Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfaring

OlsenD
Nyt medlem
Indlæg: 134
Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af OlsenD » 21. apr 2017, 08:20

Jeg har haft den OBD optimeret. Men det hjalp ikke overhovedet. :-/

Tak


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af HansH » 21. apr 2017, 08:27

OlsenD skrev:
HansH skrev:1. Hvad er det for en bil ?
2. Er den dieselgate-opdateret ? Hvis ja, hvornår ?
Det er en VW passat 2.0 TDI 140 hk CFFB motor.

Ja den er opdateret. Mener det var 10/2-17
Okay. En Passat bruger selvfølgelig en lille smule mere brændstof end en Golf (som det også kunne have været).
Men ikke i nærheden af det forbrug du oplever. Det er helt ude i skoven med 10 km/l !!

Min tidligere 2010 med tilsvarende motor (CBAB - eneste forskel er vel S/S?) - kørte meget konstant omkring 18 km/l, dog udelukkende på lange stræk med blandet motorvej/landevej.
Men stadig. Den har aldrig, aldrig nogensinde været i nærheden af 10 km/l, andet end på de første 1000m efter en koldstart.

Ud fra din ugentlige kørestrækning (ca 350km) og sammenholdt med at du har kørt bilen i 6.500km, kan jeg regne ud at du også har haft den i nogle måneder INDEN den blev dieselgate-opdateret 10-2. Korrigér mig hvis jeg tager fejl.

Jeg antager, at billedet har været det samme i al den tid du har haft den - dvs. ingen ændring før/efter dieselgate opdatering ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af HHKP » 21. apr 2017, 08:39

dæktryk ? hvor tanker du ? ikke at det i sig selv kan gøre så meget, men er da med til det.
Kørselsstil gør meget mere.

Min touran 170 hk med 485000 bag sig køre mellem 12-20 km alt efter hvordan jeg køre.

sidst var hjem fra Berlig i regnvejr med 130-150 km/t = 12 km/l

den bedste var på vej til Frankrig med 2 voksende og 250 kg. 1260 km på en tank =23,3km/l men kørte også meget økonomisk
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

OlsenD
Nyt medlem
Indlæg: 134
Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af OlsenD » 21. apr 2017, 08:48

Ja du har ret.

Jamen men det var kun små ture og jeg har en bemærket at den var SÅ tørstig. Men bemærkede det efter den blev opdateret. Men VW siger det ikke er det software der er lagt i der er problemet. Og de vil ikke gøre mere ved det. :-/


Sent from my iPhone using Tapatalk

OlsenD
Nyt medlem
Indlæg: 134
Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af OlsenD » 21. apr 2017, 09:12

HHKP skrev:dæktryk ? hvor tanker du ? ikke at det i sig selv kan gøre så meget, men er da med til det.
Kørselsstil gør meget mere.

Min touran 170 hk med 485000 bag sig køre mellem 12-20 km alt efter hvordan jeg køre.

sidst var hjem fra Berlig i regnvejr med 130-150 km/t = 12 km/l

den bedste var på vej til Frankrig med 2 voksende og 250 kg. 1260 km på en tank =23,3km/l men kørte også meget økonomisk
Dæk tryk er ok.

Den er med DGS og selv selv jeg køre pænt.

Tak


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af HansH » 21. apr 2017, 09:18

OlsenD skrev:Jamen men det var kun små ture og jeg har en bemærket at den var SÅ tørstig. Men bemærkede det efter den blev opdateret. Men VW siger det ikke er det software der er lagt i der er problemet. Og de vil ikke gøre mere ved det. :-/
Det skal de jo sige :)
Det er svært at henføre problemet til opdateringen, hvis du ikke har en klar reference før/efter.

Uanset korte ture, så vil jeg sige at den aldrig må komme ned på 10 km/l.
Med mindre det udelukkende er ture som koldstart - 800m ned i Fakta - og så hjem igen.

Spørgsmålet er jo hvor det diesel bliver af.. bliver det rent faktisk sprøjtet ind og forbrændt.. eller forsvinder det et andet sted hen.
Er der ikke noget med at en defekt tandempumpe kan lede det over i motorolien, og at symptomet er stigende oliestand ?
Men det er selvfølgelig temmelig mange liter der skal findes! Virker måske ikke realistisk at det altsammen skulle forsvinde i motorolien :)

Ville det være en idé at tjekke injektorerne? (det kan du gøre med VCDS)
De relevante måleblokke er railtryk kalibrérpunkt og indsprøjtningsmængde afvigelse.
Jeg kan på ingen måde gøre rede for hvordan værdierne skal tolkes, blot har jeg forstået, at hvis én injektorværdi afviger markant fra de andre, så er der basis for at interessere sig for den.
Og i så fald ville jeg opsøge f.eks. et Bosch værksted, som har ry for at være ret skrappe i dieselmotordiagnosticering. Det er jo også deres stumper meget af det....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

LogoZ
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 6. nov 2014, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 15 times

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af LogoZ » 21. apr 2017, 11:48

Jeg har samme bil og motor (CFFB). Den blev opdateret tilbage i juni måned sidste år lige da VW-frigav dieselgate opdateringen.

Bilen har kørt 92.000km med mig som fører (111.000km totalt) med et gennemsnit på 17,40km/l.

Efter opdateringen har den kørt ca. 31.000km og med et gennemsnit på 17,6km/l. Den har på de 92000km jeg har haft den, aldring kørt mindre end 14,98km/l i gennemsnit på en tankfuld (en tur hjem fra ferie på motorvejen med tagboks på) eller mere end 19,07km/l. Tanker 55-60l pr. gang.

Så er der langt til de 21,7km/l den er lovet, men er egentligt godt tilfreds.

Alt er gjort op efter hvor meget der er tanket på standeren og kilometer på triptælleren.

Så din er helt sikker ikke "rask".
_________________________________
2020 Ibiza FR, 115HK, DSG, Full LED
2022 Volvo V60 T6 Recharge Inscription, 340hk

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af ESN » 21. apr 2017, 13:31

OlsenD skrev:Ja du har ret.

Jamen men det var kun små ture og jeg har en bemærket at den var SÅ tørstig. Men bemærkede det efter den blev opdateret. Men VW siger det ikke er det software der er lagt i der er problemet. Og de vil ikke gøre mere ved det. :-/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Man blir da helt rørt over VW,s hjælpsomhed, det er lidt mærkeligt at de ikke rynker et bryn når du fortæller dem om din bils forbrug, efter SW opdatering som vel nærmest gør dig til "Danmarks mester" i færrest kørte km pr L Diesel i en 2,0 TDi årgang 2012 , som iflg dem selv burde kører 21,7 km/l.
(10 km/l er jo under det halve, hvor heldig har man lov at være :?: )
No Letting the Old Man In!

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af AAMS » 21. apr 2017, 13:54

Du skriver du har fået den OBD optimeret.

Du skriver også den er blevet VW opdateret.

Hvad er rækkefølgen på disse to? Først OBD og så VW?

Hvem har OBD optimeret den?

Jeg ville stadig gå efter en tur til Landberg. Alternativt ville jeg ringe til ham først og beskrive problemet. Han kan se alle komponenternes arbejdsbetingelser - og ikke mindst forstå dem,

Ellers ville jeg tage fat i Kim Ritterbusch/RitterSport herinde, og sende den en tur omkring ham.

Det er jo ganske tydeligt at det her ikke bare lige løser sig ved at fylde diesel fra en anden stander på bilen, eller hæve dæktrykket.

Leave it to the experts.
Det man siger, er man selv

OlsenD
Nyt medlem
Indlæg: 134
Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af OlsenD » 21. apr 2017, 14:12

HansH skrev:
OlsenD skrev:Jamen men det var kun små ture og jeg har en bemærket at den var SÅ tørstig. Men bemærkede det efter den blev opdateret. Men VW siger det ikke er det software der er lagt i der er problemet. Og de vil ikke gøre mere ved det. :-/
Det skal de jo sige :)
Det er svært at henføre problemet til opdateringen, hvis du ikke har en klar reference før/efter.

Uanset korte ture, så vil jeg sige at den aldrig må komme ned på 10 km/l.
Med mindre det udelukkende er ture som koldstart - 800m ned i Fakta - og så hjem igen.

Spørgsmålet er jo hvor det diesel bliver af.. bliver det rent faktisk sprøjtet ind og forbrændt.. eller forsvinder det et andet sted hen.
Er der ikke noget med at en defekt tandempumpe kan lede det over i motorolien, og at symptomet er stigende oliestand ?
Men det er selvfølgelig temmelig mange liter der skal findes! Virker måske ikke realistisk at det altsammen skulle forsvinde i motorolien :)

Ville det være en idé at tjekke injektorerne? (det kan du gøre med VCDS)
De relevante måleblokke er railtryk kalibrérpunkt og indsprøjtningsmængde afvigelse.
Jeg kan på ingen måde gøre rede for hvordan værdierne skal tolkes, blot har jeg forstået, at hvis én injektorværdi afviger markant fra de andre, så er der basis for at interessere sig for den.
Og i så fald ville jeg opsøge f.eks. et Bosch værksted, som har ry for at være ret skrappe i dieselmotordiagnosticering. Det er jo også deres stumper meget af det....
Ja de skal nemlig så.

Men dyserne er ok. For den skiftede VW på garantien fordi retur løbet var for højt.

Der er ikke diesel i olien er tjekket.





Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af HansH » 21. apr 2017, 14:18

Jeg er enig med AAMS: leave it to the experts.

Din afvigelse er jo så kolossal stor, at der må være noget HELT galt et sted - og derfor også være til at finde. Vi snakker jo ikke 1-2 km/l...

Med VW ude af ligningen ville jeg helt klart vælge at køre til Bosch: https://www.boschcarservice.com/dk/da/v ... ordiagnose

Når din motor så igen (forhåbentlig) performer som den skal, så ville jeg få den optimeret hos Thomas.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af HamSjelv » 21. apr 2017, 14:38

IMG_2258.JPG
IMG_2258.JPG (105.75 KiB) Vist 2127 gange
Er det her billede ved driftsvarm motor?

Umiddelbart synes kølevæsketemperaturen ud af køleren at være meget lav - lavere end indsugningslufttemperatur.

Hvis du har en defekt kølevandssensor der konstant melder lav kølevandstemperatur, forbliver motoren i opvarmningstilstand = forhøjet brændstofforbrug.

Kan vognen være bokstunet på kølevandstemperatur?

OlsenD
Nyt medlem
Indlæg: 134
Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af OlsenD » 21. apr 2017, 14:53

HamSjelv skrev:
IMG_2258.JPG
Er det her billede ved driftsvarm motor?

Umiddelbart synes kølevæsketemperaturen ud af køleren at være meget lav - lavere end indsugningslufttemperatur.

Hvis du har en defekt kølevandssensor der konstant melder lav kølevandstemperatur, forbliver motoren i opvarmningstilstand = forhøjet brændstofforbrug.

Kan vognen være bokstunet på kølevandstemperatur?
Ja den var godt nok kold :-/ nej den er ikke tunet eller noget.


Sent from my iPhone using Tapatalk

OlsenD
Nyt medlem
Indlæg: 134
Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af OlsenD » 21. apr 2017, 14:53

IMG_2804.JPG
IMG_2804.JPG (125.79 KiB) Vist 2110 gange
IMG_2803.JPG
IMG_2803.JPG (121.33 KiB) Vist 2110 gange
Kan der være noget der ???



Sent from my iPhone using Tapatalk

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af HamSjelv » 21. apr 2017, 17:31

OlsenD skrev:Ja den var godt nok kold :-/ nej den er ikke tunet eller noget.

Jeg foreslår du får kontrolleret om den termosensor der måler kølerudgangstemperatur fungerer korrekt. Der foreskrives jo en temperatur på 80 grader på den og der måles ca. 18.

OlsenD
Nyt medlem
Indlæg: 134
Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af OlsenD » 21. apr 2017, 18:11

HamSjelv skrev:
OlsenD skrev:Ja den var godt nok kold :-/ nej den er ikke tunet eller noget.

Jeg foreslår du får kontrolleret om den termosensor der måler kølerudgangstemperatur fungerer korrekt. Der foreskrives jo en temperatur på 80 grader på den og der måles ca. 18.
Sådan :-) og tak




Sent from my iPhone using Tapatalk

OlsenD
Nyt medlem
Indlæg: 134
Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af OlsenD » 21. apr 2017, 18:13

OlsenD skrev:
HamSjelv skrev:
OlsenD skrev:Ja den var godt nok kold :-/ nej den er ikke tunet eller noget.

Jeg foreslår du får kontrolleret om den termosensor der måler kølerudgangstemperatur fungerer korrekt. Der foreskrives jo en temperatur på 80 grader på den og der måles ca. 18.
Sådan :-) og tak




Sent from my iPhone using Tapatalk
IMG_2807.JPG
IMG_2807.JPG (105.28 KiB) Vist 2065 gange



Sent from my iPhone using Tapatalk

bet_mads
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. sep 2008, 19:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa

Indlæg af bet_mads » 29. okt 2017, 22:36

Fik du løst problemet? Og var det termosensoren der var problemet?

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

bet_mads
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. sep 2008, 19:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfaring

Indlæg af bet_mads » 23. jan 2018, 19:25

Prøver lige igen.. Fik du løst problemet og var det thermo sensoren til afgang af kølervand der var problemet?

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


Henrikbrok
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. maj 2020, 22:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vw 2.0tdi 140hk  CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfaring

Indlæg af Henrikbrok » 8. jun 2020, 19:04

Var der nogle der fandt en løsning har en passat b7 1,6 tdi der kun køre 14 kml ved 110 på motorvejen ingen fejlkoder ligner der er nulstillet partikekfilter

Besvar

Tilbage til "Motor"