHC motor tilbage?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Ja hvis du sender mig data på den nuværende version etc.. så kan jeg tjekke hvilke versioner der er tilgægelige til den.
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Charlimike » 8. jul 2017, 07:42

Noget af forklaringen kan måske være at der ikke er timer nok i døgnet. Tror stadig der arbejdes på at få de 2mrd ventetid ned før han invistere tid i at have rool back af software i scope.

Thomas har blandt andet brugt de sidste måneder på at få sit nye domicil klar.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Kim B Olesen
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 17. aug 2013, 17:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Kim B Olesen » 8. jul 2017, 08:39

Hej - det er rigtig fed læsning om alt det her, der er nogle der har brugt mange timer for at sætte sig ind i det kan man godt fornemme 8-)
Svigerforældrene har en Polo 6R 1.6TDI DSG fra 2010 som er chippet hos Landberg med EGR OFF før opdateringen !
Den har også været hos Landberg efter opdatering, men det passer i hvert fald ikke at "Vi kan ikke lægge den gamle originale fil i bilen igen. Men vi kan lave en ny fil som har fået alle de gode elementer flyttet over fra den gamle fil så du i praksis ikke oplever nogen forskel fra før opdateringen."
Den lyder som om den tændingsbanker næsten hele tiden ved lave omdrejninger, gætter på det er dyserne der kører på højere tryk :?
Svigerfar er pissetræt af bilen pga af dette, men gider ikke at koste flere penge i den nu, så jeg tænker bare den bliver byttet væk når han falder over en anden interessant bil :?

Jeg tænker lidt mht det med at ligge den gamle software tilbage - kan det ikke give problemer senere hen når synshaller begynder at kontrollere hvad der kommer ud af udstødningen, så det ender med man må have den nyere "ødelagte" fil i igen, eller skifte hver gang man skal til syn, eller hvad nu man finder på :)
Ved godt det er et problem man må tage op når det kommer, men det bliver bare så bøvlet det hele lige pludseligt :(

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 8. jul 2017, 08:56

Kim B Olesen skrev:Svigerfar er pissetræt af bilen pga af dette, men gider ikke at koste flere penge i den nu, så jeg tænker bare den bliver byttet væk når han falder over en anden interessant bil :?
Rittersport tager 1500,- + moms for at lægge org software tilbage.
Landberg tager mig bekendt 1000 for genindlæsning af tuningsfil. (mener faktisk også har man har én gratis genindlæsning..)
For de penge kan din svigerfar få den bil tilbage han kendte. Det vil formodentlig være billigere end at handle.
Om der er så er andre ting i spil .... at han alligevel gerne vil skifte etc, er selvfølgelig ikke taget i betragtning her.
Kim B Olesen skrev:Jeg tænker lidt mht det med at ligge den gamle software tilbage - kan det ikke give problemer senere hen når synshaller begynder at kontrollere hvad der kommer ud af udstødningen..
Synshallerne kan i dag ikke måle NOx udledning og det er der ingen forlydender om at de skal kunne.
Og det er i min optik urealistisk at det skulle komme i spil.

De NOx tal VAG bilerne er godkendt på, opnås kun i en kontrolleret prøvesituation. Ude på vejen er det en kendt sag at de udleder måske 5-7 gange mere end de gældende grænseværdier (efter opdateringen!).
Det er fuldstændig urealistisk at synshallerne skulle gennemføre en rullefeltstest blot for at måle NOx. De har hverken tiden, udstyret eller motivationen til det.

Det eneste der kunne komme på tale i danske synshaller er at de kontrollerede sw versionen i ECUen.
Men det tror jeg ikke bliver aktuelt.

Det kontrolapparat der fremadrettet vil blive skærpet er typegodkendelsen og tests forbundet dermed, så KBA ikke igen lader xx mio. biler slippe ud på vejene, og man så bagefter skal til at rydde op efter sådan en misere.

Alle parter har for længst erkendt, at man ikke kan få de her VAG biler til at opfylde NOx kravene i EU5 normen. Derfor er man kun interesseret i at sagen skal dø hurtigst muligt og verden kan komme videre.
Hele farcen er en politisk manøvre som alligevel ikke flytter tingene så meget som en mm på denne planet, og derfor tror jeg heller ikke at der vil være interesse for de her ting andet end lige nu.

Sagt på en anden måde: Når en bil har fået opdateringen på aut. værksted, så får den et flueben på den liste - og derefter er der ingen der har nogen som helst interesser i den bil mere. Når den fremadrettet kommer til syn, vil synsmanden lige tjekke om den står som "uopdateret" i systemet, og hvis ikke, så gør han præcis de ting han gør i dag. Alle vil være revnende ligeglade med de VAG biler.

Det er min helt egen teori om hvordan dette vil forløbe.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Motor"