Tandrem problemer

Besvar
frostman
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. aug 2012, 18:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Tandrem problemer

Indlæg af frostman » 13. jan 2017, 15:55

Jeg har en Audi med 1.8 AEB som jeg ikke kan få til at stå på begge mærker er en ca. halv forkert. Har pind i cyl. 1 og mærket i bunden passe. Hvad skal jeg vælge før eller efter mærke. Fik ikke tjekket mærker før adskillelse.
Vedhæftede filer
IMG_1191.JPG
IMG_1191.JPG (82.5 KiB) Vist 1503 gange

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Tandrem problemer

Indlæg af janny » 13. jan 2017, 16:03

hvad mener du med pind i cyl 1?
der er mærker på krumtaphjul og på knast hjul på aeb motor
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Tandrem problemer

Indlæg af Joker22 » 13. jan 2017, 17:30

Har aldrig hørt om mærkerne ikke passer, kan du sende et billede af begge mærker..

Pind i cyl 1 ??
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

frostman
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. aug 2012, 18:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tandrem problemer

Indlæg af frostman » 13. jan 2017, 18:12

Ved at sætte pind i cyl. 1 kan man finde ud ad om stempelet er i top og der ved checke at mærket i bunde passer !! Jeg er vist ikke alene om dette problem der er noget om at AEB motoren har brugt en anden opspænding af remmen !! Bund mærke passer så foto kan ikke bruge til noget.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Allanxx
Medlem
Indlæg: 1268
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

Re: Tandrem problemer

Indlæg af Allanxx » 13. jan 2017, 18:45

Hvis knasten er som på en afn diesel motor, så låser du knasten, og så kan du dreje remhjulet.
Godt nok er der notgang i knasten, men ikke i remhjulet, da du spænder op mod en konus.
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Tandrem problemer

Indlæg af m power » 13. jan 2017, 19:44

Allanxx skrev:Hvis knasten er som på en afn diesel motor, så låser du knasten, og så kan du dreje remhjulet.
Godt nok er der notgang i knasten, men ikke i remhjulet, da du spænder op mod en konus.
Der er en not i remhjulet, så det kan kun sidde på en måde.
Det er meget normalt at man ikke kan få mærkerne på krumtap og knast til at stå 100% på sådan en motor, og er den planet en eller flere gange så bliver det ikke bedre af det.
Når krumtap står på mærkerne, så skal mærket på knasten stå lige efter (kørt forbi) mærket på ventildækslet.
Faktisk som på det billede du har lagt op

frostman
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. aug 2012, 18:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tandrem problemer

Indlæg af frostman » 13. jan 2017, 20:19

Det var også det jeg ville mene og ved at den stå efter mærke og remme bliver lidt slidt komme den nok tætter på mærket..

Brugeravatar
Jettadriver
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 25. jun 2008, 18:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde området.
Has thanked: 0
Been thanked: 19 times

Re: Tandrem problemer

Indlæg af Jettadriver » 13. jan 2017, 20:53

Opspændingen på sådan en AEB'er er lidt kryptisk - og som du nævner har der vist været lavet om på delene på et tidspunkt...

Jeg mener faktisk at kunne huske at min havde samme problem - men jeg vil også mene at du er så tæt på som det kan lade sig gøre sikkert, og jeg tvivler også på det vil være et problem.
Some people leave footprints behind
... others impressions!
Choose your own style!

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Tandrem problemer

Indlæg af carstenhjorth » 13. jan 2017, 20:59

Det er korrekt, når strammeren efterhånden spænder remmen op kommer det til at passe....
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Tandrem problemer

Indlæg af m power » 13. jan 2017, 21:36

carstenhjorth skrev:Det er korrekt, når strammeren efterhånden spænder remmen op kommer det til at passe....
Strammeren sidder jo på modsatte side af hvor krumtappen trækker i knasten, så det ændrer ikke på noget.
Hvis det skal være noget der kan få det tættere på mærkerne, så er det remmene der strækker sig lidt under belastning.
Det er det samme på en AGU motor og sikkert også alle andre 1.8t

GertH1
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 4. apr 2016, 22:33
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tandrem problemer

Indlæg af GertH1 » 13. jan 2017, 22:19

Jeg kan kun bekræfte hvad i allerede er nået frem til. Den står rigtigt som på billedet og vil med tiden komme til at stå ud for mærket.
Jeg har selv lige stået samme sted med en ADR motor. Jeg har vedhæftet link til Audiclub.dk hvor jeg rejste samme spørgsmål.
Mvh. Gert

http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic. ... 09&t=37505

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Tandrem problemer

Indlæg af Gigel » 16. jan 2017, 19:22

Har oplevet sådan noget på en ældre diesel. Problemet var krumtap julen som har flyttet sig lidt.

Det var fordi den pind som holder den på plads blev slidt og den kunne flytte sig fra TDC.
Lige som på denne her billede :

Billede

Ved ikke om på din motor er det sammen ?
Prøv at pille af krumtap julen og se om den sidde hvor den skal.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Tandrem problemer

Indlæg af Sorens2 » 23. apr 2020, 09:01

Gammel emne.
Jeg er ikke helt enig i at man bare stiller den en halv tand skævt.
Så havde Audi vel sat mærket der?

Kunne man hente noget med et justerbart remhjul?
Har en bil inde pt der mangler 20 hk.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Tandrem problemer

Indlæg af m power » 23. apr 2020, 20:41

Sorens2 skrev:
23. apr 2020, 09:01
Gammel emne.
Jeg er ikke helt enig i at man bare stiller den en halv tand skævt.
Så havde Audi vel sat mærket der?

Kunne man hente noget med et justerbart remhjul?
Har en bil inde pt der mangler 20 hk.
Hej Søren.

Du kan ikke få den til at stå på mærkerne, sådan er det på alle de gamle 1.8t motor, har efter hånden rodet en del med 1.8t motor.
Du kan godt montere et justerbart remhjul, men skal det gøres rigtigt så skal du glemme alt om mærker og justere det ind efter timing på knasterne.
Det er noget bøvl, og det giver ret sikkert ikke de 20hk som du mangler.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Tandrem problemer

Indlæg af Sorens2 » 23. apr 2020, 20:50

Men på feltet er en halv tand pænt meget.
Og jeg har det sgu stramt med at bare skulle acceptere at det ik ka lade sige gøre når nu Audi har lavet mærker. 🤷🏻‍♂️
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Tandrem problemer

Indlæg af m power » 23. apr 2020, 21:00

Sorens2 skrev:
23. apr 2020, 20:50
Men på feltet er en halv tand pænt meget.
Og jeg har det sgu stramt med at bare skulle acceptere at det ik ka lade sige gøre når nu Audi har lavet mærker. 🤷🏻‍♂️
Kan fint følge dig, men det er bare fakta at den skal stå som der er billede af her i tråden.
Hvis man monterer en gradskive på krumtappen, og udmåler tdc, så står den ikke på mærket når man har fundet tdc.

Så vidt jeg husker så er det samme senarie på en 2.0 tfsi

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Tandrem problemer

Indlæg af carstenhjorth » 24. apr 2020, 15:23

Havde det samme bøvl med min gamle ADR, det er et kendt issue ude på interweb..
Min AXX tfsi har jeg lige lavet rem på den stod helt 100 på mærkerne.
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Tandrem problemer

Indlæg af Sorens2 » 25. apr 2020, 17:35

Her er så forskellen på problemet.
Den lave kurve har stregen på knasthjulet til venstre.
Den høje kurve er med den til højre.
Altså flyttet en tand.
Vedhæftede filer
F8440423-1AA8-4E06-957D-364AB4EEC806.png
F8440423-1AA8-4E06-957D-364AB4EEC806.png (165.83 KiB) Vist 325 gange
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Besvar

Tilbage til "Motor"