Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Besvar
hjalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gadstrup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af hjalle » 8. mar 2009, 16:03

Hejsa..

Pludselig en morgen begyndte min ladelampe at lyse, og det hvinede og skraslede fra motorrummet. Da jeg gassede op nogen gange holdt det op, både lydene og lyset i ladelampen.. Efterfølgende er der i ny og næ kommet "skraslelyde" fra motorrummet ved omdrejningstal lidt over tomgang. Jeg syns det er svært at diagnosticere nøjagtigt hvorfra problemet kommer fra, jeg har lyttet og lyttet. Jeg gætter på at det må være generator remmen lyden kommer fra, da der jo var lyd i ladelampen. Og så er der jo 3 mulige kilder til støjen, generatoren, strammehjulet og servopumpen (tror jeg det er)..

Når jeg tager remmen af og drejer de forskellige hjul rundt, er der ingen af dem der meget tydeligt indikerer at der er noget galt..

Generatoren spinder rundt, let og frejdigt uden en mislyd. og lader 14 volt ved tomgang

Strammehjulet "synger" måske en lille smule, men spinder let, så det kunne godt være der problemet er, jeg ved bare ikke hvordan det bør lyde..

Servopumpen løber ikke let, men det er jo også en pumpe, og der er jo olie i den, så den bør vel ikke løbe let ?

Mit bud er at det er strammehjulet, jeg ved ikke om der er nogen der er eninge..??

Og hvis det så er strammehjulet, hvordan er det så at komme til at skifte, og kan man skifte hjulet alene, jeg syns det ser ud til at sådan en strammer er lidt pebret.. ??

Jeg ved ikke om noget af det gav mening, men håber der er nogen der har tid til en kommentar..

Hjalle

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7784
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af norn » 8. mar 2009, 16:37

det er ikke usandsynligt at det er lejet i remstrammerhjulet der er gået

hjul incl. leje kan skiftes seperat og koster ca. 600kr. hos en aut. vw forhandler
som du nok har spottet så er det meget simpelt at skifte
det er bare den ene bolt midt i hjulet

men du skal lige kontrolere friløbet i remskiven på generatoren
den skal kun trække genertoren med den ene vej
jeg plejer lige at gi den et godt drej den ene vej og så hårdt den anden vej så kan du mærke om den slipper eller om den har sat sig fast
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

bjm
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16. jun 2008, 14:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af bjm » 8. mar 2009, 16:38

det kunne godt lyde som friløbet på din generator der er ved at gå fast.
Golf vr6 1993 137.000 km
passat 3c TDI
Golf 4 TDI
BMW 328I

hjalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gadstrup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af hjalle » 8. mar 2009, 17:13

Fabelagtig responstid, mange tak for det...

JEg var lige ude og tjekke lidt mere iht. det dersens friløb. Jeg prøvede både det med at rotere den kraftigt den ene vej og derefter den anden, og det lader til at den har sat sig fast.. Jeg prøvede da jeg havde sat remmen på igen, at dreje køle vingen og dermed rotoren/ankeret med en skruetrækker, og der var ikke friløb nogen veje...

Så vi kan vel godt konkludere at jeg skal have ombyttet min generator ikke?? (eller sidder friløbet i hjulet??)

Hvorfor er er forøvrigt sådan et friløb, og hvordan fungerer det ? OG hvilken risiko løber jeg ved at køre med det ned til auto elektrikkeren når jeg skal have generatoren ombyttet..??

Og, så lige til sidst, er der nogen ben i at få generatoren af, eller er det til at komme til de skruer der holder den ??

mvh

Hjalle
Senest rettet af hjalle 8. mar 2009, 17:18, rettet i alt 1 gang.

hjalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gadstrup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af hjalle » 8. mar 2009, 17:17

Jeg fandt lige selv et svar på et af mine spørgsmål..

Sidst i 90´erne begyndte bilfabrikanterne, at montere remskiver på generatorer, der kun trækker i den ene omløbsretning, i daglig tale "friløbsremskiver", og sammen med dem kom også mange spørgsmål : - Hvorfor nu det?
De monteres primært på generatorer til dieselmotorer, og da netop de har udviklet sig meget de senere år, bliver kravene til dem, om mindre støj og vibrationer, større.
Pga. motorens omdrejningshastighed under kompression og arbejdsslag er forskellig, vil de perifere motorkomponenter, herunder også generatoren, naturligvis også følge disse hastighedsudsving.
Generatorens store masse vil belaste drivremmen anseeligt, da rotoren skiftevis opbremses og accelereres. Denne hastighedsændring, som er mest markant ved tomgang, vil får remmen til skiftevis at strammes og slækkes, og derved få den til at svinge. (I lighed med en streng på en guitar.)
Er der monteret en friløbs-remskive, vil den optage de bremsende kræfter på remmen og udjævne påvirkningerne på remmen og generatoren.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7784
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af norn » 8. mar 2009, 17:26

du behøver ikke skifte generatoren
friløbet er indbygget i remskiven

ny remskive på så er du klar igen
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

hjalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gadstrup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af hjalle » 8. mar 2009, 17:31

Fedt Fedt... er det til at skifte den selv ?, og hvad tager VW for sådan en, ved du det, eller er Mekonomen et alternativ ?

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af GolfTDI » 8. mar 2009, 17:35

Der skal bruges specialværktøj til at holde hjulet med. Hvis du selv kan skrue lidt er det nemmeste nok at pille den af, og lade værkstedet om at skifte hjulet.
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

hjalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gadstrup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af hjalle » 8. mar 2009, 17:45

ok, så hvis jeg dropper forbi hos VW, med generatoren under armen, så kan de lige vride et nyt hjul på på et øjeblik ??

Anbefaler I at jeg lader bilen stå indtil det er skiftet ??

hjalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gadstrup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af hjalle » 8. mar 2009, 17:50

kan jeg nuppe det med sådan et værktøj her ??

http://www.biltema.dk/products/product. ... mId=154313

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af GolfTDI » 8. mar 2009, 17:53

Ja det kan i værste tilfælge godt tage mere med sig. Det kommer jo an på hvor slemt det er og hvor langt du skal køre. Det værktøj du har fundet kan ikke bruges. Det er en speciel top med hul i der skal bruges.
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

bjm
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16. jun 2008, 14:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af bjm » 8. mar 2009, 18:35

det tager ikke mange min at skifte hos vw hvis du kommer med generatoren under armen :-).
Golf vr6 1993 137.000 km
passat 3c TDI
Golf 4 TDI
BMW 328I

bjm
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16. jun 2008, 14:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af bjm » 8. mar 2009, 18:40

Normalt siges der at fronten skal frem i service stilling men men. afmont vingen og læg den ned i bunden af køleren. på den måde kan du komme til at afmont den nederste bolt der holder generatoren. resten gir vist sig selv. Husk lige at afmont stelkabel på batteriet. God arbejdslyst.
Mvh Bjm
Golf vr6 1993 137.000 km
passat 3c TDI
Golf 4 TDI
BMW 328I

hjalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gadstrup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af hjalle » 8. mar 2009, 18:49

Tak så langt... jeg må ud og skrue lidt når tøserne er lagt i seng :-)

hjalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gadstrup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af hjalle » 8. mar 2009, 20:34

Er der en der kan fortælle hvordan den vinge tages af, og er det den blæservinge der lige nøjagtigt sidder i vejen for den nederste skrue der menes ??

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7784
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af norn » 8. mar 2009, 20:39

kølervingen sidder fast til navet med 4 umbrako bolte - mener det er en 5mm umbrako der skal bruges
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

hjalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gadstrup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af hjalle » 8. mar 2009, 20:47

ja men kan man komme til dem uden at trække fronten frem, det var det jeg forstod på det bjm skrev ??

hjalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gadstrup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af hjalle » 8. mar 2009, 22:37

Tusind tak for hjælpen so far.... Der sad en umbracho (8mm) og holdt vingen fra bagsiden i center, den sad djævelsk fast, og da jeg var nød til at fiksere navet med en vandpumpetang samtidig med at jeg hev og flåede i umbrako nøglen, var det en lidt bøvlet affære.. men nu er generatoren afmonteret og klar til at få et nyt hjul på i morgen :-)...

hjalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gadstrup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af hjalle » 9. mar 2009, 19:50

Så er jeg køreklar igen takket være VAGCARS :-)

Remhjul og montage kostede 800 kr..

Hjalle

Brugeravatar
Erik
Medlem
Indlæg: 569
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af Erik » 29. mar 2009, 15:24

Hej

Har lige rodet lidt med min 3bg 1,9tdi 130 pga vibrationer og kunne huske at have læst om det her på siden så det er helt perfekt med søgefunktionen

Remhjul til generator har ikke friløb på min , Generator følger med ligemeget om jeg drejer den ene eller anden vej

skal der en ny til eller ?

hvordan virker det ? evt split tegning

mvh Erik
Mvh Erik

Brugeravatar
HeineM
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vognsild
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af HeineM » 29. mar 2009, 15:33

ja man plejer at skifte hele hjulet. hjulet koster ca 500,- ved VW mener jeg
Erik skrev:Hej

Har lige rodet lidt med min 3bg 1,9tdi 130 pga vibrationer og kunne huske at have læst om det her på siden så det er helt perfekt med søgefunktionen

Remhjul til generator har ikke friløb på min , Generator følger med ligemeget om jeg drejer den ene eller anden vej

skal der en ny til eller ?

hvordan virker det ? evt split tegning

mvh Erik
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk

Brugeravatar
hestech
Medlem
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Syd-Vestjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af hestech » 29. mar 2009, 15:58

Her er lidt til Erik og andre nysgerrige.

http://www.ina.de/content.ina.de/en/bra ... ot3414.jsp?

Brugeravatar
Lundø
Nyt medlem
Indlæg: 129
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:07
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af Lundø » 7. apr 2009, 07:09

Har lige netop oplevet det samme, som Hjalle beskriver.. I mit tilfælde drejede det sig også om at det var remhjulet, som var færdigt og ikke generatoren, som jeg troede i første omgang. 800,- fattigere hos SMC, og man er kørende igen - dejligt..!! :D
Søren
Nu uden VAG
EX'en- G4 1,9 TDI Highline
- Honda CBR 600 F4

krummecl
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. jul 2008, 18:27
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af krummecl » 26. dec 2010, 23:00

Fuck, det var godt jeg fandt denne her..... Lige hvad jeg manglet.. Min Passat har larmet lidt siden sommer, men kun en gang imellem.. Og da familien og jeg kørte hjem her til aften larmet den vildt i tomgang.. Troede hele tiden det var remstrammerne der var færdig.. Men fandt lige den her link, her til aften. Og var lige ude og prøve. Den sidder fast...... Mange tak for det her link....

RuneL
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 29. sep 2009, 20:12
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km

Indlæg af RuneL » 17. jul 2012, 19:07

Hejsa,

jeg har været ude og investere i et nyt friløb til generatoren på min passat også, da jeg desværre måtte konstarere at det også sad uhjælpeligt fast.
Jeg har lånt "specialværktøjet" til selve friløbet af en ven, men jeg kan ikke få plads for vingen til at afmontere friløbet.

Er det rigtigt forstået, hvis jeg siger at jeg skal afmontere det remhjul som viskose-koblingen sidder på, ved at holde hjulet med en bolt gennem et af de små huller, og så spænde hele akslen/hjulet af fra bagsiden med en (nok 8mm) uncraconøgle?

De små bolte der holder selve vingen fast på viskosekoblingen er skruet i koblingen fra forsiden, så dem kan jeg ikke umiddelbart komme til.

Ellers hører jeg gerne et fif om hvordan man kommer til :-)

/Rune
Billede 2013 Golf 7 - 1.4 TSI BMT 140 Hk DSG

Besvar

Tilbage til "Motor"