Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Besvar
Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Indlæg af Gubbi » 26. mar 2017, 07:31

Jeg har kig på en 2005 og en 2007 A6 4F med 2.0 140 hk dieselmotor.

Kan ikke huske hvilke motorkoden er mest fejlbehæftet i de årgange?

Edit. Det er en BLB motor.

Balancemodulet, EGR og turbo er skiftet.


Gubs
Senest rettet af Gubbi 26. mar 2017, 16:31, rettet i alt 4 gange.
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Audi A6 4F, hvilke motorkoden er "farlige"

Indlæg af superbeszzz » 26. mar 2017, 11:28

Hed den ikke "BKD"?
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Mikael
Nyt medlem
Indlæg: 384
Tilmeldt: 19. jun 2009, 22:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Indlæg af Mikael » 26. mar 2017, 17:12

Hvis de tre ting er skiftet kører den fint.
Hvor mange km?

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Indlæg af Gubbi » 26. mar 2017, 21:24

alle 3 dele er skiftet.

Kørt 280.000 km.

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Indlæg af LKA63 » 26. mar 2017, 23:49

Det er en god ide at få lukket egr - min kører væsentligt bedre.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

MAZ_A
Nyt medlem
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2. jun 2010, 08:42
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 37 times
Been thanked: 10 times

Re: Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Indlæg af MAZ_A » 27. mar 2017, 07:42

Jeg har haft sådan en vogn, efter en tur ved Landberg kom den til at gå ganske fint(mener den fik mellem 170 og 180hk), inden var den godt nok noget sløv. EGR blev lukket ved samme lejlighed.
Mads
Audi A6 Avant 2.0 TDI S-LINE - 2014
Audi A3 cabriolet 1.4 TFSI - 2017

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Indlæg af Gubbi » 30. mar 2017, 20:54

LKA63 skrev:Det er en god ide at få lukket egr - min kører væsentligt bedre.
Har du oplevet de store problemer med den?

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Indlæg af LKA63 » 30. mar 2017, 21:53

Gubbi skrev:
LKA63 skrev:Det er en god ide at få lukket egr - min kører væsentligt bedre.
Har du oplevet de store problemer med den?

Gubs
Jep - EGR ventilen er roden til meget skidt. Den soder til og bliver defekt. Dette giver en ujævn rykkende acceleration. Samtidig ødelægger du langsomt motoren ved at lede gammel udstødning tilbage i indsugningen tilført dampe fra krumtapudluftningen - ikke en god combo. Når egr ventilen lukkes øges forbrændingstemperaturen og motoren går væsentlig bedre.
EGR kan også gå mekanisk i stykker. Plastiktandhjulene indvendigt har en tendens til at knække. Det undgår du også ved at få den lukket.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Indlæg af Gubbi » 31. mar 2017, 17:21

Du har ikke oplevet det med dårlige dyser, ovale huller i topstykke?

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Indlæg af LKA63 » 1. apr 2017, 01:19

Gubbi skrev:Du har ikke oplevet det med dårlige dyser, ovale huller i topstykke?

Gubs
Nej ingen af delene. Bosch dyserne er meget driftsikre - det eneste der kan ødelægge dem, er tilsodning og dårligt sprøjtemønster, især hvis egr ventilen står åben.

Se efter rust i bunden af dørene bagved listerne - det er en svaghed.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Indlæg af Gubbi » 1. apr 2017, 08:14

Er det ikke dig, som skriver dette på Audi Club?

http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?p=172299

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Indlæg af LKA63 » 1. apr 2017, 15:40

Det er mig - den er god nok ;) Jeg endte med at få hovedrenoveret motoren, men det havde ikke været nødvendigt. Jeg fik dømt motoren færdig af en mekaniker, som jeg kender, men formentlig har motoren "kun" haft et ventilproblem. Dyserne fejlede intet og de havde ikke gnavet ovale huller i topstykket. Men rigtigt jeg har haft store udfordringer, den største nok balancemodulet og blyanten.
Det firma, som renoverede motoren, var formentlig heller ikke alt for dygtige - jeg kæmpede længe med for højt olieforbrug og en lysende motorlampe. Det endte med de igen tog motoren ud og startede forfra - det hjalp. Efterfølgende fik jeg lukket egr ventilen og det er det bedste jeg nogensinde har fået gjort. Siden har jeg kørt 100.000 km uden problemer.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Indlæg af Gubbi » 1. apr 2017, 22:26

Puha en omgang...... bilen kører rigtig godt, den jeg har kigget på. Den har fået skiftet de dele, som driller. Den er optimeret af Landberg, hvor EGR er lukket af.
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Indlæg af LKA63 » 2. apr 2017, 05:47

Hvis prisen er rigtig og den har fået skiftet de kritiske dele, ville jeg ikke være bekymret? Men det koster altid at reparere på en diesel - det skal man være klar over. Jeg skifter olie hver 10.000 km, det tror jeg har enorm betydning. Min er uden partikelfilter og det er jeg faktisk glad for.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

Dirty golf 4 t
Medlem
Indlæg: 694
Tilmeldt: 21. jun 2008, 06:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Audi A6 4F, for/imod BLB motorkode

Indlæg af Dirty golf 4 t » 10. apr 2017, 10:12

jeg har en 07 model dvs med partikelfilter, jeg har fået skiftet en dyse, partikelfilter og egr ventil på de 6-7 år vi har haft dedn , bilen har kørt 300 nu.
vil faktisk godt have lukket den EGR helt af da jeg oplever nogle af de syntomer folf nævner..
Audi A6 c7 3,0 tfsi
Nissan Skyline GTR R33 solgt
O O SKYLINE O O

Besvar

Tilbage til "Motor"