Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 243
- Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Ja, som overskriften siger...
Min Passat 3C 2.0 TDI 170 hk fra 2008 var begyndt at regenerere ret ofte - for hver ca. 200 km. Og det lige meget om jeg havde kørt meget by, motorvej osv.
Jeg har lige haft den på værksted, hvor det viste sig at være en dyse, som gav lidt for meget, og dermed over tid havde fyldt partikelfilteret.
Jeg har nu fået renset/brændt filteret, og skiftet en eller anden føler, og computeren har fået at vide, at der er "nyt" filter i.
Samtidig er der kørt en større motor-/dyserens, hvor testen efterfølgende siger det hele ser fint ud med dyserne nu.
Men bilen regenererer stadig tit! Efter jeg har fået den tilbage har den gjort det 3 gange med ca. 150 km's mellemrum.
Kan der være noget han har glemt at nulstille, evt noget der skal gøres igen efter den har kørt lidt?
Eller skal bilen lige finde ud af det hele fungerer igen?
Vi har aftalt jeg lige kører lidt mere og ser tiden an, og ellers vil han selvfølgelig gerne kigge på den igen, men han plejer at have ret godt styr på tingene, og mener han burde have husket det hele.....
Min Passat 3C 2.0 TDI 170 hk fra 2008 var begyndt at regenerere ret ofte - for hver ca. 200 km. Og det lige meget om jeg havde kørt meget by, motorvej osv.
Jeg har lige haft den på værksted, hvor det viste sig at være en dyse, som gav lidt for meget, og dermed over tid havde fyldt partikelfilteret.
Jeg har nu fået renset/brændt filteret, og skiftet en eller anden føler, og computeren har fået at vide, at der er "nyt" filter i.
Samtidig er der kørt en større motor-/dyserens, hvor testen efterfølgende siger det hele ser fint ud med dyserne nu.
Men bilen regenererer stadig tit! Efter jeg har fået den tilbage har den gjort det 3 gange med ca. 150 km's mellemrum.
Kan der være noget han har glemt at nulstille, evt noget der skal gøres igen efter den har kørt lidt?
Eller skal bilen lige finde ud af det hele fungerer igen?
Vi har aftalt jeg lige kører lidt mere og ser tiden an, og ellers vil han selvfølgelig gerne kigge på den igen, men han plejer at have ret godt styr på tingene, og mener han burde have husket det hele.....
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG
- G6r-line
- Nyt medlem
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 9. okt 2016, 07:17
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 18 times
Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
BubbiW skrev:Ja, som overskriften siger...
Min Passat 3C 2.0 TDI 170 hk fra 2008 var begyndt at regenerere ret ofte - for hver ca. 200 km. Og det lige meget om jeg havde kørt meget by, motorvej osv.
Jeg har lige haft den på værksted, hvor det viste sig at være en dyse, som gav lidt for meget, og dermed over tid havde fyldt partikelfilteret.
Jeg har nu fået renset/brændt filteret, og skiftet en eller anden føler, og computeren har fået at vide, at der er "nyt" filter i.
Samtidig er der kørt en større motor-/dyserens, hvor testen efterfølgende siger det hele ser fint ud med dyserne nu.
Men bilen regenererer stadig tit! Efter jeg har fået den tilbage har den gjort det 3 gange med ca. 150 km's mellemrum.
Kan der være noget han har glemt at nulstille, evt noget der skal gøres igen efter den har kørt lidt?
Eller skal bilen lige finde ud af det hele fungerer igen?
Vi har aftalt jeg lige kører lidt mere og ser tiden an, og ellers vil han selvfølgelig gerne kigge på den igen, men han plejer at have ret godt styr på tingene, og mener han burde have husket det hele.....
Jeg kan desværre ikke give dig en løsning på problemet, men så vidt jeg er informeret, så kan man ikke "vaske" eller "bage/brænde" asken væk.
Om det er fyldt eller der er noget der får den til at regenerere tit, er svært at sige. Min gjorde det tit på et tidspunkt. (I hvert fald så jeg opdagede det) Nu syntes jeg ikke det er slemt mere. Ca en gang pr 1000 km. Er egentlig kommet til den konklusion, at det bare er mig der er mere opmærksom på det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Ahh .. 1000 km. Nu er det sådan, at softwaren i ECU'en går i tvangsregenerering hvis der ikke har været regenereret de sidste 1000 km. Normalt på et frisk filter sker det mellem 600 og 750 km.G6r-line skrev: Nu syntes jeg ikke det er slemt mere. Ca en gang pr 1000 km. Er egentlig kommet til den konklusion, at det bare er mig der er mere opmærksom på det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
/Søren.
- G6r-line
- Nyt medlem
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 9. okt 2016, 07:17
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 18 times
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Så 700km da! Jeg har ikke talt km men det var bare sådan ca....i-s skrev:Ahh .. 1000 km. Nu er det sådan, at softwaren i ECU'en går i tvangsregenerering hvis der ikke har været regenereret de sidste 1000 km. Normalt på et frisk filter sker det mellem 600 og 750 km.G6r-line skrev: Nu syntes jeg ikke det er slemt mere. Ca en gang pr 1000 km. Er egentlig kommet til den konklusion, at det bare er mig der er mere opmærksom på det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 243
- Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Dvs man skal forvente, at hvis det hele fungerer optimalt, skal den regenerere SÅ ofte?i-s skrev: Ahh .. 1000 km. Nu er det sådan, at softwaren i ECU'en går i tvangsregenerering hvis der ikke har været regenereret de sidste 1000 km. Normalt på et frisk filter sker det mellem 600 og 750 km.
Min gamle Chevrolet Lacetti gjorde det ca hver 1.500 km...
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Min gjorde det konstant, det var difference tryk sensor
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 243
- Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Dét var da noget at gå efter, det prøver jeg lige at sige videre til ham den klogevartaz skrev:Min gjorde det konstant, det var difference tryk sensor
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Hvor mange km har bilen/filtret kørt ??
No Letting the Old Man In!
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 243
- Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Nåh ja, rimelig vigtig videnESN skrev:Hvor mange km har bilen/filtret kørt ??
192.000 km. Tror det er det originale filter.
Det er indenfor de sidste 10.000 jeg er begyndt at lægge mærke til den regenererer ret ofte...
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Vcds udlæsningen hvis du altså har fået en, må jo vise hvor meget askemængde der er tilbage efter filteret har været til udbrænding.
Der er ret delte meninger om hvor meget det hjælper med div rense løsninger, men hvis det er et anerkendt firma som udfører opgaven, bør man vel kunne regne med det er ok
Når den starter en regenerering og når man syntes det sker for ofte, er det en go ide at gi den en 20-30 km tur på motorvej ved ca 2500 rpm konstant ,for at opnå en fuldendt reg, hvilket jo sjældent sker ved bykørsel.
Der er ret delte meninger om hvor meget det hjælper med div rense løsninger, men hvis det er et anerkendt firma som udfører opgaven, bør man vel kunne regne med det er ok
Når den starter en regenerering og når man syntes det sker for ofte, er det en go ide at gi den en 20-30 km tur på motorvej ved ca 2500 rpm konstant ,for at opnå en fuldendt reg, hvilket jo sjældent sker ved bykørsel.
No Letting the Old Man In!
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Jeg kan sige dig så meget, at det sker ALDRIG ved bykørsel. Udetemperatur, hastighed og belastning er de største parametre for hvor hurtigt det er overstået.ESN skrev:Vcds udlæsningen hvis du altså har fået en, må jo vise hvor meget askemængde der er tilbage efter filteret har været til udbrænding.
Der er ret delte meninger om hvor meget det hjælper med div rense løsninger, men hvis det er et anerkendt firma som udfører opgaven, bør man vel kunne regne med det er ok
Når den starter en regenerering og når man syntes det sker for ofte, er det en go ide at gi den en 20-30 km tur på motorvej ved ca 2500 rpm konstant ,for at opnå en fuldendt reg, hvilket jo sjældent sker ved bykørsel.
Jeg kørte engang log på min tidligere 2.0 TDi CR 170 HK. Ved ca. 5 gr udetemp var betingelserne for regen til stede ved 90 km/t, ved 20 gr, så er det ca. 75 km/t. Spænder du en campingvogn bagefter så er vi nede på 60 km/t ca.
Det som er mest tankevækkende er, at hvis det er vinter og man skal op på de ca. 90 km/t for den kan regen. Så hvis man bare et øjeblik kommer under 90 km/t, så starter den forfra. Og det tager alligevel ca. 15 min at regen om vinteren.
/Søren.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Ja, sådan er det designet.BubbiW skrev:Dvs man skal forvente, at hvis det hele fungerer optimalt, skal den regenerere SÅ ofte?i-s skrev: Ahh .. 1000 km. Nu er det sådan, at softwaren i ECU'en går i tvangsregenerering hvis der ikke har været regenereret de sidste 1000 km. Normalt på et frisk filter sker det mellem 600 og 750 km.
Min gamle Chevrolet Lacetti gjorde det ca hver 1.500 km...
Nedenstående er fra VW. Indtil ECU detekter 18 g sod i filteret lever den af passiv regen og alt er kringeling. Dvs filteret kan selv omdanne sod til aske - det sker ved hastigheder over 140 km/t ca. Så i DK aldrig ...
Når du så når op på den blå del af kurven (ca. 750 km @ frisk filter), så laver den en aktiv regen - dvs. regen uden nogen kontrollamper tænder. Dette er den typiske normale regen.
Hvis det ikke går godt, fordi betingelserne aldrig opfyldes (for lav hastighed, korte ture osv), så lander du på den lilla kurve. Nu tænder bilen DPF lampen og nu kæmper den virkelig med næb og klør for at regen.
Går det heller ikke godt, så tænder motorlampen også og så skal den have en service regen initieret af diagnose værktøj.
Går det heller ikke godt -> Udskift filter.
Alt ovenstående er selvfølgelig med udgangspunkt i, at alle sensorer osv virker som de skal.
- Vedhæftede filer
-
- vagcars1.jpg (60.25 KiB) Vist 2294 gange
/Søren.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Prøver lige her at illustere hvorfor regen foregår hyppigere når filteret er slidt.
Når filteret er ved at være fyldt, så er den del der ligger aske i "død". Ved regen bliver man så ikke sendt så langt tilbage på kurven, som da filteret var nyt. Dvs. ikke så mange km før man er på den blå del af kurven igen.
Når filteret er ved at være fyldt, så er den del der ligger aske i "død". Ved regen bliver man så ikke sendt så langt tilbage på kurven, som da filteret var nyt. Dvs. ikke så mange km før man er på den blå del af kurven igen.
- Vedhæftede filer
-
- vagcars2.jpg (13.7 KiB) Vist 2294 gange
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 243
- Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Tak for svarene, så blev jeg da lidt klogere....
I de to år jeg har haft bilen har det aldrig været noget problem med mit kørselsmønster. Til arbejde er det lidt lyskryds osv. Men kører også længere ture på landevej/motorvej.
Men jeg må jo lige have ham til at udlæse igen, kan jeg høre. For den gør det stadig hver ca. 150 km.... men det er trods alt den aktive regen, ingen lamper tænder. Jeg kan jo bare mærke den bliver lidt "tungere" at køre, og hugger en anelse i lave omdrejninger = irriterende
I de to år jeg har haft bilen har det aldrig været noget problem med mit kørselsmønster. Til arbejde er det lidt lyskryds osv. Men kører også længere ture på landevej/motorvej.
Men jeg må jo lige have ham til at udlæse igen, kan jeg høre. For den gør det stadig hver ca. 150 km.... men det er trods alt den aktive regen, ingen lamper tænder. Jeg kan jo bare mærke den bliver lidt "tungere" at køre, og hugger en anelse i lave omdrejninger = irriterende
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
150 km ... lyder træls. Tyder desværre på at filteret er på det sidste.BubbiW skrev:Tak for svarene, så blev jeg da lidt klogere....
I de to år jeg har haft bilen har det aldrig været noget problem med mit kørselsmønster. Til arbejde er det lidt lyskryds osv. Men kører også længere ture på landevej/motorvej.
Men jeg må jo lige have ham til at udlæse igen, kan jeg høre. For den gør det stadig hver ca. 150 km.... men det er trods alt den aktive regen, ingen lamper tænder. Jeg kan jo bare mærke den bliver lidt "tungere" at køre, og hugger en anelse i lave omdrejninger = irriterende
/Søren.
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Jeg vil anbefale dig et købe et nyt original dpf, de er faktisk ikke så dyre i DE.
http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-Dieselp ... SwiLdV8cQI
Desværre har mange problemer med dpf efter afbrænding, byt til nyt.
Er det en pd eller Cr maskine du har ?
http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-Dieselp ... SwiLdV8cQI
Desværre har mange problemer med dpf efter afbrænding, byt til nyt.
Er det en pd eller Cr maskine du har ?
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Er det ikke et gammel filter der er forsøgt renset du linker til ?Charlimike skrev:Jeg vil anbefale dig et købe et nyt original dpf, de er faktisk ikke så dyre i DE.
http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-Dieselp ... SwiLdV8cQI
Desværre har mange problemer med dpf efter afbrænding, byt til nyt.
Er det en pd eller Cr maskine du har ?
/Søren.
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Det skulle være ganske nyt
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Uge 36/07 ? Generalüberholt ?Charlimike skrev:Det skulle være ganske nyt
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Generalüberholt skulle betyde "ombygget" hvad de end mener med det ?
No Letting the Old Man In!
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
I min verden betyder det renoveret.ESN skrev:Generalüberholt skulle betyde "ombygget" hvad de end mener med det ?
/Søren.
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
I princippet kan ny filter være svejst på. Tyskerne plejer ikke at gøre noget halvt
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 243
- Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit
Det er en PD.Charlimike skrev:Jeg vil anbefale dig et købe et nyt original dpf, de er faktisk ikke så dyre i DE.
http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-Dieselp ... SwiLdV8cQI
Desværre har mange problemer med dpf efter afbrænding, byt til nyt.
Er det en pd eller Cr maskine du har ?
Teorien var ellers at det burde gavne med afbrænding, da det var blevet fyldt for hurtigt pga. dysen, og derfor burde det ikke sidde lige så godt fast, som hvis det var sket over længere tid, som normalt...
Men kan godt høre jeg i hvert fald lige skal have ham til at kigge på den igen
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG