+ 1 (Servicen er somregel også betydelig bedre, på de uautoriserede værksteder, samt væsentligt billigere )RustyHead skrev:Jeg ville bare lade være med at opdatere, og kun gøre det, hvis den ikke går gennem syn pga. softwaren. Men den kan nok ikke serviceres på aut. værksted med den gamle software.jms skrev:Har en A3 2.0 TDI som skal opdateres pga. Den omtalte dieselgate. Det er ikke noget jeg er lun på jf. De meget blandede tilbagemeldinger der er kommet i denne tråd. Så mit spørgsmål er, om man kan udlæse den gamle SW, få lavet den opdstering hos VW så min bil bliver "blåstemplet som lovlig" tage tilbage til dwn tuner som har udlæst den originale SW og få lagt den tilbage igen OG samtidig få lavet en EGR-OFF samtidig.
Jeg er ikke lun på fremtidige hyppigere værkstedsbesøg pga. Motoren med tiden tager skade af VW's forsøg på at tørre omkostningerne ved deres snyd af på mig dom forbruger, derudover syntes jeg at kunne læse mig til at ved at blænde EGR af, at bilen udleder mindre CO2 og kører længere på literen, hvilket vel kan betegnes som en miljøgevindst i sig selv (og min pengepung også vil syntes om bedre brændstof økonomi.
Så er der nogen ordentlige tunere på sjælland som kan anbefales, Landberg ligger i nordjylland så lidt langt væk. Ritter kender jeg ikke, men udfra de ting han lister lyder han som en jeg kunne bruge til præcis denne opgave.
Sendt fra min HUAWEI M2-801W med Tapatalk
Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
No Letting the Old Man In!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:10
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Min audi er fra 2009, og den har i den tid jeg har haft den IKKE været på originalt værksted ved service - jeg er ikke millionær , jeg bruger et andet ligeså kompetent værksted, som reklamerer med tyske værkstedspriser.
Min umiddelbare plan er at lade som ingentin mht. Nox opdatering, jeg har ikke modtaget nogen indkaldelse, endnu.
Skal til syn sidst i juni med bilen, så er der ikke kommet nogen indkaldelse inden, så lægges der to år oveni, før jeg indfinder mig, nødtvungent.......men den EGR mod tiltaler mig nu alligevel.
Sendt fra min HUAWEI M2-801W med Tapatalk
Min umiddelbare plan er at lade som ingentin mht. Nox opdatering, jeg har ikke modtaget nogen indkaldelse, endnu.
Skal til syn sidst i juni med bilen, så er der ikke kommet nogen indkaldelse inden, så lægges der to år oveni, før jeg indfinder mig, nødtvungent.......men den EGR mod tiltaler mig nu alligevel.
Sendt fra min HUAWEI M2-801W med Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Det er rigtigt at synshallerne ikke kan checke om den er opdateret.
Men det kan SKAT da de bare kan sammenkøre registre fra VW og sammenligne med registrerede biler i Danmark. Så rent faktisk kan SKAT se, om din bil er omfattet af skandalen, og om VW har rapporteret at den er blevet opdateret.
Så selvom en bil går igennem syn i dag, så kan SKAT i princippet komme efter dig om et par måneder og forlange bevis for at du har fået den opdateret. Jeg tror dog ikke de vil gøre dette - det er ret omgangsrigt arbejde, og jeg tror at SKAT regner med, at deres trusler er nok til at få 95% af bilejerne til at opdatere.
Mht. EGR, så mener jeg netop at EGR blæser udstødningsluften tilbage i motoren således at der afbrændes nogen partikler og bilen dermed ikke lukker så meget CO2 ud. Til gengæld kører den så kortere pr. liter, og før eller siden skal EGR udskiftes (belaster også miljøet).
Men det kan SKAT da de bare kan sammenkøre registre fra VW og sammenligne med registrerede biler i Danmark. Så rent faktisk kan SKAT se, om din bil er omfattet af skandalen, og om VW har rapporteret at den er blevet opdateret.
Så selvom en bil går igennem syn i dag, så kan SKAT i princippet komme efter dig om et par måneder og forlange bevis for at du har fået den opdateret. Jeg tror dog ikke de vil gøre dette - det er ret omgangsrigt arbejde, og jeg tror at SKAT regner med, at deres trusler er nok til at få 95% af bilejerne til at opdatere.
Mht. EGR, så mener jeg netop at EGR blæser udstødningsluften tilbage i motoren således at der afbrændes nogen partikler og bilen dermed ikke lukker så meget CO2 ud. Til gengæld kører den så kortere pr. liter, og før eller siden skal EGR udskiftes (belaster også miljøet).
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- majbom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2795
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Midtfyn
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 152 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
De har heller ikke nævnt noget hvornår den dumper til syn. Det kan være det først er om 3 år at de får sig taget sammen. Min er opdateret og bliver forhåbentlig snart optimeret, så jeg kan holde ud at køre i den igen
//morten
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
jms skrev:Har en A3 2.0 TDI som skal opdateres pga. Den omtalte dieselgate. Det er ikke noget jeg er lun på jf. De meget blandede tilbagemeldinger der er kommet i denne tråd. Så mit spørgsmål er, om man kan udlæse den gamle SW, få lavet den opdstering hos VW så min bil bliver "blåstemplet som lovlig" tage tilbage til dwn tuner som har udlæst den originale SW og få lagt den tilbage igen OG samtidig få lavet en EGR-OFF samtidig.
Jeg er ikke lun på fremtidige hyppigere værkstedsbesøg pga. Motoren med tiden tager skade af VW's forsøg på at tørre omkostningerne ved deres snyd af på mig dom forbruger, derudover syntes jeg at kunne læse mig til at ved at blænde EGR af, at bilen udleder mindre CO2 og kører længere på literen, hvilket vel kan betegnes som en miljøgevindst i sig selv (og min pengepung også vil syntes om bedre brændstof økonomi.
Så er der nogen ordentlige tunere på sjælland som kan anbefales, Landberg ligger i nordjylland så lidt langt væk. Ritter kender jeg ikke, men udfra de ting han lister lyder han som en jeg kunne bruge til præcis denne opgave.
Sendt fra min HUAWEI M2-801W med Tapatalk
Jeg har skrevet og spurt en i det nordjyske om det kunne lade sig gøre men fik et nej
Har også forhørt mig på et par fora i tyskland og england og det er det samme svar: det kan man ikke......
Jeg venter til bilen ikke kan godkendes og så køber jeg en "ny" ecu og den må VW så lege med...... tror det er den billigst løsning, eller er der andre ideer ???
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Jeg tror heller ikke at man kan udlæse software fra ECU.
Men Ritter har jo et mere eller mindre komplet arkiv over originale filer, som kan flashes på og dermed overskrive opdateringen.
Dermed opnår man det samme - tilbage til standard.
Men jeg vil anbefale at forespørge.
Jeg har tjekket med ham, og han har min standardversion i sit arkiv.
Dvs. min umiddelbare plan er stadig at vente og udskyde indtil jeg evt får sat stolen for døren.
Køre hen og få opdateret og dermed opnå blåstemplingen så man får et flueben i den database der i givet fald holder styr på det.
Derefter til Ritter og få standard software tilbage.
Og så kan jeg flashe min nuv. Landberg fil igen, og så skulle jeg gerne være på status quo i forhold til nuværende.
Men Ritter har jo et mere eller mindre komplet arkiv over originale filer, som kan flashes på og dermed overskrive opdateringen.
Dermed opnår man det samme - tilbage til standard.
Men jeg vil anbefale at forespørge.
Jeg har tjekket med ham, og han har min standardversion i sit arkiv.
Dvs. min umiddelbare plan er stadig at vente og udskyde indtil jeg evt får sat stolen for døren.
Køre hen og få opdateret og dermed opnå blåstemplingen så man får et flueben i den database der i givet fald holder styr på det.
Derefter til Ritter og få standard software tilbage.
Og så kan jeg flashe min nuv. Landberg fil igen, og så skulle jeg gerne være på status quo i forhold til nuværende.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Hmmm de snød os ihvertfald "uden at blinke"Rheinlaender skrev:Jeg har talt med en vw mand i dag der sagde at de har tilbagemeldings pligt på opdateringer og hvis de kommer til at køre dårligere eller der går noget i stykker på drivline umildbart efter betaler/udbedre Volkswagen det uden at blinke
No Letting the Old Man In!
- Mester-C
- Nyt medlem
- Indlæg: 339
- Tilmeldt: 14. nov 2011, 20:12
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sønderborg
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 9 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Jeg har for 1,5 uge siden købt en Audi A6 2.0TDI 177 C7 fra 2014.
I dag kom et brev fra skat, at den skal opdateres... og den allerede var indkaldt for et halvt år siden !
Jeg er slemt bekymret for især lyden og brændstoføkonomien ved den opdatering, selvom der i brevet fremgår, at man selvfølgelig ikke mærker nogen forskel.
Men de 15 sider i denne tråd viser bare et andet billede.
Nogen der har fået opdateret sådan en A6 som min - og kan berette om erfaringer hermed ?
I dag kom et brev fra skat, at den skal opdateres... og den allerede var indkaldt for et halvt år siden !
Jeg er slemt bekymret for især lyden og brændstoføkonomien ved den opdatering, selvom der i brevet fremgår, at man selvfølgelig ikke mærker nogen forskel.
Men de 15 sider i denne tråd viser bare et andet billede.
Nogen der har fået opdateret sådan en A6 som min - og kan berette om erfaringer hermed ?
/ Mester-C
2014 Audi A6 2,0TDI 177hk Multitr. Avant
S-Line, sort el-læderkabine, 20" Audifælge, xenon, LED, el-bagklap, og masser andet lir
2019 BMW 118d 2,0 M-Sport 150hk Steptronic - som bil nummer 2
2014 Audi A6 2,0TDI 177hk Multitr. Avant
S-Line, sort el-læderkabine, 20" Audifælge, xenon, LED, el-bagklap, og masser andet lir
2019 BMW 118d 2,0 M-Sport 150hk Steptronic - som bil nummer 2
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Du kan måske benytte fortrydelsesretten og lade handlen gå tilbage, da sælger åbenbart ikke har oplyst at den var indkaldt til opdatering, det ville jeg helt sikkert gøre.
No Letting the Old Man In!
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 444
- Tilmeldt: 1. jun 2014, 20:37
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 20 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Næppe en grund til at lade en handel gå tilbage. Den fejler jo ikke noget som helst?ESN skrev:Du kan måske benytte fortrydelsesretten og lade handlen gå tilbage, da sælger åbenbart ikke har oplyst at den var indkaldt til opdatering, det ville jeg helt sikkert gøre.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 444
- Tilmeldt: 1. jun 2014, 20:37
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 20 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Jeg fik opdateret min da den havde kørt 397.000km, og har observeret følgende:
- Den klaprer / raller mere når den er kold, i visse områder. Det forsvinder dog efter få km.
- Før havde den forhøjet tomgang ved koldstart, som fald til normalt niveau efter kort tid. Nu oplever jeg at der er forhøjet tomgang indtil den begynder at opnå driftstemperatur. Dvs. når vandtemp. måleren kommer over ~40C. Det er nyt!
Ellers oplever jeg ikke noget - mit forbrug er fuldstændig uændret, og det er logget over de sidste 75.000km.
- Den klaprer / raller mere når den er kold, i visse områder. Det forsvinder dog efter få km.
- Før havde den forhøjet tomgang ved koldstart, som fald til normalt niveau efter kort tid. Nu oplever jeg at der er forhøjet tomgang indtil den begynder at opnå driftstemperatur. Dvs. når vandtemp. måleren kommer over ~40C. Det er nyt!
Ellers oplever jeg ikke noget - mit forbrug er fuldstændig uændret, og det er logget over de sidste 75.000km.
-
- Medlem
- Indlæg: 922
- Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Skovlunde
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 78 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
ESN skrev:Du kan måske benytte fortrydelsesretten og lade handlen gå tilbage, da sælger åbenbart ikke har oplyst at den var indkaldt til opdatering, det ville jeg helt sikkert gøre.
Hvilken fortrydelsesret er det som du mener der er,har jeg ikke lige hørt om med en bilhandel,og hvem ved om forhandler er bekendt med at den er kaldt til opdatering
A3 3,2 vr6
-
- Medlem
- Indlæg: 1310
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Hjørring
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 32 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Var det ikke nemmere at landberg lavede den tilbage, efter opdateringen det koster vist 1000krHansH skrev:Jeg tror heller ikke at man kan udlæse software fra ECU.
Men Ritter har jo et mere eller mindre komplet arkiv over originale filer, som kan flashes på og dermed overskrive opdateringen.
Dermed opnår man det samme - tilbage til standard.
Men jeg vil anbefale at forespørge.
Jeg har tjekket med ham, og han har min standardversion i sit arkiv.
Dvs. min umiddelbare plan er stadig at vente og udskyde indtil jeg evt får sat stolen for døren.
Køre hen og få opdateret og dermed opnå blåstemplingen så man får et flueben i den database der i givet fald holder styr på det.
Derefter til Ritter og få standard software tilbage.
Og så kan jeg flashe min nuv. Landberg fil igen, og så skulle jeg gerne være på status quo i forhold til nuværende.
Den landberg fil jeg har fået efter opdateringen, er rettet til for at fjerne de "værste" ting fra opdateringen bla. er dysetrykket sat ned.
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Jeg skrev osse "måske"hpo skrev:ESN skrev:Du kan måske benytte fortrydelsesretten og lade handlen gå tilbage, da sælger åbenbart ikke har oplyst at den var indkaldt til opdatering, det ville jeg helt sikkert gøre.
Hvilken fortrydelsesret er det som du mener der er,har jeg ikke lige hørt om med en bilhandel,og hvem ved om forhandler er bekendt med at den er kaldt til opdatering
Men det er da en ret kedelig surprise ,når man måske ikke har vidst noget om "VW diesel skandalen" og hvad den indebærer for den enkelte ejer.
No Letting the Old Man In!
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Med den model føler jeg ikke at jeg er 100% sikker på at komme tilbage til nuv. stand.Chr-Hj skrev:Var det ikke nemmere at landberg lavede den tilbage, efter opdateringen det koster vist 1000kr
Den landberg fil jeg har fået efter opdateringen, er rettet til for at fjerne de "værste" ting fra opdateringen bla. er dysetrykket sat ned.
Der kan sagtens hænge nogle "rester" af opdatering, som Landbergs map-ændringer ikke fjerner.
Ved at lade Ritter indlæse min oprindelige standardsoftwareversion, er jeg 100% sikker på at komme tilbage til status quo.
Så hvad end Ritter skal have for det, så vil jeg hellere lægge f.eks. 1000 kr der, da jeg får et slutresultat jeg er helt tryg ved.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... ar/6575272
Spændende at se hvor det ender
Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk
Spændende at se hvor det ender
Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2061
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 494 times
- Been thanked: 252 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Hvorfor gør Vagcars ikke denne tråd til en 'sticky'? Det er da i alles interesse, at få klarlagt sagen for retten - skulle det komme så vidt.
Kør og vær glad 🛻
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1661
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Jeg må indrømme at denne sag har alligevel skadet mit syn på VW mere end jeg først havde regnet med.. jeg er enig med Hans i at det også er den politiske "løsning" som er en stor del af problemet - men tilbage står det faktum at jeg ikke finder meget glæde ved min diesel bil mere.. hvem der bare havde kortere på arbejde og kunne være mere ligeglad med brændstof økonomi i sit bilkøb..
Medlem siden: 2003/05/14
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Jeg skrev til Venstres Kristian Pihl Lorentzen som har taget den videre til VW. Nu får jeg så en mail fra VW Danmarks direktør.
Han mener at de lever op til det de skal ift. myndighederne, samt at de ikke kører færre km/l eller har færre hk.
Han taler til gengæld ikke noget om de problemer vi hører om her på siden, nødprogram, hyppigere DPF regenerering, ødelagte dyser, anden larm fra motor, og lavere bundtræk. En bil kan vel godt have samme antal HK men accelerere fra 0-100 km/t på forskellig tid, så selvom bilen har samme antal HK kan man vel godt opleve bilen som mere sløv?
Og så siger han, at alle synshaller kan checke om bilen skal opdateres. Det lyder jo plausibelt, men de checker det bare ikke.
Han mener at de lever op til det de skal ift. myndighederne, samt at de ikke kører færre km/l eller har færre hk.
Han taler til gengæld ikke noget om de problemer vi hører om her på siden, nødprogram, hyppigere DPF regenerering, ødelagte dyser, anden larm fra motor, og lavere bundtræk. En bil kan vel godt have samme antal HK men accelerere fra 0-100 km/t på forskellig tid, så selvom bilen har samme antal HK kan man vel godt opleve bilen som mere sløv?
Og så siger han, at alle synshaller kan checke om bilen skal opdateres. Det lyder jo plausibelt, men de checker det bare ikke.
VW's direktør skrev:Tak for din henvendelse angående Dieselsagen og opdateringen af de danske biler. Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at jeg som direktør for Volkswagen i Danmark er - og hele tiden har været - meget optaget af sagen. Vi har fra dag ét sagt, at vi vil sørge for, at samtlige berørte danske bilejere vil blive behandlet på bedste vis, og at deres biler netop ikke vil få færre hestekræfter, køre kortere på literen eller udlede mere CO2, end der er angivet i bilernes typegodkendelse. Dette står vi selvfølgelig på mål for - nu og fremadrettet.
Da Dieselsagen blev opdaget, blev det bl.a. af den daværende Transportminister Hans Christian Schmidt i efteråret 2015 vedtaget, at softwareopdateringerne i Danmark skulle være en tvungen opdatering - en beslutning vi hilste velkommen fra importørside, da det betyder alle berørte biler vil blive opdateret.
Alle - også synshaller - kan i dag slå en bil op og se hvorvidt den er omfattet af opdateringen eller ej, og hvorvidt bilen er opdateret. Det er en digital tjeneste vi har stillet til rådighed for såvel ejerne, som synsværksteder, købere af en brugt bil mv på www.vwdieselinfo.dk Registreringsnummer eller stelnummer indtastes og så er oplysningen tilgængelig. Vi er lige nu i dialog med de forskellige synshaller om en justeret IT-løsning, så de automatisk kan se om bilen er opdateret uden de skal slå den op på vwdieselinfo.dk, således deres proces bliver lidt mere smidig.
Du skal vide, at de tekniske løsninger til opdatering af bilerne alle er blevet godkendt af de tyske myndigheder (Kraftfahrt Bundesamt). De har netop uvildigt testet, at bilerne lever op til de angivelser, der står i deres typegodkendelse: med andre ord, at bilerne ikke mister ydeevne (hk), udleder mere CO2 eller har et højere brændstofforbrug efter opdateringen. Dette stiller du spørgsmålstegn ved rigtigheden af i din mail. I tillæg til det så har De europæiske bilklubbers organisation FIA, herunder danske FDM testet hvorvidt opdateringerne lever op til kravene med før-og-efter tests af en række modeller. Du kan evt læse deres konklusion her:
http://www.fdm.dk/nyheder/test-af-vw-op ... %93-her-nu
I Danmark har vi på nuværende tidspunkt indkaldt samtlige biler fra Volkswagen - i alt 46.155 biler - heraf har knapt 30.000 bilejere allerede fået deres bil opdateret. Da det, som skrevet selvfølgelig ligger os meget på sinde, at behandle vores kunder ordentligt i denne beklagelige sag, og at bilerne er 100% i orden efter opdateringen, følger vores tekniske afdeling samtlige kundeklager meget tæt - dvs. sager hvor kunderne mener, at bilen ikke lever op til forventningerne efter opdateringen. Til din oplysning kan jeg sige at antallet af åbne kundeklager er 111 (vi har som sagt opdateret knap 30.000 biler). Jeg så naturligvis helst, at der slet ikke var nogle utilfredse kunder, men jeg kan ikke nikke genkendende til det billede du tegner af, at opdateringerne ikke virker efter hensigten.
Skulle du personligt være omfattet af Dieselsagen, og er du ikke tilfreds med din bil efter opdateringen, er du hjertens velkommen til at kontakte mig personligt, så skal jeg sørge for, at der bliver kigget grundigt på din sag - vi lader nemlig ikke vores kunder i stikken, men tager sagen meget, meget alvorligt.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- stigc
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 95
- Tilmeldt: 17. okt 2015, 13:49
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Midtsjælland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Jeg havde min Polo 1.6 TDI til syn i Torsdags, ikke et eneste spørgsmål om den var blevet opdateret.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Og .... den er ikke blevet opdateret ? eller hvad..stigc skrev:Jeg havde min Polo 1.6 TDI til syn i Torsdags, ikke et eneste spørgsmål om den var blevet opdateret.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2061
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 494 times
- Been thanked: 252 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
At Lorentzen sender brevet videre til vw Danmark, virker som om de har en lokumsaftale imellem. Hvorfor svarer en importør på spørgsmål stillet til en politiker?
Som jeg ser det, har alle jer med omtalte motorer, lidt et tab, I ikke får dækket. Men I finder først ud af det, når I skal af med bilen.
Som jeg ser det, har alle jer med omtalte motorer, lidt et tab, I ikke får dækket. Men I finder først ud af det, når I skal af med bilen.
Kør og vær glad 🛻
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Jeg slap af med min Fabia 1,6 cayb idag og forhandleren, var ikke særligt begejstret for diesei biler mere, men jeg fik dog en nogenlunde pris, men osse kun fordi den var særdeles velholdt, kun havde kørt 125000 km og havde alt i udstyrdonfetaful skrev:At Lorentzen sender brevet videre til vw Danmark, virker som om de har en lokumsaftale imellem. Hvorfor svarer en importør på spørgsmål stillet til en politiker?
Som jeg ser det, har alle jer med omtalte motorer, lidt et tab, I ikke får dækket. Men I finder først ud af det, når I skal af med bilen.
Og sæføli fordi jeg købte en anden nyere brugt bil af ham, dog ikke en diesel, da jeg ikke har 30-40 km på job og derfor vil få betydelige omkostninger pga koldstarter tilsodning osv.
De nye diesel motorer er pint så langt ud med dpf og egr at jeg frygter de nye sw opdateringer de vil påtvinge uheldige ejere af de ramte modeller, får store konsekvenser på reparations kontoen, så farvel og tak til lorte opdateringen herfra.
No Letting the Old Man In!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 29. sep 2014, 09:36
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 4 times
Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere
Efter god læsning her på denne side havde jeg bestemt mig til ikke at ville have min touran 1.6 bmt 2011 cayc opdaterede før jeg blev tvunget til det…
men så opdagede jeg lige et problem som vw har repareret i 2014 (lidt rust i en samling) som åbenbart ikke er lavet helt ok og derfor skal laves om.
Vw vil selvfølgelig ikke starte en garantisag op på det, uden de først fik lov at opdatere bilen. Øh øh
kunne dog slippe for opdateringen ved at skrive under på en hel masse papirer som jeg ikke lige ved hvad det så indebærer
så er det man skal vurdere…. Få lavet garantisagen og opdateringen eller leve med det rust i den samling
men så opdagede jeg lige et problem som vw har repareret i 2014 (lidt rust i en samling) som åbenbart ikke er lavet helt ok og derfor skal laves om.
Vw vil selvfølgelig ikke starte en garantisag op på det, uden de først fik lov at opdatere bilen. Øh øh
kunne dog slippe for opdateringen ved at skrive under på en hel masse papirer som jeg ikke lige ved hvad det så indebærer
så er det man skal vurdere…. Få lavet garantisagen og opdateringen eller leve med det rust i den samling
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere
Det er da ren afpresning og rigtig dårlig stil fra VW side, det værksted ville jeg undgå i al fremtid hvis det var min bil.mopela skrev:Efter god læsning her på denne side havde jeg bestemt mig til ikke at ville have min touran 1.6 bmt 2011 cayc opdaterede før jeg blev tvunget til det…
men så opdagede jeg lige et problem som vw har repareret i 2014 (lidt rust i en samling) som åbenbart ikke er lavet helt ok og derfor skal laves om.
Vw vil selvfølgelig ikke starte en garantisag op på det, uden de først fik lov at opdatere bilen. Øh øh
kunne dog slippe for opdateringen ved at skrive under på en hel masse papirer som jeg ikke lige ved hvad det så indebærer
så er det man skal vurdere…. Få lavet garantisagen og opdateringen eller leve med det rust i den samling
No Letting the Old Man In!
- vandhunden
- Medlem
- Indlæg: 1343
- Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 138 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Tyske nyheder skriver følgende
I går morges gennemsøgte 80 betjente og 18 medarbejdere fra den tyske anklagemyndighed Audi hovedkontoret i Ingolstadt og VW hovedkontoret i Wolfsburg.
Nogle ledende medarbejdere hos Audi i Neckarsulm fik også deres private bolig gennemsøgt.
Ulrich Weiss som er tidligere ansvarlig for diesel motorer hos Audi og som blev fyret kæmper i arbejdsretten i Heilbronn mod sin opsigelse og har i den forbindelse fremlagt belastende dokumenter der viser af koncernchefen for Audi Rupert Stadler har haft viden om svindelen med emissionsværdier og delvist også skal have beordret det.
Det som tysk politi prøver at opklare er bedrageri i forbindelse med emissionsværdier samt falsk reklame i forbindelse med salget af ca. 83.000 Audi dieselbiler i USA i perioden 2009-2015. Man har reklameret for clean diesel hvilket så ikke har været tilfældet.
Når jeg læser hvad de tyske ejere mener om deres opdateringer af deres dieselbiler så har jeg ikke set en eneste endnu som har været tilfreds med resultatet og her er det de fleste beklager sig over efter opdateringen.
Problemer med partikelfilter
Fejlmeldinger på EGR ventil
Bilen går i nødprogram
Dårlig motorgang og motoren sætter ud
Højere forbrug
Enkelte taler om at en velfungerende bil er forvandlet til deres livs mareridt.
De eneste der synes tilfredse er dem som ikke har fået opdateret motorstyringen og som heller ikke vil have den.
De tyske kunder er også rasende over, at amerikanerne bliver kompenseret og de har indtil videre ikke set så meget som en Euro.
Den her sag er længe ikke afsluttet.
Jeg forstår godt at VW fremover vil satse mere på el biler.
I går morges gennemsøgte 80 betjente og 18 medarbejdere fra den tyske anklagemyndighed Audi hovedkontoret i Ingolstadt og VW hovedkontoret i Wolfsburg.
Nogle ledende medarbejdere hos Audi i Neckarsulm fik også deres private bolig gennemsøgt.
Ulrich Weiss som er tidligere ansvarlig for diesel motorer hos Audi og som blev fyret kæmper i arbejdsretten i Heilbronn mod sin opsigelse og har i den forbindelse fremlagt belastende dokumenter der viser af koncernchefen for Audi Rupert Stadler har haft viden om svindelen med emissionsværdier og delvist også skal have beordret det.
Det som tysk politi prøver at opklare er bedrageri i forbindelse med emissionsværdier samt falsk reklame i forbindelse med salget af ca. 83.000 Audi dieselbiler i USA i perioden 2009-2015. Man har reklameret for clean diesel hvilket så ikke har været tilfældet.
Når jeg læser hvad de tyske ejere mener om deres opdateringer af deres dieselbiler så har jeg ikke set en eneste endnu som har været tilfreds med resultatet og her er det de fleste beklager sig over efter opdateringen.
Problemer med partikelfilter
Fejlmeldinger på EGR ventil
Bilen går i nødprogram
Dårlig motorgang og motoren sætter ud
Højere forbrug
Enkelte taler om at en velfungerende bil er forvandlet til deres livs mareridt.
De eneste der synes tilfredse er dem som ikke har fået opdateret motorstyringen og som heller ikke vil have den.
De tyske kunder er også rasende over, at amerikanerne bliver kompenseret og de har indtil videre ikke set så meget som en Euro.
Den her sag er længe ikke afsluttet.
Jeg forstår godt at VW fremover vil satse mere på el biler.
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 3. dec 2012, 16:21
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Nørresundby
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere
Hej.
Jeg har Idag talt med en synsmand,og han siger at de ikke har fået nogle retningslinier for syn af VW.
De har ikke muglighed for at udlæse det.Og skal heller ikke.
Jeg har Idag talt med en synsmand,og han siger at de ikke har fået nogle retningslinier for syn af VW.
De har ikke muglighed for at udlæse det.Og skal heller ikke.
-
- Medlem
- Indlæg: 1081
- Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vanløse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 21 times
Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere
Det er jo ikke værkstedet som har noget med det at gøre.ESN skrev:Det er da ren afpresning og rigtig dårlig stil fra VW side, det værksted ville jeg undgå i al fremtid hvis det var min bil.mopela skrev:Efter god læsning her på denne side havde jeg bestemt mig til ikke at ville have min touran 1.6 bmt 2011 cayc opdaterede før jeg blev tvunget til det…
men så opdagede jeg lige et problem som vw har repareret i 2014 (lidt rust i en samling) som åbenbart ikke er lavet helt ok og derfor skal laves om.
Vw vil selvfølgelig ikke starte en garantisag op på det, uden de først fik lov at opdatere bilen. Øh øh
kunne dog slippe for opdateringen ved at skrive under på en hel masse papirer som jeg ikke lige ved hvad det så indebærer
så er det man skal vurdere…. Få lavet garantisagen og opdateringen eller leve med det rust i den samling
Hvis du som VAG forhandler skriver en regning (uagtet om den er til garanti eller privat person) og der er en aktion på bilen (også ud over NOx opdateringen) og den ikke er blevet udført først på en enten selvstændig faktura eller splittet faktura til importøren, så får man fingrene i maskinen Og det er pil skiltene ned fingrene i maskinen vi snakker her hvis det gentager sig
Så jo, jeg kan sagtens forstå værkstedet og det er langtfra kun de tyske mærker der har det sådan her.
Du kan sagtens skrive under på ansvarserklæring og sige okay for at ansvaret ligger på dine skuldre. Det er der sådan ikke noget galt med. Du fraskriver dig "bare" muligheden for videre kulance sager på bilen, eventuelle fremtidige aktioner som ikke er påkrævet af staten at udføre vil være for egen regning, samt aktionen du har fraskrevet dig (i det her tilfælde NOx) vil være for egen regning når staten engang vil kræve at det skal være udført.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere
mopela's bil er fra 2011 så jeg tror kulance er et afsluttet kapitel for ham uanset. Så ikke noget mistet på den konto.hansen123 skrev:Du kan sagtens skrive under på ansvarserklæring og sige okay for at ansvaret ligger på dine skuldre. Det er der sådan ikke noget galt med. Du fraskriver dig "bare" muligheden for videre kulance sager på bilen, eventuelle fremtidige aktioner som ikke er påkrævet af staten at udføre vil være for egen regning, samt aktionen du har fraskrevet dig (i det her tilfælde NOx) vil være for egen regning når staten engang vil kræve at det skal være udført.
De andre punkter du nævner har selvfølgelig en relevans.
Men alligevel.. hvis der til sidst ingen vej er udenom NOx opdateringen, så taler vi en værkstedstime.
Den jeton kaster jeg gerne ind på roulettens spilleplade, i håbet om at kuglen falder i det hul der hedder, at der aldrig bliver tale om noget ultimativt, sanktioneret krav om at gennemføre opdateringen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1081
- Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vanløse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 21 times
Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere
Tja, det kan du selvfølgelig sige, men jeg har da alligevel lige fået godkendt 100% kulance på en golf fra 2009 med dårlig kæde som aldrig har set skyggen af autoriseret service siden 2012HansH skrev:mopela's bil er fra 2011 så jeg tror kulance er et afsluttet kapitel for ham uanset. Så ikke noget mistet på den konto.hansen123 skrev:Du kan sagtens skrive under på ansvarserklæring og sige okay for at ansvaret ligger på dine skuldre. Det er der sådan ikke noget galt med. Du fraskriver dig "bare" muligheden for videre kulance sager på bilen, eventuelle fremtidige aktioner som ikke er påkrævet af staten at udføre vil være for egen regning, samt aktionen du har fraskrevet dig (i det her tilfælde NOx) vil være for egen regning når staten engang vil kræve at det skal være udført.
De andre punkter du nævner har selvfølgelig en relevans.
Men alligevel.. hvis der til sidst ingen vej er udenom NOx opdateringen, så taler vi en værkstedstime.
Den jeton kaster jeg gerne ind på roulettens spilleplade, i håbet om at kuglen falder i det hul der hedder, at der aldrig bliver tale om noget ultimativt, sanktioneret krav om at gennemføre opdateringen.
Men kan sagtens forstå frustrationen over dette, dog er det bare vigtigt også at vide at værkstederne ikke har noget valg i denne sag, det kommer højere oppe fra. Its this way or the highway som man siger.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles