1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

Besvar
klaus poulsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6. feb 2017, 09:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

Indlæg af klaus poulsen » 6. feb 2017, 09:23

Hej - jeg har brug for hjælp her.
Har en octavia 2011,1,6 tdi, bluemotion cayc.
En gang imellem skyder den en returslange ud af en injector .... Der kan godt går 14 dage imellem det sker.
Det giver et stort svineri og der løber diesel i smøreolien.
Jeg har prøvet at købe nyt sæt slanger til returolien..det hjalp ikke.
Har i nogen gode ideer ?

Brugeravatar
Morten16v
Aktiv medlem
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hasselager (Århus s)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: 1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

Indlæg af Morten16v » 6. feb 2017, 21:00

Er der monteret lås på returslangen??

Lig evt et billede op
Porsche Tekniker.

klaus poulsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6. feb 2017, 09:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

Indlæg af klaus poulsen » 10. feb 2017, 19:22

Ja - bajonetten er trykket helt ind i injektor og holdes fast med den lille clips....
Det udvikler sig lidt ....jeg tror nu at det er min dieselhøjtrykspumpe der har for meget lækolie....det kommer ind i samme rør..... Trykket bliver så højt at den skyder returolieslangen af - fordi det er det som først giver efter.
Nogen erfaring med hvordan man checker mængden af lækolie på højtykspumpen...hvornår er det " for meget"?

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 41 times
Been thanked: 196 times

Re: 1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

Indlæg af Jannik » 10. feb 2017, 19:49

Min første indskydelse var en defekt injector, der lader lidt kompression ud i returløbet.

Det er dog blot et gæt.
Hopper returslangen af den samme dyse hver gang?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

jk6
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 29. okt 2009, 21:42
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: 1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

Indlæg af jk6 » 11. feb 2017, 10:12

hvis det er samme dyse ville mit gæt også være en defekt dyse. Hvis du har den gamle slange endnu, så prøv evt. at måle retur løbet fra hver dyse med motoren kørende i tomgang i ca. 2-3 min. der skal gerne være en nogenlunde lige stor mængde brændstof fra hver dyse.

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: 1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

Indlæg af QT1410 » 31. jul 2021, 16:13

Genopliver lige en gammel tråd.

Er strandet i Polen med min Octavia 1Z3 fra 2011, som efter et par dage at have lavet "tændingsbanken" ved igangsætning, gik i nødprogram og på 3 cylindre.
Første mekanikers tester sagde "Broken circuit injector 4", (Og de havde tidligst tid efter et par dage, plus det samme oveni til at skaffe andre dyser)
Så jeg fik sendt 2 dyser ekspres fra Danmark fra min gamle motor, som gik i stykker på anden vis.
Mekaniker nr 2, en lærling som har sit eget værksted i fritiden, kun 200 meter fra vores opholdssted, skiftede dyse 4, hvorefter dyse 3 meldte fejl, så han skiftede den.
I samme omgang monterede han komplet nye returrør, da de gamle var sprøde (Og/eller han havde ødelagt dem)

Vi henter bilen, kører en lille prøvetur og lugter diesel, og konstaterer at der er diesel i rå mængder ud over motoren.

"Mekanikeren" konstaterer så at de uoriginale returrør ikke sidder fast i dyserne, fordi afstanden mellem keglefladen og låseringsrillen er forkert.

Er det en generel fejl ved de uoriginale, som han bedyrer at have bestilt på motortype og -nummer?

dk-creations
Nyt medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 18. apr 2014, 11:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: 1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

Indlæg af dk-creations » 5. aug 2021, 21:38

QT1410 skrev:
31. jul 2021, 16:13
Genopliver lige en gammel tråd.

Er strandet i Polen med min Octavia 1Z3 fra 2011, som efter et par dage at have lavet "tændingsbanken" ved igangsætning, gik i nødprogram og på 3 cylindre.
Første mekanikers tester sagde "Broken circuit injector 4", (Og de havde tidligst tid efter et par dage, plus det samme oveni til at skaffe andre dyser)
Så jeg fik sendt 2 dyser ekspres fra Danmark fra min gamle motor, som gik i stykker på anden vis.
Mekaniker nr 2, en lærling som har sit eget værksted i fritiden, kun 200 meter fra vores opholdssted, skiftede dyse 4, hvorefter dyse 3 meldte fejl, så han skiftede den.
I samme omgang monterede han komplet nye returrør, da de gamle var sprøde (Og/eller han havde ødelagt dem)

Vi henter bilen, kører en lille prøvetur og lugter diesel, og konstaterer at der er diesel i rå mængder ud over motoren.

"Mekanikeren" konstaterer så at de uoriginale returrør ikke sidder fast i dyserne, fordi afstanden mellem keglefladen og låseringsrillen er forkert.

Er det en generel fejl ved de uoriginale, som han bedyrer at have bestilt på motortype og -nummer?
Svært at vurdere om uoriginale returrør er af dårlig kvalitet. Men at arbejde med nymoderne diesel, skal ses som en operationsstue. Det er uhyr modtageligt overfor de mindste påvirkninger. Har altid benyttet originalt, når der arbejdes med diesel koponenter, da tolerancerne er så mega små angående diesel.
Ligeledes smørrer jeg altid pakningerne med et tyndt lag fedt, for at undgå de bliver "ridset" eller beskadiget ved montering. Der skal intet til for at det bliver utæt.
- AP Graduate in Automotive Technology
- VCDS & Pico Scope

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: 1.6 Tdi Cayc Diesel Lækage Returolie

Indlæg af QT1410 » 5. aug 2021, 23:25

Min danske mekaniker pointerede også at smøring og forsigtighed var vigtig.

Der blev mandag eftermiddag monteret et original rørsæt til 666kr, som holdt tæt.

Operationen lykkedes, og der var ingen problemer de 450 km hjem med båd på trailer med 100 km/h og godt 10 km/l

Besvar

Tilbage til "Motor"