worsoeh skrev:Jeg har fået opdateret min skoda superb 1.6 tdi fra 2011 i forbindelse med et normalt eftersyn. Umiddelbart kan jeg ikke mærke forskel på ydeevne osv. Men jeg har lagt mærke til at når jeg slukker bilen så kører blæseren til køleren altid, uanset om jeg har kørt lange eller korte ture, kørt i by eller motorvej etc. Det er jeg ret sikker på at den ikke gjorde før. Jeg ved ikke om det er relateret til opdateringen? Er der andre som har oplevet noget lignende?
Det er relateret til opdateringen.
Det er en aktiv regenerering af dit partikelfilter som var i gang da du slukkede bilen. Pga. de høje varmegrader der opstår i den proces, og deraf flg. opvarmning af udstødningssystemet, kører kølerblæseren et stykke tid efter for at køle tingene ned.
Grunden til at du oplever dette nu, og ikke tidligere, er at opdateringen medfører mere end 3 gange så høj soddannelse i din motor. De sodpartikler opsamles i DPF, og skal oxyderes (="brændes af") der. Dit DPF er altså nu (og resten af dets levetid) beordret på overarbejde.
Hvor din bil tidligere regenererede for ca. hver 600-900 km afhængig af omstændighederne, så vil den nu gøre det for typisk hver 200km.
Det er dog et sygdomstegn hvis den ALTID blæser efter når du stopper. Det ville være et bemærkelsesværdigt tilfælde, hvis det altid skulle passe at den var i en aktiv regen når du stopper, når dette trods alt sker med 175-200km interval.
Det kunne måske tyde på at dit DPF var ved at kløjs lidt i det, og bilen døjer med at få gennemført en regenerering. Hvis det er tilfældet, så vil du inden så længe få en gul advarselslampe i dit instrument, og hvis det fortsætter vil bilen gå i nødprogram og skal til sidst slæbes til et værksted.
Hvor mange km har bilen kørt ?