Side 2 af 40

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 24. jun 2016, 23:27
af eriksn
Måske var det en go ide at få evt FDM til at lave en rulletest el lign inden opdateringen hvis der efterfølgende blir problemer med manglende hk dårligere motorgang eller brændstof økonomi.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 25. jun 2016, 07:19
af Daniel Alban
Jeg afhentede med nogen spænding min nyindkøbte 2.0 TDI B7 fra 2011 for et par uger siden. Mens jeg afventede klargøring skrev forhandleren til mig at de havde modtaget opdateringen og ville lægge den ind inden overtagelsen. Jeg tog en god prøvetur inden jeg betalte, og kunne ingen forskel mærke. Jeg er stadig på første tank så ved ikke præcist hvad forbruget er, og har jo ikke et sammenligningsgrundlag da jeg kørte noget helt andet før. Men jeg synes forbruget iflg. mfd virker fornuftigt ift. mit kørermønster. Men må vi se. Som jeg forstår det så gør opdateringen ikke andet end at fjerne den funktion der fik bilens udstødning til at se pænere ud når den kom på rullefelt. Dvs. nu viser den samme "dårlige" tal i test som under reelt brug.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 25. jun 2016, 07:29
af HansH
Daniel Alban skrev:Som jeg forstår det så gør opdateringen ikke andet end at fjerne den funktion der fik bilens udstødning til at se pænere ud når den kom på rullefelt.
Det er lige præcis dette jeg har svært ved at fatte - hvis det virkelig skulle være sådan det forholder sig.
Det ændrer jo i så fald absolut intet i denne verden, og så giver hele cirkuset da overhovedet ingen mening.

Det hele giver kun mening, hvis der bliver ændret noget i softwaren som ændrer den faktiske udledning den bil kører rundt og laver nu.
Synes heller ikke at det stemmer overéns med at 1.6TDI skal have monteret den her berømte ventil i forbindelse med indgrebet, for angiveligt at give et bedre luftflow i indsugningen.
Hvis det udelukkende handlede om at viske sporene fra snydesoftwaren ud, så behøver man jo ikke sætte den her dims på.

Men det er jo umuligt at få bekræftet noget af dette fra førerbunkeren.
Hvad der rent faktisk ændres i den software er "VW Internal stuff"....

Kunne være interessant nok hvis en med VCDS kunne poste et scan før og efter opdateringen, så man kunne se hvordan software version giver sig ud i ECU'en.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 25. jun 2016, 08:39
af JAS
Nej lige præcis, det giver absolut ingen mening, hvis det udelukkende sletter snyderen, og intet andet ændres.

Hvordan forholder de sig med en chiptunet bil?
Kan ikke rigtigt finde noget information blandt tunerne, udover at de for lang tid siden, udmeldte de ville vende tilbage med et svar, når VW havde meldt ud hvilken løsning de ville gøre brug af.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 25. jun 2016, 08:44
af Daniel Alban
Jeg tænker også at der må være nogle forbedringer ift. udstødningen. Men det vigtigst for VW har helt sikkert været at forbrugeren ikke er blevet berørt, for så ville de stå med utallige biler de skulle tage tilbage. Jeg mener kun det er i us at kravene til udstødning er så strikse, at de så sig nødsaget til at snyde ved test. I eu er kravene mindre, hvorfor de som sådan ikke behøver at direkte forbedre noget, men blot sørge for at den ikke ændre opførsel på rullefelt v


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 25. jun 2016, 09:02
af HansH
JAS skrev:Hvordan forholder de sig med en chiptunet bil?
Kan ikke rigtigt finde noget information blandt tunerne, udover at de for lang tid siden, udmeldte de ville vende tilbage med et svar, når VW havde meldt ud hvilken løsning de ville gøre brug af.
Det ligger fast at en chiptunet bil vil få overskrevet sin chiptuning med opdateringen.

Det tunerne ikke kan svare på, er hvor stort arbejde der efterflg ligger for dem i at lave nye tuningsfiler.
Tror egentlig bare at de venter på at få de første opdaterede biler i hænderne, så de kan se hvordan det nye udgangspunkt ser ud.
Opdateringerne er jo kun lige begyndt at blive rullet ud, så det er nok forklaringen på at der har været stille.
Så det er kun et spørgsmål om tid, så tror jeg at vi nok skal begynde at høre noget fra den kant.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 25. jun 2016, 09:35
af JAS
Det kan selvfølgelig godt være at dem med chip, afventer med at køre deres bil til opdatering til aller sidste frist, og så har de (Tunerne) selvfølgelig ikke en jordisk chance for at finde ud af noget nyt, og hvordan og hvorledes.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 25. jun 2016, 09:59
af HansH
JAS skrev:Det kan selvfølgelig godt være at dem med chip, afventer med at køre deres bil til opdatering til aller sidste frist, og så har de (Tunerne) selvfølgelig ikke en jordisk chance for at finde ud af noget nyt, og hvordan og hvorledes.
Tja.. det kan vel sagtens tænkes.

Jeg har en uchippet, som jeg (selvfølgelig) venter med at gøre noget ved, indtil den er blevet opdateret.

Der findes vel andre i samme situation, så det må også kun være et spørgsmål om tid før den første uchippede som ønsker at blive chippet, kommer ind til opdatering - og derefter kører direkte fra aut. hen til tuner :)

Spøg til side - I min bog vil der være logik i at køre med den opdaterede standardsoftware et stykke tid, for at sikre at opdateringen ikke har haft uønskede sideeffekter på bilens standardfunktion, inden man chipper den.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 25. jun 2016, 10:39
af Korreborg
HansH skrev:for at sikre at opdateringen ikke har haft uønskede sideeffekter på bilens standardfunktion
Mit store spørgsmål er så; Hvad er det i regner med at kunne gøre hvis IKKE den går som den plejer? Hvis bilen bliver rullet og har det opgivne antal HK og NM, så er resten jo bare "tough luck".
Forstå mig ret, hvis ikke den går som den plejer, så er det jo bare et stenslag = Man har ikke en sag, da motorgang er en individuel vurdering, og når man kender VW, så er det meningen at den skal være sådan.

Jeg forstår udemærket frustrationerne, jeg kan bare ikke se at man har noget ud af dem :lol:

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 25. jun 2016, 10:43
af HansH
Korreborg skrev:
HansH skrev:for at sikre at opdateringen ikke har haft uønskede sideeffekter på bilens standardfunktion
Mit store spørgsmål er så; Hvad er det i regner med at kunne gøre hvis IKKE den går som den plejer? Hvis bilen bliver rullet og har det opgivne antal HK og NM, så er resten jo bare "tough luck".
Forstå mig ret, hvis ikke den går som den plejer, så er det jo bare et stenslag = Man har ikke en sag, da motorgang er en individuel vurdering, og når man kender VW, så er det meningen at den skal være sådan.

Jeg forstår udemærket frustrationerne, jeg kan bare ikke se at man har noget ud af dem :lol:
Jamen det mener jeg sådan set er en fuldstændig valid pointe.
At bede dem skrælle opdateringen af igen bliver jo ikke en option.

Men hvis man forestiller sig det værst tænkelige scenarie - at der skal rejses en sag, FDM.. bla bla - så vil det nok være formålstjenligt ikke at have fået den chippet lige forinden :)

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 7. okt 2016, 07:29
af Tommy
Så fik jeg opdateret min Ibiza 1,2 TDI Ecomotive (29,4 km/l - samme motor som i Polo Bluemotion og Fabia Greenline 2010-)...

Mit første indtryk efter 40km's kørsel er faktisk at alting er okay ;)

Den viste, som de andre dage før opdateringen ca. 24km/l (10km bykørsel + 30km landevej) (på 17")... Jeg har dog bemærket, at gearskifteindikatoren generelt er blevet sænket 2-300 rpm, så man nu lander ved ca. 1000 rpm når man skifter op ad.. det er ok til økokørsel.
Ellers virker den til at gå roligt og fint uden nogle problemer - vender selvfølgelig tilbage, hvis jeg oplever noget andet i nærmeste fremtid...

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 7. okt 2016, 07:41
af HansH
Tommy skrev:... Jeg har dog bemærket, at gearskifteindikatoren generelt er blevet sænket 2-300 rpm, så man nu lander ved ca. 1000 rpm når man skifter op ad..
Denne observation bekræftes fra bredt hold ovre på motor-talk.de.
Biler med DSG skifter opad tidligere.
Biler med manuel, anviser tidligere skift i displayet, som du også beretter her.

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

: 9. okt 2016, 17:09
af TorbenSP
Nu har jeg haft opdatering i godt en måned.

Jeg køre måske lige i underkanten til diesel, normalt køre jeg kun 2 x 22 km hver dag, og så nogle længere tur, i alt godt 20.000km. Jeg har haft passaten i 3 år nu og havde før det også en passat 2.0tdi fra 2006, som fik problemer med egr efter ca. 220.000km, den nuværende har kørt 120.000km nu

med det samme efter opdateringen startede bilen at hakke lidt i det, og jeg fik skifte egr ventil. Et par uger senere begynder bilen igen at hakke i det, og jeg har en mistanke om at det er egr igen. Andre som køre korte ture og har samme observation? Eller har hørt om en løsning?

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 9. okt 2016, 19:57
af lionking
Min er blevet opdateret.

BSR havde en ny fil klar efter 4 dage. Den lagde jeg selv i via PPC3.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 11. okt 2016, 18:10
af blackwaters
Så blev det min tur. Opdateringen har kun varet i dag, så jeg opdatere senere mit indlæg.

VW Polo 1.2 TDI bluemotion fra 2010 (30.3km/l)
Jeg vil starte med at sige jeg fornylig fik skiftet turbo hvilket gav en kæmpe forskel i bilen, både overfor brændstof forbrug og selve kørslen.

Nu er bilen blevet "opdateret" hos vw.

Der er tydelig støjforskel fra motoren, især når den er kold. Den føles også sløvere når den er kold end normalt fra de to ture den har fået fra koldstart i dag, og det siger noget når det allerede er en meget sløv bil at køre i. Efter motoren bliver varm er det som om toppen af momentet lige er skåret af og fjernet.

Mit forbrug var omkring 22km/l hvor jeg normalt ligger på 25+. Det vil jeg dog tjekke mere op på når jeg får kørt et par fulde tanke igennem. Mit gæt er dog at vejret og vinden har været synderen her..

Den eneste grund til at jeg foretog opdateringen er at bilen ellers ikke vil gå igennem syn næste måned, så det er selvfølgelig ærgerligt.

Er der nogle af jer der kender andre steder der er brugerindlæg om opdateringen og deres oplevelser?

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 11. okt 2016, 18:17
af majland
blackwaters skrev:Så blev det min tur. Opdateringen har kun varet i dag, så jeg opdatere senere mit indlæg.

VW Polo 1.2 TDI bluemotion fra 2010 (30.3km/l)

Den eneste grund til at jeg foretog opdateringen er at bilen ellers ikke vil gå igennem syn næste måned, så det er selvfølgelig ærgerligt.
Hvornår fik du indkaldelsen og hvor lang tid har du fået til at få udført indgrebet ?

Man bør vel have en "rimelig" tid til at få det udført hvor bilen stadig kan synes ...

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 11. okt 2016, 21:54
af hansen123
HansH skrev:
Daniel Alban skrev:Som jeg forstår det så gør opdateringen ikke andet end at fjerne den funktion der fik bilens udstødning til at se pænere ud når den kom på rullefelt.
Det er lige præcis dette jeg har svært ved at fatte - hvis det virkelig skulle være sådan det forholder sig.
Det ændrer jo i så fald absolut intet i denne verden, og så giver hele cirkuset da overhovedet ingen mening.

Det hele giver kun mening, hvis der bliver ændret noget i softwaren som ændrer den faktiske udledning den bil kører rundt og laver nu.
Synes heller ikke at det stemmer overéns med at 1.6TDI skal have monteret den her berømte ventil i forbindelse med indgrebet, for angiveligt at give et bedre luftflow i indsugningen.
Hvis det udelukkende handlede om at viske sporene fra snydesoftwaren ud, så behøver man jo ikke sætte den her dims på.

Men det er jo umuligt at få bekræftet noget af dette fra førerbunkeren.
Hvad der rent faktisk ændres i den software er "VW Internal stuff"....

Kunne være interessant nok hvis en med VCDS kunne poste et scan før og efter opdateringen, så man kunne se hvordan software version giver sig ud i ECU'en.
Hele omgangen herhjemme i EU er mere politisk end det er noget andet. Bilerne levede op til alle krav herhjemme før dieselsagen og de lever også op til det efter. Politisk har man bare bestemt at man ikke vil lade snyd gå ustraffet hen og derfor statuere man et eksempel, om det ændrer noget eller ej er lige meget, det handler bare om det ikke sker igen.

I skal også huske at tage stilling til om det er "diesel" softwaren, eller om det bare er sidst nye software i ikke har haft i bilen som gør udfaldet. Husk at mange af bilerne som vi får ind ikke er blevet opdateret i meget lang tid, så der bliver jo ændret meget i forhold til en bil som har haft nyeste software (dog stadig med snyde programmet aktiveret) Denne bil vil kun få fjernet programmet, hvorimod bilen som har software som da den kom ud fra fabrikken for et par år siden, vil få fjernet programmet, men også få en masse ændringer i softwaren som den ikke havde før.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 11. okt 2016, 21:56
af hansen123
majland skrev:
blackwaters skrev:Så blev det min tur. Opdateringen har kun varet i dag, så jeg opdatere senere mit indlæg.

VW Polo 1.2 TDI bluemotion fra 2010 (30.3km/l)

Den eneste grund til at jeg foretog opdateringen er at bilen ellers ikke vil gå igennem syn næste måned, så det er selvfølgelig ærgerligt.
Hvornår fik du indkaldelsen og hvor lang tid har du fået til at få udført indgrebet ?

Man bør vel have en "rimelig" tid til at få det udført hvor bilen stadig kan synes ...
Du skal bare have det gjort inden bilen skal til syn næste gang. Når indkaldelsen lander hos dig har du jo meget ofte 30+dage til at komme til syn, der burde være mulighed for at få det overstået inden for den tidsfrist :)

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 11. okt 2016, 22:13
af blackwaters
majland skrev:
blackwaters skrev:Så blev det min tur. Opdateringen har kun varet i dag, så jeg opdatere senere mit indlæg.

VW Polo 1.2 TDI bluemotion fra 2010 (30.3km/l)

Den eneste grund til at jeg foretog opdateringen er at bilen ellers ikke vil gå igennem syn næste måned, så det er selvfølgelig ærgerligt.
Hvornår fik du indkaldelsen og hvor lang tid har du fået til at få udført indgrebet ?

Man bør vel have en "rimelig" tid til at få det udført hvor bilen stadig kan synes ...
Indkaldelsen kom midt i september. Der er ikke som sådan en tidsfrist på. Der står i brevet at hvis man ikke reagerer på opfordringen af brevet til den gratis opdatering så vil bilen ende ud i ikke at kunne syngodkendes. Der fremgår ikke om det er næste syn eller år fremme. Det faldte desværre sammen med at jeg skal have synet bilen inden december. Indgrebet tog ca. 50 minutter fra indlevering.

Jeg kunne dog ikke være mere enig - den er jo altid gået igennem uden problemer, og den overholder alle europæiske love for forureningen. Så at de skal opdateres her hjemme er rent politisk.

Gadvide hvad man kan få for sådan en 1.2 TDI der har gået knap 185.000 hvis man nu ville sælge den og at det ikke bare var en dårlig første dag efter opdateringen ;-)

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 11. okt 2016, 22:35
af PF
Min Superb skal synes i denne måned, men jeg har endnu ikke modtaget en indkaldelse til SW opdatering.

Hvem har så fejlen her? For den kan vel ikke gå igennem syn så?

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 11. okt 2016, 22:55
af hansen123
PF skrev:Min Superb skal synes i denne måned, men jeg har endnu ikke modtaget en indkaldelse til SW opdatering.

Hvem har så fejlen her? For den kan vel ikke gå igennem syn så?
Jo den går fint igennem syn (så længe den ikke softwaren ikke bliver frigivet inden)

Listerne med biler som er indblandet bliver først frigivet til synshallerne det øjeblik softwaren er frigivet.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 11. okt 2016, 22:57
af PF
hansen123 skrev:
PF skrev:Min Superb skal synes i denne måned, men jeg har endnu ikke modtaget en indkaldelse til SW opdatering.

Hvem har så fejlen her? For den kan vel ikke gå igennem syn så?
Jo den går fint igennem syn (så længe den ikke softwaren ikke bliver frigivet inden)

Listerne med biler som er indblandet bliver først frigivet til synshallerne det øjeblik softwaren er frigivet.

Super, tak.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 13. okt 2016, 10:43
af majland
blackwaters skrev: Indkaldelsen kom midt i september. Der er ikke som sådan en tidsfrist på. Der står i brevet at hvis man ikke reagerer på opfordringen af brevet til den gratis opdatering så vil bilen ende ud i ikke at kunne syngodkendes. Der fremgår ikke om det er næste syn eller år fremme. Det faldte desværre sammen med at jeg skal have synet bilen inden december. Indgrebet tog ca. 50 minutter fra indlevering.
Det passer med at familebilen får ordinært service med lige godt et års mellemrum. Da vi bor lidt langt fra alt er det altid bøvlet at skulle omkring et værkted og involverer lånebil og/eller spildtid/ventetid. Det kan godt være det kun er 2 timer det tager at køre omkring, stille bilen og køre derfra i en lånebil og så næste morgen komme forbi igen og hente egen bil. Så det oplagte ville jo være at få det gjort i forbindelse med et ordinært service. Så hvis den godkendte motorstyring ikke er klar inden næste service vil der går godt et år mere inden den kommer forbi værkstedet igen - og det vil så sikkert passe med at den skal periodesynes i mellemtiden.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 13. okt 2016, 10:48
af HansH
majland skrev: Det passer med at familebilen får ordinært service med lige godt et års mellemrum. Da vi bor lidt langt fra alt er det altid bøvlet at skulle omkring et værkted og involverer lånebil og/eller spildtid/ventetid. Det kan godt være det kun er 2 timer det tager at køre omkring, stille bilen og køre derfra i en lånebil og så næste morgen komme forbi igen og hente egen bil. Så det oplagte ville jo være at få det gjort i forbindelse med et ordinært service. Så hvis den godkendte motorstyring ikke er klar inden næste service vil der går godt et år mere inden den kommer forbi værkstedet igen - og det vil så sikkert passe med at den skal periodesynes i mellemtiden.
Hvis softwaren til din bil bliver frigivet, og du dermed ryger på listen over "biler der skal opdateres" inde i registret - INDEN næste syn forfalder, så er du vel næsten nødt til at aflægge aut. værksted et besøg for opdatering ? Dvs. som jeg forstår det, kan du ikke bare vente til næste serviceeftersyn, fordi det nu er mest bekvemt for dig. I teorien skal den så dumpes til syn, hvis sw er frigivet og du ikke har fået opdateret ?

Spørgsmålet er så hvor lang slack man får, fra sw er frigivet og til man kræver den opdateret. Hvis man f.eks. har synstermin 2 dage efter at man er kommet på listen over frigivne biler, er det jo umuligt at nå at få det ordnet inden synet..

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 13. okt 2016, 14:06
af majland
HansH skrev:
majland skrev: Spørgsmålet er så hvor lang slack man får, fra sw er frigivet og til man kræver den opdateret. Hvis man f.eks. har synstermin 2 dage efter at man er kommet på listen over frigivne biler, er det jo umuligt at nå at få det ordnet inden synet..
EXACTLY - og derfor jeg forventede at det var skrevet en tidsfrist i brevet. Da det ikke er noget der har sikkerhedsmæssig betydning og det i forvejen er over et år siden at fejlen er erkendt, mener jeg ikke det er rimeligt med under 3 måneders frist og meget gerne 12 måneder så man kan få det foretaget sammen med ordinært serviceeftersyn.

Men noget andet er jo hvad der er lovhjemmel til at kræve ...

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 28. okt 2016, 20:14
af Bopjensen
Passat B7 2.0 TDI CR CFFB DSG
Opdateret for fjorten dage siden. Lille ændring i lyden men ellers ikke noget at bemærke.

Holder på Storebæltsbroen nu, med min campingvogn, og fejl på EGR...

Hader jeg VW,, JA!!!

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 28. okt 2016, 20:16
af Hessellund
Spændede at høre forhandleren holdning til sammenhæng mellem opdatering og EGR fejl...

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 28. okt 2016, 20:24
af Bopjensen
Bilen er fra 2011 kørt 230.000, har kørt leasing Tyskland indtil den er blevet importeret til DK i 2014, og jeg laver selv alt service og rep.

Mit gæt er at de er pisse lige glade..

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 28. okt 2016, 20:25
af Hessellund
Det tror jeg (desværre) er et rigtigt godt gæt...

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 28. okt 2016, 20:27
af Bopjensen
Det er i hvert fald den sidste folkevogn jeg nogensinde skal eje! Mage til klamp skal man sgu lede længe efter!