Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gadstrup
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Hejsa..
Pludselig en morgen begyndte min ladelampe at lyse, og det hvinede og skraslede fra motorrummet. Da jeg gassede op nogen gange holdt det op, både lydene og lyset i ladelampen.. Efterfølgende er der i ny og næ kommet "skraslelyde" fra motorrummet ved omdrejningstal lidt over tomgang. Jeg syns det er svært at diagnosticere nøjagtigt hvorfra problemet kommer fra, jeg har lyttet og lyttet. Jeg gætter på at det må være generator remmen lyden kommer fra, da der jo var lyd i ladelampen. Og så er der jo 3 mulige kilder til støjen, generatoren, strammehjulet og servopumpen (tror jeg det er)..
Når jeg tager remmen af og drejer de forskellige hjul rundt, er der ingen af dem der meget tydeligt indikerer at der er noget galt..
Generatoren spinder rundt, let og frejdigt uden en mislyd. og lader 14 volt ved tomgang
Strammehjulet "synger" måske en lille smule, men spinder let, så det kunne godt være der problemet er, jeg ved bare ikke hvordan det bør lyde..
Servopumpen løber ikke let, men det er jo også en pumpe, og der er jo olie i den, så den bør vel ikke løbe let ?
Mit bud er at det er strammehjulet, jeg ved ikke om der er nogen der er eninge..??
Og hvis det så er strammehjulet, hvordan er det så at komme til at skifte, og kan man skifte hjulet alene, jeg syns det ser ud til at sådan en strammer er lidt pebret.. ??
Jeg ved ikke om noget af det gav mening, men håber der er nogen der har tid til en kommentar..
Hjalle
Pludselig en morgen begyndte min ladelampe at lyse, og det hvinede og skraslede fra motorrummet. Da jeg gassede op nogen gange holdt det op, både lydene og lyset i ladelampen.. Efterfølgende er der i ny og næ kommet "skraslelyde" fra motorrummet ved omdrejningstal lidt over tomgang. Jeg syns det er svært at diagnosticere nøjagtigt hvorfra problemet kommer fra, jeg har lyttet og lyttet. Jeg gætter på at det må være generator remmen lyden kommer fra, da der jo var lyd i ladelampen. Og så er der jo 3 mulige kilder til støjen, generatoren, strammehjulet og servopumpen (tror jeg det er)..
Når jeg tager remmen af og drejer de forskellige hjul rundt, er der ingen af dem der meget tydeligt indikerer at der er noget galt..
Generatoren spinder rundt, let og frejdigt uden en mislyd. og lader 14 volt ved tomgang
Strammehjulet "synger" måske en lille smule, men spinder let, så det kunne godt være der problemet er, jeg ved bare ikke hvordan det bør lyde..
Servopumpen løber ikke let, men det er jo også en pumpe, og der er jo olie i den, så den bør vel ikke løbe let ?
Mit bud er at det er strammehjulet, jeg ved ikke om der er nogen der er eninge..??
Og hvis det så er strammehjulet, hvordan er det så at komme til at skifte, og kan man skifte hjulet alene, jeg syns det ser ud til at sådan en strammer er lidt pebret.. ??
Jeg ved ikke om noget af det gav mening, men håber der er nogen der har tid til en kommentar..
Hjalle
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7784
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
det er ikke usandsynligt at det er lejet i remstrammerhjulet der er gået
hjul incl. leje kan skiftes seperat og koster ca. 600kr. hos en aut. vw forhandler
som du nok har spottet så er det meget simpelt at skifte
det er bare den ene bolt midt i hjulet
men du skal lige kontrolere friløbet i remskiven på generatoren
den skal kun trække genertoren med den ene vej
jeg plejer lige at gi den et godt drej den ene vej og så hårdt den anden vej så kan du mærke om den slipper eller om den har sat sig fast
hjul incl. leje kan skiftes seperat og koster ca. 600kr. hos en aut. vw forhandler
som du nok har spottet så er det meget simpelt at skifte
det er bare den ene bolt midt i hjulet
men du skal lige kontrolere friløbet i remskiven på generatoren
den skal kun trække genertoren med den ene vej
jeg plejer lige at gi den et godt drej den ene vej og så hårdt den anden vej så kan du mærke om den slipper eller om den har sat sig fast
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 14:20
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
det kunne godt lyde som friløbet på din generator der er ved at gå fast.
Golf vr6 1993 137.000 km
passat 3c TDI
Golf 4 TDI
BMW 328I
passat 3c TDI
Golf 4 TDI
BMW 328I
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gadstrup
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Fabelagtig responstid, mange tak for det...
JEg var lige ude og tjekke lidt mere iht. det dersens friløb. Jeg prøvede både det med at rotere den kraftigt den ene vej og derefter den anden, og det lader til at den har sat sig fast.. Jeg prøvede da jeg havde sat remmen på igen, at dreje køle vingen og dermed rotoren/ankeret med en skruetrækker, og der var ikke friløb nogen veje...
Så vi kan vel godt konkludere at jeg skal have ombyttet min generator ikke?? (eller sidder friløbet i hjulet??)
Hvorfor er er forøvrigt sådan et friløb, og hvordan fungerer det ? OG hvilken risiko løber jeg ved at køre med det ned til auto elektrikkeren når jeg skal have generatoren ombyttet..??
Og, så lige til sidst, er der nogen ben i at få generatoren af, eller er det til at komme til de skruer der holder den ??
mvh
Hjalle
JEg var lige ude og tjekke lidt mere iht. det dersens friløb. Jeg prøvede både det med at rotere den kraftigt den ene vej og derefter den anden, og det lader til at den har sat sig fast.. Jeg prøvede da jeg havde sat remmen på igen, at dreje køle vingen og dermed rotoren/ankeret med en skruetrækker, og der var ikke friløb nogen veje...
Så vi kan vel godt konkludere at jeg skal have ombyttet min generator ikke?? (eller sidder friløbet i hjulet??)
Hvorfor er er forøvrigt sådan et friløb, og hvordan fungerer det ? OG hvilken risiko løber jeg ved at køre med det ned til auto elektrikkeren når jeg skal have generatoren ombyttet..??
Og, så lige til sidst, er der nogen ben i at få generatoren af, eller er det til at komme til de skruer der holder den ??
mvh
Hjalle
Senest rettet af hjalle 8. mar 2009, 17:18, rettet i alt 1 gang.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gadstrup
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Jeg fandt lige selv et svar på et af mine spørgsmål..
Sidst i 90´erne begyndte bilfabrikanterne, at montere remskiver på generatorer, der kun trækker i den ene omløbsretning, i daglig tale "friløbsremskiver", og sammen med dem kom også mange spørgsmål : - Hvorfor nu det?
De monteres primært på generatorer til dieselmotorer, og da netop de har udviklet sig meget de senere år, bliver kravene til dem, om mindre støj og vibrationer, større.
Pga. motorens omdrejningshastighed under kompression og arbejdsslag er forskellig, vil de perifere motorkomponenter, herunder også generatoren, naturligvis også følge disse hastighedsudsving.
Generatorens store masse vil belaste drivremmen anseeligt, da rotoren skiftevis opbremses og accelereres. Denne hastighedsændring, som er mest markant ved tomgang, vil får remmen til skiftevis at strammes og slækkes, og derved få den til at svinge. (I lighed med en streng på en guitar.)
Er der monteret en friløbs-remskive, vil den optage de bremsende kræfter på remmen og udjævne påvirkningerne på remmen og generatoren.
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7784
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
du behøver ikke skifte generatoren
friløbet er indbygget i remskiven
ny remskive på så er du klar igen
friløbet er indbygget i remskiven
ny remskive på så er du klar igen
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gadstrup
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Fedt Fedt... er det til at skifte den selv ?, og hvad tager VW for sådan en, ved du det, eller er Mekonomen et alternativ ?
- GolfTDI
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1887
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Der skal bruges specialværktøj til at holde hjulet med. Hvis du selv kan skrue lidt er det nemmeste nok at pille den af, og lade værkstedet om at skifte hjulet.
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gadstrup
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
ok, så hvis jeg dropper forbi hos VW, med generatoren under armen, så kan de lige vride et nyt hjul på på et øjeblik ??
Anbefaler I at jeg lader bilen stå indtil det er skiftet ??
Anbefaler I at jeg lader bilen stå indtil det er skiftet ??
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gadstrup
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
kan jeg nuppe det med sådan et værktøj her ??
http://www.biltema.dk/products/product. ... mId=154313
http://www.biltema.dk/products/product. ... mId=154313
- GolfTDI
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1887
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Ja det kan i værste tilfælge godt tage mere med sig. Det kommer jo an på hvor slemt det er og hvor langt du skal køre. Det værktøj du har fundet kan ikke bruges. Det er en speciel top med hul i der skal bruges.
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 14:20
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
det tager ikke mange min at skifte hos vw hvis du kommer med generatoren under armen .
Golf vr6 1993 137.000 km
passat 3c TDI
Golf 4 TDI
BMW 328I
passat 3c TDI
Golf 4 TDI
BMW 328I
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 14:20
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Normalt siges der at fronten skal frem i service stilling men men. afmont vingen og læg den ned i bunden af køleren. på den måde kan du komme til at afmont den nederste bolt der holder generatoren. resten gir vist sig selv. Husk lige at afmont stelkabel på batteriet. God arbejdslyst.
Mvh Bjm
Mvh Bjm
Golf vr6 1993 137.000 km
passat 3c TDI
Golf 4 TDI
BMW 328I
passat 3c TDI
Golf 4 TDI
BMW 328I
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gadstrup
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Tak så langt... jeg må ud og skrue lidt når tøserne er lagt i seng
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gadstrup
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Er der en der kan fortælle hvordan den vinge tages af, og er det den blæservinge der lige nøjagtigt sidder i vejen for den nederste skrue der menes ??
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7784
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
kølervingen sidder fast til navet med 4 umbrako bolte - mener det er en 5mm umbrako der skal bruges
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gadstrup
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
ja men kan man komme til dem uden at trække fronten frem, det var det jeg forstod på det bjm skrev ??
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gadstrup
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Tusind tak for hjælpen so far.... Der sad en umbracho (8mm) og holdt vingen fra bagsiden i center, den sad djævelsk fast, og da jeg var nød til at fiksere navet med en vandpumpetang samtidig med at jeg hev og flåede i umbrako nøglen, var det en lidt bøvlet affære.. men nu er generatoren afmonteret og klar til at få et nyt hjul på i morgen ...
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:57
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gadstrup
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Så er jeg køreklar igen takket være VAGCARS
Remhjul og montage kostede 800 kr..
Hjalle
Remhjul og montage kostede 800 kr..
Hjalle
- Erik
- Medlem
- Indlæg: 569
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:49
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Hej
Har lige rodet lidt med min 3bg 1,9tdi 130 pga vibrationer og kunne huske at have læst om det her på siden så det er helt perfekt med søgefunktionen
Remhjul til generator har ikke friløb på min , Generator følger med ligemeget om jeg drejer den ene eller anden vej
skal der en ny til eller ?
hvordan virker det ? evt split tegning
mvh Erik
Har lige rodet lidt med min 3bg 1,9tdi 130 pga vibrationer og kunne huske at have læst om det her på siden så det er helt perfekt med søgefunktionen
Remhjul til generator har ikke friløb på min , Generator følger med ligemeget om jeg drejer den ene eller anden vej
skal der en ny til eller ?
hvordan virker det ? evt split tegning
mvh Erik
Mvh Erik
- HeineM
- Medlem
- Indlæg: 765
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vognsild
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
ja man plejer at skifte hele hjulet. hjulet koster ca 500,- ved VW mener jeg
Erik skrev:Hej
Har lige rodet lidt med min 3bg 1,9tdi 130 pga vibrationer og kunne huske at have læst om det her på siden så det er helt perfekt med søgefunktionen
Remhjul til generator har ikke friløb på min , Generator følger med ligemeget om jeg drejer den ene eller anden vej
skal der en ny til eller ?
hvordan virker det ? evt split tegning
mvh Erik
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
- Lundø
- Nyt medlem
- Indlæg: 129
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:07
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Har lige netop oplevet det samme, som Hjalle beskriver.. I mit tilfælde drejede det sig også om at det var remhjulet, som var færdigt og ikke generatoren, som jeg troede i første omgang. 800,- fattigere hos SMC, og man er kørende igen - dejligt..!!
Søren
Nu uden VAG
EX'en- G4 1,9 TDI Highline
- Honda CBR 600 F4
Nu uden VAG
EX'en- G4 1,9 TDI Highline
- Honda CBR 600 F4
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 3. jul 2008, 18:27
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Fuck, det var godt jeg fandt denne her..... Lige hvad jeg manglet.. Min Passat har larmet lidt siden sommer, men kun en gang imellem.. Og da familien og jeg kørte hjem her til aften larmet den vildt i tomgang.. Troede hele tiden det var remstrammerne der var færdig.. Men fandt lige den her link, her til aften. Og var lige ude og prøve. Den sidder fast...... Mange tak for det her link....
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 29. sep 2009, 20:12
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Generator rem, Passat 3bg, 1,9 tdi 100 hk, 200.000 km
Hejsa,
jeg har været ude og investere i et nyt friløb til generatoren på min passat også, da jeg desværre måtte konstarere at det også sad uhjælpeligt fast.
Jeg har lånt "specialværktøjet" til selve friløbet af en ven, men jeg kan ikke få plads for vingen til at afmontere friløbet.
Er det rigtigt forstået, hvis jeg siger at jeg skal afmontere det remhjul som viskose-koblingen sidder på, ved at holde hjulet med en bolt gennem et af de små huller, og så spænde hele akslen/hjulet af fra bagsiden med en (nok 8mm) uncraconøgle?
De små bolte der holder selve vingen fast på viskosekoblingen er skruet i koblingen fra forsiden, så dem kan jeg ikke umiddelbart komme til.
Ellers hører jeg gerne et fif om hvordan man kommer til
/Rune
jeg har været ude og investere i et nyt friløb til generatoren på min passat også, da jeg desværre måtte konstarere at det også sad uhjælpeligt fast.
Jeg har lånt "specialværktøjet" til selve friløbet af en ven, men jeg kan ikke få plads for vingen til at afmontere friløbet.
Er det rigtigt forstået, hvis jeg siger at jeg skal afmontere det remhjul som viskose-koblingen sidder på, ved at holde hjulet med en bolt gennem et af de små huller, og så spænde hele akslen/hjulet af fra bagsiden med en (nok 8mm) uncraconøgle?
De små bolte der holder selve vingen fast på viskosekoblingen er skruet i koblingen fra forsiden, så dem kan jeg ikke umiddelbart komme til.
Ellers hører jeg gerne et fif om hvordan man kommer til
/Rune
2013 Golf 7 - 1.4 TSI BMT 140 Hk DSG