Dato og tid er 27. jul 2017, 05:34

Svar p√• emne  [ 26 indl√¶g ] 
 Opvarmning af motor med fyr 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Ja
Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Indl√¶g Opvarmning af motor med fyr
Hvad skal jeg kigge efter, hvis jeg gerne vil finde en metode til at opvarme motoren i en bil med et fyr, UDEN diverse anordninger til at opvarme kabinen?
Er det blot et f.eks. Webasto EVO 5 fyr og så er det det, eller hvorledes?

S√• vidt jeg kan se, er de forskellige fabrikanters form√•l prim√¶rt at opvarme kabinen via forskellige rel√¶-anordninger. Dette her ingen interesse. Jeg skal blot kunne opvarme motoren f√łr opstart.
Jeg har kigget p√• Defa varmere, men der er det n√łdvendigt, at bilen er i n√¶rheden af en stikkontakt, og dette duer ikke.

11. jan 2017, 11:54
Medlem
Brugeravatar

Geografisk region: K√łbenhavn
Indl√¶g Re: Opvarmning af motor med fyr
På Webasto kan du bare lade være at forbinde ledningerne til kabine blæseren.

2015 VW High UP!, soltag, DAB+, DK-pakke
2005 VW Golf V GTI: solgt
Sælges: Golf 6 xenon med LED, Nye Golf 6 xenon, Golf 6 R-line rat, LED fodrumsbelysning, og meget mere på Bildimser.dk

11. jan 2017, 12:04
Nyt medlem

Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Jeg har monteret et fyr p√• min golf 2. 1,6D og den varmer kun morteren op jeg kan f√• lavet s√• bl√¶seren kan k√łre men er bange for at det tager for meget str√łm. Jeg har en Webasto EVO 4 som jeg kan ringe til. Her er en film som du kan se.
https://www.youtube.com/watch?v=v6qYt7T6nhA&t=8s

11. jan 2017, 12:21
Medlem

Ok, s√• det vil sige, at man blot kan k√łbe f.eks. s√•dan et s√¶t her, montere det, og s√• er man k√łrende?

http://www.padborg-elektro.dk/index.php?route=product/product&product_id=6 (EVO 4)

Virker prisen fornuftig på dette sæt?

11. jan 2017, 13:37
Nyt medlem

Jannik skrev:
Ok, s√• det vil sige, at man blot kan k√łbe f.eks. s√•dan et s√¶t her, montere det, og s√• er man k√łrende?

http://www.padborg-elektro.dk/index.php?route=product/product&product_id=6 (EVO 4)

Virker prisen fornuftig på dette sæt?

Det var det jeg k√łbte p√• n√¶r timeren der er anderledes. Her er et link s√• kan du se timeren p√• min.
http://www.ebay.de/itm/STANDHEIZUNG-WEB ... Sw1ZBUuP~l
Her er en der kan starte med telefonen
http://www.ebay.de/itm/STANDHEIZUNG-WEB ... Sw~gRVko-z

11. jan 2017, 14:01
Nyt medlem
Brugeravatar

Geografisk region: Sydsjælland
Er lidt nysgerrig.

Hvorfor vil du ikke have varme i kabinen ?
Ellers en fin sidegevinst sammen med varm motor og dugfrie rude.

Er du bange for str√łmforbruget ?

En kabinebl√¶ser p√• laveste trin bruger ikke meget mere end selve fyret. Der findes flere gode l√łsninger alt efter model.

11. jan 2017, 15:55
Nyt medlem

Jeg stater motoren og lader bl√¶seren k√łre ca 2 minutter og det tager is hurtig og olien bliver varm inden at motoren belastes. Tror det er godt for bilen.

11. jan 2017, 16:40
Medlem

hans123 skrev:
Er lidt nysgerrig.

En kabinebl√¶ser p√• laveste trin bruger ikke meget mere end selve fyret. Der findes flere gode l√łsninger alt efter model.

Jeg vil gerne undgå at skulle rode med klimaanlægget i bilen, og vil derudover også gerne holde prisen så lav som muligt.

Optimalt set ville jeg gerne n√łjes med at opvarme olien.
√Örsagen er, at jeg fremover f√•r ca. 5 km p√• arbejde, og det bliver meget skidt for min Altea diesel meget hurtigt, hvis jeg ikke g√łr noget ved noget forvarmning de dage, hvor den skal afsted.

Bilen kommer til at holde i lukket garage med varme i gulvet.

11. jan 2017, 21:20
Nyt medlem
Brugeravatar

Jannik skrev:
hans123 skrev:
Er lidt nysgerrig.

Jeg vil gerne undgå at skulle rode med klimaanlægget i bilen, og vil derudover også gerne holde prisen så lav som muligt.

√Örsagen er, at jeg fremover f√•r ca. 5 km p√• arbejde, og det bliver meget skidt for min Altea diesel meget hurtigt, hvis jeg ikke g√łr noget ved noget forvarmning de dage, hvor den skal afsted.

Fyr i en lukket garage er ik en god ide!, hvis garagen er opvarmet er det slet ik n√łdvendigt, hvis du skulle noget skulle det v√¶re DEFA dyp koger der opvarmer k√łlvandet (det cirkulerer og opvarmer hele blokken og derved ogs√• olien). Men kr√¶ver str√łm og at man husker at tilslutte det.
Glem DEFA`s model der sidder p√• bundkar og opvarmer olien, det virker ikke (har pr√łvet).

11. jan 2017, 21:37
Meget aktiv medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: √Örhus
Du har da en helt sygelig fokus p√• olietemperaturen. S√• l√¶nge moderne syntetisk letl√łbsolie ikke ligefrem er udsat for sibiriske minus grader s√• sm√łrer den da udm√¶rket ved en normal koldstart.

Det bliver noget andet der tager livet af den motor n√•r den kun k√łrer 5 km. ad gangen.

11. jan 2017, 21:46
Helt nyt medlem

Jeg anbefale dig en Eberspacher D5S fyr k√łre kun som motorvarmer. Dette betyder du skal bare montere den uden kodning.

Sent from my iPhone using Tapatalk

11. jan 2017, 22:09
Meget aktiv medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: √Örhus
vladmury skrev:
Jeg anbefale dig en Eberspacher D5S fyr k√łre kun som motorvarmer. Dette betyder du skal bare montere den uden kodning.

Uden kodning??? Af hvad?

11. jan 2017, 22:16
Helt nyt medlem

kodning af kabinblæseren via bilens ecu

11. jan 2017, 22:44
Medlem

Mikael M109R skrev:
Fyr i en lukket garage er ik en god ide!, hvis garagen er opvarmet er det slet ik n√łdvendigt, hvis du skulle noget skulle det v√¶re DEFA dyp koger der opvarmer k√łlvandet (det cirkulerer og opvarmer hele blokken og derved ogs√• olien). Men kr√¶ver str√łm og at man husker at tilslutte det.
Glem DEFA`s model der sidder p√• bundkar og opvarmer olien, det virker ikke (har pr√łvet).

Fyr i en lukket garage er en rigtig skidt idé, det har du helt ret i.
Motoren (olien) ville prim√¶rt skulle opvarmes p√• arbejdspladsen inden jeg k√łrer hjem.

Blackfinger skrev:
Du har da en helt sygelig fokus p√• olietemperaturen. S√• l√¶nge moderne syntetisk letl√łbsolie ikke ligefrem er udsat for sibiriske minus grader s√• sm√łrer den da udm√¶rket ved en normal koldstart.

Det bliver noget andet der tager livet af den motor n√•r den kun k√łrer 5 km. ad gangen.

Sygelig ligefrem? Mon dog.

Moderne olier har et meget bredspektret brugsomr√•de, men uanset hvor gode de er, er viskositeten ikke en helt vandret linje sammenholdt med temperaturen. En hurtig google s√łgning gav mig f√łlgende eksempel p√• en 15W-40 olie:

Det er naturligvis vigtigt, at benytte en olie med den korrekte viskositet, sammenholdt med den temperatur, der er i omgivelserne, hvor motoren skal k√łre. Jeg benytter Castrol 5W-40.

Jeg fokuserer p√• olietemperaturen af den simple grund, at olie har en lavere specifik varmekapacitet sammenlignet med vand, og er derfor l√¶ngere tid om at √¶ndre temperatur, og da jeg ikke er interesseret i kabine varme, giver det mere mening for mig, at s√łrge for optimal viskositet for olien, s√•ledes at slid p√• lejer, foringer og stempelringe minimeres.

Hvad helt n√łjagtigt tager livet af motoren ved at k√łre korte ture, hvis motoren er optimalt opvarmet ved hver opstart?
Bilen er ikke udstyret med partikelfilter, og EGR ventilen er lukket permanent.

Vedhæftede filer:
csm_Graph_Oil_Sotrax_15W40_1024_c4b9ba1e62.png
csm_Graph_Oil_Sotrax_15W40_1024_c4b9ba1e62.png [ 74.99 KiB | Vist 799 gange ]
12. jan 2017, 08:49
Aktiv medlem

Geografisk region: Sydsjælland
5.km i en dielselpram som du ikke vil ha kabinevarmer i
Det er sgu'da hurtigere at cyklen den smule, end det er at skrabe is af ruderne!

12. jan 2017, 09:07
Helt nyt medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtsjælland
Geografisk region: Vestsjælland
Jannik skrev:

S√• skal du nok ogs√• lade p√• batteriet en gang i mellem, ellers l√łber du t√łr for str√łm...

Polo 1,6 TDI - 2011 - Billede
Polo BlueGT - 2015 - Billede

12. jan 2017, 16:35
Aktiv medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Viborg
Geografisk region: Vestjylland
Alts√• n√•r mit fyr k√łrer, s√• er k√łlevandet ret hurtigt 90grader. Men selv efter det har k√łrt i 30-40min, og n√•r jeg starter bilen s√• varer det noget tid inden olien viser 50grader. (Den viser -- indtil 50grader)

Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk

2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI Van (Solgt)

14. jan 2017, 16:55
Nyt medlem

Geografisk region: Fyn
0W-30
Billede
5W-40
Billede
15W-40
Billede

Sae 30 -singlegrade

Billede

14. jan 2017, 17:11
Nyt medlem
Brugeravatar

Normalt siger man at man skal k√łre lige s√• l√¶nge som fyret har k√łrt for at undg√• afladning af batteriet. Skal selvf√łlgelig tages med et gran salt men alligevel.

14. jan 2017, 22:08
Aktiv medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Struer
Kommerciel bruger: i-s.dk
Mikael M109R skrev:
Normalt siger man at man skal k√łre lige s√• l√¶nge som fyret har k√łrt for at undg√• afladning af batteriet. Skal selvf√łlgelig tages med et gran salt men alligevel.

Min erfaring siger mig, at man faktisk ofte skal k√łre dobbelt s√• l√¶nge som fyret har k√łrt. Ellers g√•r man d√łd for str√łm.

14. jan 2017, 23:00
Profil Hjemmeside
Helt nyt medlem

Geografisk sted: Bording
Jeg tænker også det samme som Mikael. Hvis bilen alligevel holder inde i en varm garage, men det er motoren du tænker på, så ville en dyp koger være perfekt. Ihvertfald i din beskrevne situation.

Intet v√¶re end en fin garage der lugter langt v√¶k af r√łg/sod. ;-)

15. jan 2017, 10:11
Medlem

Geografisk sted: Varde
RLund skrev:
Jeg tænker også det samme som Mikael. Hvis bilen alligevel holder inde i en varm garage, men det er motoren du tænker på, så ville en dyp koger være perfekt. Ihvertfald i din beskrevne situation.

Enig.

Det m√• helt klart v√¶rre den beste og billigt l√łsning. Og de fungere udem√¶rket.

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and many more

15. jan 2017, 10:14
Medlem

RLund skrev:

Scenariet er som f√łlger:

Bilen holder i opvarmet garage hele √•ret rundt. Her skal fyret ikke k√łre. Som vi kan se p√• de kurver, der er lagt i tr√•den, s√• har det ikke megen effekt, at varme olien yderligere op, end garagetemperaturen, som vel er ca. 15 grader om vinteren.

På mit nye arbejde, holder bilen naturligvis udenfor ligesom de fleste andre.
Her ville jeg gerne om vinteren have muligheden for at forvarme, men har ikke adgang til 230v, hvorfor en dypkoger ikke er en mulighed, desværre. Ellers var dette også et oplagt valg.

Batteriet vil lide under dette, og der er da også monteret fast tilslutning til en CTEK lader på batteriet.

15. jan 2017, 13:32
Nyt medlem

Jo flere af de helt kolde starter du kan undgå, des bedre.

Hvis bilen holder i garage vil du få rigtig meget ud af en kraftig (1-2kW) el-motorvarmer, der har indbygget cirkulationspumpe, hvorimod en fesen dypkoger på 350-400W ikke giver den store forskel, med mindre du bruger 20W-50 olie.

S√• starter du om morgenen med en motor, der er s√• varm som den vil blive efter 20 km k√łrsel, og har sk√•ret halvdelen af de helt kolde starter fra.

4 kW fyr er alt for lille til en Altea

Mht. roderiet med klimaanlægget, så skal du klippe EN ledning over for at sætte IPCU'en ind (hvis du har Climatronic).

Din Altea er forberedt for montage af fyr, men tag for guds skyld det modelspecifikke monteringsbeslag med, da fyret kun kan sidde på en måde i skærmkassen.

Folk, der er vant til det, kan montere 4 fyr om dagen på den platform. (ikke mig, men folk der ikke laver andet)

15. jan 2017, 14:20
Medlem

QT1410 skrev:
Jo flere af de helt kolde starter du kan undgå, des bedre.

Hvis bilen holder i garage vil du få rigtig meget ud af en kraftig (1-2kW) el-motorvarmer, der har indbygget cirkulationspumpe, hvorimod en fesen dypkoger på 350-400W ikke giver den store forskel, med mindre du bruger 20W-50 olie.

S√• starter du om morgenen med en motor, der er s√• varm som den vil blive efter 20 km k√łrsel, og har sk√•ret halvdelen af de helt kolde starter fra.

4 kW fyr er alt for lille til en Altea

Mht. roderiet med klimaanlægget, så skal du klippe EN ledning over for at sætte IPCU'en ind (hvis du har Climatronic).

Din Altea er forberedt for montage af fyr, men tag for guds skyld det modelspecifikke monteringsbeslag med, da fyret kun kan sidde på en måde i skærmkassen.

Folk, der er vant til det, kan montere 4 fyr om dagen på den platform. (ikke mig, men folk der ikke laver andet)

Tak for et meget brugbart svar.
Det er noteret, at et 4kW fyr er for lille. Jeg må punge ud for et 5kW i stedet for.

Vi er helt enige om, at koldstarter skal undgås så vidt muligt.

Hvorledes er en Altea forberedt til fyr, har du noget info omkring dette?

15. jan 2017, 16:13
Nyt medlem

Den deler platform med Golf IV og Octavia II, og har monteringsbolte i sk√¶rmkassen foran venstre forhjul, f√łringsvej for br√¶ndstofr√łr fra pumpe til fyr, forberedt slangestuds p√• pumpen i tanken og let adgang til at s√¶tte IPCU'en ind i ledningsnettet.

Monteringsvejledning, hvor meget dog er underforstået, det er jo ikke IKEA.

http://doc.webasto-russia.ru/Car/Seat/A ... 05_TDI.pdf

Indbygningssæt til Thermo Top C (ikke den nye model EVO): https://www.autoteilemann.de/p/649168/w ... -9012150b/
IPCU: https://www.autoteilemann.de/search/?q= ... c=&ms=true
Thermo Top C hos Padborg: http://www.padborg-elektro.dk/index.php ... uct_id=793 DKK 5995 Dog uden ledningsnet og udst√łdning.

Thermo Top C er et godt fyr

15. jan 2017, 21:50
Vis indl√¶g fra foreg√•ende:  Sorter efter  
Svar p√• emne   [ 26 indl√¶g ]