Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

Besvar
Brugeravatar
kennyB
Nyt medlem
Indlæg: 246
Tilmeldt: 28. apr 2010, 14:32
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vamdrup

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af kennyB » 2. nov 2016, 13:08

HansH skrev:
kennyB skrev:Jeg kan ikke se nogen ændring i VCDS autoscan fra før opdateringen og så i dag. Både Engine og Auto Trans.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine (J623-CFGB) Labels: 03L-906-018-CFF.clb
Part No SW: 03L 906 018 BD HW: 03L 907 309 N
Component: R4 2.0l TDI H24 9977
Revision: 47H24--- Serial number: 00000000000000
Coding: 001D0012042401080000
Shop #: WSC 35834 001 1048576
ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01103L906018BD 003008
ROD: EV_ECM20TDI01103L906018BD.rod
VCID: 6DDAC066BCAB0F2A67-8039
Jeg tror ikke at software version var 9977 før opdatering ?
haha, jeg havde ellers kigget på den flere gange, men det overså jeg åbenbart.
Før var den rigtigt nok "H24 8244" - Sorry
Tjekkede lige Auto Trans, og den siger også " Component: GSG DSG AG6 511 2703 " i samme fil som 8244 for Engine.

Mvh
KennyB
Tidligere: VW Passat B7 Variant 2012 Comfortline 2.0 TDI 170HK DSG
-Panorama soltag, Bi-xenon med AFS, MFA Premium Color, automatisk nedblænd bak + v.sidespejl, FLA (fjernlys assistent), OPS parkerings sensor for+bag, Multifunktions rat, RNS510, Bluetooth.

VW Polo 6R BM, DK pakken, Aircon, Lys & Syn pakke, RNS 510, Original VW Bluetooth 9w7, bakkamera, W8 loftslys, Stor board computer (fra Polo GTI), Golf 6 GTI Multifunktionsrat, Originale LED nummerplade lys.

blackwaters
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. maj 2015, 19:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af blackwaters » 2. nov 2016, 19:33

HamSjelv skrev: Jeg tror ikke på du alene kan tørre det stigende brændstofforbrug af på opdateringen; Udetemperaturen er også faldet markant de sidste 14 dage, og den der 1,2 TDi-skodmotor er _lang_ tid om at blive varm.

Jeg ved VAG-koncernen for lang tid siden frigav en opdatering til motorstyreenheden, netop med grund i manglende turboladning i lave omdrejninger på kold motor. Måske VAG software-smølferne har 'glemt' at tage den fejlrettelse med i nyeste SW-build?

Dengang jeg kørte rundt med den skrammelmotor, kunne den blive lækker og harmonisk (indenfor rammerne på en grundlæggede lorte-konstruktion) hvis jeg demonterede stikket til dieseltemperaturføleren øverst til højre i motorrummet (det giver motorlampe). Gad nok vide om det stadig har nogen virkning?
Det er rigtigt temperaturen er faldet. Forbruget er dog højere end det var sidste vinter hvor jeg normalt lå på 4.2 til 4.4 på de slemme dage med mange minusgrader. Trods det kun er en 25km strækning tager turen alligevel omkring 25 minutter at køre. Det føles mest af alt som om forbruget er højere fordi jeg skal give den meget mere gas - ikke så meget fordi den bruger helt vildt meget mere når den er varm og ligger ved en konstant hastighed. Der er bare mange rundkørsler på min rute hvilket kræver mange lange accelerationer

Men det virker som en kritisk ting at glemme, så mon at de virkelig har været så dumme? Er det noget andre vil kunne lave eller er Delphi simpelthen for lukket til det?

Det med stikket vil jeg lige give et forsøg. Hvad gør det egentlig at afmontere dette stik? Og vi kan godt blive enige om at det er en skrammelbil og motor. Jeg fortryder hvad dag at jeg ikke smed lidt mere for 1.6'eren som i brugt stand da jeg købte min 1.2 brugt kun kostede 20k mere med DSG og det hele. Men man har lov at være bagklog ;-)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 4821
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 22. nov 2016, 14:41

I kølvandet af debatten på side 3 mht. om opdateringen er tvunget/valgfrit, skrev jeg til FDM og bad om deres kommentar.

Lone Otto, Afdelingsleder i Teknisk Rådgivning, har svaret flg. (uddrag):

.. jeg mangler tilbagemeldinger fra vores søsterklubber, hvorvidt om der er kommet flere lande til, end dem vi allerede kender til, som har gjort VW´s opdatering mandatory dvs. stiller krav om at opdatering gøres obligatorisk.
Hvorvidt man gør det obligatorisk og de enkelte lande er ene og alene op til respektive landes miljø myndigheder.

Pt. Har følgende lande gjort det obligatorisk:
Danmark
Østrig
Schweiz
Tyskland
Portugal


Det korte af det lange er, at hun bekræfter hvad artiklen fra ing.dk som AAMS refererede til påstår - nemlig at opdateringen ikke er globalt tvang.

Så fatter jeg hat af hvad hele det cirkus skal til for.
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490 ... ant_r_line ...*Solgt*

eriksn
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af eriksn » 22. nov 2016, 15:18

HansH skrev:I kølvandet af debatten på side 3 mht. om opdateringen er tvunget/valgfrit, skrev jeg til FDM og bad om deres kommentar.

Lone Otto, Afdelingsleder i Teknisk Rådgivning, har svaret flg. (uddrag):

.. jeg mangler tilbagemeldinger fra vores søsterklubber, hvorvidt om der er kommet flere lande til, end dem vi allerede kender til, som har gjort VW´s opdatering mandatory dvs. stiller krav om at opdatering gøres obligatorisk.
Hvorvidt man gør det obligatorisk og de enkelte lande er ene og alene op til respektive landes miljø myndigheder.

Pt. Har følgende lande gjort det obligatorisk:
Danmark
Østrig
Schweiz
Tyskland
Portugal


Det korte af det lange er, at hun bekræfter hvad artiklen fra ing.dk som AAMS refererede til påstår - nemlig at opdateringen ikke er globalt tvang.

Så fatter jeg hat af hvad hele det cirkus skal til for.
Du får lige et par +++++++ herfra pga dine udmærkede spørgsmål til FDM. :D
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL

AAMS
Medlem
Indlæg: 893
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af AAMS » 23. nov 2016, 06:09

Plus én på high fives herfra.

Ja - man undres. Men hele forløbet er generelt lidt mærkeligt. Det jeg synes er det værste ved det hele, er at dem der har truffet beslutningen om at det skal være obligatorisk, næppe har nogen form for teknisk indsigt. Jeg ville undre mig meget, hvis det ikke allerede var bestemt til at skulle være obligatorisk allerede INDEN "løsningen" var fundet.

Men VW har lukket munden på politikerne, og får igen travlt på værkstederne med konsekvenserne af deres "opdatering".
2015 Passat Var. 2.0TDI DSG Comfortline+ indigo grey med massere af lækkert udstyr

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5145
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af AU-R8 » 23. nov 2016, 07:40

At det er obligatorisk i nogen lande er jo til dels politisk motiveret.

Selve skandalen drejer sig jo om alle dieselbiler. Da EU's medlemslande fandt ud af det, ser de lande med store bilproducentlande og dem med mange arbejdspladser, meget mere lempeligt på hvad der er skat.
Det gode udtryk med at skylder du banken 1 million har du et problem, skylder du banken en milliard har banken et problem, passer fint.
USA har jo en anden interesse i at nu fik de europæiske producenter et ordentligt gok i hovedet.
2017 MB V Bus, 2018 R8

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 4821
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 23. nov 2016, 07:42

AAMS skrev:Det jeg synes er det værste ved det hele, er at dem der har truffet beslutningen om at det skal være obligatorisk, næppe har nogen form for teknisk indsigt.
Det tror jeg du har ret i.
Når der kæmpes i miljøets navn, sættes kikkerten desværre af og til for det blinde øje.
På samme som man i USA kan retfærdiggøre hvad som helst - blot det sker af sikkerhedshensyn.

Hele det postyr her ender jo med intet! - altså som i 0.0 - gavn at gøre for miljøet.
Det kan næsten kun handle om profilering af handlekraft på en billig baggrund, og at give VW en 'årnli en over nakken.
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490 ... ant_r_line ...*Solgt*

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3648
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kontakt:

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Gubbi » 4. dec 2016, 17:50

Kan man aktivt få fremrykket sin opdatering?

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 721
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Søren K » 4. dec 2016, 18:18

Gubbi skrev:Kan man aktivt få fremrykket sin opdatering?

Gubs
Ikke da jeg spurgte hos VW i foråret, der var kun at vente, det gør jeg så stadig... :/
Vh Søren K

Golf V TDI - Corrado G60 - Golf 1 GTI - Touran TDI DSG - Ford Mondeo 2.5T - Golf 6 TDI

http://www.FjordensFadol.dk - Fadølsanlæg m.m. til firmafesten, byfesten osv i det jyske

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3648
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kontakt:

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Gubbi » 4. dec 2016, 19:43

Søren K skrev:
Gubbi skrev:Kan man aktivt få fremrykket sin opdatering?

Gubs
Ikke da jeg spurgte hos VW i foråret, der var kun at vente, det gør jeg så stadig... :/
Jubii :shock:

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 1808
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Bopjensen » 4. dec 2016, 19:46

Hvorfor vil du det?
Er du uvenner med dine penge?

Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 721
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Søren K » 4. dec 2016, 19:50

Hvis man fx påtænker en chipning vil man nok gerne forbi VW snarest ;)
Vh Søren K

Golf V TDI - Corrado G60 - Golf 1 GTI - Touran TDI DSG - Ford Mondeo 2.5T - Golf 6 TDI

http://www.FjordensFadol.dk - Fadølsanlæg m.m. til firmafesten, byfesten osv i det jyske

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 4821
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 4. dec 2016, 19:52

Bopjensen skrev:Hvorfor vil du det?
Er du uvenner med dine penge?
Gætter på at han er ivrig efter at få den optimeret ?

Jeg var egentlig i samme situation.
Valgte forleden at investere i en uTune II fra Landberg.
Den er pt. på bud til 3.495 inkl. tuningsfil. Det synes jeg er et godt tilbud.
Så nu kører jeg optimeret, og når jeg engang er blevet opdateret hos VW, koster det 1000 kr at få en ny tuningsfil baseret på VW-opdateret basis.
Ja - De 1000 kr kunne spares ved at vente.
Men pt aner jeg ikke hvornår min bliver kaldt ind, og da uTune II som sagt var på bud, så synes jeg beslutningen var nem.

På den længere bane synes jeg uTune II virker som den rigtige løsning.
Den gør det let at lægge standard parametre tilbage før syn el. lign, såfremt fremtidige procedurer skulle begynde at indbefatte tjek af software i motorstyringen.
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490 ... ant_r_line ...*Solgt*

PF
Nyt medlem
Indlæg: 166
Tilmeldt: 26. maj 2015, 19:52
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af PF » 4. dec 2016, 20:12

Min har stadig ikke fået en indkaldelse, hvilket er pisse irriterende, da jeg gerne vil chippe den.

Sendt fra min Nexus 6P med Tapatalk

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Indlæg: 2269
Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af majbom » 4. dec 2016, 20:41

PF skrev:Min har stadig ikke fået en indkaldelse, hvilket er pisse irriterende, da jeg gerne vil chippe den.

Sendt fra min Nexus 6P med Tapatalk
Jeg har det på samme måde. Min har et ret så irriterende "moment-boost" lige omkring 2.000 omdr. og så skifter den gear lige efter.
//morten

Familiecontaineren: Sort VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG - 2008 - ~280.000km
Billede

Konevognen: Sort Opel Corsa D 1,2 - 2007 - ~215.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995

Hessellund
Nyt medlem
Indlæg: 423
Tilmeldt: 4. apr 2010, 22:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Hessellund » 5. dec 2016, 08:39

Tjo, det kunne være at man skulle få det fikset, så man har den originale motorfil og en optimering baseret på den... Ved I om der er problemer med indlæse den gamle fil efter en VW "nedgradering" :)

/Michael
Bil: Audi A3 SB, 2010 + PDC + Navi + BT streaming på Aux ala Car Trends: http://www.cartrends.dk/a3-sportback-pdcnavi/
Billede

Hessellund
Nyt medlem
Indlæg: 423
Tilmeldt: 4. apr 2010, 22:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Hessellund » 5. dec 2016, 08:39

Tjo, det kunne være at man skulle få det fikset, så man har den originale motorfil og en optimering baseret på den... Ved I om der er problemer med indlæse den gamle fil efter en VW "nedgradering" :)

/Michael
Bil: Audi A3 SB, 2010 + PDC + Navi + BT streaming på Aux ala Car Trends: http://www.cartrends.dk/a3-sportback-pdcnavi/
Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 4821
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 5. dec 2016, 08:47

Hessellund skrev:Tjo, det kunne være at man skulle få det fikset, så man har den originale motorfil og en optimering baseret på den... Ved I om der er problemer med indlæse den gamle fil efter en VW "nedgradering" :)

/Michael
Det er også en overvejelse jeg gør mig.
Dvs. hvilke muligheder der er for at skrive den gamle fuskersoftware tilbage i ECU'en efter VW "nedgradering" (som du kalder det :) ).
Og hvilke problematikker det evt. måtte rejse.

Kunne være interessant at høre om noget hands on erfaring på det spørgsmål.
Synes faktisk der var én der skrev herinde på et tidspunkt, at han uden videre havde skrevet sit tuningsimage fra før VW nedgraderingen tilbage til ECU v.hj.a. sin uTune II ... uden problemer..

Men hvad gør det så ??
Ændrer det kun et lille parameterområde indeholdende nogle grænseværdier som er betydende for tuning, uden i øvrigt at røre ved det nye "fundament" som VW har skrevet i ECU'en.
Kunne jeg godt have en mistanke om..
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490 ... ant_r_line ...*Solgt*

Brugeravatar
diskoboy
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af diskoboy » 5. dec 2016, 09:06

Bum bum...

1) Få din nuværende bil chippet med den aktuelle ECU
2) Køb brugt ECU på ebay magen til den nuværende
3) Når indkaldelsen kommer bliver den brugte sat i og tilpasset bilen
4) VW opdaterer din brugte ECU
5) Når du kører ud fra VW, sættes org. ECU tilbage i bilen (og skal så tilpasset bilen igen)
6) Sæt brugte ECU til salg på ebay igen (som nu indeholder opdateret sw)

Kan det betale sig? Kun afhængig af hvad man skal gi for at få tilpasset startspærren / indkøb af brugt ECU...

Lovligt? Tjaa.. Man kunne jo have en ide om at ens nuværende pludselig var defekt og mens man testede skulle den ind til opdatering :D
VW Polo 1.6 TDI BMT - '11
Audi A4 Avant 1.8 TFSI - '13 - kommer til salg meget snart... anyone :-)
Alt for meget udstyr i begge biler... Mangler at eftermontere soltag - én af de sidste udfordringer

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 4821
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 5. dec 2016, 09:19

Idéen med at have 2 ECUer er afprøvet.
Masterb2k nede på motor-talk.de har 2 stk ECU'er:
* standard CFGB - nu VW-nedgraderet.
* standard CFGB som han selv har flashet om til CFGC (177 HK)

Disse to ECU'er switcher han frem og tilbage efter behag.
Man behøver ikke tilpasse hver gang der skiftes. Data om startspærre husker den, så når først ECU'en er tilpasset en bil, så kan man sætte den til og pille den fra som man har lyst.

Ingen tvivl om at metoden med to ECUer ville være en skudsikker løsning.
Findes til 250 EUR på ebay. Tror også det er i det prisleje en dansk hugger ville tage.

Men.. Selvom det kun er et par skruer og en gummiliste og afdækningerne oppe ved forruden, synes jeg dog det er lidt vel bøvlet at skulle swappe på den måde.
Ville være meget nemmere hvis man kunne skifte sw i befindtlig ECU via sin uTune.
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490 ... ant_r_line ...*Solgt*

Hessellund
Nyt medlem
Indlæg: 423
Tilmeldt: 4. apr 2010, 22:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Hessellund » 5. dec 2016, 09:29

Nu har jeg en 1.6tdi og skal have indsatte spidsen af et enhjørnings horn i indsugningen, men det kan jo fint sidde der mens jeg f.eks. swapper efter behov med en uTune... - Enig i at der sgu nemmere end skifte ECU.

Men jeg ved ikke om de laver en eller anden form for yderlige sikring mod loade ny fil i ECU'en efter nedgraderingen, så en gl. optimeret fil ikke dur efter VW har pillet-rodet i den?

/Michael
Bil: Audi A3 SB, 2010 + PDC + Navi + BT streaming på Aux ala Car Trends: http://www.cartrends.dk/a3-sportback-pdcnavi/
Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 4821
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 5. dec 2016, 09:42

Hessellund skrev:Men jeg ved ikke om de laver en eller anden form for yderlige sikring mod loade ny fil i ECU'en efter nedgraderingen, så en gl. optimeret fil ikke dur efter VW har pillet-rodet i den?
Jeg tror at hvis du har de rigtige tools (læs: ODIS) så kan du flashe den ECU til lige hvad du vil.
Forudsat du har den rigtige fil at flashe ! (det ved jeg af bitter erfaring...)

Uden at kende the inner workings mht det tunerne laver, så har jeg en forestilling om at det fungerer noget i retning af dette:
* ECU memory er delt op i flere områder
* et/flere af disse områder indeholder det jeg kalder VW's fundament
* et separat område indeholder de parametre tunerne tweeker

Dvs. når tuneren (eller uTune II) "flasher" din ECU med tunet sw, så er det kun sidstnævnte parameterområde der overskrives.
Selve fundamentet forbliver urørt.
Jeg tror slet ikke tunerne piller ved dette fundament når de laver en optimeringsfil.
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490 ... ant_r_line ...*Solgt*

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 551
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af majland » 5. dec 2016, 12:00

Jeg har fået at vide Chiptuning.nu/Landberg's filer ikke kan genbruges direkte efter en vw opdatering men at den nye fil skal udlæses igen og tilpasses manuelt.

Så ja det lyder til at den skudsikre løsning er to motorstyringsenheder ...
Anders Majland
Billede2011 Yamaha XT660Z ABS Ténéré
Billede2011 Skoda Superb Combi Greenline Elegance 1.6 TDI CR DPF
Billede2016 Skoda Citigo 1.0 60 Style ASG 5d

Hessellund
Nyt medlem
Indlæg: 423
Tilmeldt: 4. apr 2010, 22:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Hessellund » 5. dec 2016, 12:03

Det var det jeg tænkte frygtede, at de ikke er "kompatible"...

Men jeg er mejet mejet spændt på at se hvad den generelle oplevelse er, når de første 1.6tdi'er har været under kniven...
Bil: Audi A3 SB, 2010 + PDC + Navi + BT streaming på Aux ala Car Trends: http://www.cartrends.dk/a3-sportback-pdcnavi/
Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 4821
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 5. dec 2016, 12:06

.. men prøv at se hvad pertoftdal skriver her: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 3#p1298553

??
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490 ... ant_r_line ...*Solgt*

mgrundahl
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12. feb 2014, 08:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjylland

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af mgrundahl » 5. dec 2016, 12:40

Ellers har jeg fået oplyst en pris på 1000kr. for at Landberg/NT Auto "genopretter" min 1.6 TDi efter skandale-opdateringen :) Det var godt nok til mig, og jeg triller nu rundt med 142hk under hjelmen (den regenererede umiddelbart efter jeg kørte fra tuneren, så sikkert en smule flere hk endda).
Skoda Octavia 1.4 TSi Elegance 2015

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 551
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af majland » 6. dec 2016, 17:38

mgrundahl skrev:Ellers har jeg fået oplyst en pris på 1000kr. for at Landberg/NT Auto "genopretter" min 1.6 TDi efter skandale-opdateringen :)
Det er også hvad de reklamerer med på facebook:
https://www.facebook.com/chiptuning.nu/?hc_ref=NEWSFEED skrev: Audi A3 2.0TDi 2012 140hk. Bilen var tidligere tunet af os, men tuningen var blevet overskrevet af den nye "skandale-software" og tuningen var naturligvis væk. Kunden fik atter sin bil tunet via en ny fil lavet ud fra den nye originale software og opnåede præcist samme resultat som da han for 1½ år siden fik bilen tunet første gang. Vi tager 1.000kr for at lave en ny tuning når en bil er blevet opdateret.
Men lidt "sjovt" at se at der igen reklameres åbenlyst for chiptuning efter at det jo myndighederne jo var ude med riven ...
Anders Majland
Billede2011 Yamaha XT660Z ABS Ténéré
Billede2011 Skoda Superb Combi Greenline Elegance 1.6 TDI CR DPF
Billede2016 Skoda Citigo 1.0 60 Style ASG 5d

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 4821
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. dec 2016, 17:42

mgrundahl skrev:Ellers har jeg fået oplyst en pris på 1000kr. for at Landberg/NT Auto "genopretter" min 1.6 TDi efter skandale-opdateringen :)
Jeg vil sige det sådan.... at hvis min teori om hvad tunerne laver er rigtig, så genopretter de ikke din bil sådan som du måske forestiller dig.
De reetablerer deres effektforøgelse, men baseret på det nye fundament.
Det fundament du kører på efter VW-opdateringen vil uanset hvad være det nye, dvs. med forhøjet railtryk, forhøjet EGR-rate osv.
Det er min påstand at den del ændrer tunerne ikke ved.
(Altså bortset fra at du selvf kan få lavet EGROFF).
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490 ... ant_r_line ...*Solgt*

Hessellund
Nyt medlem
Indlæg: 423
Tilmeldt: 4. apr 2010, 22:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Hessellund » 6. dec 2016, 18:38

Jeg mener at det netop er med Railtryk og ændret EGR (hvis man ønsker det) at de laver effekt forøgelsen (sammen med evt tænding tid og indsprøjtningstid)

Sendt fra min SGP611 med Tapatalk
Bil: Audi A3 SB, 2010 + PDC + Navi + BT streaming på Aux ala Car Trends: http://www.cartrends.dk/a3-sportback-pdcnavi/
Billede

Rasmusa
Medlem
Indlæg: 718
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Rasmusa » 6. dec 2016, 19:33

Har fået opdateret min - 140hk 2.0 cr
Efter nu ca 8000 km kan jeg konstatere at den kører nogenlunde 7% kortere på literen... super
Samtidig er der periodisk markant højere støjniveau / hårdere motorgang... lækkert
VW er dog meget lydhøre, og den skal ind igen i næste uge.
Nuværende:
Til hverdag:VW Passat Variant 2012
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

Besvar

Tilbage til "Motor"