Olietemperatur
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 77
- Tilmeldt: 22. aug 2016, 18:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Olietemperatur
Hej.
Nogen som kender til om vw har ændret på (olie)kølesystemet mellem 2,0 tdi 140 fra 2011 og 2,0 tdi 150 fra 2016?
Baggrunden er at jeg i min tidligere touran 1t3 m. 140 hk tdi typisk havde en olietemperatur på 70-80 grader v. Alm. Kørsel på landevej og kun ved motorvejskørsel med campingvogn kom op på 110 grader. I min nye Touran 2017 har jeg typisk 100 grader på landevej og ved solokørsel på motorvej kommer jeg på 110-115 grader.... Altså en væsentlig varmer olie temperatur under kendte forhold.
Mit spm. Er om vw har ændret således at der generelt opnåes en højere olie temperatur ?
Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk
Nogen som kender til om vw har ændret på (olie)kølesystemet mellem 2,0 tdi 140 fra 2011 og 2,0 tdi 150 fra 2016?
Baggrunden er at jeg i min tidligere touran 1t3 m. 140 hk tdi typisk havde en olietemperatur på 70-80 grader v. Alm. Kørsel på landevej og kun ved motorvejskørsel med campingvogn kom op på 110 grader. I min nye Touran 2017 har jeg typisk 100 grader på landevej og ved solokørsel på motorvej kommer jeg på 110-115 grader.... Altså en væsentlig varmer olie temperatur under kendte forhold.
Mit spm. Er om vw har ændret således at der generelt opnåes en højere olie temperatur ?
Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk
Touran
- preben76
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1595
- Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 79 times
Re: Olietemperatur
Jeg ved ik hvad olietemp min gamle touran have men min nye 2.0tdi ligger også omkring 100 ved by og landevejskørsel og 5-10 højere ved motorvej.sga123 skrev:Hej.
Nogen som kender til om vw har ændret på (olie)kølesystemet mellem 2,0 tdi 140 fra 2011 og 2,0 tdi 150 fra 2016?
Baggrunden er at jeg i min tidligere touran 1t3 m. 140 hk tdi typisk havde en olietemperatur på 70-80 grader v. Alm. Kørsel på landevej og kun ved motorvejskørsel med campingvogn kom op på 110 grader. I min nye Touran 2017 har jeg typisk 100 grader på landevej og ved solokørsel på motorvej kommer jeg på 110-115 grader.... Altså en væsentlig varmer olie temperatur under kendte forhold.
Mit spm. Er om vw har ændret således at der generelt opnåes en højere olie temperatur ?
Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk
Preben
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 77
- Tilmeldt: 22. aug 2016, 18:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Olietemperatur
Takker.[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES] for hurtige svar
Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk
Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk
Touran
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Olietemperatur
70 - 80 grader er da alt for lavt. Mon ikke din gamle bil havde et problem med termostaten?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 77
- Tilmeldt: 22. aug 2016, 18:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Olietemperatur
Måske, men den blev 110-115 grader når først campingvogn var bagefter på motorvej og jeg ville forvente at vw service ville finde fejlen i løbet af 5 år og 150000 kmerlingvj skrev:70 - 80 grader er da alt for lavt. Mon ikke din gamle bil havde et problem med termostaten?
Jeg er ret sikker på den var sådan fra ny fordi jeg netop altid holder lidt øje med vand temperaturen af gammel vane...
Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk
Touran
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 77
- Tilmeldt: 22. aug 2016, 18:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Olietemperatur
Undskyld vand og olie temperaturen. ..sga123 skrev:Måske, men den blev 110-115 grader når først campingvogn var bagefter på motorvej og jeg ville forvente at vw service ville finde fejlen i løbet af 5 år og 150000 kmerlingvj skrev:70 - 80 grader er da alt for lavt. Mon ikke din gamle bil havde et problem med termostaten?
Jeg er ret sikker på den var sådan fra ny fordi jeg netop altid holder lidt øje med vand temperaturen af gammel vane...
Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk
Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk
Touran
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 77
- Tilmeldt: 22. aug 2016, 18:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Olietemperatur
Ok.preben76 skrev:Jeg ved ik hvad olietemp min gamle touran have men min nye 2.0tdi ligger også omkring 100 ved by og landevejskørsel og 5-10 højere ved motorvej.sga123 skrev:Hej.
Nogen som kender til om vw har ændret på (olie)kølesystemet mellem 2,0 tdi 140 fra 2011 og 2,0 tdi 150 fra 2016?
Baggrunden er at jeg i min tidligere touran 1t3 m. 140 hk tdi typisk havde en olietemperatur på 70-80 grader v. Alm. Kørsel på landevej og kun ved motorvejskørsel med campingvogn kom op på 110 grader. I min nye Touran 2017 har jeg typisk 100 grader på landevej og ved solokørsel på motorvej kommer jeg på 110-115 grader.... Altså en væsentlig varmer olie temperatur under kendte forhold.
Mit spm. Er om vw har ændret således at der generelt opnåes en højere olie temperatur ?
Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk
Jeg undrede mig blot, især fordi at motorvejs kørsel med campingvogn bringer temperaturen op på 120 til 130 grader, når ferielæsset skal afsted med 100 km/t
Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk
Touran
- Bigfoot
- Nyt medlem
- Indlæg: 348
- Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: Olietemperatur
jeg har haft samme undren, har også haft et emne om det.
min kone kører en 2009 golf VI 110 2.0 TDI cr. Ved almindelig landevejskørsel har den en olietemp på ca 86 grader
min egen passat B7 2.0 TDi 140 fra 2011, ligger på 100 grader.
Temperaturforskellen fra de to biler, fra landevej til motorvej, er ca det samme. Altså ca 6-8 grader.
Men jeg har talt med flere passat ejere af den model jeg har, og alle ligger med samme temperatur.
min kone kører en 2009 golf VI 110 2.0 TDI cr. Ved almindelig landevejskørsel har den en olietemp på ca 86 grader
min egen passat B7 2.0 TDi 140 fra 2011, ligger på 100 grader.
Temperaturforskellen fra de to biler, fra landevej til motorvej, er ca det samme. Altså ca 6-8 grader.
Men jeg har talt med flere passat ejere af den model jeg har, og alle ligger med samme temperatur.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 77
- Tilmeldt: 22. aug 2016, 18:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Olietemperatur
Tak. Forskellen er blot til undren. I mellemtiden har jeg læst div. Indlæg fra folk der på meget subjektiv basis mener at olien ikke smøre nok over ca. 120 grader... Det har jeg Lidt svært ved at tro, men har ikke kunne læse noget i de specifikationer jeg har kunnet finde...Bigfoot skrev:jeg har haft samme undren, har også haft et emne om det.
min kone kører en 2009 golf VI 110 2.0 TDI cr. Ved almindelig landevejskørsel har den en olietemp på ca 86 grader
min egen passat B7 2.0 TDi 140 fra 2011, ligger på 100 grader.
Temperaturforskellen fra de to biler, fra landevej til motorvej, er ca det samme. Altså ca 6-8 grader.
Men jeg har talt med flere passat ejere af den model jeg har, og alle ligger med samme temperatur.
Det ender vel med jeg må spørge vw
Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk
Touran
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 77
- Tilmeldt: 22. aug 2016, 18:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Olietemperatur
Har været forbi vw...
De kunne fortælle at 130 grader ikke er et problem og at det er rigtigt den nye motergeneration 150 hk 2L diesel i min årgang 2017 touran kører ca. 15 - 20 grader varmere end den tidligere 140 hk diesel motor jeg havde i min 2011 touran mk lll.
Mine tillægsspørgsmål om det f.eks. betød noget i forhold til turbolader og dens køling, kunne jeg ikke få et brugbart svar på om det så betød at bilen skulle have f.eks 2 min tomgang efter hård last med f.eks. camping vogn på motorvej, inden den stoppes...
Budskabet var så længe olie temperaturen er under 150 grader er der ingen problemer...
Min konklusion..
Forskel opklaret. Det er nok et design valg for at mindske friktion at olie holdes lidt varmere...
Jeg fortsætter min praksis med at tilstræbe lidt tomgang før standsning for at skåne turboen efter hård last f.eks. Efter 3 timer på motorvej med campingvogn og der så skal tankes....
Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk
De kunne fortælle at 130 grader ikke er et problem og at det er rigtigt den nye motergeneration 150 hk 2L diesel i min årgang 2017 touran kører ca. 15 - 20 grader varmere end den tidligere 140 hk diesel motor jeg havde i min 2011 touran mk lll.
Mine tillægsspørgsmål om det f.eks. betød noget i forhold til turbolader og dens køling, kunne jeg ikke få et brugbart svar på om det så betød at bilen skulle have f.eks 2 min tomgang efter hård last med f.eks. camping vogn på motorvej, inden den stoppes...
Budskabet var så længe olie temperaturen er under 150 grader er der ingen problemer...
Min konklusion..
Forskel opklaret. Det er nok et design valg for at mindske friktion at olie holdes lidt varmere...
Jeg fortsætter min praksis med at tilstræbe lidt tomgang før standsning for at skåne turboen efter hård last f.eks. Efter 3 timer på motorvej med campingvogn og der så skal tankes....
Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk
Touran
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 610 times
- Been thanked: 349 times
Re: Olietemperatur
Det er vel som sådan ligegyldigt om den har kørt én eller ti timer med hård last. Turboen kommer meget hurtigt op i temperatur ved kraftig belastning
Men jeg ville også huske at lade den køle i den situation. Hvis muligt kan man jo bare køre roligt de sidste minutter før tankning.
Men jeg ville også huske at lade den køle i den situation. Hvis muligt kan man jo bare køre roligt de sidste minutter før tankning.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 77
- Tilmeldt: 22. aug 2016, 18:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Olietemperatur
Enig. Det var blot tænkt som et eksempel på at olien ville være meget varm og dermed kunne køle mindre...kGlerup skrev:Det er vel som sådan ligegyldigt om den har kørt én eller ti timer med hård last. Turboen kommer meget hurtigt op i temperatur ved kraftig belastning
Men jeg ville også huske at lade den køle i den situation. Hvis muligt kan man jo bare køre roligt de sidste minutter før tankning.
Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk
Touran