Octavia 1.6 SR (AVU) tøver og manglende effekt

Besvar
LeonRL
Helt nyt medlem
Indlæg: 65
Tilmeldt: 1. mar 2009, 07:15
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Octavia 1.6 SR (AVU) tøver og manglende effekt

Indlæg af LeonRL » 28. mar 2017, 01:23

Hejsa gutter, håber i kan hjælpe mig.

Sagen er at jeg har en Octavia I hvori er er skruet en 1.6 SR (AVU) motor. I min uendelige visdom købte jeg bilen i den tro at den havde 75hk, velvidende om dens problemer med tøven ved gas. Dette tog jeg ikke alt for tungt og havde en formodning om at det nok var galt med MAF sensoren. Nu har jeg så efterfølgende fundet ud af at bilen rent faktisk bør have 102hk, hvilket jeg tvivler meget på den pt. yder.

Til sagen:

Bilen mangler som sagt effekt og har en tendens til at tøve ved gas. Lidt ala Brian filter, hvor, hvis man jokker pedalen i bund og giver slip med det samme, omdrejningerne tager et dyk. Den har også en tendens til at stå og stige og falde i omdrejninger til den næsten går ud, for siden at springe op og gentage opførslen hvis man hænger i koblingen på en bakke. Foruden dette, starter den fint kold og varm, går fint i tomgang og tager omdrejninger rent hele vejen til begrænseren omkring 6000rpm, men bruger benzin som ind i helvede, hvilket også kan lugtes bag den. Jeg har adgang til en anden Octavia med en 101hk's AKL motor og de kan overhovedet ikke sammenlignes, da AKL'eren kører voldsomt meget bedre.

Jeg fik udlæst fejlkoder på den, hvilket gav følgende resultat:

Fuel Trim: Bank 1:
P0171 - 35-10 System too lean, periodic

EGR System:
P1403 - 35-00 - Regulation deviation

Secondary Air Injection System; Bank 1
P1423 - 35-00 Insufficient Flow

P0171 var, som jeg forventede, MAF føleren, som er skiftet. Da jeg skulle til at se på EGR ventilen, var jeg så uheldig at flancen til EGR røret knak af udstødningsmanifolden. Jeg besluttede derfor at lappe hullet i manifolden med kemisk metal og blændede EGR ventilen af (Er på Færøerne, så bilen bliver ikke CO testet til syn). Jeg fik at vide af en mekaniker at den sidste fejlkode skulle jeg ikke tænke på, men valgte alligevel at gå samtlige slanger og rør igennem og det hele er iorden. Pumpen kører også som den skal når bilen er startet, uden mislyde af nogen art. Efter dette gik motorlyset gik ud igen, men på trods af alt kører bilen stadig ikke bedre. Jeg tænkte at måske lambdasonden var blevet dårlig, uden at være dårlig nok til at aktivere motorlyset, hvorfor jeg pillede stikket af til den og prøvede at køre uden. Det var yderst mærkbart at den var pillet fra og kunne mærkes negativt på både tomgang og effekt, så den ville jeg mene var nogenlunde okay.
Jeg har også gået igennem vakuum slanger og overdænget motoren med motorstart, men har ikke kunnet finde nogen lækage.

Omkring to uger senere sad jeg og gassede bilen op til ~2500rpm og lod den falde til tomgang igen for at se om den blev ved med at dykke i omdrejninger, hvilket den gjorde, men motorlampen tændtes også igen. Efter endnu en udlæsning viste det sig at foruden P1423, var fejlkoderne de samme igen. Jeg ved at MAF sensoren virker, da jeg har haft den i en anden bil og min blænding af EGR ventilen gjorde absolut ingen forskel overhovedet.

Jeg har også set efter om tandremmen sidder hvor den skal, hvilket den gør.

Det skal siges at jeg har adgang til VCDS Lite, men min viden indenfor området nok begrænser hvad jeg kan gøre udover at læse fejlkoder.

Jeg håber inderligt at i kan række en hånd, da jeg pt. er lidt økonomisk presset og bestemt ikke har brug for at skulle investere i en anden bil.

LeonRL
Helt nyt medlem
Indlæg: 65
Tilmeldt: 1. mar 2009, 07:15
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Octavia 1.6 SR (AVU) tøver og manglende effekt

Indlæg af LeonRL » 5. apr 2017, 14:49

Angriber snart bilen med motorsav, så alle forslag modtages med kyshånd

Besvar

Tilbage til "Motor"