Hej.
Golf VI 1,4 TSI CAVD (160 HK.) 2009
Jeg købte bilen brugt i 2013 hvor den havde kørt ca 53.000 km.
Historik på bil:
- Motor skiftet ved ca. 10.000 km. i 2010
- Knastkæde osv. skiftet lige efter jeg købte den ved ca 54.000 km. på
delvis garanti ved den forghandler jeg købte den af og kulance fra VW.
- Kobling skiftet ved ca. 73.000 km. i 2014, efter lang kamp med
Importøren, som jeg i øvrigt selv kæmpede, på 100% garanti, da fejlen
var opstået i forbindelse med aktionen hvor olie og software skulle
skiftes/opdateres.
- Ved ca. 80.000 km. begyndte bilen at drikke olie, men mit lokale
værksted mente ikke det var noget særligt. ved 84.000 km., efter at jeg
selv var kommet frem til det ret sikkert var turboen den var gal
med,kontaktede jeg et andet autoriseret værksted som gav mig ret og
påviste slør i turboen, og søgte kulance ved importøren. Det blev afslået,
og jeg valgte så selv at skifte turbo, da VW ikke kunne argumentere for
hvorfor jeg skulle få dem til at montere en original turbo med ringere
garanti end en ny uoriginal til den dobbelte pris + arbejdsløn.
- Nu er den så gal igen, 102.xxx km og raslen fra knastkæden og
knastforstilleren. Jeg har desværre overset at bilen skulle have været til
service for et par tusinde km. siden, VW forsøgte at slå min bekymring
omkring lyden hen med at "sådan lyder de allesammen, det er ikke noget
at bekymre sig om før motorlampen lyser", men jeg bestilte en test på
værkstedet, og må jo desværre IGEN sige at jeg fik ret, kæden er for lang
og bør skiftes. PGA. at den har kørt over service, på trods af at jeg selv
har skiftet olie og filter for hver ca. 10.000 km. (kan selvfølgeligt ikke
dokumenteres) vil de ikke engang søge en kulance-sag på den, og de
slyngede lige en pris på ca. 12.000 kr. ud, med beskeden om at det jo
ikke er en ny bil og der også må forventes lidt omkostninger.
Nu er mine spørgsmål så, er der andre som har fået skiftet kæde mere end en gang, og til den nyeste type, som vist kom i starten af 2014?
Og hvordan ser det ud med holdbarheden på den, jeg er godt klar over at der nok ikke er ret mange der har kørt ret meget med den endnu, men alligevel?
Findes der uoriginale alternativer, det er jo ikke fordi de originale brillierer med fantastisk holdbarhed, så et uoriginalt sæt kan da næsten ikke blive ringere?
Kan der anbefales et godt, pålideligt og gerne billere værksted med erfaring i denne reparation?
Mvh. Torkild
Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 139
- Tilmeldt: 5. jun 2011, 20:33
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen
Golf VI 1,4 TSI HK. 160Highline, DSG, ÅR 2009
[/colo
Transporter 2,5 TDI ACV HK. 102+ , ÅR 1997 (Solgt med blødende hjerte efter 18 år)
Seat Altea XL 1,6 TDI 2010
[/colo
Transporter 2,5 TDI ACV HK. 102+ , ÅR 1997 (Solgt med blødende hjerte efter 18 år)
Seat Altea XL 1,6 TDI 2010
- carstenhjorth
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1853
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Tappernøje
- Has thanked: 290 times
- Been thanked: 226 times
Re: Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen
Den gamle har en Fabia 1.2 tsi der fik skiftet kæde ved cirka 60K i 2014, nu rasler den igen ved 120K, så de har fået lavet en kæde der holder færre km end en tandrem...
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.
-
- Medlem
- Indlæg: 1156
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 157 times
Re: Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen
Er bange for at der ikke er noget fast system i hvor længe de holder. Min A3 fra 09 holdte 120k før kæden blev for lang (ingen motorlampe). Den nye kørte 50k før jeg solgte og den var stadig ok.
Er bange for at man bare må medregne det i driftsomkostninger.
Men lovede importøren ikke højt og helligt at de ville hjælpe alle kunder - også hvis de ikke havde fået lavet autoriseret service?
Er bange for at man bare må medregne det i driftsomkostninger.
Men lovede importøren ikke højt og helligt at de ville hjælpe alle kunder - også hvis de ikke havde fået lavet autoriseret service?
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen
Min fars '09'er har aldrig fået skiftet kæde og har aldrig raslet. Problemet er vist, at VW ikke har sporbarhed ift. hvilken underleverandører der har leveret hvor og det ikke er alle, der har kvalitets problemet med sig. Nå, men der er nok ikke andet at gøre end at skifte igen. Der er jo en årsag til, at VW gik tilbage til T-bælte
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 173
- Tilmeldt: 11. jul 2015, 13:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen
Det gjorde de sikkert. Men de har jo på ingen måder være deres ansvar voksen på dette. Også selv om du skifter olie for hver 5000km vil dette problem komme. og de bruger helt sikkert på at fordi den har kørt lidt over at det er skylden, og ikke at de har en kæde Expert som skulle aldrig skulle have haft sådan et job.Men lovede importøren ikke højt og helligt at de ville hjælpe alle kunder - også hvis de ikke havde fået lavet autoriseret service?
Det er bare synd at det går udover kunderne.
Men du må jo forhøre nogen af dem her inde som anbefaler at man bare skal købe denne motor. fordi de siger at det koster ca det samme som at skifte tandrem. De må jo kende nogen gode steder
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen
Og det paradoksale er i virkeligheden, at twinchargeren er den fedeste motor i den størrelse jeg har ejet.
Men, hvis håndtaget konstant falder af hoveddøren, og der ingen risikominimerende tiltag findes og der ingen rigtig varig løsning findes for et dag 0 problem..
.. ja så skifter man hoveddøren ud med en, hvor man er sikker på, håndtaget, som er fundamentet for at produktet kan bruges, virker.
Og den tankegang virker uanset om det er kæde- eller kobling der er symptombehæftet. I denne sag dyrt for kunden uanset hvilken løsning der vælges.
Men, hvis håndtaget konstant falder af hoveddøren, og der ingen risikominimerende tiltag findes og der ingen rigtig varig løsning findes for et dag 0 problem..
.. ja så skifter man hoveddøren ud med en, hvor man er sikker på, håndtaget, som er fundamentet for at produktet kan bruges, virker.
Og den tankegang virker uanset om det er kæde- eller kobling der er symptombehæftet. I denne sag dyrt for kunden uanset hvilken løsning der vælges.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 284
- Tilmeldt: 16. nov 2014, 18:36
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 39 times
Re: Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen
Jeg fik skiftet kæden pr. kulance oktober 2015 og her fortalte værkstedet (Ikast Automobiler), at de endeligt havde fået nye og forstærkede kæder. De første mange de skiftede pr kulance var til samme type og vil give de samme problemer på sigt.
Det var hvad VW værkføren fortalte mig, da jeg spurgte til holdbarheden og om jeg kunne forvente at problemet kom igen.
Det var hvad VW værkføren fortalte mig, da jeg spurgte til holdbarheden og om jeg kunne forvente at problemet kom igen.
Mvh Lars
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 284
- Tilmeldt: 16. nov 2014, 18:36
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 39 times
Re: Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen
I øvrigt ophører kulancen på kæder ved 7 år.
Mvh Lars
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle