Mislyd fra 1.4 BXW motor.

Besvar
MikkelHH
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 5. feb 2015, 19:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Mislyd fra 1.4 BXW motor.

Indlæg af MikkelHH » 12. mar 2017, 09:05

Jeg har i min Seat Ibiza fra 2010 en 1.4 BXW motor siddende i.
Mit problem ligger i at motoren får en mislyd når den bliver varm, i første omgang troede jeg det var generatoren der lavede en form for støj, da lyden ikke umiddelbart er en mekanisk defekt.
Jeg har fejlsøgt lidt og konstateret det hverken er generator, A/C pumpe eller remstrammer, lyden kommer fra fronten af motoren eller omkring tandremssiden.
Lyden kommer først når motoren er varm, altså har kørt omkring 10 km, og er nærmest kun til at høre i tomgang, om lyden forsvinder ved højere omdrejninger eller motoren bare larmer mere end lyden er svært at sige.
Jeg har lige skiftet tandrem på motoren for 5000 km siden, og umiddelbart er den først opstået derefter, men det er svært at sige, da bilen er forholdsvis nyinkøbt, og det første jeg gjorde var at lave stort service og tandrem+vandpumpe.
Motoren kører og lyder perfekt ud over den irriterende mislyd, der umiddelbart kun er til at høre i tomgang, lyden stiger gradvist samtidig med at motoren bliver varm, og er overhovedet ikke tilstede ved kold motor!
Jeg frygter selv lidt jeg har været så uheldig at et af hjulene til tandremmen er defekte, men håber på nogle der har lidt erfaring med denne motor måske.
På forhånd tak!

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Mislyd fra 1.4 BXW motor.

Indlæg af kGlerup » 12. mar 2017, 09:51

Enten en optagelse eller en beskrivelse af lyden ville hjælpe :)

MikkelHH
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 5. feb 2015, 19:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Mislyd fra 1.4 BXW motor.

Indlæg af MikkelHH » 12. mar 2017, 18:09

Jeg vil beskrive lyden som en højfrekvenslyd, nærmest som en generator der overlader eller lign, umiddelbart lyder det ikke som en defekt remstrammer/medløberhjul eller vandpumpe, men lyden er underlig og har ikke hørt noget lign, i mine år som mekaniker.
Jeg udelukker ikke tandrem, men man skulle da bare være uheldig hvis man havde fået et defekt tandremskit eller vandpumpe.

kasperv
Nyt medlem
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: VJ Auto
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Mislyd fra 1.4 BXW motor.

Indlæg af kasperv » 12. mar 2017, 19:02

Jeg tænker lidt for stram tandrem. Så kan de godt sige sådan fra knastlejet især ved varm motor. Bare et skud uden at have hørt lyden...

Kasper

MikkelHH
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 5. feb 2015, 19:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Mislyd fra 1.4 BXW motor.

Indlæg af MikkelHH » 12. mar 2017, 19:16

Lyden kommer umiddelbart ikke fra knasterne, jeg har haft øverste dæksel afmonteret og lyttet tæt ved knasthjulene.
Hvis lyden skulle komme fra tandrem, ville mit bud være et af hjulene.
Lyden har IKKE været der lige siden tandremsskiftet, men er opstået efterfølgene, mit bud er 3000 km efter skift, det er ihvertfald der jeg har opdaget den, jeg har kørt cirka 1500-2000 km siden lyden blev opdaget, og den har ikke ændret sig.

MikkelHH
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 5. feb 2015, 19:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Mislyd fra 1.4 BXW motor.

Indlæg af MikkelHH » 22. mar 2017, 18:56

Efter at have afmonteret tandrem, kunne jeg konstatere fejlen ikke lå der.
Efter længere tids fejlsøgning opdagede jeg ved et tilfælde, at lyden kom fra oliefilteret.
Nyt på, og motoren er nu lydløs.
Underlig fejl, jeg har ihvertfald ikke oplevet noget lignenede.

Besvar

Tilbage til "Motor"