1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Besvar
kwind
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. jul 2014, 13:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af kwind » 23. apr 2017, 19:21

Jeg skal have en ny touran, og orker ikke længere manuelt gearskifte. Den næste skal derfor være med dsg.

Valget står mellem 1,4 tsi eller 1,8 tsi. Umiddelbart er der iflg. Specifikationerne ikke de store forskelle på præstationerne, så det virker ikke som om man får så meget for de sidste ca. 35.000 kr. Men er der nogen, der kan oplyse, om der er væsentlige forskelle i motorernes opbygning, om der er flere/færre problemer med den ene frem for den anden ved dsg osv.?

Nogen der har kørt begge udgaver?

Tak

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af Charlimike » 23. apr 2017, 19:30

Jeg ville vente til 1.4 tsi bliver til 1.5 tsi. Brug pengene på noget lækkert udstyr.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

kwind
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. jul 2014, 13:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af kwind » 23. apr 2017, 19:33

Men kommer 1,5'eren til Touran ikke først i 2018 tror du?

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af i-s » 23. apr 2017, 19:47

Charlimike skrev:Jeg ville vente til 1.4 tsi bliver til 1.5 tsi. Brug pengene på noget lækkert udstyr.
Det er selvfølgelig rigtig, men udover en smule bedre økonomi, så er der ikke de store forskelle på 1.4 og 1.5
Og 1.5'eren skal vel også lige over sine børnesygdomme.
/Søren.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af Charlimike » 23. apr 2017, 19:55

2018 modellen starter vel også efter uge 22 ?
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

kwind
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. jul 2014, 13:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af kwind » 23. apr 2017, 20:18

Har I svar på de egentlige spørgsmål?

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af Charlimike » 23. apr 2017, 20:26

Jeg ville vælge 1.4 tsi i den sammenhæng. Den er stabil og der er power nok.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af GaSelle » 23. apr 2017, 20:47

Charlimike skrev:Jeg ville vælge 1.4 tsi i den sammenhæng. Den er stabil og der er power nok.
+1. Den går super godt.

Brugeravatar
Alany
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 13. dec 2010, 22:43
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af Alany » 23. apr 2017, 20:55

Jeg har en Golf VII i en 1.4 tsi DSG og en passat b8 i en 1.8 tsi med DSG og jeg vil til enhver tid foretrække 1.8 da den er mere støjsvag og har en mere jævn motorgang. 1.4 tsi synes jeg er støjende og vibrerer en del.
2021 VW Touran 1.5 TSI DSG Comfortline+
2019 VW T-Cross 1.0 TSI DSG Style

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af GaSelle » 23. apr 2017, 21:07

Jeg har en 1.4 TSI ACT DSG i en Superb, der ikke ryster eller siger noget specielt.

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af mart!n » 23. apr 2017, 22:00

Info fra en VW mekanikker siger at de nye 1,8 TSI (EA888) ikke er de mest stabile maskiner.
1,4 TSI (EA211) derimod har nu 5 år på bagen og har til nu vist sig at væe en af de mest stabile maskiner VW til dato har lavet.

Jeg har også selv nu kørt 1,4 TSI med ACT de sidste 3½ år og den spiller bare den maskine. Masser af kræfter og samtidig dejlig økonomisk.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af i-s » 23. apr 2017, 22:19

kwind skrev:Har I svar på de egentlige spørgsmål?
Hvis du vælger DSG, så er der ingen tvivl om at 1.4'eren er det rigtige valg.
/Søren.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af GranTurismo » 24. apr 2017, 12:58

Både 1,4 og 1,8 TSI kører med den lille DSG7 med tørkoblinger som er nomineret til 250 Nm. For at holde 1,8 TSI nede på 250 Nm er den droslet ned. Så de har begge 250 Nm. Det er altså kun i de høje omdrejninger man får lidt ekstra overarm.

De nye 1,4 TSI med rem er en fantastisk lille motor.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Hurtigud
Nyt medlem
Indlæg: 133
Tilmeldt: 12. aug 2016, 06:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Slangerup
Has thanked: 55 times
Been thanked: 13 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af Hurtigud » 24. apr 2017, 14:12

Køre Passat 1,8 model 2017 TSI 1,8. Har prøvet Passat 1,4 TSI. Begge med DSG 7.
Oplever at begge er gode maskiner, men syntes der er meget mere kraft i 1,8. og lyden er ikke som en lille knallert med 1,4 motor når den virkelig skal arbejde.
Nu når der er en her som skriver 1,8 ikke er stabil. Kan vi få uddybet det noget nærmere, eller er det bare taget ud af den blå luft hos en tilfældig mekaniker du lige har mødt. Gerne med nogen links.

Flere har skrevet her på Vagcares om 1,4, at de oplever at det lyder som en gang løse møtrikker der fare rundt ned i motoren ved cylinder til og frakobling når de har kørt en del km.. Måske det kun var de først motorer. Vil ikke kloge mig på det.
VW PASSAT B8 4 motion TSI 272 DSG7
VW Polo 1,2 TSI DSG7

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af GaSelle » 24. apr 2017, 14:20

Jeg prøvede en Octavia 1.8 TSI (manuel) inden købet af min nuværende bil. Jeg synes ikke, der var mere krudt i den, end i en Superb 1.4 DSG. Og heller ikke den store forskel på lyden. Min lyder i hvert fald hverken af "knallert" eller "løse møtrikker".

Brugeravatar
Hurtigud
Nyt medlem
Indlæg: 133
Tilmeldt: 12. aug 2016, 06:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Slangerup
Has thanked: 55 times
Been thanked: 13 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af Hurtigud » 24. apr 2017, 14:25

Motoren 1,4 er med tandrem og 1,8 er med kædetræk. Spørgsmålet er om VW har fået løst problemerne med deres dårlige kædetræk. Det skal man nok lige have i tankerne ved køb af den 1,8, men at en 1,4 ikke lyder som en total udpint lille knallert når omdr. kommer over 4500 og op efter, det vil jeg på ingen måde give nogen ret i.
VW PASSAT B8 4 motion TSI 272 DSG7
VW Polo 1,2 TSI DSG7

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af GranTurismo » 24. apr 2017, 14:30

Her er en video af en Polo 1,4 TSI lavet af JBK. Så kan man selv vurdere om man synes den lyder som en knallert...

VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af GaSelle » 24. apr 2017, 18:33

Hurtigud skrev:Motoren 1,4 er med tandrem og 1,8 er med kædetræk. Spørgsmålet er om VW har fået løst problemerne med deres dårlige kædetræk. Det skal man nok lige have i tankerne ved køb af den 1,8, men at en 1,4 ikke lyder som en total udpint lille knallert når omdr. kommer over 4500 og op efter, det vil jeg på ingen måde give nogen ret i.
Så må min bil være defekt, siden den ikke gør.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af Dakota » 24. apr 2017, 18:42

GranTurismo skrev:Her er en video af en Polo 1,4 TSI lavet af JBK. Så kan man selv vurdere om man synes den lyder som en knallert...
Hvis det er en knallert det der, så er den sgu federe end min 2-gears Suzuki Samurai!

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af i-s » 25. apr 2017, 11:03

Hurtigud skrev: Oplever at begge er gode maskiner, men syntes der er meget mere kraft i 1,8. og lyden er ikke som en lille knallert med 1,4 motor når den virkelig skal arbejde.
Ikke enig ! - selv når jeg har min 1300 kg trailer på, så synes jeg motoren lyder som en 2.0 gjorde for få år siden.
Jeg har ikke fundet noget dårligt endnu ved min 1.4 - synes det er en perle.
/Søren.

Brugeravatar
svj
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 1. maj 2009, 08:48
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af svj » 26. apr 2017, 16:04

Hvis 1,4 kan fåes uden act ville jeg tage den, ellers ville jeg alene af den grund tage en 1,8 for at undgå det (har selv kørt polo gt med 1,4).
Begge er mig bekendt med rem.
Ved ikke hvad der er for "en masse problemer" der skulle være ved den nye ea888 gen3 motor, men det er rigtigt at de forrige varianter havde problemer. Den nye har jeg ikke hørt der skulle være noget med, men derimod en rigtig fin motor med direkte og indirekte indsprøjtning og variabel ventil styring i nyeste gen3 variant.
VW Golf 7 GTI PP DSG 2014
VW Polo 6C BlueGT 2014 Solgt

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af Anders D » 26. apr 2017, 16:39

Jeg er enig med i-s.

Havde 1,8 tsi 160 før og nu 1,4 tsi 125. 95% af tiden savner jeg ikke kræfter og lyden bliver ikke pågående før over 5.500 rpm og der kører man ikke i mange sekunder.

Min lyder også 2.0 suge agtigt når jeg sejtrækker. Krydret med lyden af en turbo. Jeg er meget tilfreds.

1,8 lyder mere turbine agtigt over 4.000 rpm.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af i-s » 26. apr 2017, 21:09

svj skrev:Hvis 1,4 kan fåes uden act ville jeg tage den, ellers ville jeg alene af den grund tage en 1,8 for at undgå det (har selv kørt polo gt med 1,4).
Begge er mig bekendt med rem.
Ved ikke hvad der er for "en masse problemer" der skulle være ved den nye ea888 gen3 motor, men det er rigtigt at de forrige varianter havde problemer. Den nye har jeg ikke hørt der skulle være noget med, men derimod en rigtig fin motor med direkte og indirekte indsprøjtning og variabel ventil styring i nyeste gen3 variant.
Ikke fordi der kan drages nogen konklusioner ud af et enkelt tilfælde, men jeg har absolut intet dårligt at sige om ACT. Jeg oplever kun en lidt anden motorlyd og den skriver "2Zyl-mode" i displayet.
/Søren.

Brugeravatar
svj
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 1. maj 2009, 08:48
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af svj » 26. apr 2017, 21:12

i-s skrev:
svj skrev:Hvis 1,4 kan fåes uden act ville jeg tage den, ellers ville jeg alene af den grund tage en 1,8 for at undgå det (har selv kørt polo gt med 1,4).
Begge er mig bekendt med rem.
Ved ikke hvad der er for "en masse problemer" der skulle være ved den nye ea888 gen3 motor, men det er rigtigt at de forrige varianter havde problemer. Den nye har jeg ikke hørt der skulle være noget med, men derimod en rigtig fin motor med direkte og indirekte indsprøjtning og variabel ventil styring i nyeste gen3 variant.
Ikke fordi der kan drages nogen konklusioner ud af et enkelt tilfælde, men jeg har absolut intet dårligt at sige om ACT. Jeg oplever kun en lidt anden motorlyd og den skriver "2Zyl-mode" i displayet.
Der kan vel også være forskel på hvilken bil motoren sidder i, samt hvor penippen man er. Min var en polo, så det er muligvis den med mindst lydisolering i af bilerne med den motor.


Sent from my iPad using Tapatalk
VW Golf 7 GTI PP DSG 2014
VW Polo 6C BlueGT 2014 Solgt

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af i-s » 27. apr 2017, 09:14

svj skrev:
i-s skrev:
svj skrev:Hvis 1,4 kan fåes uden act ville jeg tage den, ellers ville jeg alene af den grund tage en 1,8 for at undgå det (har selv kørt polo gt med 1,4).
Begge er mig bekendt med rem.
Ved ikke hvad der er for "en masse problemer" der skulle være ved den nye ea888 gen3 motor, men det er rigtigt at de forrige varianter havde problemer. Den nye har jeg ikke hørt der skulle være noget med, men derimod en rigtig fin motor med direkte og indirekte indsprøjtning og variabel ventil styring i nyeste gen3 variant.
Ikke fordi der kan drages nogen konklusioner ud af et enkelt tilfælde, men jeg har absolut intet dårligt at sige om ACT. Jeg oplever kun en lidt anden motorlyd og den skriver "2Zyl-mode" i displayet.
Der kan vel også være forskel på hvilken bil motoren sidder i, samt hvor penippen man er. Min var en polo, så det er muligvis den med mindst lydisolering i af bilerne med den motor.


Sent from my iPad using Tapatalk
Skal ikke kunne sige det. Det er også noget tydeligere i min nabo's Passat. Eneste forskel mellem min og hans er at min er med DSG og hans er MAN gear. Så det kan muligvis også have indflydelse.
/Søren.

JBK
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 17. sep 2014, 17:22
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af JBK » 27. apr 2017, 10:18

Jeg har lige fået en Passat 1.4 TSI ACT DSG7.

Kommer fra en Polo GT 1.4 ACT DSG7

Synes der er stor forskel på de 2 i oplevelsen af ACT i passaten mærker/hører man det ikke.

I Polo'en kunne den godt brumme lidt alt efter hvor hurtig man kørte og der var lidt vibration hvis man accelerere mildt.

Gearingen virker også til at være en smule anerledes i passaten selvom de begge er DSG7 og samme motor

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: 1,4 Tsi Dsg Vs. 1,8 Tsi Dsg

Indlæg af GaSelle » 27. apr 2017, 10:57

Mærker heller ikke ACT overhovedet. (3V, DSG)

Besvar

Tilbage til "Motor"