VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Besvar
Leo_dk
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15. aug 2020, 00:22
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af Leo_dk » 15. jan 2024, 22:24

Jeg har to super irriterende, tilbagevendende problemer.

Fejl 1:
Jeg har en VW Polo 6R 1.6TDI (CAYB), og det sidste år, har jeg konstant døjet med regenerering og partikelfilterlampen.

I starten lyste pæren, hvis jeg kørte for små ture eller slukkede inden regenerering var ovre. Når den lyste kunne en frisk tur slukke den.

Problemet har så skiftet karakter.
Nærmest så snart jeg har kørt mere end 1km i bilen nu, så stiger omdrejningerne og lugten kommer, som om bilen konstant er i regenerering 24/7, hver eneste dag.

Ofte når jeg kører en lang tur, ender det med at partikelfilterlampen lyser. Det sker primært på lange ture, ikke korte.
Når det sker, hjælper det IKKE at køre en lang tur i 4. gear. Tvært imod. Gør jeg det, ender den i nødprogram.

Det eneste der slukker den, er når jeg stopper op og holder i tomgang. I starten var det 2 min, så 5 min, og nu omkring 10-15 min i tomgang, før pæren slukker og omdrejningerne falder til normalt niveau.

Sidst bilen gik i nødprogram, tog vi så til mekanikeren og kom af med en formue for at få skiftet termostaten, som de mente var grunden, da den ikke blev varm nok. Det hjalp dog overhovedet ikke, og 3 dage efter var fejlen tilbage.

Derefter købte vi en vcds. Jeg har en enkelt gang fanget en fejl med testeren, hvor den gik i nødprogram med fejlen at regenereringen tog for længe. Der havde vi kørt motorvej i omkring 5-6 timer, og den blev ved med at være i regenerering og høje omdrejninger ved tomgang.

Det er som om, bilen har et problem med at komme ud af regenerering, men ikke noget problem med at starte regenerering. VCDS viser ingen fejl.

For to måneder siden fik vi så en o2 censor fejl. Tænker det er lambdasonden. Fejlen er dog aldrig dukket op igen.

Jeg har spurgt et andet værksted, og de kunne hverken se noget i loggen eller give et bud.

Fejl 2:
Det andet problem, er at bilen af og til blinker rødt med olielampen. Det forsvinder dog hurtigt igen efter 2-3 sek, og der er intet i loggen når jeg tester fejl.
Kan de to ting være forbundet og/eller kan det være en række censorer der er færdige?

Er desperat efter råd og mekanikerne er ikke til meget hjælp, andet end de gerne vil reparere de forkerte ting og tage en formue for det ..
Senest rettet af Leo_dk 16. jan 2024, 13:26, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Partikelfilter, olielampe og censorer

Indlæg af HansH » 15. jan 2024, 23:06

Tak for dit indlæg.

For at tiltrække andre brugere til at klikke ind på dit indlæg og hjælpe dig, har vi brug for din hjælp.
Prøv at kigge på emnets overskrift. Forklarer den hvad det er, indlægget drejer sig om?
Det synes vi ikke i nuværende form og vi vil foreslå dig at lave den om.
Ret derfor venligst overskriften ved at klikke på blyant-knappen i værktøjslinjen øverst i indlægget.

Lav overskriften således:
"Årgang, bilmærke+model, motor – stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet"

Eksempel: "2014 VW Touran 1.4 TSI - klaprerende lyd fra kobling i tomgang"

OBS!
Din tråd er midlertidigt flyttet til en "P-plads" hvor andre brugere ikke kan kommentere på den.
Når overskriften er blevet rettet og godkendt, bliver tråden flyttet tilbage, så du kan få hjælp og svar fra forum.
Hvis ikke overskriften er rettet indenfor 14 dage, slettes tråden automatisk.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af HansH » 16. jan 2024, 13:33

Frigivet, tak :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af HansH » 16. jan 2024, 13:41

1. Hvor langt har bilen kørt ?
2. Er den motoroptimeret / "tunet" ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af kGlerup » 16. jan 2024, 13:47

Det er forhåbentligt blevet forsøgt at skifte differenstryk sensor? Det kunne lige af at styringen tror at modtrykket er for højt i filteret, hvorefter den konstant forsøger at regenerere.
Du kan med VCDS udlæse trykket live.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af i-s » 16. jan 2024, 14:45

kGlerup skrev:
16. jan 2024, 13:47
Det er forhåbentligt blevet forsøgt at skifte differenstryk sensor? Det kunne lige af at styringen tror at modtrykket er for højt i filteret, hvorefter den konstant forsøger at regenerere.
Du kan med VCDS udlæse trykket live.
Det er bedre at måle på det end bare skifte dele i blinde.
/Søren.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af kGlerup » 16. jan 2024, 14:47

i-s skrev: Det er bedre at måle på det end bare skifte dele i blinde.
Enig. OP nævner at han har VCDS, hvorfor jeg nævner at differenstryk kan aflæses live.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af i-s » 16. jan 2024, 15:21

Først ville jeg sikre mig +12V og stelforbindelse til luftmasseføler og oliesensor er ok.
+12V kommer via sikring SB26 der sidder under rattet.

Den blå nr. 2 er sikringsholderen.
vagcars1.png
vagcars1.png (146.54 KiB) Vist 576 gange
vagcars2.png
vagcars2.png (54.67 KiB) Vist 576 gange
Fra SB26 går der +12V til LMM og oliesensor. Tænker hvis den svigter periodisk, så tror motorstyring at differenstryk ikke passer med indsuget luft og olielampen vil tænde fordi oliesensor giver forkert værdi.
Bemærk, det behøver ikke være sikringen. Det kan sagtens være en knækket ledning og det kan også være i stelvejen.

Så check sikring først, sæt en frisk i så du er sikker.
Dernæst mål i LMM stikket + og - mens fejlen er der. Vrik forsigtig med ledningerne. Oftest galt i nærheden af overgang fra motor til karosseri.
These users thanked the author i-s for the post:
HansH
/Søren.

Leo_dk
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15. aug 2020, 00:22
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af Leo_dk » 17. jan 2024, 20:20

kGlerup skrev:
16. jan 2024, 13:47
Det er forhåbentligt blevet forsøgt at skifte differenstryk sensor? Det kunne lige af at styringen tror at modtrykket er for højt i filteret, hvorefter den konstant forsøger at regenerere.
Du kan med VCDS udlæse trykket live.
Det har de ikke forsøgt, nej. Tak for tippet!

Hvor i vcds aflæser jeg, og hvilke værdier bør der står?

Leo_dk
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15. aug 2020, 00:22
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af Leo_dk » 17. jan 2024, 20:22

i-s skrev:
16. jan 2024, 15:21
Først ville jeg sikre mig +12V og stelforbindelse til luftmasseføler og oliesensor er ok.
+12V kommer via sikring SB26 der sidder under rattet.

Den blå nr. 2 er sikringsholderen.
vagcars1.png
vagcars2.png

Fra SB26 går der +12V til LMM og oliesensor. Tænker hvis den svigter periodisk, så tror motorstyring at differenstryk ikke passer med indsuget luft og olielampen vil tænde fordi oliesensor giver forkert værdi.
Bemærk, det behøver ikke være sikringen. Det kan sagtens være en knækket ledning og det kan også være i stelvejen.

Så check sikring først, sæt en frisk i så du er sikker.
Dernæst mål i LMM stikket + og - mens fejlen er der. Vrik forsigtig med ledningerne. Oftest galt i nærheden af overgang fra motor til karosseri.
Det er næsten umuligt at måle mens fejlen med olielampen er der. Den blinker rød 3-4 gange og så går der en uge eller to før det sker igen.

Men jeg tjekker sikringen med det samme!

Leo_dk
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15. aug 2020, 00:22
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af Leo_dk » 24. feb 2024, 12:05

kGlerup skrev:
16. jan 2024, 14:47
i-s skrev: Det er bedre at måle på det end bare skifte dele i blinde.
Enig. OP nævner at han har VCDS, hvorfor jeg nævner at differenstryk kan aflæses live.
Hvor kan jeg se live tryk?
Senest rettet af Leo_dk 24. feb 2024, 12:40, rettet i alt 2 gange.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af kGlerup » 24. feb 2024, 12:36

Det er desværre længe siden jeg har haft sådan en motor, så det husker jeg simpelthen ikke.

Leo_dk
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15. aug 2020, 00:22
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af Leo_dk » 24. feb 2024, 12:41

kGlerup skrev:
24. feb 2024, 12:36
Det er desværre længe siden jeg har haft sådan en motor, så det husker jeg simpelthen ikke.
Tror jeg fandt det, ved så ikke hvad værdierne skal være.
Partikelfilter difference presser står på 10,5 hPa.
DPF offset for difference pressure er på 5hPa.

Hvis jeg kører autoscan, får jeg ikke nogle fejl der har med motor at gøre.
Er der er sted man kan se historik med periodiske fejl der er gået væk?

Leo_dk
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15. aug 2020, 00:22
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af Leo_dk » 24. feb 2024, 13:58

i-s skrev:
16. jan 2024, 15:21
Først ville jeg sikre mig +12V og stelforbindelse til luftmasseføler og oliesensor er ok.
+12V kommer via sikring SB26 der sidder under rattet.

Den blå nr. 2 er sikringsholderen.
vagcars1.png
vagcars2.png

Fra SB26 går der +12V til LMM og oliesensor. Tænker hvis den svigter periodisk, så tror motorstyring at differenstryk ikke passer med indsuget luft og olielampen vil tænde fordi oliesensor giver forkert værdi.
Bemærk, det behøver ikke være sikringen. Det kan sagtens være en knækket ledning og det kan også være i stelvejen.

Så check sikring først, sæt en frisk i så du er sikker.
Dernæst mål i LMM stikket + og - mens fejlen er der. Vrik forsigtig med ledningerne. Oftest galt i nærheden af overgang fra motor til karosseri.
Alt så fint ud her. Det hjalp heller ikke at skifte sikring heller.
Kan jeg måle/se i vcds, om problemet kan være enten oliepumpe, olietryksensor eller olietrykkontakt?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af kGlerup » 24. feb 2024, 14:37

Har du prøvet noget så simpelt som at blæse slangerne til diff tryk sensor rene?
De kan godt stoppe til, hvorefter der måles forkert.
Bare lidt trykluft gennem og hør om noget løsner dig.

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 179 times

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af vartaz » 11. mar 2024, 23:48

Leo_dk skrev:
24. feb 2024, 12:41
kGlerup skrev:
24. feb 2024, 12:36
Det er desværre længe siden jeg har haft sådan en motor, så det husker jeg simpelthen ikke.
Tror jeg fandt det, ved så ikke hvad værdierne skal være.
Partikelfilter difference presser står på 10,5 hPa.
DPF offset for difference pressure er på 5hPa.

Hvis jeg kører autoscan, får jeg ikke nogle fejl der har med motor at gøre.
Er der er sted man kan se historik med periodiske fejl der er gået væk?
Min står på 0.
Udskift den differenstryk sensor. Det plejer at være den

Chrilledkk
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31. jan 2024, 09:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk

Indlæg af Chrilledkk » 13. mar 2024, 17:03

Jeg havde problemet med olielampen på min gamle, og målte olietryk på den over flere gange. Fandt ud af det var olietrykskontakten det var galt med.
Golf MK3 Cabriolet 1995 "Airride"
Seat Leon ST FR 2.0 TDI DSG 150HK 2016

Besvar

Tilbage til "Motor"