Side 4 af 40

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 2. nov 2016, 13:08
af kennyB
HansH skrev:
kennyB skrev:Jeg kan ikke se nogen ændring i VCDS autoscan fra før opdateringen og så i dag. Både Engine og Auto Trans.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine (J623-CFGB) Labels: 03L-906-018-CFF.clb
Part No SW: 03L 906 018 BD HW: 03L 907 309 N
Component: R4 2.0l TDI H24 9977
Revision: 47H24--- Serial number: 00000000000000
Coding: 001D0012042401080000
Shop #: WSC 35834 001 1048576
ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01103L906018BD 003008
ROD: EV_ECM20TDI01103L906018BD.rod
VCID: 6DDAC066BCAB0F2A67-8039
Jeg tror ikke at software version var 9977 før opdatering ?
haha, jeg havde ellers kigget på den flere gange, men det overså jeg åbenbart.
Før var den rigtigt nok "H24 8244" - Sorry
Tjekkede lige Auto Trans, og den siger også " Component: GSG DSG AG6 511 2703 " i samme fil som 8244 for Engine.

Mvh
KennyB

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 2. nov 2016, 19:33
af blackwaters
HamSjelv skrev: Jeg tror ikke på du alene kan tørre det stigende brændstofforbrug af på opdateringen; Udetemperaturen er også faldet markant de sidste 14 dage, og den der 1,2 TDi-skodmotor er _lang_ tid om at blive varm.

Jeg ved VAG-koncernen for lang tid siden frigav en opdatering til motorstyreenheden, netop med grund i manglende turboladning i lave omdrejninger på kold motor. Måske VAG software-smølferne har 'glemt' at tage den fejlrettelse med i nyeste SW-build?

Dengang jeg kørte rundt med den skrammelmotor, kunne den blive lækker og harmonisk (indenfor rammerne på en grundlæggede lorte-konstruktion) hvis jeg demonterede stikket til dieseltemperaturføleren øverst til højre i motorrummet (det giver motorlampe). Gad nok vide om det stadig har nogen virkning?
Det er rigtigt temperaturen er faldet. Forbruget er dog højere end det var sidste vinter hvor jeg normalt lå på 4.2 til 4.4 på de slemme dage med mange minusgrader. Trods det kun er en 25km strækning tager turen alligevel omkring 25 minutter at køre. Det føles mest af alt som om forbruget er højere fordi jeg skal give den meget mere gas - ikke så meget fordi den bruger helt vildt meget mere når den er varm og ligger ved en konstant hastighed. Der er bare mange rundkørsler på min rute hvilket kræver mange lange accelerationer

Men det virker som en kritisk ting at glemme, så mon at de virkelig har været så dumme? Er det noget andre vil kunne lave eller er Delphi simpelthen for lukket til det?

Det med stikket vil jeg lige give et forsøg. Hvad gør det egentlig at afmontere dette stik? Og vi kan godt blive enige om at det er en skrammelbil og motor. Jeg fortryder hvad dag at jeg ikke smed lidt mere for 1.6'eren som i brugt stand da jeg købte min 1.2 brugt kun kostede 20k mere med DSG og det hele. Men man har lov at være bagklog ;-)

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 22. nov 2016, 14:41
af HansH
I kølvandet af debatten på side 3 mht. om opdateringen er tvunget/valgfrit, skrev jeg til FDM og bad om deres kommentar.

Lone Otto, Afdelingsleder i Teknisk Rådgivning, har svaret flg. (uddrag):

.. jeg mangler tilbagemeldinger fra vores søsterklubber, hvorvidt om der er kommet flere lande til, end dem vi allerede kender til, som har gjort VW´s opdatering mandatory dvs. stiller krav om at opdatering gøres obligatorisk.
Hvorvidt man gør det obligatorisk og de enkelte lande er ene og alene op til respektive landes miljø myndigheder.

Pt. Har følgende lande gjort det obligatorisk:
Danmark
Østrig
Schweiz
Tyskland
Portugal


Det korte af det lange er, at hun bekræfter hvad artiklen fra ing.dk som AAMS refererede til påstår - nemlig at opdateringen ikke er globalt tvang.

Så fatter jeg hat af hvad hele det cirkus skal til for.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 22. nov 2016, 15:18
af eriksn
HansH skrev:I kølvandet af debatten på side 3 mht. om opdateringen er tvunget/valgfrit, skrev jeg til FDM og bad om deres kommentar.

Lone Otto, Afdelingsleder i Teknisk Rådgivning, har svaret flg. (uddrag):

.. jeg mangler tilbagemeldinger fra vores søsterklubber, hvorvidt om der er kommet flere lande til, end dem vi allerede kender til, som har gjort VW´s opdatering mandatory dvs. stiller krav om at opdatering gøres obligatorisk.
Hvorvidt man gør det obligatorisk og de enkelte lande er ene og alene op til respektive landes miljø myndigheder.

Pt. Har følgende lande gjort det obligatorisk:
Danmark
Østrig
Schweiz
Tyskland
Portugal


Det korte af det lange er, at hun bekræfter hvad artiklen fra ing.dk som AAMS refererede til påstår - nemlig at opdateringen ikke er globalt tvang.

Så fatter jeg hat af hvad hele det cirkus skal til for.
Du får lige et par +++++++ herfra pga dine udmærkede spørgsmål til FDM. :D

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 23. nov 2016, 06:09
af AAMS
Plus én på high fives herfra.

Ja - man undres. Men hele forløbet er generelt lidt mærkeligt. Det jeg synes er det værste ved det hele, er at dem der har truffet beslutningen om at det skal være obligatorisk, næppe har nogen form for teknisk indsigt. Jeg ville undre mig meget, hvis det ikke allerede var bestemt til at skulle være obligatorisk allerede INDEN "løsningen" var fundet.

Men VW har lukket munden på politikerne, og får igen travlt på værkstederne med konsekvenserne af deres "opdatering".

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 23. nov 2016, 07:40
af AU-R8
At det er obligatorisk i nogen lande er jo til dels politisk motiveret.

Selve skandalen drejer sig jo om alle dieselbiler. Da EU's medlemslande fandt ud af det, ser de lande med store bilproducentlande og dem med mange arbejdspladser, meget mere lempeligt på hvad der er skat.
Det gode udtryk med at skylder du banken 1 million har du et problem, skylder du banken en milliard har banken et problem, passer fint.
USA har jo en anden interesse i at nu fik de europæiske producenter et ordentligt gok i hovedet.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 23. nov 2016, 07:42
af HansH
AAMS skrev:Det jeg synes er det værste ved det hele, er at dem der har truffet beslutningen om at det skal være obligatorisk, næppe har nogen form for teknisk indsigt.
Det tror jeg du har ret i.
Når der kæmpes i miljøets navn, sættes kikkerten desværre af og til for det blinde øje.
På samme som man i USA kan retfærdiggøre hvad som helst - blot det sker af sikkerhedshensyn.

Hele det postyr her ender jo med intet! - altså som i 0.0 - gavn at gøre for miljøet.
Det kan næsten kun handle om profilering af handlekraft på en billig baggrund, og at give VW en 'årnli en over nakken.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 4. dec 2016, 17:50
af Gubbi
Kan man aktivt få fremrykket sin opdatering?

Gubs

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 4. dec 2016, 18:18
af Søren K
Gubbi skrev:Kan man aktivt få fremrykket sin opdatering?

Gubs
Ikke da jeg spurgte hos VW i foråret, der var kun at vente, det gør jeg så stadig... :/

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 4. dec 2016, 19:43
af Gubbi
Søren K skrev:
Gubbi skrev:Kan man aktivt få fremrykket sin opdatering?

Gubs
Ikke da jeg spurgte hos VW i foråret, der var kun at vente, det gør jeg så stadig... :/
Jubii :shock:

Gubs

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 4. dec 2016, 19:46
af Bopjensen
Hvorfor vil du det?
Er du uvenner med dine penge?

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 4. dec 2016, 19:50
af Søren K
Hvis man fx påtænker en chipning vil man nok gerne forbi VW snarest ;)

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 4. dec 2016, 19:52
af HansH
Bopjensen skrev:Hvorfor vil du det?
Er du uvenner med dine penge?
Gætter på at han er ivrig efter at få den optimeret ?

Jeg var egentlig i samme situation.
Valgte forleden at investere i en uTune II fra Landberg.
Den er pt. på bud til 3.495 inkl. tuningsfil. Det synes jeg er et godt tilbud.
Så nu kører jeg optimeret, og når jeg engang er blevet opdateret hos VW, koster det 1000 kr at få en ny tuningsfil baseret på VW-opdateret basis.
Ja - De 1000 kr kunne spares ved at vente.
Men pt aner jeg ikke hvornår min bliver kaldt ind, og da uTune II som sagt var på bud, så synes jeg beslutningen var nem.

På den længere bane synes jeg uTune II virker som den rigtige løsning.
Den gør det let at lægge standard parametre tilbage før syn el. lign, såfremt fremtidige procedurer skulle begynde at indbefatte tjek af software i motorstyringen.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 4. dec 2016, 20:12
af PF
Min har stadig ikke fået en indkaldelse, hvilket er pisse irriterende, da jeg gerne vil chippe den.

Sendt fra min Nexus 6P med Tapatalk

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 4. dec 2016, 20:41
af majbom
PF skrev:Min har stadig ikke fået en indkaldelse, hvilket er pisse irriterende, da jeg gerne vil chippe den.

Sendt fra min Nexus 6P med Tapatalk
Jeg har det på samme måde. Min har et ret så irriterende "moment-boost" lige omkring 2.000 omdr. og så skifter den gear lige efter.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 5. dec 2016, 08:39
af Hessellund
Tjo, det kunne være at man skulle få det fikset, så man har den originale motorfil og en optimering baseret på den... Ved I om der er problemer med indlæse den gamle fil efter en VW "nedgradering" :)

/Michael

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 5. dec 2016, 08:39
af Hessellund
Tjo, det kunne være at man skulle få det fikset, så man har den originale motorfil og en optimering baseret på den... Ved I om der er problemer med indlæse den gamle fil efter en VW "nedgradering" :)

/Michael

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 5. dec 2016, 08:47
af HansH
Hessellund skrev:Tjo, det kunne være at man skulle få det fikset, så man har den originale motorfil og en optimering baseret på den... Ved I om der er problemer med indlæse den gamle fil efter en VW "nedgradering" :)

/Michael
Det er også en overvejelse jeg gør mig.
Dvs. hvilke muligheder der er for at skrive den gamle fuskersoftware tilbage i ECU'en efter VW "nedgradering" (som du kalder det :) ).
Og hvilke problematikker det evt. måtte rejse.

Kunne være interessant at høre om noget hands on erfaring på det spørgsmål.
Synes faktisk der var én der skrev herinde på et tidspunkt, at han uden videre havde skrevet sit tuningsimage fra før VW nedgraderingen tilbage til ECU v.hj.a. sin uTune II ... uden problemer..

Men hvad gør det så ??
Ændrer det kun et lille parameterområde indeholdende nogle grænseværdier som er betydende for tuning, uden i øvrigt at røre ved det nye "fundament" som VW har skrevet i ECU'en.
Kunne jeg godt have en mistanke om..

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 5. dec 2016, 09:06
af diskoboy
Bum bum...

1) Få din nuværende bil chippet med den aktuelle ECU
2) Køb brugt ECU på ebay magen til den nuværende
3) Når indkaldelsen kommer bliver den brugte sat i og tilpasset bilen
4) VW opdaterer din brugte ECU
5) Når du kører ud fra VW, sættes org. ECU tilbage i bilen (og skal så tilpasset bilen igen)
6) Sæt brugte ECU til salg på ebay igen (som nu indeholder opdateret sw)

Kan det betale sig? Kun afhængig af hvad man skal gi for at få tilpasset startspærren / indkøb af brugt ECU...

Lovligt? Tjaa.. Man kunne jo have en ide om at ens nuværende pludselig var defekt og mens man testede skulle den ind til opdatering :D

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 5. dec 2016, 09:19
af HansH
Idéen med at have 2 ECUer er afprøvet.
Masterb2k nede på motor-talk.de har 2 stk ECU'er:
* standard CFGB - nu VW-nedgraderet.
* standard CFGB som han selv har flashet om til CFGC (177 HK)

Disse to ECU'er switcher han frem og tilbage efter behag.
Man behøver ikke tilpasse hver gang der skiftes. Data om startspærre husker den, så når først ECU'en er tilpasset en bil, så kan man sætte den til og pille den fra som man har lyst.

Ingen tvivl om at metoden med to ECUer ville være en skudsikker løsning.
Findes til 250 EUR på ebay. Tror også det er i det prisleje en dansk hugger ville tage.

Men.. Selvom det kun er et par skruer og en gummiliste og afdækningerne oppe ved forruden, synes jeg dog det er lidt vel bøvlet at skulle swappe på den måde.
Ville være meget nemmere hvis man kunne skifte sw i befindtlig ECU via sin uTune.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 5. dec 2016, 09:29
af Hessellund
Nu har jeg en 1.6tdi og skal have indsatte spidsen af et enhjørnings horn i indsugningen, men det kan jo fint sidde der mens jeg f.eks. swapper efter behov med en uTune... - Enig i at der sgu nemmere end skifte ECU.

Men jeg ved ikke om de laver en eller anden form for yderlige sikring mod loade ny fil i ECU'en efter nedgraderingen, så en gl. optimeret fil ikke dur efter VW har pillet-rodet i den?

/Michael

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 5. dec 2016, 09:42
af HansH
Hessellund skrev:Men jeg ved ikke om de laver en eller anden form for yderlige sikring mod loade ny fil i ECU'en efter nedgraderingen, så en gl. optimeret fil ikke dur efter VW har pillet-rodet i den?
Jeg tror at hvis du har de rigtige tools (læs: ODIS) så kan du flashe den ECU til lige hvad du vil.
Forudsat du har den rigtige fil at flashe ! (det ved jeg af bitter erfaring...)

Uden at kende the inner workings mht det tunerne laver, så har jeg en forestilling om at det fungerer noget i retning af dette:
* ECU memory er delt op i flere områder
* et/flere af disse områder indeholder det jeg kalder VW's fundament
* et separat område indeholder de parametre tunerne tweeker

Dvs. når tuneren (eller uTune II) "flasher" din ECU med tunet sw, så er det kun sidstnævnte parameterområde der overskrives.
Selve fundamentet forbliver urørt.
Jeg tror slet ikke tunerne piller ved dette fundament når de laver en optimeringsfil.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 5. dec 2016, 12:00
af majland
Jeg har fået at vide Chiptuning.nu/Landberg's filer ikke kan genbruges direkte efter en vw opdatering men at den nye fil skal udlæses igen og tilpasses manuelt.

Så ja det lyder til at den skudsikre løsning er to motorstyringsenheder ...

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 5. dec 2016, 12:03
af Hessellund
Det var det jeg tænkte frygtede, at de ikke er "kompatible"...

Men jeg er mejet mejet spændt på at se hvad den generelle oplevelse er, når de første 1.6tdi'er har været under kniven...

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 5. dec 2016, 12:06
af HansH
.. men prøv at se hvad pertoftdal skriver her: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 3#p1298553

??

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 5. dec 2016, 12:40
af mgrundahl
Ellers har jeg fået oplyst en pris på 1000kr. for at Landberg/NT Auto "genopretter" min 1.6 TDi efter skandale-opdateringen :) Det var godt nok til mig, og jeg triller nu rundt med 142hk under hjelmen (den regenererede umiddelbart efter jeg kørte fra tuneren, så sikkert en smule flere hk endda).

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 6. dec 2016, 17:38
af majland
mgrundahl skrev:Ellers har jeg fået oplyst en pris på 1000kr. for at Landberg/NT Auto "genopretter" min 1.6 TDi efter skandale-opdateringen :)
Det er også hvad de reklamerer med på facebook:
https://www.facebook.com/chiptuning.nu/?hc_ref=NEWSFEED skrev: Audi A3 2.0TDi 2012 140hk. Bilen var tidligere tunet af os, men tuningen var blevet overskrevet af den nye "skandale-software" og tuningen var naturligvis væk. Kunden fik atter sin bil tunet via en ny fil lavet ud fra den nye originale software og opnåede præcist samme resultat som da han for 1½ år siden fik bilen tunet første gang. Vi tager 1.000kr for at lave en ny tuning når en bil er blevet opdateret.
Men lidt "sjovt" at se at der igen reklameres åbenlyst for chiptuning efter at det jo myndighederne jo var ude med riven ...

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 6. dec 2016, 17:42
af HansH
mgrundahl skrev:Ellers har jeg fået oplyst en pris på 1000kr. for at Landberg/NT Auto "genopretter" min 1.6 TDi efter skandale-opdateringen :)
Jeg vil sige det sådan.... at hvis min teori om hvad tunerne laver er rigtig, så genopretter de ikke din bil sådan som du måske forestiller dig.
De reetablerer deres effektforøgelse, men baseret på det nye fundament.
Det fundament du kører på efter VW-opdateringen vil uanset hvad være det nye, dvs. med forhøjet railtryk, forhøjet EGR-rate osv.
Det er min påstand at den del ændrer tunerne ikke ved.
(Altså bortset fra at du selvf kan få lavet EGROFF).

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 6. dec 2016, 18:38
af Hessellund
Jeg mener at det netop er med Railtryk og ændret EGR (hvis man ønsker det) at de laver effekt forøgelsen (sammen med evt tænding tid og indsprøjtningstid)

Sendt fra min SGP611 med Tapatalk

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

: 6. dec 2016, 19:33
af Rasmusa
Har fået opdateret min - 140hk 2.0 cr
Efter nu ca 8000 km kan jeg konstatere at den kører nogenlunde 7% kortere på literen... super
Samtidig er der periodisk markant højere støjniveau / hårdere motorgang... lækkert
VW er dog meget lydhøre, og den skal ind igen i næste uge.