Lugt i kabinen

Besvar
Brugeravatar
guapost
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 28. feb 2016, 11:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Valby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Lugt i kabinen

Indlæg af guapost » 30. jan 2017, 22:12

Jeg har et tilbagevendende problem med lugt i kabinen.

Bilen transporterer mig dagligt mellem Valby og Hørsholm.

Ca. én gang pr. tur får jeg en kortvarig (15-30 sekunder) grim lugt i kabinen. Lugten er "udstødningsagtig" efter denne periode er lugten væk igen.

Lugten kommer kun ved stilstand (også når jeg ikke holder bag nogen) eller langsom køkørsel og jeg mener lugten kommer ind gennem klima-anlægget.

Jeg har fyr i bilen, som også kan sættes til at hjælpe med opvarmning under kørsel. Med denne funktion de-aktiveret kommer lugten alligevel.

Jeg har for nylig fået undervognsbehandlet bilen men lugten var der før det skete.

Et værksted har søgt efter årsagen og ledt efter utætheder (også med en røgmaskine) og fandt et par utætte slanger i indsuget til turboen. Disse slanger er skiftet. Samme værksted fandt en sodning på turboen. Dette mente det uafhængige værksted kunne være årsagen da turboen sidder tæt ved luftindtaget til kabinen.

Efterfølgende havde jeg bilen hos Audi og havde en Audi-mekanikker med på en testtur. Og da bilen holdt stille med fuld blæs på indsug til kabinen kom lugten også. De kiggede efterfølgende på bilen og mente det var undervognsbehandlingen. (Det afviste jeg jvf. Ovenstående) Audi kiggede også på turboen og siger den har det fint og at sodningen er normal. Derudover har de ingen foreslag.

Mig bekendt regenererer bilen kun ved f.eks motorvejskørsel og typisk ikke når bilen ikke er driftsvarm eller holder stille eller næsten stille.

Er der nogen derude der har et godt bud på hvordan jeg kommer videre eller hvad problemet kan være?
Senest rettet af guapost 31. jan 2017, 09:49, rettet i alt 1 gang.
A6 Avant quattro, C7 4G modelår 2012, 3.0 TDI (161.000 km)
MMI High, Navigation Plus.

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Lugt i kabinen

Indlæg af Play4Fun » 31. jan 2017, 09:22

Hvis den bare lugtede benzin agtigt kunne det vare det lille udluftningsfiløter som var træt og skulle skiftes.
Ved på min Peugeot sad det i højre forskærm og lugtede ind i bilen når man holdt stille
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Lugt i kabinen

Indlæg af thg » 31. jan 2017, 14:04

Har oplevet noget lign. på en ikke VAG bil med dieselmotor hvor det var flammeskiverne til indsprøjtningsdyserne der var utætte.
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: Lugt i kabinen

Indlæg af larslyn » 31. jan 2017, 16:47

utæthed omkring dyser er også mit bud, prøv at kigge i makinrummet

Brugeravatar
guapost
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 28. feb 2016, 11:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Valby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lugt i kabinen

Indlæg af guapost » 1. feb 2017, 10:13

Play4Fun skrev:Hvis den bare lugtede benzin agtigt kunne det vare det lille udluftningsfiløter som var træt og skulle skiftes.
Ved på min Peugeot sad det i højre forskærm og lugtede ind i bilen når man holdt stille
Ja lugten balancerer lidt mellem diesel og udstødning. (Lidt svært at skelne synes jeg)

Hvad mener du præcist med udluftningsfilter? Er det filteret i indsuget til kabineluften eller hvad?
A6 Avant quattro, C7 4G modelår 2012, 3.0 TDI (161.000 km)
MMI High, Navigation Plus.

Brugeravatar
guapost
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 28. feb 2016, 11:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Valby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lugt i kabinen

Indlæg af guapost » 1. feb 2017, 10:17

thg skrev:Har oplevet noget lign. på en ikke VAG bil med dieselmotor hvor det var flammeskiverne til indsprøjtningsdyserne der var utætte.
larslyn skrev:utæthed omkring dyser er også mit bud, prøv at kigge i makinrummet
Ok. Havde godt nok googlet rundt på nettet inden jeg afleverede bilen til det uautoriserede værksted og nævnte flammeskiver for demsom en mulig fejlkilde. De sagde de gik hele systemet igennem uden at finde noget. Men om de kan have glemt flammeskiverne ved jeg ikke.

Jeg ved ikke meget om motorer selv, så hvordan kan jeg lettest kontrollere disse flammeskiver ved indsprøjtningsdyserne?
A6 Avant quattro, C7 4G modelår 2012, 3.0 TDI (161.000 km)
MMI High, Navigation Plus.

P3r
Medlem
Indlæg: 602
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times

Re: Lugt i kabinen

Indlæg af P3r » 1. feb 2017, 10:52

Prøv at få tjekket askemængden i partikkelfilteret, så kan du se om det er pga. den forsøger at regenerere.
Mvh. Per

Brugeravatar
guapost
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 28. feb 2016, 11:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Valby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lugt i kabinen

Indlæg af guapost » 3. feb 2017, 07:15

P3r skrev:Prøv at få tjekket askemængden i partikkelfilteret, så kan du se om det er pga. den forsøger at regenerere.
Audi mener selv at det er udstødningen fra fyret der laver lugten og at det kan man ikke undgå. Lyder lidt mærkeligt synes jeg, særligt når man tænker på at jeg under kørsel med fyret de-aktiveret stadig oplever lugten.

I øvrigt Wheelmonkey, FEDE billeder du ta'r. Du fotograferede også min bil for Carclub inden jeg købte den, så det er sikkert din afstrafning der skaber unoderne... ;)

Jeg vil prøve at få kontrolleret partikkelfilteret OG flammeskiverne.
A6 Avant quattro, C7 4G modelår 2012, 3.0 TDI (161.000 km)
MMI High, Navigation Plus.

BubbiW
Nyt medlem
Indlæg: 243
Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lugt i kabinen

Indlæg af BubbiW » 3. feb 2017, 09:10

guapost skrev:Audi mener selv at det er udstødningen fra fyret der laver lugten og at det kan man ikke undgå. Lyder lidt mærkeligt synes jeg, særligt når man tænker på at jeg under kørsel med fyret de-aktiveret stadig oplever lugten.
Også selvom det slet ikke har kørt, eller slukker du det?
Mit fyr lugter slet ikke mens det kører, men når det slukker ned, kommer lidt af den lugt du beskriver i de efterfølgende 2-3 min., indtil det er slukket helt.
Opdager det dog ikke inde i bilen, kun hvis jeg står ved siden af den, eller kommer ud lige efter...
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG

Brugeravatar
guapost
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 28. feb 2016, 11:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Valby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lugt i kabinen

Indlæg af guapost » 3. feb 2017, 10:42

BubbiW skrev:
guapost skrev:Audi mener selv at det er udstødningen fra fyret der laver lugten og at det kan man ikke undgå. Lyder lidt mærkeligt synes jeg, særligt når man tænker på at jeg under kørsel med fyret de-aktiveret stadig oplever lugten.
Også selvom det slet ikke har kørt, eller slukker du det?
Mit fyr lugter slet ikke mens det kører, men når det slukker ned, kommer lidt af den lugt du beskriver i de efterfølgende 2-3 min., indtil det er slukket helt.
Opdager det dog ikke inde i bilen, kun hvis jeg står ved siden af den, eller kommer ud lige efter...
Jeg sætter typisk fyret til at varme bilen op til at nå den ønskede temperatur på det tidspunkt jeg har planlagt at køre. Hvis timingen med min afgang klapper slukker fyret normalt når jeg kører eller et par minutter efter. Lugten kan sagtens forekomme væsentligt senere på turen.

Derudover har jeg mulighed for, at de- eller aktivere funktionen hvor fyret per default må hjælpe A/C med at varme bilen op til den ønskede temperatur. Altså i de situationer hvor fyret ikke har været i gang inden jeg skal afsted. Dette gør naturligvis at kabinen bliver hurtigere varm end hvis det kun var motorvarmen der skulle stå for den opgave.

På A/C-displayet i bilen kan jeg altid se hvorvidt fyret er aktivt eller ej. Når det ikke er (eller lige umiddelbart har været) aktivt, forventer jeg jo ikke udstødningslugt fra fyret.

(Det bør vel lige nævnes at udstødningen fra fyret sidder i højre side ned i bunden af motorrummet ude for foran højre forhjul)
A6 Avant quattro, C7 4G modelår 2012, 3.0 TDI (161.000 km)
MMI High, Navigation Plus.

Besvar

Tilbage til "Motor"