Side 1 af 1

Opvarmning af motor med fyr

: 11. jan 2017, 11:54
af Jannik
Hvad skal jeg kigge efter, hvis jeg gerne vil finde en metode til at opvarme motoren i en bil med et fyr, UDEN diverse anordninger til at opvarme kabinen?
Er det blot et f.eks. Webasto EVO 5 fyr og så er det det, eller hvorledes?

Så vidt jeg kan se, er de forskellige fabrikanters formål primært at opvarme kabinen via forskellige relæ-anordninger. Dette her ingen interesse. Jeg skal blot kunne opvarme motoren før opstart.
Jeg har kigget på Defa varmere, men der er det nødvendigt, at bilen er i nærheden af en stikkontakt, og dette duer ikke.

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 11. jan 2017, 12:04
af qasq
På Webasto kan du bare lade være at forbinde ledningerne til kabine blæseren.

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 11. jan 2017, 12:21
af nomaden
Jeg har monteret et fyr på min golf 2. 1,6D og den varmer kun morteren op jeg kan få lavet så blæseren kan køre men er bange for at det tager for meget strøm. Jeg har en Webasto EVO 4 som jeg kan ringe til. Her er en film som du kan se.
https://www.youtube.com/watch?v=v6qYt7T6nhA&t=8s

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 11. jan 2017, 13:37
af Jannik
Ok, så det vil sige, at man blot kan købe f.eks. sådan et sæt her, montere det, og så er man kørende?

http://www.padborg-elektro.dk/index.php ... oduct_id=6 (EVO 4)

Virker prisen fornuftig på dette sæt?

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 11. jan 2017, 14:01
af nomaden
Jannik skrev:Ok, så det vil sige, at man blot kan købe f.eks. sådan et sæt her, montere det, og så er man kørende?

http://www.padborg-elektro.dk/index.php ... oduct_id=6 (EVO 4)

Virker prisen fornuftig på dette sæt?
Det var det jeg købte på nær timeren der er anderledes. Her er et link så kan du se timeren på min.
http://www.ebay.de/itm/STANDHEIZUNG-WEB ... Sw1ZBUuP~l
Her er en der kan starte med telefonen
http://www.ebay.de/itm/STANDHEIZUNG-WEB ... Sw~gRVko-z

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 11. jan 2017, 15:55
af hans123
Er lidt nysgerrig.

Hvorfor vil du ikke have varme i kabinen ?
Ellers en fin sidegevinst sammen med varm motor og dugfrie rude.

Er du bange for strømforbruget ?

En kabineblæser på laveste trin bruger ikke meget mere end selve fyret. Der findes flere gode løsninger alt efter model.

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 11. jan 2017, 16:40
af nomaden
Jeg stater motoren og lader blæseren køre ca 2 minutter og det tager is hurtig og olien bliver varm inden at motoren belastes. Tror det er godt for bilen.

Opvarmning af motor med fyr

: 11. jan 2017, 21:20
af Jannik
hans123 skrev:Er lidt nysgerrig.

Hvorfor vil du ikke have varme i kabinen ?
Ellers en fin sidegevinst sammen med varm motor og dugfrie rude.

Er du bange for strømforbruget ?

En kabineblæser på laveste trin bruger ikke meget mere end selve fyret. Der findes flere gode løsninger alt efter model.
Jeg vil gerne undgå at skulle rode med klimaanlægget i bilen, og vil derudover også gerne holde prisen så lav som muligt.

Optimalt set ville jeg gerne nøjes med at opvarme olien.
Årsagen er, at jeg fremover får ca. 5 km på arbejde, og det bliver meget skidt for min Altea diesel meget hurtigt, hvis jeg ikke gør noget ved noget forvarmning de dage, hvor den skal afsted.

Bilen kommer til at holde i lukket garage med varme i gulvet.

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 11. jan 2017, 21:37
af Mikael M109R
Jannik skrev:
hans123 skrev:Er lidt nysgerrig.

Hvorfor vil du ikke have varme i kabinen ?
Ellers en fin sidegevinst sammen med varm motor og dugfrie rude.

Er du bange for strømforbruget ?

En kabineblæser på laveste trin bruger ikke meget mere end selve fyret. Der findes flere gode løsninger alt efter model.
Jeg vil gerne undgå at skulle rode med klimaanlægget i bilen, og vil derudover også gerne holde prisen så lav som muligt.

Optimalt set ville jeg gerne nøjes med at opvarme olien.
Årsagen er, at jeg fremover får ca. 5 km på arbejde, og det bliver meget skidt for min Altea diesel meget hurtigt, hvis jeg ikke gør noget ved noget forvarmning de dage, hvor den skal afsted.

Bilen kommer til at holde i lukket garage med varme i gulvet.
Fyr i en lukket garage er ik en god ide!, hvis garagen er opvarmet er det slet ik nødvendigt, hvis du skulle noget skulle det være DEFA dyp koger der opvarmer kølvandet (det cirkulerer og opvarmer hele blokken og derved også olien). Men kræver strøm og at man husker at tilslutte det.
Glem DEFA`s model der sidder på bundkar og opvarmer olien, det virker ikke (har prøvet).

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 11. jan 2017, 21:46
af Blackfinger
Du har da en helt sygelig fokus på olietemperaturen. Så længe moderne syntetisk letløbsolie ikke ligefrem er udsat for sibiriske minus grader så smører den da udmærket ved en normal koldstart.

Det bliver noget andet der tager livet af den motor når den kun kører 5 km. ad gangen.

Opvarmning af motor med fyr

: 11. jan 2017, 22:09
af vladmury
Jeg anbefale dig en Eberspacher D5S fyr køre kun som motorvarmer. Dette betyder du skal bare montere den uden kodning.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 11. jan 2017, 22:16
af Blackfinger
vladmury skrev:Jeg anbefale dig en Eberspacher D5S fyr køre kun som motorvarmer. Dette betyder du skal bare montere den uden kodning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Uden kodning??? Af hvad?

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 11. jan 2017, 22:44
af vladmury
kodning af kabinblæseren via bilens ecu


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 12. jan 2017, 08:49
af Jannik
Mikael M109R skrev: Fyr i en lukket garage er ik en god ide!, hvis garagen er opvarmet er det slet ik nødvendigt, hvis du skulle noget skulle det være DEFA dyp koger der opvarmer kølvandet (det cirkulerer og opvarmer hele blokken og derved også olien). Men kræver strøm og at man husker at tilslutte det.
Glem DEFA`s model der sidder på bundkar og opvarmer olien, det virker ikke (har prøvet).
Fyr i en lukket garage er en rigtig skidt idé, det har du helt ret i.
Motoren (olien) ville primært skulle opvarmes på arbejdspladsen inden jeg kører hjem.
Blackfinger skrev:Du har da en helt sygelig fokus på olietemperaturen. Så længe moderne syntetisk letløbsolie ikke ligefrem er udsat for sibiriske minus grader så smører den da udmærket ved en normal koldstart.

Det bliver noget andet der tager livet af den motor når den kun kører 5 km. ad gangen.
Sygelig ligefrem? Mon dog.

Moderne olier har et meget bredspektret brugsområde, men uanset hvor gode de er, er viskositeten ikke en helt vandret linje sammenholdt med temperaturen. En hurtig google søgning gav mig følgende eksempel på en 15W-40 olie:

Det er naturligvis vigtigt, at benytte en olie med den korrekte viskositet, sammenholdt med den temperatur, der er i omgivelserne, hvor motoren skal køre. Jeg benytter Castrol 5W-40.

Jeg fokuserer på olietemperaturen af den simple grund, at olie har en lavere specifik varmekapacitet sammenlignet med vand, og er derfor længere tid om at ændre temperatur, og da jeg ikke er interesseret i kabine varme, giver det mere mening for mig, at sørge for optimal viskositet for olien, således at slid på lejer, foringer og stempelringe minimeres.

Hvad helt nøjagtigt tager livet af motoren ved at køre korte ture, hvis motoren er optimalt opvarmet ved hver opstart?
Bilen er ikke udstyret med partikelfilter, og EGR ventilen er lukket permanent.

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 12. jan 2017, 09:07
af ph
5.km i en dielselpram som du ikke vil ha kabinevarmer i
Det er sgu'da hurtigere at cyklen den smule, end det er at skrabe is af ruderne!

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 12. jan 2017, 16:35
af stigc
Jannik skrev:
Jeg vil gerne undgå at skulle rode med klimaanlægget i bilen, og vil derudover også gerne holde prisen så lav som muligt.

Optimalt set ville jeg gerne nøjes med at opvarme olien.
Årsagen er, at jeg fremover får ca. 5 km på arbejde, og det bliver meget skidt for min Altea diesel meget hurtigt, hvis jeg ikke gør noget ved noget forvarmning de dage, hvor den skal afsted.

Bilen kommer til at holde i lukket garage med varme i gulvet.
Så skal du nok også lade på batteriet en gang i mellem, ellers løber du tør for strøm...

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 14. jan 2017, 16:55
af Korreborg
Altså når mit fyr kører, så er kølevandet ret hurtigt 90grader. Men selv efter det har kørt i 30-40min, og når jeg starter bilen så varer det noget tid inden olien viser 50grader. (Den viser -- indtil 50grader)


Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 14. jan 2017, 17:11
af QT1410
0W-30
Billede
5W-40
Billede
15W-40
Billede

Sae 30 -singlegrade

Billede

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 14. jan 2017, 22:08
af Mikael M109R
Normalt siger man at man skal køre lige så længe som fyret har kørt for at undgå afladning af batteriet. Skal selvfølgelig tages med et gran salt men alligevel.

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 14. jan 2017, 23:00
af i-s
Mikael M109R skrev:Normalt siger man at man skal køre lige så længe som fyret har kørt for at undgå afladning af batteriet. Skal selvfølgelig tages med et gran salt men alligevel.
Min erfaring siger mig, at man faktisk ofte skal køre dobbelt så længe som fyret har kørt. Ellers går man død for strøm.

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 15. jan 2017, 10:11
af RLund
Jeg tænker også det samme som Mikael. Hvis bilen alligevel holder inde i en varm garage, men det er motoren du tænker på, så ville en dyp koger være perfekt. Ihvertfald i din beskrevne situation.

Intet være end en fin garage der lugter langt væk af røg/sod. ;-)

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 15. jan 2017, 10:14
af The Micktrix / Dk
RLund skrev:Jeg tænker også det samme som Mikael. Hvis bilen alligevel holder inde i en varm garage, men det er motoren du tænker på, så ville en dyp koger være perfekt. Ihvertfald i din beskrevne situation.

Intet være end en fin garage der lugter langt væk af røg/sod. ;-)
Enig.

Det må helt klart værre den beste og billigt løsning. Og de fungere udemærket.

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 15. jan 2017, 13:32
af Jannik
RLund skrev:Jeg tænker også det samme som Mikael. Hvis bilen alligevel holder inde i en varm garage, men det er motoren du tænker på, så ville en dyp koger være perfekt. Ihvertfald i din beskrevne situation.

Intet være end en fin garage der lugter langt væk af røg/sod. ;-)
Scenariet er som følger:

Bilen holder i opvarmet garage hele året rundt. Her skal fyret ikke køre. Som vi kan se på de kurver, der er lagt i tråden, så har det ikke megen effekt, at varme olien yderligere op, end garagetemperaturen, som vel er ca. 15 grader om vinteren.

På mit nye arbejde, holder bilen naturligvis udenfor ligesom de fleste andre.
Her ville jeg gerne om vinteren have muligheden for at forvarme, men har ikke adgang til 230v, hvorfor en dypkoger ikke er en mulighed, desværre. Ellers var dette også et oplagt valg.

Batteriet vil lide under dette, og der er da også monteret fast tilslutning til en CTEK lader på batteriet.

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 15. jan 2017, 14:20
af QT1410
Jo flere af de helt kolde starter du kan undgå, des bedre.

Hvis bilen holder i garage vil du få rigtig meget ud af en kraftig (1-2kW) el-motorvarmer, der har indbygget cirkulationspumpe, hvorimod en fesen dypkoger på 350-400W ikke giver den store forskel, med mindre du bruger 20W-50 olie.

Så starter du om morgenen med en motor, der er så varm som den vil blive efter 20 km kørsel, og har skåret halvdelen af de helt kolde starter fra.

4 kW fyr er alt for lille til en Altea

Mht. roderiet med klimaanlægget, så skal du klippe EN ledning over for at sætte IPCU'en ind (hvis du har Climatronic).

Din Altea er forberedt for montage af fyr, men tag for guds skyld det modelspecifikke monteringsbeslag med, da fyret kun kan sidde på en måde i skærmkassen.

Folk, der er vant til det, kan montere 4 fyr om dagen på den platform. (ikke mig, men folk der ikke laver andet)

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 15. jan 2017, 16:13
af Jannik
QT1410 skrev:Jo flere af de helt kolde starter du kan undgå, des bedre.

Hvis bilen holder i garage vil du få rigtig meget ud af en kraftig (1-2kW) el-motorvarmer, der har indbygget cirkulationspumpe, hvorimod en fesen dypkoger på 350-400W ikke giver den store forskel, med mindre du bruger 20W-50 olie.

Så starter du om morgenen med en motor, der er så varm som den vil blive efter 20 km kørsel, og har skåret halvdelen af de helt kolde starter fra.

4 kW fyr er alt for lille til en Altea

Mht. roderiet med klimaanlægget, så skal du klippe EN ledning over for at sætte IPCU'en ind (hvis du har Climatronic).

Din Altea er forberedt for montage af fyr, men tag for guds skyld det modelspecifikke monteringsbeslag med, da fyret kun kan sidde på en måde i skærmkassen.

Folk, der er vant til det, kan montere 4 fyr om dagen på den platform. (ikke mig, men folk der ikke laver andet)
Tak for et meget brugbart svar.
Det er noteret, at et 4kW fyr er for lille. Jeg må punge ud for et 5kW i stedet for.

Vi er helt enige om, at koldstarter skal undgås så vidt muligt.

Hvorledes er en Altea forberedt til fyr, har du noget info omkring dette?

Re: Opvarmning af motor med fyr

: 15. jan 2017, 21:50
af QT1410
Den deler platform med Golf IV og Octavia II, og har monteringsbolte i skærmkassen foran venstre forhjul, føringsvej for brændstofrør fra pumpe til fyr, forberedt slangestuds på pumpen i tanken og let adgang til at sætte IPCU'en ind i ledningsnettet.

Monteringsvejledning, hvor meget dog er underforstået, det er jo ikke IKEA.


http://doc.webasto-russia.ru/Car/Seat/A ... 05_TDI.pdf

Indbygningssæt til Thermo Top C (ikke den nye model EVO): https://www.autoteilemann.de/p/649168/w ... -9012150b/
IPCU: https://www.autoteilemann.de/search/?q= ... c=&ms=true
Thermo Top C hos Padborg: http://www.padborg-elektro.dk/index.php ... uct_id=793 DKK 5995 Dog uden ledningsnet og udstødning.

Thermo Top C er et godt fyr