Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Besvar
xKimH93
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. apr 2017, 14:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 8700 Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af xKimH93 » 26. apr 2017, 14:56

Hey vagcars medlemmer!

Jeg har brugfor lidt vejledning omkring dette problem. Min polo 1.2 tdi bluemotion fra 2011, melder om for svagt signal fra egr (udlæst fejl ved vw).
Problemet ligger i at den først kan blive kigget på d. 10. Maj, hvilket jo er om 2 uger, og jeg er afhængig af bilen indtil da. (vw fraråder selvfølgelig alt kørsel i bilen indtil da)
indtil videre har jeg kørt ca. 200 km, uden problemer, men vil bare vide hvor "sikkert" er det blive ved med at kører i den indtil den bliver kigget på?
Ved godt det kan værer svært at vurdere kun ud fra en fejlkode, men hvad ville i tro?
Jeg vil tro jeg kommer til at kører 600 km. Indtil den kan blive set på af vw.

Så hvad er jeres vurdering? Nogen erfaringer? Kan slet ikke mærke det på bilen at den melder om fejl, udover katalysator lampen lyser nemlig.

Takker på forhånd for jeres hjælp! (lækkert forum i øvrigt. Ville helt sikkert gøre brug af det i fremtiden!)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af kGlerup » 26. apr 2017, 16:00

Hvorfor ikke køre til et værksted som gider hjælpe dig? Der må da være et godt uautoriseret værksted som kan klare den sag.
Eneste "ulemper" vil umiddelbart være en bedre oplevelse og en mindre regning...

T-Larsen
Nyt medlem
Indlæg: 174
Tilmeldt: 6. dec 2013, 20:47
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af T-Larsen » 26. apr 2017, 16:06

Dit partikelfilter regenere ikke når der er fejl i motorstyringen. Kan ende med et stoppet filter, hvor man skal have den tvangs regenereret

xKimH93
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. apr 2017, 14:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 8700 Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af xKimH93 » 26. apr 2017, 16:12

Grunden til at jeg vælger at lave det der, er fordi de vil give 90% kulance, hvis det er egr køleren der skal udskiftes, så det er primært derfor.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af HansH » 26. apr 2017, 16:21

xKimH93 skrev:..de vil give 90% kulance, hvis det er egr køleren der skal udskiftes..
Aha! Vi snakker eftervirkninger af en dieselgate-opdatering, formoder jeg ?

Har ellers lige læst, at VW er mødtes med Teknikens Värld i Sverige, efter at de (TV) havde påvist betydelige udsving i ydelse efter opdateringen.
VW's repræsentant - ifølge VW's egen hjemmeside i Sverige - kunne i den forbindelse fortælle, at antallet af problemer efter opdateringen lå stadig på ".. klart under 1%. Og i ingen - ingen! - af disse tilfælde kunne problemerne tilskrives opdateringen".

http://www.vwdieselinfo.se/2017/04/12/v ... ens-varld/

Så det er altid noget andet..

Men logisk at du er nødt til at holde dig til aut. når de vil spytte 90% i puljen.

Til dit spørgsmål: som T-Larsen helt rigtigt skriver - DPF regenereres ikke på din bil pt. På den lange bane kan det betyde tilstoppet filter. Min umiddelbare vurdering (med alle forbehold) er at du godt vil kunne køre 600km uden at ødelægge noget.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

xKimH93
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. apr 2017, 14:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 8700 Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af xKimH93 » 26. apr 2017, 16:28

Ja bilen fik en opdatering i september, så det er jo lang tid siden efterhånden. Det sjove er at de kun vil give kulance det sted jeg fik lavet opdateringen i aalborg.
Da jeg spurgte i vejle afdelingen om de kunne tilbyde det samme, sagde de direkte nej. Hvilket man måske kan forstå, men stadig lidt træls.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2765
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af Nicklossi » 26. apr 2017, 16:36

Er det en mulighed at aflevere bilen hos dem, og så få en lånebil samtidig?

xKimH93
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. apr 2017, 14:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 8700 Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af xKimH93 » 26. apr 2017, 16:47

Det har jeg ikke umiddelbart spurgt om, da jeg regnede med at det koster penge at låne en, da jeg skal bruge den så lang tid.
De sagde også jeg bare kunne stille bilen ved dem og så ville de se hvornår de havde tid til den.
Men de sagde allerede der at det nok blev omkring samme tid, som den aftale, grundet de havde travlt.

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af mobilos » 27. apr 2017, 07:19

Hvad med at hælde lidt Smog Doctor VB 26 og VB 35 i tanken samtidig , og køre en tur på motorvejen indtil den 10. maj? Jeg kan ikke garantere at det vil hjælpe men , det vil ikke skade. Kun din pengepung :lol: .

xKimH93
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. apr 2017, 14:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 8700 Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af xKimH93 » 27. apr 2017, 08:21

Heldigvis kører jeg motorvejskørsel meget af tiden, så den har bliver godt varm hver gang bilen er startet.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af Charlimike » 27. apr 2017, 08:22

Eneste problem er at bilen muligvis ikke kan regenerere dpf når der er fejl på Egr.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

xKimH93
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. apr 2017, 14:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 8700 Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af xKimH93 » 27. apr 2017, 15:43

Hvad betyder det at den 'regenerere'?
Jeg ved at partikelfilteret skal være varmt nok, så det kan filtrere de sodpartikler væk, hvilket den ikke kan hvis motoren ikke er varm nok.
Men betyder det så at den ikke kan det, fordi EGR viser fejl?

T-Larsen
Nyt medlem
Indlæg: 174
Tilmeldt: 6. dec 2013, 20:47
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af T-Larsen » 27. apr 2017, 16:02

Ja præcis. Og når du har kørt lang tid i den uden den har regenereret, så går bilen pludselig i nødprogram, også kommer du ingen steder :D Også tager det længere tid for værkstedet at få den tvangs regenereret, hvilket du nok selv kommer til at betale for :D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af HansH » 27. apr 2017, 16:36

xKimH93 skrev:Hvad betyder det at den 'regenerere'?
Jeg ved at partikelfilteret skal være varmt nok, så det kan filtrere de sodpartikler væk, hvilket den ikke kan hvis motoren ikke er varm nok.
Men betyder det så at den ikke kan det, fordi EGR viser fejl?
Der findes to varianter af regenerering: passiv og aktiv.

Den passive er den der hele tiden foregår mens du kører. Når temperaturen af sig selv bliver høj nok i partikelfilteret, forbrændes sodrester. Jo vildere du kører --> jo højere temp på udstødningsgas, jo mere kan den brænde af.

Over tid er det imidlertid ikke nok. Filteret vil langsomt bygge en partikelmængde op, som ikke har kunnet brændes af på denne måde. ECUen måler via en differenstrykføler hvor stor forskellen er på trykket når udstødningsgas kommer ind i filteret, og når det forlader filteret. Forskellen er udtryk for hvor mange partikler der er i filteret. Når den forskel bliver stor nok, siger ECU'en "okay - så er jeg nødt til at hjælpe, for at få renset det her filter".

Derfor starter ECUen det der hedder en aktiv regenerering. Det foregår ved at der sprøjtes en lille mængde brændstof ind i forbrændingskammeret i udstødningsslaget. Det bevirker at den udstødningsgas der sendes ud i filteret, indeholder en lille smule brændstof. Pga. temperaturen i filteret, antænder denne blanding ude i selve filteret - og øger dermed temperaturen derude ganske betydeligt (øges med ca. 300 grader). Derved forbrændes alle partikler i løbet af relativt kort tid ... ~10-12 km, give or take.

Det der altså ikke kan igangsættes på din bil pt er den aktive regenerering. Den starter ECU'en ikke så længe der er motorfejl. Derfor vil dit filter i nuv. tilstand opbygge partikelmængde, da du over tid ikke kan holde skidtet fra døren via passiv regenerering.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

xKimH93
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. apr 2017, 14:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 8700 Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af xKimH93 » 28. apr 2017, 14:19

HansH - Ja okay så lige nu der kan jeg kun gøre den passive del, ved at holde udstødningsgassen høj nok, så den selv fjerne de partikler.
Men det er jo ikke nok i længden kan jeg jo så hører.

Men et andet spørgsmål, (Ved ikke om det hører med til denne EGR fejl), men nogen gange har den en lille 'fejl' hvor den taber pusten så at sige, hvis du skal til at starte med at kører fra 1. gear. Virker ligsom man prøver at starte i et for højt gear, som den ikke kan trække. Den eneste måde jeg kan komme igang, er ved at ride lidt på koblingen og træde mere på speederen så den ikke taber omdrejningerne. Den har gjort det før, den meldte fejl om EGR, men kun når den var godt driftsvarm.
Noget i har prøvet før, i denne sammenhæng med EGR, eller kan det være noget helt andet, der kan være galt?

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af ESN » 28. apr 2017, 15:08

Det kunne jo sagtens være egr som hænger i lidt åben tilstand , hvor den ellers skulle være helt lukket som feks ved igangsætning, hvor den vil blive kvalt i røggasser.
No Letting the Old Man In!

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af HansH » 28. apr 2017, 16:51

xKimH93 skrev:HansH - Ja okay så lige nu der kan jeg kun gøre den passive del, ved at holde udstødningsgassen høj nok, så den selv fjerne de partikler.
Men det er jo ikke nok i længden kan jeg jo så hører.
Nej - det er helt sikkert ikke nok i længden.

I forhold til dit oprindelige spørgsmål - om du ville kunne køre de ca 600km indtil du kan få den på værksted - svarede jeg, at det var mit umiddelbare gæt at det nok ville kunne gå.
Det er baseret på at min egen Passat regenererer aktivt for hver ca ~720km, i hvert fald ved de udetemperaturer vi har nu.
Ved lavere temperaturer er det oftere, typisk omkring ~600km

Afhængig af en masse forhold, dannes der mere eller mindre sod i filteret. Dit kørselsmønster er en af de væsentligste parametre.
Hvis du kørte de 600km i ét stræk med høj marchhastighed, så er jeg ret tryg ved at du ikke ville gå i limp mode inden du var i mål.
Men hvis du har mange koldstarter og meget kørsel ved delbelastning frem til du kan komme på værksted, så ændres odds.

Man kan nok heller ikke gå ud fra, at dit udgangspunkt er et filter der er brændt rent. Der er på nuv. tidspunkt en ukendt mængde sod i det pga du ikke har kunnet regenerere i et stykke tid. Det forringer naturligvis også mulighederne for at det lykkes.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

xKimH93
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. apr 2017, 14:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 8700 Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af xKimH93 » 11. maj 2017, 13:59

Hermed en opdatering på forløbet indtil videre:
Bilen kørte helt normalt og uden problemer indtil den skulle på værkstedet igår.
Bilen er nu blevet fikset. Det viste sig at være alligevel at EGR ventil / Køler, der skulle udskiftes, hvilket den er blevet nu.
Nu venter jeg bare på regningen på 2000 kr., som de sender på min mail, da de dækkede 90% i kulance.

Er der så noget jeg skal gøre / være opmærksom på, indtil den er "kørt til" så og sige? Eller er det bare kører normalt?
Regner selv med at investere i noget diesel additiv, så partikelfiltreret kan blive renset godt igennem, efter kørsel uden korrekt rensning deraf.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af HansH » 11. maj 2017, 14:04

xKimH93 skrev:Hermed en opdatering på forløbet indtil videre:
Bilen kørte helt normalt og uden problemer indtil den skulle på værkstedet igår.
Bilen er nu blevet fikset. Det viste sig at være alligevel at EGR ventil / Køler, der skulle udskiftes, hvilket den er blevet nu.
Nu venter jeg bare på regningen på 2000 kr., som de sender på min mail, da de dækkede 90% i kulance.

Er der så noget jeg skal gøre / være opmærksom på, indtil den er "kørt til" så og sige? Eller er det bare kører normalt?
Regner selv med at investere i noget diesel additiv, så partikelfiltreret kan blive renset godt igennem, efter kørsel uden korrekt rensning deraf.
Der er ikke noget der hedder indkøring af ny EGR ... du gir den bare gazz... :)

Så kunne du jo overveje at bruge de sparede penge på at køre til en tuner, og få lagt original software tilbage i din ECU.
Hele affæren vil da have udmøntet sig i, at du for 2000+regning hos tuner står med en bil der kan synes på sigt (da den er registreret opdateret hos VW), samt spritny EGR.
God forretning.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

xKimH93
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. apr 2017, 14:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 8700 Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af xKimH93 » 11. maj 2017, 15:04

Okay, det kan da være det er noget jeg skal overveje i fremtiden at få gjort så!
I så fald, hvilket firma kan du anbefale dertil, og hvad er det der bliver gjort udover at få den originale software på igen?
Er det ikke noget med en elektronisk lukning af EGR, eller er det noget jeg har misforstået der? :)
Men vil det ikke kunne betyde den ikke ville kunne blive synet grundet højere udstødningsgas og partikler?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Egr Fejl. Sikker At Kører I?

Indlæg af HansH » 11. maj 2017, 15:09

xKimH93 skrev:Okay, det kan da være det er noget jeg skal overveje i fremtiden at få gjort så!
I så fald, hvilket firma kan du anbefale dertil, og hvad er det der bliver gjort udover at få den originale software på igen?
Er det ikke noget med en elektronisk lukning af EGR, eller er det noget jeg har misforstået der? :)
Men vil det ikke kunne betyde den ikke ville kunne blive synet grundet højere udstødningsgas og partikler?
Du har brug for en tuner der ligger inde med den originale .sgo fil til din ECU.
Skriv en PB til bruger Rittersport herinde og spørg om han skulle have den.
Hvis han har den, så kan han flashe din ECU tilbage som den var før VW-opdateringen.
Det er dog ikke alle filer der kan skaffes, så skriv og spørg ham.

Lukning af EGR er en anden diskussion og har som sådan ikke noget at gøre med om du har original eller opdateret software på bilen.
Det kan du altid få lavet hos en tuner uanset hvad.

Der er ingen problemer ved syn i nogen af scenarierne.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Motor"