ERG Køler - VW Touran 2016 Diesel

Besvar
gajannk
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 10. mar 2020, 14:38
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 1 time

ERG Køler - VW Touran 2016 Diesel

Indlæg af gajannk » 11. mar 2024, 10:00

Hejsa..

Motorlampen på min VW Touran begyndte at lyse for ca 2 uger siden, og efter en tur hos VW fik jeg afvide at den fejlkode bilen gav, har de set før på flere VW Touran modeller, og at det var ERG der var stoppet til..
Vi kunne enten rense den eller udskifte hele modulet (ERG Køler). Jeg spurgte om det ikke selv vil brænde hvis jeg tog en længere køretur, hvor jeg fik afvide at det er kun partikelfilteret der der har godt at de længere køretur, men ikke ERG.

Det skal også siges at jeg intet anderledes har kunne mærke på bilen i alt den tid med motorlampen har været tændt, den har kørt som den plejer..

NU lyser motorlampen så ikke længere! Mit spørgsmål er...

1. Er fejlen realt er væk, eller har bilen bare droppet at vise det fordi der ikke er sket noget i 2 uger?
2: Hvad har det af betydning at køre rundt med en "defekt" ERG Køler?
3: Min onkel fik chiptuner hans VW Passat, og der sagde han at firmaeret have slået hans ERG fra? Kan man det på en VW Touran og må man det?

På forhånd tak :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: ERG Køler - VW Touran 2016 Diesel

Indlæg af HansH » 11. mar 2024, 10:26

For at starte med det sidste:

Ja - man (dvs: en tuner) kan sagtens deaktivere EGRen på en Touran.

Og ja - det er ulovligt at lukke for bilens EGR. Den har til formål at nedbringe udledning af NOx-partikler, og er således en del af en typegodkendelse. Hvis man laver det stunt (kaldes "EGROFF") betragtes det som en konstruktionsmæssig ændring af bilen.

Bliver det så opdaget ?
Nej, i 99,9% tilfælde bliver det aldrig opdaget.
Og det gør det ikke, fordi det ikke er en del af bilens synsgodkendelse. Synshallerne har slet ikke udstyret til at tjekke for NOx-udledning, og interesserer sig således ikke det fjerneste for det.
Jeg vil derfor udtrykke det sådan at risikoen for at det bliver opdaget er tæt på ikke-eksisterende.

Hvis det skal opdages, skal man være en Brian-type der på en eller anden måde påkalder sig politiets opmærksomhed, så de vælger at hive dig ind til siden for kontrol. Og hvis de fatter mistanke om at bilen i øvrigt kunne være tunet/modificeret, kan de sende den på aut værksted for kontrol af de sager .. og så ville det kunne opdages.
Men som "almindelig familiefar med en Touran" ........ ingen bekymringer.

Dit værksted har ret i, at en køretur med pedalen godt i kælderen ikke ændrer noget på den tilsodning der over tid sker af EGR-ventil og køler.
Så det er der ingen grund til at spilde tid og brændstof på :)

Det er svært at sige hvorfor den har slukket check engine-lampen (MIL) .... det vil jo vise sig om den kommer igen.

En defekt EGR-ventil betyder at den ikke kan åbne og lukke som den skal.
Det "mærker" motorstyringen og tænder. Det betyder først og fremmest at bilen ikke længere kan synes. Synsmanden vil dumpe en bil med lys i MIL.
Du kan som sådan køre videre med det i første omgang, men på sigt kan/vil det påvirke motorens evne til at foretage en aktiv regenerering af partikelfilteret .. og hvis (når) det til sidst stopper til, vil bilen gå i nødprogram.
En defekt EGR-køler er som regel lig med utæthed. En utæthed betyder at dit kølevand forsvinder ud af systemet ... og potentielt accelererer den tilsodning der i forvejen sker af EGR-system og indsugning.
Såå..... på den korte bane kan man godt køre rundt med defekt EGR-system, men på den lidt længere bane er det ikke holdbart.
These users thanked the author HansH for the post:
gajannk
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

gajannk
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 10. mar 2020, 14:38
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 1 time

Re: ERG Køler - VW Touran 2016 Diesel

Indlæg af gajannk » 11. mar 2024, 10:40

Hej Hans :)

Tak for den meget fine detaljeret forklaring, det hele giver god mening :)

Jeg har en tid hos værkstedet om 2 uger, men ville bare lige vide om jeg kan tillade mig at annullere tiden, nu når motorlampen er væk eller om jeg skal fastholde aftalen og få den udskiftet. Kan godt hilse og sige at det ikke er helt billigt at få en ERG Køler udskiftet :(

Jeg kan fornemme at du anbefaler at jeg får den udskiftet og ikke køre for længe med det, da det kan påvirke partikelfilteret, men hvad nu "hvis" jeg får den deaktiveret? Vil det stadig skade bilen / partikelfilteret.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: ERG Køler - VW Touran 2016 Diesel

Indlæg af HansH » 11. mar 2024, 10:43

Skal lige have styr på hvilken motor der ligger i din bil ....... kan du smide et reg.nr. evt ?

Eller endnu bedre: et billede af den produktionslabel der muligvis sidder i reservehjulsbrønden på bilen, eller på indersiden af servicebogen (hvis den har en sådan) ...
Men hvis det ikke kan skaffes, så bare et reg.nr. til en begyndelse :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: ERG Køler - VW Touran 2016 Diesel

Indlæg af HansH » 11. mar 2024, 11:17

Tak for reg.nr. via PB.

Det er en 150HK hvilket fortæller mig at det er motortype EA288 ... altså efterfølgeren til Dieselgate-skandalemotoren, som hed EA189.

EA288 er konstruktionsmæssigt forskellig fra EA189 bl.a. derved at EGRen er det man kalder en lavtryks-EGR.
Det betyder at udstødningen til tilbageføringen tages efter partikelfilteret ... dvs det er blevet renset for sod gennem partikelfilteret, inden den sendes retur gennem EGR-ventilen og til bilens indsugning.
Det er en betydende forskel i forhold til forgængeren EA189 med højtryks-EGR, hvor man tager udstødningsgassen til tilbageføringen direkte fra udstødningsmanifolden, hvorfra også turboen fødes. Pointen er at det tages inden partikelfilteret, og derfor er meget mere sodholdigt.

Det korte af det lange er, at din EA288 ikke medfører nær så meget tilsodning af EGR-systemet, som forgængeren gjorde.
Følgen af dette er, at man har meget større gavn af EGROFF på den gamle EA189 motor, end man har på din EA288.

I forhold til at værne dit EGR-system mod tilsodning, vil mit råd til dig således være - drop EGROFF. Jeg tror ikke det er umagen værd.

HVIS din MIL-lampe imidlertid kommer tilbage, og dødsdommen over dit EGR-system bliver stadfæstet, så kan det måske komme på tale alligevel.
Som du helt rigtigt skriver - den reparation er pænt kostbar. Betydeligt dyrere end at få lavet EGROFF hos en tuner (Landberg/chiptuning.nu tager så hut jeg visker kr 1500,- for EGROFF).

I visse tilfælde kan EGROFF spare dig for reparationen af EGR-systemet. Ved at fortælle motorstyringen at den skal glemme alt om at åbne og lukke EGR-ventil, får du heller ikke fejllampen .. og dermed er dine problemer "løst".
Det forudsætter dog at der ikke rent mekanisk er så meget defekt, at en softwaremæssig ændring ikke kan løse det.
Hermed mener jeg :
1) at EGR-ventilen har sat sig fast i halvt åben/lukket tilstand, eller
2) din EGR-køler er utæt

Ingen af disse to problematikker kan løses med software.
These users thanked the author HansH for the post:
gajannk
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

gajannk
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 10. mar 2020, 14:38
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 1 time

Re: ERG Køler - VW Touran 2016 Diesel

Indlæg af gajannk » 11. mar 2024, 11:25

Hej Hans

Det giver mening, Tak... Min Onkel's Passet var en 2.0 TDI fra 2010 eller 2012 mener jeg, så det har nok været den motor hvor det kunne betale sig at slå den fra..

Jeg fastholder min aftale hos VW og får den udskiftet, så kan jeg da køre uden at være bekrymret.
Det er heller ikke sjovt at være strandet midt på vejen, med børn i bilen når man kunne have undgået det :)

1000tak for hjælpen og forklaringen :)
These users thanked the author gajannk for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: ERG Køler - VW Touran 2016 Diesel

Indlæg af HansH » 11. mar 2024, 12:31

gajannk skrev:
11. mar 2024, 11:25
Min Onkel's Passet var en 2.0 TDI fra 2010 eller 2012 mener jeg, så det har nok været den motor hvor det kunne betale sig at slå den fra..
Lige præcis.
De årgange du nævner der, har helt sikkert været med forgængeren EA189.

Held og lykke med det :)
These users thanked the author HansH for the post:
gajannk
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: ERG Køler - VW Touran 2016 Diesel

Indlæg af Nicklossi » 11. mar 2024, 12:38

Eksemplarisk forklaring Hans 😎
These users thanked the author Nicklossi for the post:
HansH

Besvar

Tilbage til "Motor"