Side 3 af 40

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 28. okt 2016, 23:52
af eriksn
Gad vide om FDM har tænkt sig at hjælpe deres medlemmer og få stoppet disse tåbelige politiske opdateringer ??

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 29. okt 2016, 06:43
af HansH
eriksn skrev:Gad vide om FDM har tænkt sig at hjælpe deres medlemmer og få stoppet disse tåbelige politiske opdateringer ??
Vi er helt enige om, at det hele er et spil for galleriet, der ingen praktisk betydning får (i positiv retning).

Men med hvilket argument skulle FDM kunne få stoppet noget som myndighederne har slået fast er et nødvendigt indgreb i forhold til gældende lovgivning ?
Ethvert problem der måtte opstå som følge deraf, er 100% en sag mellem VW og bilejeren.

Der er godkendt et indgreb og sat en deadline for hvornår det skal være gennemført, ikke kun i DK men på verdensplan.
At forestille sig at FDM skulle kunne stoppe noget som helst pga nogle følgevirkninger, forbliver en romantisk drøm.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 29. okt 2016, 06:51
af HansH
Bopjensen skrev:Bilen er fra 2011 kørt 230.000, har kørt leasing Tyskland indtil den er blevet importeret til DK i 2014, og jeg laver selv alt service og rep.
Bo, dit 'nedbrud' på storebæltsbroen er selvfølgelig kolossalt frustrerende.

Men hvis man prøver at kigge nøgternt på det:
230.000 km... er det urimeligt at sige, at man med den kørestrækning er inde i det område hvor en EGR-ventil ganske enkelt er moden til udskiftning ?

Ovre på motor-talk beretter adskillige om samme scenarie - dvs. umiddelbart efter opdatering melder EGR-ventil sig og må udskiftes.
Det er selvfølgelig påfaldende at det kommer lige efter.
Men jeg tror på at EGRen måske i forvejen har sunget på sidste vers, og via opdateringen pludselig skal til at arbejde noget mere - og derfor kommer problemet tidligere end det ellers ville have gjort.
Måske kunne du have kørt til 250.000 før den var kommet, hvis du ikke var blevet opdateret.

Min pointe er altså, at EGR ventilen er en sliddel og har en begrænset levetid. Det laver opdateringen ikke om på.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 29. okt 2016, 08:52
af Korreborg
Der er jo folk i de små diesel motorer som har problemer med egr efter under 100.000km så enig med Hans. Det var en gammel kat, den var mæt af dage :-P

Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 29. okt 2016, 12:51
af AAMS
HansH skrev:
eriksn skrev:Gad vide om FDM har tænkt sig at hjælpe deres medlemmer og få stoppet disse tåbelige politiske opdateringer ??
Vi er helt enige om, at det hele er et spil for galleriet, der ingen praktisk betydning får (i positiv retning).

Men med hvilket argument skulle FDM kunne få stoppet noget som myndighederne har slået fast er et nødvendigt indgreb i forhold til gældende lovgivning ?
Ethvert problem der måtte opstå som følge deraf, er 100% en sag mellem VW og bilejeren.

Der er godkendt et indgreb og sat en deadline for hvornår det skal være gennemført, ikke kun i DK men på verdensplan.
At forestille sig at FDM skulle kunne stoppe noget som helst pga nogle følgevirkninger, forbliver en romantisk drøm.
Nu skriver du at det er et godkendt indgreb med en deadline for hvornår det skal være gennemført - ikke blot i DK men på verdensplan. Det er jo så ikke helt korrekt. Danmark er et af de få lande hvor det er blevet gjort obligatorisk at indgrebet skal gennemføres.

En ren farce. Et indgreb der absolut INGEN betydning overhovedet får på den samlede udledning hvis man ser på alle involverede biler med "snydesoftware". Det er rent lobbyarbejde, og kommer ikke til at gøre en forskel på hverken ozonlaget eller indlands isen.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 29. okt 2016, 14:11
af HansH
AAMS skrev:Nu skriver du at det er et godkendt indgreb med en deadline for hvornår det skal være gennemført - ikke blot i DK men på verdensplan. Det er jo så ikke helt korrekt. Danmark er et af de få lande hvor det er blevet gjort obligatorisk at indgrebet skal gennemføres.

En ren farce. Et indgreb der absolut INGEN betydning overhovedet får på den samlede udledning hvis man ser på alle involverede biler med "snydesoftware". Det er rent lobbyarbejde, og kommer ikke til at gøre en forskel på hverken ozonlaget eller indlands isen.
Alt det sidste har jeg medgivet. Jeg er helt enig i at sagen er et spil for galleriet.

Jeg har ingen viden om hvilke lande der har gjort dette obligatorisk, og hvilke der ikke har.
På EU-plan kan jeg ikke se at det giver nogen mening overhovedet, hvis nogen har gjort det valgfrit.
Hvilke lande har gjort det valgfrit ?

Efter min bedste overbevisning, og efter hvad jeg læser på motor-talk, er det i Tyskland også påtvunget.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 29. okt 2016, 15:54
af AAMS
Nu har jeg Googlet lidt rundt. Jeg er ret sikker på der er 4 lande i Europa hvor opdateringen bliver obligatorisk.

Desværre har jeg kun kunne finde denne artikel fra Ingeniøren i farten. Her står det at Danmark, Tyskland og Finland er de eneste lande hvor opdateringen bliver obligatorisk.

https://ing.dk/artikel/dieselskandalen- ... ret-185954

Jeg mener som sagt der var et fjerde europæisk land. Dog har jeg ikke lige kunnet opklare hvilket.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 29. okt 2016, 15:57
af AAMS
I forlængelse af artiklen på Ingeniøren:

https://ing.dk/artikel/dieselskandalen- ... ret-185954

- er det i min optik rigtigt som indlæg nummer 2 fra Christian Hansen skriver, at det er ironisk at VW ignorerer hjemmemarkedet (EU) og sætter det meste af skytset ind overfor USA. Men - det må jo være et større marked, og en kalkuleret risiko for en ordentligt bunke søgsmål der spiller ind.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 30. okt 2016, 07:26
af HansH
Dette med, at det kun er i Danmark, Finland og Tyskland at opdateringen er obligatorisk, er ny viden for mig.
Jeg er lettere rystet.
Hvis det VIRKELIG er rigtigt, og den ender dér, så synes jeg farcen lige steg minimum to trin på absurd-skalaen :(

Hvordan kan det så overhovedet give mening, at ".. VW lover at samtlige 11 mio snydebiler vil være udbedret inden udgangen af 2016" ?
VW kan jo ikke love noget som helst i den retning, hvis der ikke er et mandat til at tvinge opdateringen på folks biler.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 30. okt 2016, 08:05
af eriksn
Australien tvinger heller ikke ofrene for VW svindelen til at opdatere deres biler, her respektere man tilsyneladende også ejendomsretten og dens ukrænkelighed. ;)

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 30. okt 2016, 08:53
af AAMS
HansH skrev:Dette med, at det kun er i Danmark, Finland og Tyskland at opdateringen er obligatorisk, er ny viden for mig.
Jeg er lettere rystet.
Hvis det VIRKELIG er rigtigt, og den ender dér, så synes jeg farcen lige steg minimum to trin på absurd-skalaen :(

Hvordan kan det så overhovedet give mening, at ".. VW lover at samtlige 11 mio snydebiler vil være udbedret inden udgangen af 2016" ?
VW kan jo ikke love noget som helst i den retning, hvis der ikke er et mandat til at tvinge opdateringen på folks biler.
Ja. Det giver ikke rigtig mening. Man spørger sig selv hvad formålet så har været med at blæse det op i medierne, hvis der alligevel ikke er enighed om at "fejlen" skal rettes.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 30. okt 2016, 10:11
af HansH
AAMS skrev:Ja. Det giver ikke rigtig mening. Man spørger sig selv hvad formålet så har været med at blæse det op i medierne, hvis der alligevel ikke er enighed om at "fejlen" skal rettes.
Enig.

Hvis det handler om at give VW et ordentligt rap over fingrene, så kunne man jo bare have idømt dem en bøde på 100.000.000.000.000.000.000 EUR og så holdt bilejerne skadesløse ved at lade dem køre videre.
Hvis de højere instanser derimod oprigtigt mener, at opdateringen vil gavne vores miljø, så er det totalt knald i låget hvis der ikke er konsensus om at det tvinges på over hele linien.

Jeg fatter aller en ski' .. som Polle fra Snave ville have sagt :?

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 30. okt 2016, 22:47
af Bopjensen
HansH skrev:
Bopjensen skrev:Bilen er fra 2011 kørt 230.000, har kørt leasing Tyskland indtil den er blevet importeret til DK i 2014, og jeg laver selv alt service og rep.
Bo, dit 'nedbrud' på storebæltsbroen er selvfølgelig kolossalt frustrerende.

Men hvis man prøver at kigge nøgternt på det:
230.000 km... er det urimeligt at sige, at man med den kørestrækning er inde i det område hvor en EGR-ventil ganske enkelt er moden til udskiftning ?

Ovre på motor-talk beretter adskillige om samme scenarie - dvs. umiddelbart efter opdatering melder EGR-ventil sig og må udskiftes.
Det er selvfølgelig påfaldende at det kommer lige efter.
Men jeg tror på at EGRen måske i forvejen har sunget på sidste vers, og via opdateringen pludselig skal til at arbejde noget mere - og derfor kommer problemet tidligere end det ellers ville have gjort.
Måske kunne du have kørt til 250.000 før den var kommet, hvis du ikke var blevet opdateret.

Min pointe er altså, at EGR ventilen er en sliddel og har en begrænset levetid. Det laver opdateringen ikke om på.
Ja, den ville sikkert være gået i stykker på et tidspunkt alligevel, men det kan man jo sige om hele bilen..

Faktum er bare at kort tid efter opdateringen så døde min EGR, nu kan vi jo så holde øje med om det er en enlig svale, eller det bliver en trend..

Venlig hilsen Bo

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 30. okt 2016, 22:51
af Munkie
Vores lærling har en Polo 1.2 TDI bluemotion. Den har også lige smidt egrventil kort tid efter softwareopdatering.

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 31. okt 2016, 08:54
af eriksn
Iflg Italienske test efter softvare ændring udleder deres test modeller 25% mere nox end før "opdateringen" :shock: såheee hvad skal vi egentligt bruge VW lorte løsning til udover sæføli at skovle mønt til deres værksteder hvor de svindelramte modeller nok kommer til at opholde sig meget oftere end ellers.

Ja fin bil :lol: jeg kan ikke få linket det over, men gogler man" VW skandale løsning" kommer artiklen.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 31. okt 2016, 08:57
af HansH

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 1. nov 2016, 20:39
af blackwaters
Så kommer jeg tilbage med en lille månedserfaring med opdateringen på min 1.2 TDI polo bluemotion.

Bilen har mistet sit optræk - den kan absolut intet i første gear. Den reagerer heller ikke ret hurtigt når man trykker på pedalen - faktisk vil jeg sige den er farlig at køre med ved venstresving.
Her er et kort klip af accelerationen jeg får i første gear med speederen i bund. Først bør det ikke være nødvendigt, men vigtigst af alt er det ikke den bil jeg købte.

Her plejede nålen at "flyve" op på ingen tid hvis man trykkede helt ned på speederen, især i første gear.

https://www.youtube.com/watch?v=_AQNzdckkXQ

Motoren larmer og har en mislyd efter opdateringen, måske er det lidt det folk kalder den typiske dieselskraldren.

Der er skruet så meget ned for turboen at det er helt vildt. Jeg har tidligere kørt med defekt turbo og det føles tæt på samme måde.

Mit gennemsnitlige forbrug 14 dage inden opdateringen lød dagligt på 3.7l/100km og maks 4.0l/100km på en 25km strækning. Til sammenligning er mit daglige bedste 4.2l/100km, men gennemsnitteligt 4.8l/100km - det er simpelthen fordi den skal bruge en meget tungere højrefod for overhovedet at komme igang og også for at holde farten.

Den her motoropgradering tvivler jeg på gør andet end at ødelægge miljøet.


VW havde intet konstrukttivt at sige til overstående da jeg kontaktede dem.

Hvordan står jeg stillet? Jeg ved at ingen kan komme ind og chippe 1.2 TDI'en grundet krypteringen så opdateringen kan nok heller ikke fjernes.

Er der nogle der ved om jeg kan "snyde" ved at nuppe en brugt ECU fra en hugger? Og så udskifte denne lige efter evt. bilsyn fremover så jeg kører med den gamle motorstyring imellem syn, og har den nye påført inden jeg skal til syn?

Er det overhovedet muligt at skifte motorstyringsenheden alene og er det nemt at komme til? Vil det kunne fjerne "opdateringen" eller ligger det dybere?


Jeg synes ikke lige at budgettet er der til en ny bil som kan det samme som min Polo plejede at kunne.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 1. nov 2016, 20:54
af eriksn
Det er sgu trist at høre, du er vel ikke medlem hos FDM, så de kunne komme på banen og træde i karakter.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 1. nov 2016, 21:43
af i-s
blackwaters skrev:Så kommer jeg tilbage med en lille månedserfaring med opdateringen på min 1.2 TDI polo bluemotion.

Bilen har mistet sit optræk - den kan absolut intet i første gear. Den reagerer heller ikke ret hurtigt når man trykker på pedalen - faktisk vil jeg sige den er farlig at køre med ved venstresving.
Her er et kort klip af accelerationen jeg får i første gear med speederen i bund. Først bør det ikke være nødvendigt, men vigtigst af alt er det ikke den bil jeg købte.

Her plejede nålen at "flyve" op på ingen tid hvis man trykkede helt ned på speederen, især i første gear.

https://www.youtube.com/watch?v=_AQNzdckkXQ

Motoren larmer og har en mislyd efter opdateringen, måske er det lidt det folk kalder den typiske dieselskraldren.

Der er skruet så meget ned for turboen at det er helt vildt. Jeg har tidligere kørt med defekt turbo og det føles tæt på samme måde.

Mit gennemsnitlige forbrug 14 dage inden opdateringen lød dagligt på 3.7l/100km og maks 4.0l/100km på en 25km strækning. Til sammenligning er mit daglige bedste 4.2l/100km, men gennemsnitteligt 4.8l/100km - det er simpelthen fordi den skal bruge en meget tungere højrefod for overhovedet at komme igang og også for at holde farten.

Den her motoropgradering tvivler jeg på gør andet end at ødelægge miljøet.


VW havde intet konstrukttivt at sige til overstående da jeg kontaktede dem.

Hvordan står jeg stillet? Jeg ved at ingen kan komme ind og chippe 1.2 TDI'en grundet krypteringen så opdateringen kan nok heller ikke fjernes.

Er der nogle der ved om jeg kan "snyde" ved at nuppe en brugt ECU fra en hugger? Og så udskifte denne lige efter evt. bilsyn fremover så jeg kører med den gamle motorstyring imellem syn, og har den nye påført inden jeg skal til syn?

Er det overhovedet muligt at skifte motorstyringsenheden alene og er det nemt at komme til? Vil det kunne fjerne "opdateringen" eller ligger det dybere?


Jeg synes ikke lige at budgettet er der til en ny bil som kan det samme som min Polo plejede at kunne.
Du behøver ikke skifte motorstyring ved syn. Det funger ved, at forhandleren har meldt ind i motorregisteret at din bil er opdateret. Herefter vil det ikke blive checket igen. Måske lige hvis du kører den til aut. service måske ...
Så hvis det lykkes at skifte til en "ikke opdateret", så kan du blive der hvis du vil.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 1. nov 2016, 22:01
af hpo
Det er vel kun et spørgsmål om kort tid før tunerne får styr på det og kan lægge ny software ind igen

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 1. nov 2016, 22:13
af Blackfinger
Hvad er problemet med de motorstyringer? Er de krypterede så det ikke er muligt at redigere i filen, eller er det ikke muligt at udlæse filen?

Hvis det første er tilfældet så kunne man lave en "sikkerhedskopi" inden VW får fat i bilen.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 1. nov 2016, 22:15
af blackwaters
i-s skrev:Du behøver ikke skifte motorstyring ved syn. Det funger ved, at forhandleren har meldt ind i motorregisteret at din bil er opdateret. Herefter vil det ikke blive checket igen. Måske lige hvis du kører den til aut. service måske ...
Så hvis det lykkes at skifte til en "ikke opdateret", så kan du blive der hvis du vil.
Det lyder jo perfekt!

Er det så rigtigt forstået at det bare er ECU'en? Jeg må indrømme jeg ikke har nok forstand på området til at vide præcis hvor motorstyringen sidder og hvad der skal skiftes hvis jeg laver det trick her.

Jeg tvivler desværre på at de får åbnet op og kodet om siden koden ikke er knækket de sidste 5-6 år på 1.2 TDI'eren.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 1. nov 2016, 22:19
af blackwaters
Blackfinger skrev:Hvad er problemet med de motorstyringer? Er de krypterede så det ikke er muligt at redigere i filen, eller er det ikke muligt at udlæse filen?

Hvis det første er tilfældet så kunne man lave en "sikkerhedskopi" inden VW får fat i bilen.
Måske har jeg misforstået noget, men motorstyringen VW laver er vel ligesom en chiptuning i bund og grund. Og mig bekendt kan 1.2 TDI ikke chippes eller redigeres.

Men hvis det du siger er muligt er jeg meget interesseret. Der mangler vi bare en "doner" bil med den originale motorstyring :-)

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 1. nov 2016, 22:20
af Blackfinger
ECU'en har startspærre, så det vil være uheldigt hvis det kun er VW der kan tilpasse en anden til bilen.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 1. nov 2016, 22:24
af Bopjensen
Det er simpelthen under al kritik!

Ender så med en regning på 6k for at få skiftet det lort!!

Eneste lyspunkt er at VW ikke ser en krone, for jeg får det lavet hos "din bil partner"

vil gerne lige citere mig selv: "Jeg ved bare at de åndsboller får klokket i det.."

Venlig hilsen Bo

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 2. nov 2016, 08:53
af kennyB
Vil lige dele mine erfaringer indtil nu, jeg har fået opdateret min Passat 2011 CFGB med DSG for ca 1,5 - 2 måneder siden efterhånden.

- Første jeg bemærkede var at motoren har fået en helt anden lyd, når man stiger i fart med sådan 10-20% pedal tryk. Den rasler MEGET mere og har slet ikke en lækker harmonisk lyd, som før opdateringen.
- Den føles meget mere tung at accelerer op i fart. Ikke fordi jeg tror den mangler HK, men fordi motor og DSG er blevet anderledes. Når jeg overhaler andre trafikanter (fra 60-80km/t), så er den skal den have ekstra pedal for at få en alm hurtig overhaling, og det ender ofte med at DSG'en skifter fra 6 til 4 og det giver selvsagt et ryk i accelerationen (skudt ud af en raket). Førhen skiftede den blødt i 5 og så hurtigt op i fart. Jeg kan godt nøjes med mindre pedal og den kun skifter i 5, men så går overhalingen noget langsommere end før, og den har en tildens til at skifte hurtigt i 6 inden jeg er tilbage i den rigtige vejbane.
- DSG'en skrifte ned i næste gear, ved lavere rpm end før. Den er ofte helt nede omkring 1000rpm, hvor jeg er ret sikker på den ikke var før. Det gør at når jeg skal i en rundkørsel, vejkryds eller lignende, hvor man ikke behøver stoppe helt op, så rammer den de MEGET lave rpm, og så kan DSG'en ikke helt få bilen blødt op i fart pga. lav rpm (og lyder som en 3-benet 1,2 bluemotion) ellers skifte den ned i laver gear samtid med at jeg vil accelerer op i fart, og giver en lidt "hovsa" kørsel.
- Diesel forbrug, tja det er blevet hurtigt koldere udenfor efter opdateringen, så jeg ved ikke helt om det har noget med vejret at gøre eller om den bruger en smule mindre. Jeg kan hvert fald ikke tilskrive det opdateringen endnu. Men jeg har lagt mærke til at board computeren er blevet meget mere realistisk i forhold til hvor langt den mener bilen køre pr L, i kontra hvad jeg måler med liter tanket + triptæller. Det er hvert fald et lille plus.
- EGR og regenerering af partikelfilter, jeg køre 50-60km til og fra arbejde hver dag (både motorvej, motortrafikvej og landevej) og jeg har aldrig rigtigt mærket til at den regenerer, selvom jeg kan se den har gjort det i VCDS.

Min egen personlige konklusion:
Før vi fik at vide, at bilerne skulle ind og opdateres, var jeg egentligt gået væk fra tanken om at få blændet EGR af elektronisk. Synes det hele kørte som den skulle, og motoren virkede sund.
Men nu efter opdateringen, så overvejer jeg meget kraftigt at få bilen chippert, så den ikke føles så tung mere + den træls lyd forsvinder, og i sammen omgang måske få blændet EGR af.
Dette tror jeg så desværre ikke hjælper på de lave rpm som DSG'en bøvler med, så overvejer også, om man kan få en "mild" software til den, så den begynder at skifte mere "som før" eller lidt bedre end før.
Disse to/tre ting irritere mig så alligevel, fordi jeg ved det giver et øget slid på motor + DSG, som måske koster kassen en dag at reparere og jeg vil meget gerne beholde bilen i mange år endnu da jeg er virkelig glad for den.
Jeg føler ikke den går mindre km/L og jeg tror den har samme antal hk som før, når den får lidt pisk.

Mvh
KennyB

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 2. nov 2016, 09:00
af HansH
kennyB skrev:Men nu efter opdateringen, så overvejer jeg meget kraftigt at få bilen chippert, så den ikke føles så tung mere + den træls lyd forsvinder, og i sammen omgang måske få blændet EGR af.
Dette tror jeg så desværre ikke hjælper på de lave rpm som DSG'en bøvler med, så overvejer også, om man kan få en "mild" software til den, så den begynder at skifte mere "som før" eller lidt bedre end før.
Surt show Kenny :(

Jeg tror - tror! - ikke at opdateringen ændrer softwaren i DSG'ens styreenhed [02].
Mit gæt er at ændret skiftemønster hænger sammen med ændret momentkurve som følge af opdateringen af ECU'en.
Og således siger jeg også, at jeg gætter på at en chipning vil ændre skiftemønsteret tilbage til noget du igen genkender.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 2. nov 2016, 09:01
af HamSjelv
Blackfinger skrev:Hvad er problemet med de motorstyringer?
Der er monteret et komplet motormanagement-system fra Delphi på en Polo 6R. Jeg tror ikke 'kundegrundlaget' er stort nok til at tunere gider bruge tid på at hacke/patche/analysere Delphi-motorstyreenheder.

i-s skrev:Mit gennemsnitlige forbrug 14 dage inden opdateringen lød dagligt på 3.7l/100km og maks 4.0l/100km på en 25km strækning. Til sammenligning er mit daglige bedste 4.2l/100km, men gennemsnitteligt 4.8l/100km - det er simpelthen fordi den skal bruge en meget tungere højrefod for overhovedet at komme igang og også for at holde farten.
Jeg tror ikke på du alene kan tørre det stigende brændstofforbrug af på opdateringen; Udetemperaturen er også faldet markant de sidste 14 dage, og den der 1,2 TDi-skodmotor er _lang_ tid om at blive varm.

Jeg ved VAG-koncernen for lang tid siden frigav en opdatering til motorstyreenheden, netop med grund i manglende turboladning i lave omdrejninger på kold motor. Måske VAG software-smølferne har 'glemt' at tage den fejlrettelse med i nyeste SW-build?

Dengang jeg kørte rundt med den skrammelmotor, kunne den blive lækker og harmonisk (indenfor rammerne på en grundlæggede lorte-konstruktion) hvis jeg demonterede stikket til dieseltemperaturføleren øverst til højre i motorrummet (det giver motorlampe). Gad nok vide om det stadig har nogen virkning?

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 2. nov 2016, 12:26
af kennyB
HansH skrev:
kennyB skrev:Men nu efter opdateringen, så overvejer jeg meget kraftigt at få bilen chippert, så den ikke føles så tung mere + den træls lyd forsvinder, og i sammen omgang måske få blændet EGR af.
Dette tror jeg så desværre ikke hjælper på de lave rpm som DSG'en bøvler med, så overvejer også, om man kan få en "mild" software til den, så den begynder at skifte mere "som før" eller lidt bedre end før.
Surt show Kenny :(

Jeg tror - tror! - ikke at opdateringen ændrer softwaren i DSG'ens styreenhed [02].
Mit gæt er at ændret skiftemønster hænger sammen med ændret momentkurve som følge af opdateringen af ECU'en.
Og således siger jeg også, at jeg gætter på at en chipning vil ændre skiftemønsteret tilbage til noget du igen genkender.
Det kunne da være fedt, hvis man kunne "nøjes" med det ja.
Jeg kan ikke se nogen ændring i VCDS autoscan fra før opdateringen og så i dag. Både Engine og Auto Trans.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine (J623-CFGB) Labels: 03L-906-018-CFF.clb
Part No SW: 03L 906 018 BD HW: 03L 907 309 N
Component: R4 2.0l TDI H24 9977
Revision: 47H24--- Serial number: 00000000000000
Coding: 001D0012042401080000
Shop #: WSC 35834 001 1048576
ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01103L906018BD 003008
ROD: EV_ECM20TDI01103L906018BD.rod
VCID: 6DDAC066BCAB0F2A67-8039
-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 02E-927-770.clb
Part No SW: 02E 300 057 HW: 02E 927 770 AL
Component: GSG DSG AG6 511 2703
Revision: 05351113 Serial number: 00001107162025
Coding: 0000020
Shop #: WSC 05311 000 00000
VCID: 56A88F8AE13DACF2B6-8003
-------------------------------------------------------------------------------

Mvh
KennyB

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 2. nov 2016, 12:58
af HansH
kennyB skrev:Jeg kan ikke se nogen ændring i VCDS autoscan fra før opdateringen og så i dag. Både Engine og Auto Trans.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine (J623-CFGB) Labels: 03L-906-018-CFF.clb
Part No SW: 03L 906 018 BD HW: 03L 907 309 N
Component: R4 2.0l TDI H24 9977
Revision: 47H24--- Serial number: 00000000000000
Coding: 001D0012042401080000
Shop #: WSC 35834 001 1048576
ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01103L906018BD 003008
ROD: EV_ECM20TDI01103L906018BD.rod
VCID: 6DDAC066BCAB0F2A67-8039
Jeg tror ikke at software version var 9977 før opdatering ?