Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Besvar
m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Indlæg af m power » 24. maj 2017, 18:58

Hej i kloge mennesker :D

Min knejt har en Golf V 1.6 fsi som halter på 3 ben, så den er pt på operationsbordet, så han er ikke helt på toppen, for han er jo bange for at der skal en ny motor til :-(

Den kørte fint da den blev stillet om aftenen, dog har den haft en lidt urolig tomgang gennem længere tid, den næste morgen var der en metallisk lyd, som dog gik væk næsten med det samme, og umiddelbart så gik den som den skulle, men han slukkede igen da han ikke turde at køre i den.
Senere på dagen blev den startet igen og så var der problemer, det ser ikke ud til at den er hoppet en tand i kæden.

VCDS tester = ingen fejl

De har lavet kompressions test og den sagde:
cyl 1 = 11,4 bar
cyl 2 = 5.5 bar
cyl 3 = 11,3 bar
cyl 4 = 11.0 bar.

Motoren har kørt ca 225000km, så er 11,xx bar ok på sådan en motor eller ?

De har haft tryk på alle 4 cylindere "leak down test" for at se hvorfor der ingen kompression er på cyl 2. Når der kommer tryk på cylinderne, så kommer der luft ud af det fleksrør der går fra udstødning og over på EGR ventilen, (ventilen er afmonteret) det er stort set ens for alle cylindere, så det er vel udstødnings ventilerne der ikke holder tæt eller ?

På cylinder 2 sad den ene hydrauliske løfter til en udstødnings ventil fast, burde det ikke kunne udgøre den manglende kompression ?

De fleste af løfterne er bløde (fjeder) og 3-4 stykker er helt hårde, så de er vel stadig fyldt med olie eller ?
Senest rettet af m power 25. maj 2017, 18:11, rettet i alt 1 gang.

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Golf V 1.6 fsi (bag) kompression

Indlæg af m power » 25. maj 2017, 17:56

Kan det virkelig passe at der ikke er nogen VAG brugere der har kendskab til sådan en motor :-(

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Indlæg af Kildevang » 25. maj 2017, 18:15

hvis den har metalisk lyd er kæde vel kørt i smader..? så plejer den dog at bugge flere ventiler..! ellers må du jo bare skille af til du finder fejlen.. har lavet en der ventilerne kryllet på 3 ud af 4 cylindre...! der var så kommet ny kæde på efterfølgene..!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Indlæg af m power » 25. maj 2017, 18:53

Jeg hørte desværre ikke selv da den blev startet den morgen, men den har aldrig snakket i kæden ved koldstart.
Kæden er nu afmonteret, og samlignet med en sprit ny kæde, og den gamle kæde er ca 6mm længere.
Hvis den er hoppet i kæden så ville det vel heller ikke kun være på cylinder 2 at der er bukket ventiler eller ?
Ville det ikke være indsugningsventiler der er bukket ?

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7780
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Indlæg af norn » 25. maj 2017, 19:10

Hvis det er kæden der hopper en tand vil kompresionen blive lige dårlig på alle cylindre

Hvis kæden hopper en tand så er det jo knastakslen der blir en tand bag efter
(Kraften i kæden går jo fra krumtap til knastaksel)
Derfor når udstødningsventilerne ikke at lukke før stemplet kommer

Af med topstykket for at se hvad der er sket med den
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Indlæg af m power » 25. maj 2017, 19:30

Når cyl 1 står I top TDC, så står mærker på knasterne over for hinanden (på øjemål) da vi ikke har låseværktøj.
Men hvis den var hoppet 1 tand så ville de jo nok ikke stå over for hinanden.

Jeg bemærkede da den kørte på 3 cylinder, samt ved kompression test på cylinder 2 at der kom forkert lyd, sådan lidt en hul du du du lyd hver gang den skulle komprimere, lidt som hvis der blev komprimeret ind i indsugningen.

Ville det ikke kunne være en defekt løfter ? Der var jo en løfter der sad fast, men har det en betydning eller ?

Hvis ikke ventilerne er bukket så vil det jo være spild af tid at afmontere toppen, og det er kun cylinder 2 der har 5.5bar, det undrer mig dog at der kommer luft ud af fleksrøret til EGR på udstødnings siden, når der kommer tryk på alle 4 cylinder, men det er måske bare slitage, på indsugnings siden kommer der ingen luft ud af fleksrøret.

Motoren kører jo 12-1 i kompression forhold, og så syntes jeg ikke at 11.xx bar er ret meget, men det er måske på grund af at knasterne overlapper mere på sådan en motor i forhold til en 1.8t, for min 1.8t har 14.xxbar

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Indlæg af Kildevang » 25. maj 2017, 20:20

Jeg ville også hive hatten af... du skal bruge det låseværktøj for at være sikker på at de knaster som de skal..! det er ikke så dyrt..!

den jeg lavede lagde vi en anden motor i dag vi ikke præcis vidste hvad der var sket ud over at der manglede kompression på 3 af propperne...!
og jeg mener vi fik en hugger maskine for omkring 6 K plus moms..
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Indlæg af m power » 25. maj 2017, 20:28

Kildevang skrev:Jeg ville også hive hatten af... du skal bruge det låseværktøj for at være sikker på at de knaster som de skal..! det er ikke så dyrt..!

den jeg lavede lagde vi en anden motor i dag vi ikke præcis vidste hvad der var sket ud over at der manglede kompression på 3 af propperne...!
og jeg mener vi fik en hugger maskine for omkring 6 K plus moms..
Det er lige nøjagtig det jeg har i tankerne, for er det toppen der skal renoveres, så ryger der jo nok hurtigt op i 4-5000kr og så står man stadig med en motor med 225000km på bagen og måske kører den stadig på 3 ben ;-)

Vi har fået et tilbud på en der har kørt 125000km, den skal koste 9500kr inkl moms og er med opstarts garanti.

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Indlæg af svan » 25. maj 2017, 22:39

Start dog med at hive låget af. Det koster da ikke noget

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Indlæg af m power » 26. maj 2017, 12:31

svan skrev:Start dog med at hive låget af. Det koster da ikke noget

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Hvis toppen kommer af, og det viser sig at ventilerne ikke er bukket, så koster det jo et slibesæt og nye topbolte.

Men nu bliver der lige testet lidt mere, og finder vi ikke fejlen så kommer toppen af :-)

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1890
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 329 times
Been thanked: 212 times

Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Indlæg af The Micktrix / Dk » 26. maj 2017, 14:06

m power skrev:
svan skrev:Start dog med at hive låget af. Det koster da ikke noget

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Hvis toppen kommer af, og det viser sig at ventilerne ikke er bukket, så koster det jo et slibesæt og nye topbolte.

Men nu bliver der lige testet lidt mere, og finder vi ikke fejlen så kommer toppen af :-)
Øhh ja, men så det jo fordi den kan laves. Ergo skal du købe slibe sæt af ligevel. Og i og med i har sat tryk ned i cylinderne og den fiser ud af udstødningen. Kan det jo næsten ikke værre stemple.

Det bare i gang :mrgreen:
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Indlæg af svan » 26. maj 2017, 14:21

Sætter pengene på en død ventil grundet en fastsiddende løfter, så skal toppen af alligevel

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Indlæg af m power » 26. maj 2017, 16:57

Vi havde lige låseværktøj på knasterne, og prøvede så at ligge den gamle knastkæde hen over tandhjul, kæden hang som en anden guilande, en ny kæde hænger næsten lige så meget :-(

Vi har et komplet kædekit på hylden og vi kan se at på den nye knastforstiller/tandhjul til indsugnings knasten at sidder der en not, men men det gør der ikke på tandhjulet til udstødnings knasten.

Jeg tænker at der er 2 ventiler på cylinder 2 der har hilst på et stempel ;-) i den forbindelse har tandhjulet rykket sig lidt, og de andre ventiler er derfor ikke bukket lige så meget.

Så toppen skal jo afmonteres, og så må vi se hvad det vil koste at få den renoveret.

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Indlæg af m power » 28. maj 2017, 15:46

Så kom toppen af :-)
Alt ser fint ud, der er ingen mærker hverken på stempeler eller ventiler.
Alle indsugnings ventiler er 100% tætte og alle udstødnings ventiler er utætte, dog værst på cylinder 2, men det var vi jo godt klar over.
Den har jo gået ujævnt i tomgang gennem længere tid, jeg tror at det er på grund af de utætte udstødings ventiler på cylinder 2.
Så det er nok kæden der er hoppen en tand, eller tandhjulet på udstødningsknast der har rykket sig lidt.
Hvis vi er heldige, så kan det være det er nok at få slebet 8 udstødnings ventiler, montere nyt kædekit og så ud at trille igen.

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression

Indlæg af m power » 9. jul 2017, 16:54

Hej.

Der skal da lige en afslutning på tråden :-)

Golfen kom ud og køre igen for nogen tid siden, og den kører rigtig godt :D

Da knasthus skulle monteres viste det sig at der tidligere har været problemer med højtrykspumpe/camfollover, som har lavet skade på knasten, og det ser ud til at der er kommet en brugt pumpe på fra en hugger da den er forseglet med gul lak. Camfolloveren så rimelig ud men der har desværre været metalpartikler i lejestyr til knasterne, så knasthus/knaster blev udskiftet med et brugt sæt fra en ophugger :-)


Renoveret topstykke med 8 nye ventilstyr i udstødnings siden, samt slebet ventiler/sæder, samt nye paraplyer.
Komplet slibesæt.
Komplet kædekit inkl nye tandhjul/knastforstiller.
Brugt knasthus med knaster.
Camfollover.
Olie.
Oliefilter.
Tændrør.

Så nu skulle den gerne kunne klare et par år igen :mrgreen:

Besvar

Tilbage til "Motor"