Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af LAKGT » 21. jan 2019, 11:44

dollis skrev:Hej alle - fandt i nogensinde en god løsning ?

Vi har købt en Audi A3 årgang 2010 (model 2011) med en 1.4 TFSI motor 125 HK – kørt 100.000km- manuel gear. (Reg. HF 59059)

Den har én fejl. Ved kold motor - dvs. fra kold til 90gr, og lave temperaturer udenfor, ”hakker” den mellem 1600 og 2000 omdrejninger, kan nok svagt anes lidt over disse omdrejninger. Som om en cylindre ikke tænder. Små udsættere, hvor det virker som om bilen snart går helt i stå. Det føles mest ved ganske let acceleration ved disse omdrejninger. Når den er varm – mærkes det ikke. Måske en anelse, men det kan være min indbildning.

Sælger har skiftet tændrør(originale fra Audi) og nye tændspoler – ved dog ikke om disse er originale. Eneste fejl efter deres udsagn er målt via vcds, er misfire på en af cylindrene, før udskiftning af tændspoler. Herudover siger værkstedet at der ikke måles fejl.
Der er målt kompression på den, hvor hver cylinder var meget ens ca. 10 bar, efter deres oplysning.
Der er ingen motor lamper der lyser, hverken konstant eller periodisk.

Generelt kører den fantastisk. God trækkraft hele vejen op, falder fint ned i tomgang og står helt roligt i tomgang. Bruger ikke olie, kører langt på en liter benzin (kan komme op på 17-18 km/l hvis man vil)
Den kører udelukkende på oktan 99 fra Shell, og får Bell Add i tanken- bare for at være sikker.

Jeg er lidt i syv sind. Sælger er inde på at købe den tilbage, og er nu tilbageholdende med at lave flere ting på den.

Jeg kan se af div fora, at det ikke er en ualmindelig fejl, men alligevel synes jeg ikke fejlene er helt ens - husk også på, at den ikke fejler når den er varm.

OBS: Jeg har ikke selv adgang til VCDS

Mvh
Carsten

Hej Carsten.

Din motor må være ældre type end den som diskuteres her.

Tjek evt sod i indsugning/ventiler.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af Charlimike » 21. jan 2019, 17:44

Ja det er en ældre type
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

highline
Nyt medlem
Indlæg: 198
Tilmeldt: 26. jun 2013, 10:21
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af highline » 21. jan 2019, 20:43

dollis skrev:
21. jan 2019, 11:37
Hej alle - fandt i nogensinde en god løsning ?

Vi har købt en Audi A3 årgang 2010 (model 2011) med en 1.4 TFSI motor 125 HK – kørt 100.000km- manuel gear. (Reg. HF 59059)

Den har én fejl. Ved kold motor - dvs. fra kold til 90gr, og lave temperaturer udenfor, ”hakker” den mellem 1600 og 2000 omdrejninger, kan nok svagt anes lidt over disse omdrejninger. Som om en cylindre ikke tænder. Små udsættere, hvor det virker som om bilen snart går helt i stå. Det føles mest ved ganske let acceleration ved disse omdrejninger. Når den er varm – mærkes det ikke. Måske en anelse, men det kan være min indbildning.

Sælger har skiftet tændrør(originale fra Audi) og nye tændspoler – ved dog ikke om disse er originale. Eneste fejl efter deres udsagn er målt via vcds, er misfire på en af cylindrene, før udskiftning af tændspoler. Herudover siger værkstedet at der ikke måles fejl.
Der er målt kompression på den, hvor hver cylinder var meget ens ca. 10 bar, efter deres oplysning.
Der er ingen motor lamper der lyser, hverken konstant eller periodisk.

Generelt kører den fantastisk. God trækkraft hele vejen op, falder fint ned i tomgang og står helt roligt i tomgang. Bruger ikke olie, kører langt på en liter benzin (kan komme op på 17-18 km/l hvis man vil)
Den kører udelukkende på oktan 99 fra Shell, og får Bell Add i tanken- bare for at være sikker.

Jeg er lidt i syv sind. Sælger er inde på at købe den tilbage, og er nu tilbageholdende med at lave flere ting på den.

Jeg kan se af div fora, at det ikke er en ualmindelig fejl, men alligevel synes jeg ikke fejlene er helt ens - husk også på, at den ikke fejler når den er varm.

OBS: Jeg har ikke selv adgang til VCDS

Mvh
Carsten
Jeg har en Leon 5f1 fra 2017 med samme motor og jeg har nøjagtig samme problem med hakkende kørsel mellem 1500-2500 omdrejninger når den er kold, den skal til seat D.28 for at få en opdatering håber sgu det hjælper 😳

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af LAKGT » 1. feb 2019, 20:12

Hvad blev udfaldet på værkstedsbesøget?


Sent from my iPhone using Tapatalk

highline
Nyt medlem
Indlæg: 198
Tilmeldt: 26. jun 2013, 10:21
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af highline » 2. feb 2019, 17:04

LAKGT skrev:
1. feb 2019, 20:12
Hvad blev udfaldet på værkstedsbesøget?

Der var en TPI på problemet, og den er blev software opdateret det er blevet lidt bedre men det er ikke væk, værst er det hvis den kører en kort tur f.eks 4-5 km og så står den 30-60 minutter når man så kører igen hugger den rimeligt meget men umiddelbart stopper det hurtigere end før. Men rigtig godt er det ikke og de kan ikke gøre mere 😳


Sent from my iPhone using Tapatalk

dollis
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 30. maj 2014, 07:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af dollis » 3. feb 2019, 08:42

Hej -

Vores A3'er skal til Audi - den skal have labet "stor manuael rens"- og den får nye pakninger omking det der afmonteres.
Efter en snak - en i øvrigt rigtig god snak med værkstedet der skal lave den - så lyder det meget lovende. Så jeg/vi er i den grad spændte på resultatet.
Audi A6, Avant 2,0 TDI 190 HK årgang 2015
Audi A5 Cab, 1,8 TFSI 160 HK årgang 11/2010

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af LAKGT » 3. feb 2019, 08:50

highline skrev:
LAKGT skrev:
1. feb 2019, 20:12
Hvad blev udfaldet på værkstedsbesøget?

Der var en TPI på problemet, og den er blev software opdateret det er blevet lidt bedre men det er ikke væk, værst er det hvis den kører en kort tur f.eks 4-5 km og så står den 30-60 minutter når man så kører igen hugger den rimeligt meget men umiddelbart stopper det hurtigere end før. Men rigtig godt er det ikke og de kan ikke gøre mere Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er der mere info vedr. Den tpi?


Sent from my iPhone using Tapatalk

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af LAKGT » 3. feb 2019, 08:51

dollis skrev:Hej -

Vores A3'er skal til Audi - den skal have labet "stor manuael rens"- og den får nye pakninger omking det der afmonteres.
Efter en snak - en i øvrigt rigtig god snak med værkstedet der skal lave den - så lyder det meget lovende. Så jeg/vi er i den grad spændte på resultatet.
Hvad dækker den rens over?

Iflg. “Highline”, så er der en tpi på problemet.
Er du sikker på dit værksted går den rigtige vej, og ikke prøver noget bare for at prøve. ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

dollis
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 30. maj 2014, 07:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af dollis » 3. feb 2019, 09:06

Egentlig er jeg ikke sikker men, værkstedet har lovet at dette løser problemet. Om der sniger sig en TPI ind over, sw-update eller lignende, ved jeg ikke. Men de virker kompetent.
Som jeg har forstået det, er det ikke en rens a al Wurth, Hidrive eller lign., men en mekanisk adskillelse, og mekanisk rens - ny epakninger og samling igen.
Jeg skal da indrømme, at det er med tilbageholdt åndedræt, da det har været en længere proces, der endnu ikke har båret frugt. Vi har købt bilen for et par måneder siden, og har indgået en aftale med sælger om betaling og udbedring.
Audi A6, Avant 2,0 TDI 190 HK årgang 2015
Audi A5 Cab, 1,8 TFSI 160 HK årgang 11/2010

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af LAKGT » 1. mar 2019, 20:51

dollis skrev:Egentlig er jeg ikke sikker men, værkstedet har lovet at dette løser problemet. Om der sniger sig en TPI ind over, sw-update eller lignende, ved jeg ikke. Men de virker kompetent.
Som jeg har forstået det, er det ikke en rens a al Wurth, Hidrive eller lign., men en mekanisk adskillelse, og mekanisk rens - ny epakninger og samling igen.
Jeg skal da indrømme, at det er med tilbageholdt åndedræt, da det har været en længere proces, der endnu ikke har båret frugt. Vi har købt bilen for et par måneder siden, og har indgået en aftale med sælger om betaling og udbedring.
Noget nyt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

dollis
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 30. maj 2014, 07:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af dollis » 3. mar 2019, 09:03

Ja - i den grad. Efter en del forsøg, blev indsugning mv. renset mekanisk ("sandblæst" med skaller)
Det har i den grad hjulpet- bilen kører nu perfekt! :D :D :D :D
Audi A6, Avant 2,0 TDI 190 HK årgang 2015
Audi A5 Cab, 1,8 TFSI 160 HK årgang 11/2010

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af LAKGT » 3. mar 2019, 09:14

dollis skrev:Ja - i den grad. Efter en del forsøg, blev indsugning mv. renset mekanisk ("sandblæst" med skaller)
Det har i den grad hjulpet- bilen kører nu perfekt! :D :D :D :D
Ja havde på fornemmelsen at det kunne være sod i indsugningen/ventiler.

Sygdom på biler med direkte indsprøjtning.




Sent from my iPhone using Tapatalk

dollis
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 30. maj 2014, 07:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af dollis » 3. mar 2019, 09:36

Ja - det var også min første tanke, men der var lidt langt til endelig handling :( - og synes jeg skulle mange forsøg igennem. Det er også lidt svært at finde igennem junglen af velmenende gode råd.

Men for sa---, den kører godt nu :D

Overvejer lidt en kemisk rens pr. år (a la Würth)
Audi A6, Avant 2,0 TDI 190 HK årgang 2015
Audi A5 Cab, 1,8 TFSI 160 HK årgang 11/2010

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af Joker22 » 3. mar 2019, 11:21

Er problemet på ujæven træk/udsætter, at der kommer sod i indsugningen/ventilerne?
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

dollis
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 30. maj 2014, 07:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af dollis » 3. mar 2019, 11:40

@Joker22

..på vores A3'er var det!, men om det er samme fejl på alle ved jeg naturligvis ikke. Men det er som om man i branchen ikke helt vil indrømme, at det kan være fejlen. Ventilstammerne var sorte i vores.
Rensning med kemi eller lignende har jeg ikke prøvet, men efter sigende, skal der en mekanisk rens til, granualtblæsning eller lignende før det reeelt hjælper. Herefter kan man måske holde det rent med kemi.

Jeg kører udelukkende på oktan 99 fra Shell- blot for at være på den sikre side. Blandt fagfolk synes der også at være evidens for det er det bedste.
Audi A6, Avant 2,0 TDI 190 HK årgang 2015
Audi A5 Cab, 1,8 TFSI 160 HK årgang 11/2010

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af LAKGT » 3. mar 2019, 12:23

dollis skrev:Ja - det var også min første tanke, men der var lidt langt til endelig handling :( - og synes jeg skulle mange forsøg igennem. Det er også lidt svært at finde igennem junglen af velmenende gode råd.

Men for sa---, den kører godt nu :D

Overvejer lidt en kemisk rens pr. år (a la Würth)
Og vi er enige om at det er ea211 motoren vi snakker om. 1.4 tsi med 140/150hk fra 2013 og frem.


Sent from my iPhone using Tapatalk

dollis
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 30. maj 2014, 07:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af dollis » 3. mar 2019, 12:34

LAKGT skrev:
dollis skrev:Ja - det var også min første tanke, men der var lidt langt til endelig handling :( - og synes jeg skulle mange forsøg igennem. Det er også lidt svært at finde igennem junglen af velmenende gode råd.

Men for sa---, den kører godt nu :D

Overvejer lidt en kemisk rens pr. år (a la Würth)
Og vi er enige om at det er ea211 motoren vi snakker om. 1.4 tsi med 140/150hk fra 2013 og frem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nope - det er vi ikke. Her er der tale om en 1.4tfsi 125HK, årgang 2010/11


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audi A6, Avant 2,0 TDI 190 HK årgang 2015
Audi A5 Cab, 1,8 TFSI 160 HK årgang 11/2010

highline
Nyt medlem
Indlæg: 198
Tilmeldt: 26. jun 2013, 10:21
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af highline » 3. mar 2019, 17:28

Joker22 skrev:
3. mar 2019, 11:21
Er problemet på ujæven træk/udsætter, at der kommer sod i indsugningen/ventilerne?
Det kan ikke kun være det for det er blevet markant mindre på min efter opdatering. Men ikke væk. Min havde kun kørt 10.000 km da jeg købte den i marts sidste år og der gjorde den det, og hvorfor er det helt væk ved Ca. 8 grader og opefter :shock:
Jeg ved ikke hvad TPI nummeret er Men han kaldte det " misfire ved -2 grader"

Kenneth fn
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31. aug 2021, 14:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af Kenneth fn » 31. aug 2021, 14:15

Har samme problem med en Skoda rapid fra 2017 de har skiftet kobling og tændrør på den men det har ikke hjulpet de siger også bare det er svært at finde fejlen. Har dog indvilget i at få renset ventilerne for koks dog måtte jeg lige melde mig ind i FDM først da de sagde at de ikke ville betale hvis det ikke virker

Besvar

Tilbage til "Motor"