Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen

Besvar
Toftdal
Nyt medlem
Indlæg: 139
Tilmeldt: 5. jun 2011, 20:33
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen

Indlæg af Toftdal » 1. okt 2016, 19:33

Hej.

Golf VI 1,4 TSI CAVD (160 HK.) 2009
Jeg købte bilen brugt i 2013 hvor den havde kørt ca 53.000 km.

Historik på bil:

- Motor skiftet ved ca. 10.000 km. i 2010

- Knastkæde osv. skiftet lige efter jeg købte den ved ca 54.000 km. på
delvis garanti ved den forghandler jeg købte den af og kulance fra VW.

- Kobling skiftet ved ca. 73.000 km. i 2014, efter lang kamp med
Importøren, som jeg i øvrigt selv kæmpede, på 100% garanti, da fejlen
var opstået i forbindelse med aktionen hvor olie og software skulle
skiftes/opdateres.

- Ved ca. 80.000 km. begyndte bilen at drikke olie, men mit lokale
værksted mente ikke det var noget særligt. ved 84.000 km., efter at jeg
selv var kommet frem til det ret sikkert var turboen den var gal
med,kontaktede jeg et andet autoriseret værksted som gav mig ret og
påviste slør i turboen, og søgte kulance ved importøren. Det blev afslået,
og jeg valgte så selv at skifte turbo, da VW ikke kunne argumentere for
hvorfor jeg skulle få dem til at montere en original turbo med ringere
garanti end en ny uoriginal til den dobbelte pris + arbejdsløn.

- Nu er den så gal igen, 102.xxx km og raslen fra knastkæden og
knastforstilleren. Jeg har desværre overset at bilen skulle have været til
service for et par tusinde km. siden, VW forsøgte at slå min bekymring
omkring lyden hen med at "sådan lyder de allesammen, det er ikke noget
at bekymre sig om før motorlampen lyser", men jeg bestilte en test på
værkstedet, og må jo desværre IGEN sige at jeg fik ret, kæden er for lang
og bør skiftes. PGA. at den har kørt over service, på trods af at jeg selv
har skiftet olie og filter for hver ca. 10.000 km. (kan selvfølgeligt ikke
dokumenteres) vil de ikke engang søge en kulance-sag på den, og de
slyngede lige en pris på ca. 12.000 kr. ud, med beskeden om at det jo
ikke er en ny bil og der også må forventes lidt omkostninger.

Nu er mine spørgsmål så, er der andre som har fået skiftet kæde mere end en gang, og til den nyeste type, som vist kom i starten af 2014?

Og hvordan ser det ud med holdbarheden på den, jeg er godt klar over at der nok ikke er ret mange der har kørt ret meget med den endnu, men alligevel?

Findes der uoriginale alternativer, det er jo ikke fordi de originale brillierer med fantastisk holdbarhed, så et uoriginalt sæt kan da næsten ikke blive ringere?

Kan der anbefales et godt, pålideligt og gerne billere værksted med erfaring i denne reparation?

Mvh. Torkild
Golf VI 1,4 TSI HK. 160Highline, DSG, ÅR 2009
[/colo
Transporter 2,5 TDI ACV HK. 102+ ;-), ÅR 1997 (Solgt med blødende hjerte efter 18 år)
Seat Altea XL 1,6 TDI 2010

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen

Indlæg af carstenhjorth » 1. okt 2016, 19:56

Den gamle har en Fabia 1.2 tsi der fik skiftet kæde ved cirka 60K i 2014, nu rasler den igen ved 120K, så de har fået lavet en kæde der holder færre km end en tandrem...
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen

Indlæg af Sace » 2. okt 2016, 08:51

Er bange for at der ikke er noget fast system i hvor længe de holder. Min A3 fra 09 holdte 120k før kæden blev for lang (ingen motorlampe). Den nye kørte 50k før jeg solgte og den var stadig ok.

Er bange for at man bare må medregne det i driftsomkostninger.

Men lovede importøren ikke højt og helligt at de ville hjælpe alle kunder - også hvis de ikke havde fået lavet autoriseret service?
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen

Indlæg af Anders D » 2. okt 2016, 09:20

Min fars '09'er har aldrig fået skiftet kæde og har aldrig raslet. Problemet er vist, at VW ikke har sporbarhed ift. hvilken underleverandører der har leveret hvor og det ikke er alle, der har kvalitets problemet med sig. Nå, men der er nok ikke andet at gøre end at skifte igen. Der er jo en årsag til, at VW gik tilbage til T-bælte ;)

SenZer
Nyt medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 11. jul 2015, 13:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen

Indlæg af SenZer » 2. okt 2016, 09:37

Men lovede importøren ikke højt og helligt at de ville hjælpe alle kunder - også hvis de ikke havde fået lavet autoriseret service?
Det gjorde de sikkert. Men de har jo på ingen måder være deres ansvar voksen på dette. Også selv om du skifter olie for hver 5000km vil dette problem komme. og de bruger helt sikkert på at fordi den har kørt lidt over at det er skylden, og ikke at de har en kæde Expert som skulle aldrig skulle have haft sådan et job.

Det er bare synd at det går udover kunderne.
Men du må jo forhøre nogen af dem her inde som anbefaler at man bare skal købe denne motor. fordi de siger at det koster ca det samme som at skifte tandrem. De må jo kende nogen gode steder

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen

Indlæg af Anders D » 2. okt 2016, 09:48

Og det paradoksale er i virkeligheden, at twinchargeren er den fedeste motor i den størrelse jeg har ejet.

Men, hvis håndtaget konstant falder af hoveddøren, og der ingen risikominimerende tiltag findes og der ingen rigtig varig løsning findes for et dag 0 problem..

.. ja så skifter man hoveddøren ud med en, hvor man er sikker på, håndtaget, som er fundamentet for at produktet kan bruges, virker.

Og den tankegang virker uanset om det er kæde- eller kobling der er symptombehæftet. I denne sag dyrt for kunden uanset hvilken løsning der vælges.

Rdaldlk
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 16. nov 2014, 18:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 39 times

Re: Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen

Indlæg af Rdaldlk » 3. okt 2016, 10:41

Jeg fik skiftet kæden pr. kulance oktober 2015 og her fortalte værkstedet (Ikast Automobiler), at de endeligt havde fået nye og forstærkede kæder. De første mange de skiftede pr kulance var til samme type og vil give de samme problemer på sigt.
Det var hvad VW værkføren fortalte mig, da jeg spurgte til holdbarheden og om jeg kunne forvente at problemet kom igen.
Mvh Lars
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle

Rdaldlk
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 16. nov 2014, 18:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 39 times

Re: Knastkæde 1,4 TSI cavd 2009, igen igen

Indlæg af Rdaldlk » 3. okt 2016, 10:42

I øvrigt ophører kulancen på kæder ved 7 år.
Mvh Lars
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle

Besvar

Tilbage til "Motor"