Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

Besvar
copenhagen tribe
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:05
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af copenhagen tribe » 19. jun 2017, 09:52

Hej

Så gik det galt med min igen igen ...

Audia A1 1.6 tdi 105 hk fra 2010.

Fik opdateringen i slut marts

1. 2 dage efter opdtaeringen røg EGR ventilen. Skiftet - Audi's regning(17.000.- klik)

2. I lørdags begyndte bilen så at hoppe og danse mens jeg kørt stille og roligt ca 50 km/t...Engine Fault - contact workshop.
Indtil siden og ringe efter mobilitets service, som henter den og kører den på værksted. Min egen tanke er at det er dysserne som driller.

Afventer svar fra værkstedet.

EDIT: Status 2 dyser defekte - Audi betaler for 2 nye mit alles.... Jeg kan godt li' min Audi... :-)

Hilsen
Michael
VW Passat Variant B8 1,4 TSI 150HK DSG Comfortline Premium 12/2017
Audi A1 Ambition 1,6 TDI 105HK 12/2010

Carhun
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 17. aug 2015, 07:11
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Carhun » 28. jun 2017, 18:03

Kan desværre ikke finde ud af at vedhæfte en pdf fil men her et starten af den tekst jeg har fået fra min VW forhandler. De kender nu omfanget af den nye aftale imellem EU og VW.
Billede


Sent from my iPad using Tapatalk

Berte00h
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16. jun 2013, 12:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Berte00h » 29. jun 2017, 08:23

Jeg er en glad ejer af en Polo 1.6TDI 90hk, årg 2010, som har gået ca 140000km (Optimeret siden 40000km) Jeg har haft den fra ny og har kørt fejlfrit, lige indtil den blev opdateret med VWs skandale software i Dec 2016

På dagen da jeg hentede den, have den følgende symptomer:
- Til tider ustabil tomgang, nærmest lyden af at gå på 3 cylindere.
- Ved stabil fart på landevej/motorvej, med eller uden brug af fartpilot, huggede bilen.
- Ved kørsel i 4 & 5 gear, fik motoren markant mere dysestøj.

Efter 5000km havde bilen endnu ikke ændret karakter, så håbede egentlig at en optimering på den nye software ville hjælpe på nogen af problemerne, men NEJ! Bilen havde masser af power, men de små ting irriterede mig gevaldigt, specielt når den har kørt super godt inden VW overførte deres nye software. Som ejer, kender man jo sin bil.

Motoren har ikke på nogen tidspunkter meldt fejl, kontrolleret med vcds.

Takket være HansH, og alt den tid og research han har gjort i dette, henviste han mig til Rittersport.

Efter at Rittersport har downgradet motorstyringen, til den version jeg kørte med inden VW overførte deres skandale software, har jeg fået min gamle bil tilbage. ALLE symptomer er VÆK!!
5 ***** til Kim og hans gode arbejde

Så min konklusion er uden tvivl! Har du problemer efter opdateringen, så få den FJERNET!

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 29. jun 2017, 08:48

Berte00h skrev: Efter at Rittersport har downgradet motorstyringen, til den version jeg kørte med inden VW overførte deres skandale software, har jeg fået min gamle bil tilbage. ALLE symptomer er VÆK!!
5 ***** til Kim og hans gode arbejde

Så min konklusion er uden tvivl! Har du problemer efter opdateringen, så få den FJERNET!
++++++ !!!
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kak44
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30. jun 2017, 12:28
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af kak44 » 30. jun 2017, 13:56

Yes min cayb (1.6 tdi 90hk) kører ikke længere som en pakke pølser ;) .

Ritter har reddet den, så også mange stjerner herfra! Ikke trimmet den men downgradet fra 9978 til 9971, og nu kører den igen som den plejer. Nem at få til at gå langt på literen og ikke den irriterende snakken fra dysserne ved konstant fart længere. Og endnu en bonus den er gået fra 98 til 104 hk og 256 til 264 nm. Målt lige før og efter downgraden.

Bilen har gået knap 100.000 km, og kørte fint de første par tusind kilometer med den nye software, men så gik det også galt. Forbruget faldt drastisk og så den irriterende snakken fra dysserne. Vw skiftede alle dyser og egr/køler pr. Kulance. Det hjalp også til dels, især på forbruget. Kunne godt få den til at gå langt på literen, men meget følsom over for temperatur og vind.

Eneste fordel ved den nye software i forhold til den gode gamle schummel-software, er at den faktisk gik lidt bedre i tomgang, og ved meget lav hastighed. Og kørte måske lidt bedre når den var kold, til gengæld dårligt når den var varm.

Og husk røret skal ud, ellers kommer der lys i lampen :oops: glødelampe indikator begyndte at blinke efter et par 100 km. En eller anden fejl på ecu, som min fusker vcds ikke kunne udlæse, sikkert luftmasse måleren. Men efter røret er fjernet ingen fejl mere.
Senest rettet af kak44 2. jul 2017, 08:00, rettet i alt 1 gang.

borgen
Medlem
Indlæg: 1136
Tilmeldt: 20. dec 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af borgen » 30. jun 2017, 14:38

Berte00h skrev:Jeg er en glad ejer af en Polo 1.6TDI 90hk, årg 2010, som har gået ca 140000km (Optimeret siden 40000km) Jeg har haft den fra ny og har kørt fejlfrit, lige indtil den blev opdateret med VWs skandale software i Dec 2016

På dagen da jeg hentede den, have den følgende symptomer:
- Til tider ustabil tomgang, nærmest lyden af at gå på 3 cylindere.
- Ved stabil fart på landevej/motorvej, med eller uden brug af fartpilot, huggede bilen.
- Ved kørsel i 4 & 5 gear, fik motoren markant mere dysestøj.

Efter 5000km havde bilen endnu ikke ændret karakter, så håbede egentlig at en optimering på den nye software ville hjælpe på nogen af problemerne, men NEJ! Bilen havde masser af power, men de små ting irriterede mig gevaldigt, specielt når den har kørt super godt inden VW overførte deres nye software. Som ejer, kender man jo sin bil.

Motoren har ikke på nogen tidspunkter meldt fejl, kontrolleret med vcds.

Takket være HansH, og alt den tid og research han har gjort i dette, henviste han mig til Rittersport.

Efter at Rittersport har downgradet motorstyringen, til den version jeg kørte med inden VW overførte deres skandale software, har jeg fået min gamle bil tilbage. ALLE symptomer er VÆK!!
5 ***** til Kim og hans gode arbejde

Så min konklusion er uden tvivl! Har du problemer efter opdateringen, så få den FJERNET!
Hvormeget betalte du for at få den nedgraderet?

Jensen81
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 24. jan 2016, 08:59
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Jensen81 » 30. jun 2017, 16:07

Jeg så den ZDF udsendelse for et par uger siden. Og jeg var temmelig sur over det. Jeg er ikke berørt, men min bror har en Passat 1,6 TDI (Han bor syd for grænsen).

Men jeg sendte en besked til ministeren og FDM. Ministerens mail var jo opgivet i tråden her. Hvorom alt er; jeg har ikke fået svar fra ministeren, men FDM har taget sig tid til at svare mig.

Min mail:
til: ministeren@mfvm.dk, fdm@fdm.dk
dato: 14. juni 2017 kl. 23.08
emne: VW diesel biler. Opdatering er noget fusk.


Til ministeren,

Jeg har netop set en udsendelse på tyske ZDF, der handlede om VW diesel skandalen. Den konkluderede, at opdateringen der bliver påtvunget de berørte bilejere, overhovedet ingen effekt har. Bilerne forurener stadig med en faktor 5 i forhold til de tilladte NOx grænseværdier i EU.

VW har i første omgang svindlet med softwaren. Og nu, efter at svindlen er blevet kendt, har man sammen med de tyske myndigheder KBA, svindlet igen. Opdateringerne løser ikke problemet. Bilerne skader folkesundheden. Og bilejerne står med et dårligere produkt.

Det her skal løses på ordentlig vis.


xxx xxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxx
6430 Nordborg
Jeg havde vedhæftet det her billede som dokumentation: http://www.vagcars.dk/phpbb/download/file.php?id=149836

Og svaret:
dato: 20. juni 2017 kl. 11.30
emne: SV: VW diesel biler. Opdatering er noget fusk.
sendt af: fdm.dk

Kære xxxx xxxxxxxxxxxx,

Tak for din henvendelse. Hele processen med kontrol af VW-koncernens biler og godkendelse af deres opdatering, har ikke været optimal set fra forbrugernes synspunkt. Der har været tale om en meget lukket proces, hvor end ikke de danske myndigheder har fået noget detaljeret information. Vi ser naturligvis med interesse på de tyske mediers belysning af sagen, men vi kan ikke genkende billedet af at opdateringen ikke skulle virke. FDM har sammen med de øvrige europæiske bilklubber foretaget meget detaljeret test af nogle få repræsentativt udvalgte biler og vores test viser at opdateringen virker og nedbringer NOx-udledningen markant. Se nedestående figur. At man kan finde andre biler hvor opdatering virker dårligere skal vi ikke kunne afvise.

Det er dog væsentligt at huske, at det aldrig har været et krav, at bilerne under alle kørselsforhold skal opfylde typegodkendelsestesten. Derfor er det stadig en forbedring at der hurtig motorvejskørsel (ADACs BAB cyklus) er en reduktion fra 724 mg/km til 464 mg/km. Grænseværdien i NEDC-testen er 180 mg/km for euro 5.

BILLEDE
Bil: VW Golf TDi 2.0 BMT, euro5. Testet af ADAC

Fra dette efterår kommer der nye testkrav, hvor nye biler vil skulle bestå en ekstra test der laves mens bilen kører i almindelig trafik. Den såkaldte RDE-test. Det vil sikre at bilerne under flere kørselsforhold i praksis vil skulle leve op til kravene.


Med venlig hilsen

xxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxx, Økonomisk Politisk Sek.
Det vedhæftede billede var indsat i mailen fra FDM.
Vedhæftede filer
unnamed.png
unnamed.png (10.42 KiB) Vist 2927 gange

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 30. jun 2017, 17:59

Rationalet bag den deal KBA har lavet med VW må være noget i retning af: "at gå fra 4x for høj udledning, så den nu i stedet er 2,6x, er bedre end ingenting".
(BAB test - før:724 - efter:464 - EU5 norm:180)

Det svarer vel omtrent til, at en bilist der er blevet taget for at køre 100 i byzone, får at vide af politiet "hmm... du skulle godt nok have været af med kortet hvis det var rigtigt, men arh.... hvis du nu bare nøjes med at køre 80 næste gang her i byen, så er det OK!"

Hvis opdateringen ikke gjorde andet end det: at nedbringe udledningen fra 4x til 2,6x, så tror jeg ingen ville have et problem med den.

Den helt store problematik er imidlertid den pris der må betales for at opnå den - må man erkende: beskedne - gevinst!
Denne pris betales af de bilejere der efterflg står med en bil der kører ad pommern til, og som skal bruge alle mulige ressourcer på at slås med værkstedet om hvorvidt de ting der opstår er en følge af opdateringen eller ej.
Og for de bilejere der tilsyneladende kommer ud af opdateringen med en velfungerende bil, men hvor langtidsfølgerne først viser sig meget senere.

I min optik har man valgt en kompromisløsning som giver VW en yderst lempelig vej ud af hele affæren i Europa og politikerne en mulighed for at profilere sig som handlekraftige miljøforkæmpere, men samtidig placerer den samlede regning hos nederste led i kæden: bilejeren.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af KMDTHY » 30. jun 2017, 20:57

Spot on, Hans!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

dennismadsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 27. jul 2016, 06:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af dennismadsen » 5. jul 2017, 07:31

Jeg har en VW Passat fra 2011 1.6 TDI (CAYC) der blev opdateret i maj måned. Efter et par gange på værkstedet, har jeg en bil der kører nogen lunde, dog uden så meget power som før. Jeg synes ofte bilen ryster lidt når den er kold og generelt virker det bare til, at motoren går meget tungt i det. Jeg har ofte lyst til at køre et gear lavere end jeg plejer.

Bilen har kørt ca. 185.000 km og for ikke at slide unødvendigt på den, da vi gerne skal have den i mange år endnu, så har jeg bestilt tid til en tuning hos Landberg. Efter jeg har læst her, er jeg dog lidt i tvivl, om det er det rigtige at gøre. I skriver også som Rittersport. Hvor meget forskel er der på det de gør? Så vidt jeg har forstået, så bliver software ikke nedgraderet hos Landberg. Er det noget man bør få gjort, for at sikre sin bil bedst muligt?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 5. jul 2017, 07:42

dennismadsen skrev:Bilen har kørt ca. 185.000 km og for ikke at slide unødvendigt på den, da vi gerne skal have den i mange år endnu, så har jeg bestilt tid til en tuning hos Landberg. Efter jeg har læst her, er jeg dog lidt i tvivl, om det er det rigtige at gøre. I skriver også som Rittersport. Hvor meget forskel er der på det de gør? Så vidt jeg har forstået, så bliver software ikke nedgraderet hos Landberg. Er det noget man bør få gjort, for at sikre sin bil bedst muligt?
Der er afgørende forskel på hvad hh.vis Landberg og Rittersport "kan" lige præcis i denne sag.

Thomas Landberg afviser så vidt mig bekendt konsekvent at foretage nedgraderinger. Kan ikke, vil ikke ... same same.

Hvorimod Rittersport tilbyder lige præcis dette.. HVIS såfremt han har originalversionen til lige netop din motorstyring i sit arkiv, vel og mærke. Det er ikke alle han har. Man kan kun få svar på dette ved at sende ham en autoscan fra din bil, og spørge.

Landberg tilbyder at lave en optimering/tuning "ovenpå" din opdaterede software. Dvs. der tages udgangspunkt i den nye software fra VW og så rettes maps så den får flere HK .... ligesom sædvanligt. Men pointen er stadig at det sker med udgangspunkt i opdateringen fra VW, og der er dermed statsgaranti for at du stadig vil slæbe rundt på et antal af de dårligdomme den fører med sig - optimering eller ej.

Rittersport kan derimod sætte din bil tilbage til den softwarestand den havde, da du hentede den hos forhandleren. Dvs. med snydesoftware und das ganze molevitten. Alt som før.

I mit hoved er der ingen tvivl om hvad der er det bedste. Original softwarestand - what's not to like ? spørger jeg bare retorisk..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ij6210 » 5. jul 2017, 08:57

HansH skrev:
Rittersport kan derimod sætte din bil tilbage til den softwarestand den havde, da du hentede den hos forhandleren. Dvs. med snydesoftware und das ganze molevitten. Alt som før.

I mit hoved er der ingen tvivl om hvad der er det bedste. Original softwarestand - what's not to like ? spørger jeg bare retorisk..
...og HVIS man får den sat tilbage til original softwarestand via Rittersport, så KAN man vel stadig få den tunet efterfølgende, enten hos Rittersport, Landberg, Cartrends eller andre tunere. Hvis det altså er det man ønsker.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Charlimike » 5. jul 2017, 11:11

Cartrends er Landberg forhandler, så det er det samme.

Kan ikke forestille mig at de biler som Thomas laver i hjallerup, ikke skulle køre godt på trods af at tuningen er lavet på baggrund af nye software. Han har ligegodt brugt tid på at få et godt resultat. Især 1.6 tdi software havde noget anden opsætning.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 5. jul 2017, 11:31

Charlimike skrev:Kan ikke forestille mig at de biler som Thomas laver i hjallerup, ikke skulle køre godt på trods af at tuningen er lavet på baggrund af nye software.
Tjek Henrik/Berte00h's historie her: viewtopic.php?p=1386428#p1386428

Efter at have fået sin Polo dieselgate-opdateret i dec. 2016 (og med efterflg issues) fik han den 5000km senere optimeret hos Landberg.
Dvs. tuning på VW opdatering.
Det gav flere kræfter - men ændrede ikke noget ved de issues der var.

Efter en tur til Ritter med installation af org software var det igen den gamle bil.

Jeg siger ikke at der er noget galt med den del Thomas laver (altså tuningen/optimeringen).
Jeg siger at det udgangspunkt han starter med er noget skrammel, som på visse biler bare aldrig kommer til at fungere ordentligt.

Hvad har man at miste med org. software ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Joker22 » 5. jul 2017, 11:33

Hvorfor vælger Landberg ikke bare at gøre det samme, altså optimere på "gammel" originalt software?
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af KMDTHY » 5. jul 2017, 11:34

Joker22 skrev:Hvorfor vælger Landberg ikke bare at gøre det samme, altså optimere på "gammel" originalt software?
Godt spørgsmål.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 5. jul 2017, 11:36

Joker22 skrev:Hvorfor vælger Landberg ikke bare at gøre det samme, altså optimere på "gammel" originalt software?
Vil ikke.. ?
Kan ikke.. ?

Kender ikke svaret. Det må Thomas selv byde ind med i givet fald.

Jeg kan ikke rigtig tro at det har noget med lovformelighed at gøre. En tuning/optimering er jo i sig selv ulovlig, så man er alligevel ude at køre med hø :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af KMDTHY » 5. jul 2017, 13:29

Er de begyndt at tjekke for opdatering til syn?
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 5. jul 2017, 13:44

KMDTHY skrev:Er de begyndt at tjekke for opdatering til syn?
Det tvivler jeg meget stærkt på.
Det vil de først begynde at gøre, når de har fået listen fra Semler over køretøjer der IKKE har været inde og få opdateringen.
Og den liste bliver først lukket og fremsendt til synsmyndighederne, når deadline er udløbet.

Hvornår den "deadline" præcis er (altså hvilken dato), og hvorvidt der arbejdes med én fælles skæringsdato eller om der er forskellige deadlines pr. mærke/model osv osv ved jeg ikke.

Mig bekendt er der f.eks. ikke frigivet opdatering til Skoda i DK endnu, da deres typegodkendelse er givet i UK - og derfor er det de engelske myndigheder der skal godkende opdateringen for Skoda (modsat VW, Seat og Audi hvor det er KBA i Tyskland). Og de engelske autoriteter har så vidt jeg ved ikke frigivet noget til Skoda endnu.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Rittersport » 5. jul 2017, 13:56

Skoda er også igang.. ;-) Har rullet et par stykker retur allerede :-)
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 5. jul 2017, 14:29

Rittersport skrev:Skoda er også igang.. ;-) Har rullet et par stykker retur allerede :-)
Fedt nok :)

Jeg har spurgt min kontakt hos Semler nærmere mht proceduren i forhold til syn.
Han har pt ferie og er tilbage 10-07. Vender tilbage når jeg har hørt fra ham.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Prodigy » 6. jul 2017, 08:00

Jeg har lige erfaret at BBC laver et forbruger program om diesel sagen, i stil med operation X, som kommer på BBC 1 den 12.juli hvis nogen har den kanal kunne det nok være et kig værd.. Programmet hedder watchdog

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Medlem siden: 2003/05/14

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. jul 2017, 08:13

Prodigy skrev:Jeg har lige erfaret at BBC laver et forbruger program om diesel sagen, i stil med operation X, som kommer på BBC 1 den 12.juli hvis nogen har den kanal kunne det nok være et kig værd.. Programmet hedder watchdog
Nemlig!
http://www.bbc.co.uk/programmes/b08y7ntl

Gareth Pritchard fra fb gruppen The Volkswagen Diesel Customer Forum (Emissions Scandal) har arbejdet sammen med dem.
Glæder mig til at se hvordan de vil fremstille sagen!

Om end bilejerne er stillet helt anderledes i UK .... der er opdateringen frivillig.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Prodigy » 6. jul 2017, 09:05

HansH skrev:
Prodigy skrev:Jeg har lige erfaret at BBC laver et forbruger program om diesel sagen, i stil med operation X, som kommer på BBC 1 den 12.juli hvis nogen har den kanal kunne det nok være et kig værd.. Programmet hedder watchdog
Nemlig!
http://www.bbc.co.uk/programmes/b08y7ntl

Gareth Pritchard fra fb gruppen The Volkswagen Diesel Customer Forum (Emissions Scandal) har arbejdet sammen med dem.
Glæder mig til at se hvordan de vil fremstille sagen!

Om end bilejerne er stillet helt anderledes i UK .... der er opdateringen frivillig.
Ja men det lyder til at en del af forbrugerne i UK ikke er klar over den er frivillig.. Og kommunikationen fra VW giver ikke udtryk for at man har et valg

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Medlem siden: 2003/05/14

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. jul 2017, 09:34

Prodigy skrev:
HansH skrev:Om end bilejerne er stillet helt anderledes i UK .... der er opdateringen frivillig.
Ja men det lyder til at en del af forbrugerne i UK ikke er klar over den er frivillig.. Og kommunikationen fra VW giver ikke udtryk for at man har et valg
Lige præcis!

Brevene der er udsendt i UK nævner intet om at man har et valg.
Der anvendes en kontant retorik i formuleringen, som yderligere skærpes i rykkerne.
Ydermere er brevene forsynet med stempel fra Driver & Vehicle Standards Agency, som er en afdeling under Trafikministeriet (tænker det svarer til Trafikstyrelsen), som igen giver indtryk af at det er et tvunget anliggende som bakkes op af myndighederne.

Så det er fuldstændig op til bilejerne selv at finde ud af at opdateringen potentielt giver problemer, og at den faktisk er helt frivillig.
VW er fuldstændig desperate i forhold til at få opdateringen på så mange biler som muligt, for at undgå de konsekvenser det giver dem for alle biler der IKKE er opdateret når deres frist udløber!
18518138_1320605414653845_4159809226069069544_o.jpg
18518138_1320605414653845_4159809226069069544_o.jpg (95.89 KiB) Vist 2621 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Prodigy » 6. jul 2017, 12:17

HansH skrev:
Prodigy skrev:
HansH skrev:Om end bilejerne er stillet helt anderledes i UK .... der er opdateringen frivillig.
Ja men det lyder til at en del af forbrugerne i UK ikke er klar over den er frivillig.. Og kommunikationen fra VW giver ikke udtryk for at man har et valg
Lige præcis!

Brevene der er udsendt i UK nævner intet om at man har et valg.
Der anvendes en kontant retorik i formuleringen, som yderligere skærpes i rykkerne.
Ydermere er brevene forsynet med stempel fra Driver & Vehicle Standards Agency, som er en afdeling under Trafikministeriet (tænker det svarer til Trafikstyrelsen), som igen giver indtryk af at det er et tvunget anliggende som bakkes op af myndighederne.

Så det er fuldstændig op til bilejerne selv at finde ud af at opdateringen potentielt giver problemer, og at den faktisk er helt frivillig.
VW er fuldstændig desperate i forhold til at få opdateringen på så mange biler som muligt, for at undgå de konsekvenser det giver dem for alle biler der IKKE er opdateret når deres frist udløber!
18518138_1320605414653845_4159809226069069544_o.jpg
Hvad er det VW får af 'straf' for hver bil der ikke bliver opdateret i de lande hvor det er frivilligt?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Medlem siden: 2003/05/14

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. jul 2017, 13:00

Prodigy skrev:Hvad er det VW får af 'straf' for hver bil der ikke bliver opdateret i de lande hvor det er frivilligt?
Det er kun på rygtebasis.

Som bekendt er der stor forskel på den juridiske stilling i USA kontra EU, og deraf også stor forskel på hvad VW er blevet påtvunget i bod.
Der er masser af artikler og information om de aftaler VW er blevet nødt til at indgå i USA - både med myndighederne og med bilejerne.
Derimod er det yderst sparsomt med information om hvordan tingene forholder sig i EU, basalt set også fordi her fastholder VW til dato at de ikke har brudt nogen lovgivning.

Men.. jeg læste på et tidspunkt nogle brudstykker gående på, at VW har forpligtet sig til at opdatere XX% af de berørte biler inden udgangen af 2017. Mener procentsatsen var 85...
For hver bil der er under det mål, skal de betale en straf/bøde.
Det skulle ligesom være EU kommissionens måde at motivere VW til at lægge sig i selen for at udbrede opdateringen.

Jeg kan desværre ikke finde tilbage til de artikler hvor jeg fandt dette.. så det må foreløbig stå som ubekræftet information.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. jul 2017, 14:50

Er der nogen der har modtaget inkaldelse og/eller rykker for opdateringen, hvor der lokkes med deres såkaldt "tillidsskabende tiltag" ....... altså den her 24 mdrs garanti på udvalgte komponenter, såfremt bilen har kørt mindre end xxx.xxx km osv. osv. ?

Hvis ja, så send gerne en PB. Tak :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
janhelm
Nyt medlem
Indlæg: 283
Tilmeldt: 19. jun 2008, 17:39
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af janhelm » 6. jul 2017, 16:36

Jeg har fået rykker på min indkaldelse, men ikke nogen lokkende garantier.

Min G6 har også kørt 225.000

Jeg venter så længe jeg kan da bilen først skal synes næste år Billede

Bilen er chippet med egr off, egr er også blændet af da den åbenbart ikke er helt god længere Billede

HansH skrev:Er der nogen der har modtaget inkaldelse og/eller rykker for opdateringen, hvor der lokkes med deres såkaldt "tillidsskabende tiltag" ....... altså den her 24 mdrs garanti på udvalgte komponenter, såfremt bilen har kørt mindre end xxx.xxx km osv. osv. ?

Hvis ja, så send gerne en PB. Tak :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. jul 2017, 17:30

janhelm skrev:Jeg har fået rykker på min indkaldelse, men ikke nogen lokkende garantier.
De "tillidsskabende tiltag" er noget ret nyt .. blev vist lanceret i starten af juni.
Så man skal have modtaget brev senere end dette, for at det har været nævnt.

Klogt at vente med update! ;)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Motor"