I mit hoved er der ingen tvivl om at KBA's godkendelse af opdateringen er sket med .. skal vi bare sige: "fuld politisk opbakning" .. som det så fint hedder!Joker22 skrev:Hvis dommeren ikke dømmer et frispark, når han tydeligt kan se det.
Så kan der jo være korruption med i spillet
Det er bare yderst foruroligende at det organ, som står for typegodkendelser, og som skulle være fuldstændig uafhængigt af politik, producenter og alt mulig andet - tydeligtvis har fået en ordre om at sætte det "OK" stempel på disse papirer.
Hvis der skulle være en chance for at vække enten mediernes eller forbrugerorganisationers interesse for sagen, så tror jeg man skulle kunne præsentere en stribe af eksempler hvor bilejere kan dokumentere uløste problemer eller tab.
Men!
- for det første må man konstatere at mange (de fleste) biler kører OK med opdateringen. I hvert fald på den korte bane! Hvad der måtte ske længere ude af vejen kan man ikke rigtig bruge til noget her og nu
- for det andet skynder VW sig at udskifte injektorer og EGR-komponenter på kulance fra en kant af, og lukker dermed - igen: på kort sigt - munden på dem der måtte kunne påvise defekter
- for det tredje står der betydningsfulde mennesker klar til at sige, at de ikke kender noget til massive problemer, og at de kun kan konstatere at VW hjælper de folk der har issues efter opdateringen, samt at det hele i øvrigt er grundigt testet og godkendt af den højeste instans indenfor det felt: KBA! Her tænker jeg naturligvis på f.eks. FDM der hele vejen har talt opdateringens sag. Det er de nødt til, da de af politiske årsager stemte for den i sin tid, og således ville se for latterlig ud hvis man nu pludselig skiftede mening - uanset hvad realiteterne viser.
Tilbage bliver der imidlertid en stor, grå masse af bilejere, som ikke har en påviselig defekt komponent, men blot konstaterer at deres bil kører .... ad helvede til efter opdateringen. Urolig motorgang, svingende omdrejningstal i tomgang, ruskeri i forskellige områder, manglende trækkraft/moment i områder, advarselslamper der lyser i tide og utide, forhøjet brændstofforbrug etc. etc. etc.
Denne kategori ligger et sted i ingenmandsland mellem "ingen problemer" og "konstateret defekt". De må strides frem og tilbage med aut. værksted:
ejer: "min bil kører som lort"
aut: "Hvad mener du? der er ingen fejlkoder"
ejer: "jeg har kørt 80.000 i min bil de sidste 4 år. Jeg kender den. Den opfører sig helt anderledes end før opdateringen"
aut: "Du er den første med problemer vi hører om. Den lyder som den skal, og har de kræfter den skal have"
ejer: "den bruger 1L mere brændstof pr 100km"
aut: "det er årstiden. Eller modvind. Din kørestil er nok det mest sandsynlige"
... og sådan kan man blive ved uden at komme nogen vegne. Måske bliver der undervejs sat noget måleudstyr til, foretaget en kontrol af returmængde fra injektorerne, tvangsregen af DPF osv. Altsammen uden at noget ændrer sig til det bedre.
Til sidst er man slidt op. Slidt op af at bruge tid på at køre til værksted, aflevere sin bil og sørge for alternativ transport. Slidt op af at diskutere med noget hvor man føler man slår i en dyne. Og så resignerer man og bander det hele ad h...... til.
Måske går man så vidt som til at sælge bilen - formodentlig med et forholdsmæssigt tab. Eller man beholder den og kører videre i noget der hænger en ud af halsen hver gang man starter den og oplever alle dens nytilegnede egenskaber.
Når alt dette er sagt så må jeg understrege, at jeg virkelig ikke misunder de aut. værksteder som er first line of defence i denne sag. De sidder som en lus mellem to negle. På den ene side deres trofaste kunde der kommer ind ad døren med øjne der er blodsprængte af frustration over den bil han ellers var så glad for. På den anden side det apparat der ejer dem, som af al magt skal have denne sag dysset ned og have tiden til at gå, så det hele kan glemmes.
Det må virkelig være nedern at møde på arbejde og skulle bøvle med denne sag, og sælge ud af al sin faglige stolthed for at dække over noget man ingen aktier har i.
Jeg tror at erfarne servicefolk sagtens kan mærke når en bil kører som en pakke pølser. Men de er nødt til at være tro mod det navn der står på toppen af den månedlige lønseddel.