Dato og tid er 14. dec 2017, 05:12




Svar p√• emne  [ 947 indl√¶g ]  G√• til side Foreg√•ende  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 32  N√¶ste
 Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandleren ? 
Forfatter besked
Nyt medlem

Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Indlæg: 454
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Gad vide om FDM har tænkt sig at hjælpe deres medlemmer og få stoppet disse tåbelige politiske opdateringer ??

_________________
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL


28. okt 2016, 23:52
Profil
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Indlæg: 3598
Geografisk sted: Taulov
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
eriksn skrev:
Gad vide om FDM har tænkt sig at hjælpe deres medlemmer og få stoppet disse tåbelige politiske opdateringer ??

Vi er helt enige om, at det hele er et spil for galleriet, der ingen praktisk betydning får (i positiv retning).

Men med hvilket argument skulle FDM kunne f√• stoppet noget som myndighederne har sl√•et fast er et n√łdvendigt indgreb i forhold til g√¶ldende lovgivning ?
Ethvert problem der m√•tte opst√• som f√łlge deraf, er 100% en sag mellem VW og bilejeren.

Der er godkendt et indgreb og sat en deadline for hvorn√•r det skal v√¶re gennemf√łrt, ikke kun i DK men p√• verdensplan.
At forestille sig at FDM skulle kunne stoppe noget som helst pga nogle f√łlgevirkninger, forbliver en romantisk dr√łm.

_________________
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123-vw_passat_variant_2_0_tdi_highline_dsg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375-skoda_octavia_ii_fl_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490-vw_passat_variant_r_line ...*Solgt*


29. okt 2016, 06:43
Profil
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Indlæg: 3598
Geografisk sted: Taulov
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Bopjensen skrev:
Bilen er fra 2011 k√łrt 230.000, har k√łrt leasing Tyskland indtil den er blevet importeret til DK i 2014, og jeg laver selv alt service og rep.

Bo, dit 'nedbrud' p√• storeb√¶ltsbroen er selvf√łlgelig kolossalt frustrerende.

Men hvis man pr√łver at kigge n√łgternt p√• det:
230.000 km... er det urimeligt at sige, at man med den k√łrestr√¶kning er inde i det omr√•de hvor en EGR-ventil ganske enkelt er moden til udskiftning ?

Ovre på motor-talk beretter adskillige om samme scenarie - dvs. umiddelbart efter opdatering melder EGR-ventil sig og må udskiftes.
Det er selvf√łlgelig p√•faldende at det kommer lige efter.
Men jeg tror på at EGRen måske i forvejen har sunget på sidste vers, og via opdateringen pludselig skal til at arbejde noget mere - og derfor kommer problemet tidligere end det ellers ville have gjort.
M√•ske kunne du have k√łrt til 250.000 f√łr den var kommet, hvis du ikke var blevet opdateret.

Min pointe er altså, at EGR ventilen er en sliddel og har en begrænset levetid. Det laver opdateringen ikke om på.

_________________
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123-vw_passat_variant_2_0_tdi_highline_dsg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375-skoda_octavia_ii_fl_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490-vw_passat_variant_r_line ...*Solgt*


29. okt 2016, 06:51
Profil
Aktiv medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Indlæg: 1670
Geografisk sted: Viborg
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Der er jo folk i de små diesel motorer som har problemer med egr efter under 100.000km så enig med Hans. Det var en gammel kat, den var mæt af dage :-P

Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk

_________________
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG Van, Oryx White, Begge DK pakker Billede http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=109783
Xenon/LED pakke, Adaptiv Fartpilot, Dynamic Light/Lane/Sign Assist, Læder, Discover Pro
Kessy, Oliefyr m. GSM og fjernbetjening, aftageligt træk

2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI Van (Solgt)


29. okt 2016, 08:52
Profil
Medlem

Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Indlæg: 655
Geografisk sted: Silkeborg
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Nej
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
HansH skrev:
eriksn skrev:
Gad vide om FDM har tænkt sig at hjælpe deres medlemmer og få stoppet disse tåbelige politiske opdateringer ??

Vi er helt enige om, at det hele er et spil for galleriet, der ingen praktisk betydning får (i positiv retning).

Men med hvilket argument skulle FDM kunne f√• stoppet noget som myndighederne har sl√•et fast er et n√łdvendigt indgreb i forhold til g√¶ldende lovgivning ?
Ethvert problem der m√•tte opst√• som f√łlge deraf, er 100% en sag mellem VW og bilejeren.

Der er godkendt et indgreb og sat en deadline for hvorn√•r det skal v√¶re gennemf√łrt, ikke kun i DK men p√• verdensplan.
At forestille sig at FDM skulle kunne stoppe noget som helst pga nogle f√łlgevirkninger, forbliver en romantisk dr√łm.


Nu skriver du at det er et godkendt indgreb med en deadline for hvorn√•r det skal v√¶re gennemf√łrt - ikke blot i DK men p√• verdensplan. Det er jo s√• ikke helt korrekt. Danmark er et af de f√• lande hvor det er blevet gjort obligatorisk at indgrebet skal gennemf√łres.

En ren farce. Et indgreb der absolut INGEN betydning overhovedet f√•r p√• den samlede udledning hvis man ser p√• alle involverede biler med "snydesoftware". Det er rent lobbyarbejde, og kommer ikke til at g√łre en forskel p√• hverken ozonlaget eller indlands isen.

_________________
2013 Audi A3 8V Ambition 2.0TDI (196,5hk & 456,1Nm - Doping provided by T. Landberg)


29. okt 2016, 12:51
Profil
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Indlæg: 3598
Geografisk sted: Taulov
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
AAMS skrev:
Nu skriver du at det er et godkendt indgreb med en deadline for hvorn√•r det skal v√¶re gennemf√łrt - ikke blot i DK men p√• verdensplan. Det er jo s√• ikke helt korrekt. Danmark er et af de f√• lande hvor det er blevet gjort obligatorisk at indgrebet skal gennemf√łres.

En ren farce. Et indgreb der absolut INGEN betydning overhovedet f√•r p√• den samlede udledning hvis man ser p√• alle involverede biler med "snydesoftware". Det er rent lobbyarbejde, og kommer ikke til at g√łre en forskel p√• hverken ozonlaget eller indlands isen.

Alt det sidste har jeg medgivet. Jeg er helt enig i at sagen er et spil for galleriet.

Jeg har ingen viden om hvilke lande der har gjort dette obligatorisk, og hvilke der ikke har.
På EU-plan kan jeg ikke se at det giver nogen mening overhovedet, hvis nogen har gjort det valgfrit.
Hvilke lande har gjort det valgfrit ?

Efter min bedste overbevisning, og efter hvad jeg læser på motor-talk, er det i Tyskland også påtvunget.

_________________
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123-vw_passat_variant_2_0_tdi_highline_dsg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375-skoda_octavia_ii_fl_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490-vw_passat_variant_r_line ...*Solgt*


29. okt 2016, 14:11
Profil
Medlem

Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Indlæg: 655
Geografisk sted: Silkeborg
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Nej
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Nu har jeg Googlet lidt rundt. Jeg er ret sikker på der er 4 lande i Europa hvor opdateringen bliver obligatorisk.

Desv√¶rre har jeg kun kunne finde denne artikel fra Ingeni√łren i farten. Her st√•r det at Danmark, Tyskland og Finland er de eneste lande hvor opdateringen bliver obligatorisk.

https://ing.dk/artikel/dieselskandalen- ... ret-185954

Jeg mener som sagt der var et fjerde europæisk land. Dog har jeg ikke lige kunnet opklare hvilket.

_________________
2013 Audi A3 8V Ambition 2.0TDI (196,5hk & 456,1Nm - Doping provided by T. Landberg)


29. okt 2016, 15:54
Profil
Medlem

Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Indlæg: 655
Geografisk sted: Silkeborg
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Nej
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
I forl√¶ngelse af artiklen p√• Ingeni√łren:

https://ing.dk/artikel/dieselskandalen- ... ret-185954

- er det i min optik rigtigt som indl√¶g nummer 2 fra Christian Hansen skriver, at det er ironisk at VW ignorerer hjemmemarkedet (EU) og s√¶tter det meste af skytset ind overfor USA. Men - det m√• jo v√¶re et st√łrre marked, og en kalkuleret risiko for en ordentligt bunke s√łgsm√•l der spiller ind.

_________________
2013 Audi A3 8V Ambition 2.0TDI (196,5hk & 456,1Nm - Doping provided by T. Landberg)


29. okt 2016, 15:57
Profil
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Indlæg: 3598
Geografisk sted: Taulov
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Dette med, at det kun er i Danmark, Finland og Tyskland at opdateringen er obligatorisk, er ny viden for mig.
Jeg er lettere rystet.
Hvis det VIRKELIG er rigtigt, og den ender dér, så synes jeg farcen lige steg minimum to trin på absurd-skalaen :(

Hvordan kan det så overhovedet give mening, at ".. VW lover at samtlige 11 mio snydebiler vil være udbedret inden udgangen af 2016" ?
VW kan jo ikke love noget som helst i den retning, hvis der ikke er et mandat til at tvinge opdateringen på folks biler.

_________________
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123-vw_passat_variant_2_0_tdi_highline_dsg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375-skoda_octavia_ii_fl_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490-vw_passat_variant_r_line ...*Solgt*


30. okt 2016, 07:26
Profil
Nyt medlem

Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Indlæg: 454
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Australien tvinger heller ikke ofrene for VW svindelen til at opdatere deres biler, her respektere man tilsyneladende også ejendomsretten og dens ukrænkelighed. ;)

_________________
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL


30. okt 2016, 08:05
Profil
Medlem

Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Indlæg: 655
Geografisk sted: Silkeborg
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Nej
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
HansH skrev:
Dette med, at det kun er i Danmark, Finland og Tyskland at opdateringen er obligatorisk, er ny viden for mig.
Jeg er lettere rystet.
Hvis det VIRKELIG er rigtigt, og den ender dér, så synes jeg farcen lige steg minimum to trin på absurd-skalaen :(

Hvordan kan det så overhovedet give mening, at ".. VW lover at samtlige 11 mio snydebiler vil være udbedret inden udgangen af 2016" ?
VW kan jo ikke love noget som helst i den retning, hvis der ikke er et mandat til at tvinge opdateringen på folks biler.


Ja. Det giver ikke rigtig mening. Man sp√łrger sig selv hvad form√•let s√• har v√¶ret med at bl√¶se det op i medierne, hvis der alligevel ikke er enighed om at "fejlen" skal rettes.

_________________
2013 Audi A3 8V Ambition 2.0TDI (196,5hk & 456,1Nm - Doping provided by T. Landberg)


30. okt 2016, 08:53
Profil
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Indlæg: 3598
Geografisk sted: Taulov
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
AAMS skrev:
Ja. Det giver ikke rigtig mening. Man sp√łrger sig selv hvad form√•let s√• har v√¶ret med at bl√¶se det op i medierne, hvis der alligevel ikke er enighed om at "fejlen" skal rettes.

Enig.

Hvis det handler om at give VW et ordentligt rap over fingrene, s√• kunne man jo bare have id√łmt dem en b√łde p√• 100.000.000.000.000.000.000 EUR og s√• holdt bilejerne skadesl√łse ved at lade dem k√łre videre.
Hvis de h√łjere instanser derimod oprigtigt mener, at opdateringen vil gavne vores milj√ł, s√• er det totalt knald i l√•get hvis der ikke er konsensus om at det tvinges p√• over hele linien.

Jeg fatter aller en ski' .. som Polle fra Snave ville have sagt :?

_________________
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123-vw_passat_variant_2_0_tdi_highline_dsg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375-skoda_octavia_ii_fl_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490-vw_passat_variant_r_line ...*Solgt*


30. okt 2016, 10:11
Profil
Aktiv medlem

Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Indlæg: 1630
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
HansH skrev:
Bopjensen skrev:
Bilen er fra 2011 k√łrt 230.000, har k√łrt leasing Tyskland indtil den er blevet importeret til DK i 2014, og jeg laver selv alt service og rep.

Bo, dit 'nedbrud' p√• storeb√¶ltsbroen er selvf√łlgelig kolossalt frustrerende.

Men hvis man pr√łver at kigge n√łgternt p√• det:
230.000 km... er det urimeligt at sige, at man med den k√łrestr√¶kning er inde i det omr√•de hvor en EGR-ventil ganske enkelt er moden til udskiftning ?

Ovre på motor-talk beretter adskillige om samme scenarie - dvs. umiddelbart efter opdatering melder EGR-ventil sig og må udskiftes.
Det er selvf√łlgelig p√•faldende at det kommer lige efter.
Men jeg tror på at EGRen måske i forvejen har sunget på sidste vers, og via opdateringen pludselig skal til at arbejde noget mere - og derfor kommer problemet tidligere end det ellers ville have gjort.
M√•ske kunne du have k√łrt til 250.000 f√łr den var kommet, hvis du ikke var blevet opdateret.

Min pointe er altså, at EGR ventilen er en sliddel og har en begrænset levetid. Det laver opdateringen ikke om på.


Ja, den ville sikkert være gået i stykker på et tidspunkt alligevel, men det kan man jo sige om hele bilen..

Faktum er bare at kort tid efter opdateringen s√• d√łde min EGR, nu kan vi jo s√• holde √łje med om det er en enlig svale, eller det bliver en trend..

Venlig hilsen Bo


30. okt 2016, 22:47
Profil
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16. maj 2013, 17:24
Indlæg: 1169
Geografisk sted: Frederikshavn
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Vores lærling har en Polo 1.2 TDI bluemotion. Den har også lige smidt egrventil kort tid efter softwareopdatering.

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk

_________________
Min: VW Golf VII GTI DSG - 2014/13
Konebil: VW The Beetle 1,6 TDI 2013
Tidligere vagbiler: The Beetle 1,2 TSI cabrio, Golf 7 1,6 TDI, 2xLeon TDI DSG, 2xScirocco 2.0 tsi DSG, 2xScirocco 2.0 tdi, 2xAudi TT, Audi A6 4F limo 2.4, Audi A6 4F 2.0 TFSI Avant, 2xGolf 4 1,9 SDi, 2xGolf 3 1.8, Golf 3 1.9 TDI, Jetta mk2 VR6, Audi A4 1.8t b6 Avant, Audi A3 1.8t 8l, Skoda Citigo, Golf 6 2,0TDI


30. okt 2016, 22:51
Profil
Nyt medlem

Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Indlæg: 454
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Iflg Italienske test efter softvare √¶ndring udleder deres test modeller 25% mere nox end f√łr "opdateringen" :shock: s√•heee hvad skal vi egentligt bruge VW lorte l√łsning til udover s√¶f√łli at skovle m√łnt til deres v√¶rksteder hvor de svindelramte modeller nok kommer til at opholde sig meget oftere end ellers.

Ja fin bil :lol: jeg kan ikke f√• linket det over, men gogler man" VW skandale l√łsning" kommer artiklen.

_________________
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL


Senest rettet af eriksn 31. okt 2016, 12:26, rettet i alt 1 gang.



31. okt 2016, 08:54
Profil
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Indlæg: 3598
Geografisk sted: Taulov
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
eriksn skrev:
http://ekstrabladet.dk/incoming/33d1l2/6184033/IMAGE_ALTERNATES/p900/55776583.jpg

Fin Q5 ! :)

_________________
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123-vw_passat_variant_2_0_tdi_highline_dsg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375-skoda_octavia_ii_fl_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490-vw_passat_variant_r_line ...*Solgt*


31. okt 2016, 08:57
Profil
Helt nyt medlem

Tilmeldt: 22. maj 2015, 19:17
Indlæg: 10
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Nej
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Så kommer jeg tilbage med en lille månedserfaring med opdateringen på min 1.2 TDI polo bluemotion.

Bilen har mistet sit optr√¶k - den kan absolut intet i f√łrste gear. Den reagerer heller ikke ret hurtigt n√•r man trykker p√• pedalen - faktisk vil jeg sige den er farlig at k√łre med ved venstresving.
Her er et kort klip af accelerationen jeg f√•r i f√łrste gear med speederen i bund. F√łrst b√łr det ikke v√¶re n√łdvendigt, men vigtigst af alt er det ikke den bil jeg k√łbte.

Her plejede n√•len at "flyve" op p√• ingen tid hvis man trykkede helt ned p√• speederen, is√¶r i f√łrste gear.

https://www.youtube.com/watch?v=_AQNzdckkXQ

Motoren larmer og har en mislyd efter opdateringen, måske er det lidt det folk kalder den typiske dieselskraldren.

Der er skruet s√• meget ned for turboen at det er helt vildt. Jeg har tidligere k√łrt med defekt turbo og det f√łles t√¶t p√• samme m√•de.

Mit gennemsnitlige forbrug 14 dage inden opdateringen l√łd dagligt p√• 3.7l/100km og maks 4.0l/100km p√• en 25km str√¶kning. Til sammenligning er mit daglige bedste 4.2l/100km, men gennemsnitteligt 4.8l/100km - det er simpelthen fordi den skal bruge en meget tungere h√łjrefod for overhovedet at komme igang og ogs√• for at holde farten.

Den her motoropgradering tvivler jeg p√• g√łr andet end at √łdel√¶gge milj√łet.


VW havde intet konstrukttivt at sige til overstående da jeg kontaktede dem.

Hvordan står jeg stillet? Jeg ved at ingen kan komme ind og chippe 1.2 TDI'en grundet krypteringen så opdateringen kan nok heller ikke fjernes.

Er der nogle der ved om jeg kan "snyde" ved at nuppe en brugt ECU fra en hugger? Og s√• udskifte denne lige efter evt. bilsyn fremover s√• jeg k√łrer med den gamle motorstyring imellem syn, og har den nye p√•f√łrt inden jeg skal til syn?

Er det overhovedet muligt at skifte motorstyringsenheden alene og er det nemt at komme til? Vil det kunne fjerne "opdateringen" eller ligger det dybere?


Jeg synes ikke lige at budgettet er der til en ny bil som kan det samme som min Polo plejede at kunne.


1. nov 2016, 20:39
Profil
Nyt medlem

Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Indlæg: 454
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Det er sgu trist at h√łre, du er vel ikke medlem hos FDM, s√• de kunne komme p√• banen og tr√¶de i karakter.

_________________
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL


1. nov 2016, 20:54
Profil
Aktiv medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Indlæg: 3779
Geografisk sted: Struer
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
blackwaters skrev:
Så kommer jeg tilbage med en lille månedserfaring med opdateringen på min 1.2 TDI polo bluemotion.

Bilen har mistet sit optr√¶k - den kan absolut intet i f√łrste gear. Den reagerer heller ikke ret hurtigt n√•r man trykker p√• pedalen - faktisk vil jeg sige den er farlig at k√łre med ved venstresving.
Her er et kort klip af accelerationen jeg f√•r i f√łrste gear med speederen i bund. F√łrst b√łr det ikke v√¶re n√łdvendigt, men vigtigst af alt er det ikke den bil jeg k√łbte.

Her plejede n√•len at "flyve" op p√• ingen tid hvis man trykkede helt ned p√• speederen, is√¶r i f√łrste gear.

https://www.youtube.com/watch?v=_AQNzdckkXQ

Motoren larmer og har en mislyd efter opdateringen, måske er det lidt det folk kalder den typiske dieselskraldren.

Der er skruet s√• meget ned for turboen at det er helt vildt. Jeg har tidligere k√łrt med defekt turbo og det f√łles t√¶t p√• samme m√•de.

Mit gennemsnitlige forbrug 14 dage inden opdateringen l√łd dagligt p√• 3.7l/100km og maks 4.0l/100km p√• en 25km str√¶kning. Til sammenligning er mit daglige bedste 4.2l/100km, men gennemsnitteligt 4.8l/100km - det er simpelthen fordi den skal bruge en meget tungere h√łjrefod for overhovedet at komme igang og ogs√• for at holde farten.

Den her motoropgradering tvivler jeg p√• g√łr andet end at √łdel√¶gge milj√łet.


VW havde intet konstrukttivt at sige til overstående da jeg kontaktede dem.

Hvordan står jeg stillet? Jeg ved at ingen kan komme ind og chippe 1.2 TDI'en grundet krypteringen så opdateringen kan nok heller ikke fjernes.

Er der nogle der ved om jeg kan "snyde" ved at nuppe en brugt ECU fra en hugger? Og s√• udskifte denne lige efter evt. bilsyn fremover s√• jeg k√łrer med den gamle motorstyring imellem syn, og har den nye p√•f√łrt inden jeg skal til syn?

Er det overhovedet muligt at skifte motorstyringsenheden alene og er det nemt at komme til? Vil det kunne fjerne "opdateringen" eller ligger det dybere?


Jeg synes ikke lige at budgettet er der til en ny bil som kan det samme som min Polo plejede at kunne.


Du beh√łver ikke skifte motorstyring ved syn. Det funger ved, at forhandleren har meldt ind i motorregisteret at din bil er opdateret. Herefter vil det ikke blive checket igen. M√•ske lige hvis du k√łrer den til aut. service m√•ske ...
Så hvis det lykkes at skifte til en "ikke opdateret", så kan du blive der hvis du vil.

_________________
/S√łren.
Passat Variant DSG 2017 + Skoda Citigo AUT 2013


1. nov 2016, 21:43
Profil Hjemmeside
Medlem

Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Indlæg: 671
Geografisk sted: Skovlunde
Geografisk region: K√łbenhavn
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Det er vel kun et sp√łrgsm√•l om kort tid f√łr tunerne f√•r styr p√• det og kan l√¶gge ny software ind igen

_________________
A3 3,2 vr6


1. nov 2016, 22:01
Profil
Meget aktiv medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Indlæg: 7291
Geografisk sted: √Örhus
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Hvad er problemet med de motorstyringer? Er de krypterede så det ikke er muligt at redigere i filen, eller er det ikke muligt at udlæse filen?

Hvis det f√łrste er tilf√¶ldet s√• kunne man lave en "sikkerhedskopi" inden VW f√•r fat i bilen.


1. nov 2016, 22:13
Profil
Helt nyt medlem

Tilmeldt: 22. maj 2015, 19:17
Indlæg: 10
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Nej
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
i-s skrev:
Du beh√łver ikke skifte motorstyring ved syn. Det funger ved, at forhandleren har meldt ind i motorregisteret at din bil er opdateret. Herefter vil det ikke blive checket igen. M√•ske lige hvis du k√łrer den til aut. service m√•ske ...
Så hvis det lykkes at skifte til en "ikke opdateret", så kan du blive der hvis du vil.


Det lyder jo perfekt!

Er det s√• rigtigt forst√•et at det bare er ECU'en? Jeg m√• indr√łmme jeg ikke har nok forstand p√• omr√•det til at vide pr√¶cis hvor motorstyringen sidder og hvad der skal skiftes hvis jeg laver det trick her.

Jeg tvivler desværre på at de får åbnet op og kodet om siden koden ikke er knækket de sidste 5-6 år på 1.2 TDI'eren.


1. nov 2016, 22:15
Profil
Helt nyt medlem

Tilmeldt: 22. maj 2015, 19:17
Indlæg: 10
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Nej
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Blackfinger skrev:
Hvad er problemet med de motorstyringer? Er de krypterede så det ikke er muligt at redigere i filen, eller er det ikke muligt at udlæse filen?

Hvis det f√łrste er tilf√¶ldet s√• kunne man lave en "sikkerhedskopi" inden VW f√•r fat i bilen.

Måske har jeg misforstået noget, men motorstyringen VW laver er vel ligesom en chiptuning i bund og grund. Og mig bekendt kan 1.2 TDI ikke chippes eller redigeres.

Men hvis det du siger er muligt er jeg meget interesseret. Der mangler vi bare en "doner" bil med den originale motorstyring :-)


1. nov 2016, 22:19
Profil
Meget aktiv medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Indlæg: 7291
Geografisk sted: √Örhus
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
ECU'en har startspærre, så det vil være uheldigt hvis det kun er VW der kan tilpasse en anden til bilen.


1. nov 2016, 22:20
Profil
Aktiv medlem

Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Indlæg: 1630
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Det er simpelthen under al kritik!

Ender så med en regning på 6k for at få skiftet det lort!!

Eneste lyspunkt er at VW ikke ser en krone, for jeg får det lavet hos "din bil partner"

vil gerne lige citere mig selv: "Jeg ved bare at de åndsboller får klokket i det.."

Venlig hilsen Bo


1. nov 2016, 22:24
Profil
Nyt medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28. apr 2010, 14:32
Indlæg: 226
Geografisk sted: Vamdrup
Geografisk region: S√łnderjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Vil lige dele mine erfaringer indtil nu, jeg har fået opdateret min Passat 2011 CFGB med DSG for ca 1,5 - 2 måneder siden efterhånden.

- F√łrste jeg bem√¶rkede var at motoren har f√•et en helt anden lyd, n√•r man stiger i fart med s√•dan 10-20% pedal tryk. Den rasler MEGET mere og har slet ikke en l√¶kker harmonisk lyd, som f√łr opdateringen.
- Den f√łles meget mere tung at accelerer op i fart. Ikke fordi jeg tror den mangler HK, men fordi motor og DSG er blevet anderledes. N√•r jeg overhaler andre trafikanter (fra 60-80km/t), s√• er den skal den have ekstra pedal for at f√• en alm hurtig overhaling, og det ender ofte med at DSG'en skifter fra 6 til 4 og det giver selvsagt et ryk i accelerationen (skudt ud af en raket). F√łrhen skiftede den bl√łdt i 5 og s√• hurtigt op i fart. Jeg kan godt n√łjes med mindre pedal og den kun skifter i 5, men s√• g√•r overhalingen noget langsommere end f√łr, og den har en tildens til at skifte hurtigt i 6 inden jeg er tilbage i den rigtige vejbane.
- DSG'en skrifte ned i n√¶ste gear, ved lavere rpm end f√łr. Den er ofte helt nede omkring 1000rpm, hvor jeg er ret sikker p√• den ikke var f√łr. Det g√łr at n√•r jeg skal i en rundk√łrsel, vejkryds eller lignende, hvor man ikke beh√łver stoppe helt op, s√• rammer den de MEGET lave rpm, og s√• kan DSG'en ikke helt f√• bilen bl√łdt op i fart pga. lav rpm (og lyder som en 3-benet 1,2 bluemotion) ellers skifte den ned i laver gear samtid med at jeg vil accelerer op i fart, og giver en lidt "hovsa" k√łrsel.
- Diesel forbrug, tja det er blevet hurtigt koldere udenfor efter opdateringen, s√• jeg ved ikke helt om det har noget med vejret at g√łre eller om den bruger en smule mindre. Jeg kan hvert fald ikke tilskrive det opdateringen endnu. Men jeg har lagt m√¶rke til at board computeren er blevet meget mere realistisk i forhold til hvor langt den mener bilen k√łre pr L, i kontra hvad jeg m√•ler med liter tanket + tript√¶ller. Det er hvert fald et lille plus.
- EGR og regenerering af partikelfilter, jeg k√łre 50-60km til og fra arbejde hver dag (b√•de motorvej, motortrafikvej og landevej) og jeg har aldrig rigtigt m√¶rket til at den regenerer, selvom jeg kan se den har gjort det i VCDS.

Min egen personlige konklusion:
F√łr vi fik at vide, at bilerne skulle ind og opdateres, var jeg egentligt g√•et v√¶k fra tanken om at f√• bl√¶ndet EGR af elektronisk. Synes det hele k√łrte som den skulle, og motoren virkede sund.
Men nu efter opdateringen, s√• overvejer jeg meget kraftigt at f√• bilen chippert, s√• den ikke f√łles s√• tung mere + den tr√¶ls lyd forsvinder, og i sammen omgang m√•ske f√• bl√¶ndet EGR af.
Dette tror jeg s√• desv√¶rre ikke hj√¶lper p√• de lave rpm som DSG'en b√łvler med, s√• overvejer ogs√•, om man kan f√• en "mild" software til den, s√• den begynder at skifte mere "som f√łr" eller lidt bedre end f√łr.
Disse to/tre ting irritere mig s√• alligevel, fordi jeg ved det giver et √łget slid p√• motor + DSG, som m√•ske koster kassen en dag at reparere og jeg vil meget gerne beholde bilen i mange √•r endnu da jeg er virkelig glad for den.
Jeg f√łler ikke den g√•r mindre km/L og jeg tror den har samme antal hk som f√łr, n√•r den f√•r lidt pisk.

Mvh
KennyB

_________________
Nuværende:
VW Passat B7 Variant 2012 Comfortline 2.0 TDI 170HK DSG
-Panorama soltag, Bi-xenon med AFS, MFA Premium Color, automatisk nedblænd bak + v.sidespejl, FLA (fjernlys assistent), OPS parkerings sensor for+bag, Multifunktions rat, RNS510, Bluetooth.

Tidligere:
VW Polo 6R BM, DK pakken, Aircon, Lys & Syn pakke, RNS 510 (sw 5230 - map V.9 7920), Original VW Bluetooth 9w7, bakkamera, W8 loftslys, Stor board computer (fra Polo GTI), Golf 6 GTI Multifunktionsrat, Originale LED nummerplade lys.


2. nov 2016, 08:53
Profil
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Indlæg: 3598
Geografisk sted: Taulov
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
kennyB skrev:
Men nu efter opdateringen, s√• overvejer jeg meget kraftigt at f√• bilen chippert, s√• den ikke f√łles s√• tung mere + den tr√¶ls lyd forsvinder, og i sammen omgang m√•ske f√• bl√¶ndet EGR af.
Dette tror jeg s√• desv√¶rre ikke hj√¶lper p√• de lave rpm som DSG'en b√łvler med, s√• overvejer ogs√•, om man kan f√• en "mild" software til den, s√• den begynder at skifte mere "som f√łr" eller lidt bedre end f√łr.

Surt show Kenny :(

Jeg tror - tror! - ikke at opdateringen ændrer softwaren i DSG'ens styreenhed [02].
Mit g√¶t er at √¶ndret skiftem√łnster h√¶nger sammen med √¶ndret momentkurve som f√łlge af opdateringen af ECU'en.
Og s√•ledes siger jeg ogs√•, at jeg g√¶tter p√• at en chipning vil √¶ndre skiftem√łnsteret tilbage til noget du igen genkender.

_________________
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123-vw_passat_variant_2_0_tdi_highline_dsg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375-skoda_octavia_ii_fl_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490-vw_passat_variant_r_line ...*Solgt*


2. nov 2016, 09:00
Profil
Medlem

Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Indlæg: 555
Geografisk region: S√łnderjylland
VCDS ejer: Nej
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
Blackfinger skrev:
Hvad er problemet med de motorstyringer?


Der er monteret et komplet motormanagement-system fra Delphi på en Polo 6R. Jeg tror ikke 'kundegrundlaget' er stort nok til at tunere gider bruge tid på at hacke/patche/analysere Delphi-motorstyreenheder.


i-s skrev:
Mit gennemsnitlige forbrug 14 dage inden opdateringen l√łd dagligt p√• 3.7l/100km og maks 4.0l/100km p√• en 25km str√¶kning. Til sammenligning er mit daglige bedste 4.2l/100km, men gennemsnitteligt 4.8l/100km - det er simpelthen fordi den skal bruge en meget tungere h√łjrefod for overhovedet at komme igang og ogs√• for at holde farten.


Jeg tror ikke p√• du alene kan t√łrre det stigende br√¶ndstofforbrug af p√• opdateringen; Udetemperaturen er ogs√• faldet markant de sidste 14 dage, og den der 1,2 TDi-skodmotor er _lang_ tid om at blive varm.

Jeg ved VAG-koncernen for lang tid siden frigav en opdatering til motorstyreenheden, netop med grund i manglende turboladning i lave omdrejninger p√• kold motor. M√•ske VAG software-sm√łlferne har 'glemt' at tage den fejlrettelse med i nyeste SW-build?

Dengang jeg k√łrte rundt med den skrammelmotor, kunne den blive l√¶kker og harmonisk (indenfor rammerne p√• en grundl√¶ggede lorte-konstruktion) hvis jeg demonterede stikket til dieseltemperaturf√łleren √łverst til h√łjre i motorrummet (det giver motorlampe). Gad nok vide om det stadig har nogen virkning?


2. nov 2016, 09:01
Profil
Nyt medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28. apr 2010, 14:32
Indlæg: 226
Geografisk sted: Vamdrup
Geografisk region: S√łnderjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
HansH skrev:
kennyB skrev:
Men nu efter opdateringen, s√• overvejer jeg meget kraftigt at f√• bilen chippert, s√• den ikke f√łles s√• tung mere + den tr√¶ls lyd forsvinder, og i sammen omgang m√•ske f√• bl√¶ndet EGR af.
Dette tror jeg s√• desv√¶rre ikke hj√¶lper p√• de lave rpm som DSG'en b√łvler med, s√• overvejer ogs√•, om man kan f√• en "mild" software til den, s√• den begynder at skifte mere "som f√łr" eller lidt bedre end f√łr.

Surt show Kenny :(

Jeg tror - tror! - ikke at opdateringen ændrer softwaren i DSG'ens styreenhed [02].
Mit g√¶t er at √¶ndret skiftem√łnster h√¶nger sammen med √¶ndret momentkurve som f√łlge af opdateringen af ECU'en.
Og s√•ledes siger jeg ogs√•, at jeg g√¶tter p√• at en chipning vil √¶ndre skiftem√łnsteret tilbage til noget du igen genkender.


Det kunne da v√¶re fedt, hvis man kunne "n√łjes" med det ja.
Jeg kan ikke se nogen √¶ndring i VCDS autoscan fra f√łr opdateringen og s√• i dag. B√•de Engine og Auto Trans.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine (J623-CFGB) Labels: 03L-906-018-CFF.clb
Part No SW: 03L 906 018 BD HW: 03L 907 309 N
Component: R4 2.0l TDI H24 9977
Revision: 47H24--- Serial number: 00000000000000
Coding: 001D0012042401080000
Shop #: WSC 35834 001 1048576
ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01103L906018BD 003008
ROD: EV_ECM20TDI01103L906018BD.rod
VCID: 6DDAC066BCAB0F2A67-8039
-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 02E-927-770.clb
Part No SW: 02E 300 057 HW: 02E 927 770 AL
Component: GSG DSG AG6 511 2703
Revision: 05351113 Serial number: 00001107162025
Coding: 0000020
Shop #: WSC 05311 000 00000
VCID: 56A88F8AE13DACF2B6-8003
-------------------------------------------------------------------------------

Mvh
KennyB

_________________
Nuværende:
VW Passat B7 Variant 2012 Comfortline 2.0 TDI 170HK DSG
-Panorama soltag, Bi-xenon med AFS, MFA Premium Color, automatisk nedblænd bak + v.sidespejl, FLA (fjernlys assistent), OPS parkerings sensor for+bag, Multifunktions rat, RNS510, Bluetooth.

Tidligere:
VW Polo 6R BM, DK pakken, Aircon, Lys & Syn pakke, RNS 510 (sw 5230 - map V.9 7920), Original VW Bluetooth 9w7, bakkamera, W8 loftslys, Stor board computer (fra Polo GTI), Golf 6 GTI Multifunktionsrat, Originale LED nummerplade lys.


2. nov 2016, 12:26
Profil
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Indlæg: 3598
Geografisk sted: Taulov
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Dieselgate - har du f√•et bilen opdateret hos forhandlere
kennyB skrev:
Jeg kan ikke se nogen √¶ndring i VCDS autoscan fra f√łr opdateringen og s√• i dag. B√•de Engine og Auto Trans.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine (J623-CFGB) Labels: 03L-906-018-CFF.clb
Part No SW: 03L 906 018 BD HW: 03L 907 309 N
Component: R4 2.0l TDI H24 9977
Revision: 47H24--- Serial number: 00000000000000
Coding: 001D0012042401080000
Shop #: WSC 35834 001 1048576
ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01103L906018BD 003008
ROD: EV_ECM20TDI01103L906018BD.rod
VCID: 6DDAC066BCAB0F2A67-8039

Jeg tror ikke at software version var 9977 f√łr opdatering ?

_________________
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123-vw_passat_variant_2_0_tdi_highline_dsg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375-skoda_octavia_ii_fl_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490-vw_passat_variant_r_line ...*Solgt*


2. nov 2016, 12:58
Profil
Vis indl√¶g fra foreg√•ende:  Sorter efter  
Svar p√• emne   [ 947 indl√¶g ]  G√• til side Foreg√•ende  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 32  N√¶ste

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Hop til:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Danish translation & support by Olympus DK Team
DLX.DK