Side 1 af 1

1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

: 6. feb 2017, 09:23
af klaus poulsen
Hej - jeg har brug for hjælp her.
Har en octavia 2011,1,6 tdi, bluemotion cayc.
En gang imellem skyder den en returslange ud af en injector .... Der kan godt går 14 dage imellem det sker.
Det giver et stort svineri og der løber diesel i smøreolien.
Jeg har prøvet at købe nyt sæt slanger til returolien..det hjalp ikke.
Har i nogen gode ideer ?

Re: 1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

: 6. feb 2017, 21:00
af Morten16v
Er der monteret lås på returslangen??

Lig evt et billede op

Re: 1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

: 10. feb 2017, 19:22
af klaus poulsen
Ja - bajonetten er trykket helt ind i injektor og holdes fast med den lille clips....
Det udvikler sig lidt ....jeg tror nu at det er min dieselhøjtrykspumpe der har for meget lækolie....det kommer ind i samme rør..... Trykket bliver så højt at den skyder returolieslangen af - fordi det er det som først giver efter.
Nogen erfaring med hvordan man checker mængden af lækolie på højtykspumpen...hvornår er det " for meget"?

Re: 1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

: 10. feb 2017, 19:49
af Jannik
Min første indskydelse var en defekt injector, der lader lidt kompression ud i returløbet.

Det er dog blot et gæt.
Hopper returslangen af den samme dyse hver gang?

Re: 1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

: 11. feb 2017, 10:12
af jk6
hvis det er samme dyse ville mit gæt også være en defekt dyse. Hvis du har den gamle slange endnu, så prøv evt. at måle retur løbet fra hver dyse med motoren kørende i tomgang i ca. 2-3 min. der skal gerne være en nogenlunde lige stor mængde brændstof fra hver dyse.

Re: 1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

: 31. jul 2021, 16:13
af QT1410
Genopliver lige en gammel tråd.

Er strandet i Polen med min Octavia 1Z3 fra 2011, som efter et par dage at have lavet "tændingsbanken" ved igangsætning, gik i nødprogram og på 3 cylindre.
Første mekanikers tester sagde "Broken circuit injector 4", (Og de havde tidligst tid efter et par dage, plus det samme oveni til at skaffe andre dyser)
Så jeg fik sendt 2 dyser ekspres fra Danmark fra min gamle motor, som gik i stykker på anden vis.
Mekaniker nr 2, en lærling som har sit eget værksted i fritiden, kun 200 meter fra vores opholdssted, skiftede dyse 4, hvorefter dyse 3 meldte fejl, så han skiftede den.
I samme omgang monterede han komplet nye returrør, da de gamle var sprøde (Og/eller han havde ødelagt dem)

Vi henter bilen, kører en lille prøvetur og lugter diesel, og konstaterer at der er diesel i rå mængder ud over motoren.

"Mekanikeren" konstaterer så at de uoriginale returrør ikke sidder fast i dyserne, fordi afstanden mellem keglefladen og låseringsrillen er forkert.

Er det en generel fejl ved de uoriginale, som han bedyrer at have bestilt på motortype og -nummer?

Re: 1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

: 5. aug 2021, 21:38
af dk-creations
QT1410 skrev:
31. jul 2021, 16:13
Genopliver lige en gammel tråd.

Er strandet i Polen med min Octavia 1Z3 fra 2011, som efter et par dage at have lavet "tændingsbanken" ved igangsætning, gik i nødprogram og på 3 cylindre.
Første mekanikers tester sagde "Broken circuit injector 4", (Og de havde tidligst tid efter et par dage, plus det samme oveni til at skaffe andre dyser)
Så jeg fik sendt 2 dyser ekspres fra Danmark fra min gamle motor, som gik i stykker på anden vis.
Mekaniker nr 2, en lærling som har sit eget værksted i fritiden, kun 200 meter fra vores opholdssted, skiftede dyse 4, hvorefter dyse 3 meldte fejl, så han skiftede den.
I samme omgang monterede han komplet nye returrør, da de gamle var sprøde (Og/eller han havde ødelagt dem)

Vi henter bilen, kører en lille prøvetur og lugter diesel, og konstaterer at der er diesel i rå mængder ud over motoren.

"Mekanikeren" konstaterer så at de uoriginale returrør ikke sidder fast i dyserne, fordi afstanden mellem keglefladen og låseringsrillen er forkert.

Er det en generel fejl ved de uoriginale, som han bedyrer at have bestilt på motortype og -nummer?
Svært at vurdere om uoriginale returrør er af dårlig kvalitet. Men at arbejde med nymoderne diesel, skal ses som en operationsstue. Det er uhyr modtageligt overfor de mindste påvirkninger. Har altid benyttet originalt, når der arbejdes med diesel koponenter, da tolerancerne er så mega små angående diesel.
Ligeledes smørrer jeg altid pakningerne med et tyndt lag fedt, for at undgå de bliver "ridset" eller beskadiget ved montering. Der skal intet til for at det bliver utæt.

Re: 1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

: 5. aug 2021, 23:25
af QT1410
Min danske mekaniker pointerede også at smøring og forsigtighed var vigtig.

Der blev mandag eftermiddag monteret et original rørsæt til 666kr, som holdt tæt.

Operationen lykkedes, og der var ingen problemer de 450 km hjem med båd på trailer med 100 km/h og godt 10 km/l