Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Besvar
BubbiW
Nyt medlem
Indlæg: 243
Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af BubbiW » 15. jun 2017, 08:39

Ja, som overskriften siger...

Min Passat 3C 2.0 TDI 170 hk fra 2008 var begyndt at regenerere ret ofte - for hver ca. 200 km. Og det lige meget om jeg havde kørt meget by, motorvej osv.
Jeg har lige haft den på værksted, hvor det viste sig at være en dyse, som gav lidt for meget, og dermed over tid havde fyldt partikelfilteret.

Jeg har nu fået renset/brændt filteret, og skiftet en eller anden føler, og computeren har fået at vide, at der er "nyt" filter i.
Samtidig er der kørt en større motor-/dyserens, hvor testen efterfølgende siger det hele ser fint ud med dyserne nu.

Men bilen regenererer stadig tit! Efter jeg har fået den tilbage har den gjort det 3 gange med ca. 150 km's mellemrum.
Kan der være noget han har glemt at nulstille, evt noget der skal gøres igen efter den har kørt lidt?
Eller skal bilen lige finde ud af det hele fungerer igen?

Vi har aftalt jeg lige kører lidt mere og ser tiden an, og ellers vil han selvfølgelig gerne kigge på den igen, men han plejer at have ret godt styr på tingene, og mener han burde have husket det hele.....
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG

Brugeravatar
G6r-line
Nyt medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 9. okt 2016, 07:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 48 times
Been thanked: 18 times

Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af G6r-line » 15. jun 2017, 15:25

BubbiW skrev:Ja, som overskriften siger...

Min Passat 3C 2.0 TDI 170 hk fra 2008 var begyndt at regenerere ret ofte - for hver ca. 200 km. Og det lige meget om jeg havde kørt meget by, motorvej osv.
Jeg har lige haft den på værksted, hvor det viste sig at være en dyse, som gav lidt for meget, og dermed over tid havde fyldt partikelfilteret.

Jeg har nu fået renset/brændt filteret, og skiftet en eller anden føler, og computeren har fået at vide, at der er "nyt" filter i.
Samtidig er der kørt en større motor-/dyserens, hvor testen efterfølgende siger det hele ser fint ud med dyserne nu.

Men bilen regenererer stadig tit! Efter jeg har fået den tilbage har den gjort det 3 gange med ca. 150 km's mellemrum.
Kan der være noget han har glemt at nulstille, evt noget der skal gøres igen efter den har kørt lidt?
Eller skal bilen lige finde ud af det hele fungerer igen?

Vi har aftalt jeg lige kører lidt mere og ser tiden an, og ellers vil han selvfølgelig gerne kigge på den igen, men han plejer at have ret godt styr på tingene, og mener han burde have husket det hele.....

Jeg kan desværre ikke give dig en løsning på problemet, men så vidt jeg er informeret, så kan man ikke "vaske" eller "bage/brænde" asken væk.
Om det er fyldt eller der er noget der får den til at regenerere tit, er svært at sige. Min gjorde det tit på et tidspunkt. (I hvert fald så jeg opdagede det) Nu syntes jeg ikke det er slemt mere. Ca en gang pr 1000 km. Er egentlig kommet til den konklusion, at det bare er mig der er mere opmærksom på det. Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af i-s » 15. jun 2017, 16:24

G6r-line skrev: Nu syntes jeg ikke det er slemt mere. Ca en gang pr 1000 km. Er egentlig kommet til den konklusion, at det bare er mig der er mere opmærksom på det. Billede

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ahh .. 1000 km. Nu er det sådan, at softwaren i ECU'en går i tvangsregenerering hvis der ikke har været regenereret de sidste 1000 km. Normalt på et frisk filter sker det mellem 600 og 750 km.
/Søren.

Brugeravatar
G6r-line
Nyt medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 9. okt 2016, 07:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 48 times
Been thanked: 18 times

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af G6r-line » 15. jun 2017, 16:39

i-s skrev:
G6r-line skrev: Nu syntes jeg ikke det er slemt mere. Ca en gang pr 1000 km. Er egentlig kommet til den konklusion, at det bare er mig der er mere opmærksom på det. Billede

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ahh .. 1000 km. Nu er det sådan, at softwaren i ECU'en går i tvangsregenerering hvis der ikke har været regenereret de sidste 1000 km. Normalt på et frisk filter sker det mellem 600 og 750 km.
Så 700km da! Jeg har ikke talt km men det var bare sådan ca....


Sent from my iPhone using Tapatalk

BubbiW
Nyt medlem
Indlæg: 243
Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af BubbiW » 15. jun 2017, 18:25

i-s skrev: Ahh .. 1000 km. Nu er det sådan, at softwaren i ECU'en går i tvangsregenerering hvis der ikke har været regenereret de sidste 1000 km. Normalt på et frisk filter sker det mellem 600 og 750 km.
Dvs man skal forvente, at hvis det hele fungerer optimalt, skal den regenerere SÅ ofte?
Min gamle Chevrolet Lacetti gjorde det ca hver 1.500 km...
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af vartaz » 15. jun 2017, 20:15

Min gjorde det konstant, det var difference tryk sensor

BubbiW
Nyt medlem
Indlæg: 243
Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af BubbiW » 16. jun 2017, 07:50

vartaz skrev:Min gjorde det konstant, det var difference tryk sensor
Dét var da noget at gå efter, det prøver jeg lige at sige videre til ham den kloge :-)
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af ESN » 16. jun 2017, 14:16

Hvor mange km har bilen/filtret kørt ??
No Letting the Old Man In!

BubbiW
Nyt medlem
Indlæg: 243
Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af BubbiW » 16. jun 2017, 16:37

ESN skrev:Hvor mange km har bilen/filtret kørt ??
Nåh ja, rimelig vigtig viden ;-)
192.000 km. Tror det er det originale filter.
Det er indenfor de sidste 10.000 jeg er begyndt at lægge mærke til den regenererer ret ofte...
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af ESN » 16. jun 2017, 20:29

Vcds udlæsningen hvis du altså har fået en, må jo vise hvor meget askemængde der er tilbage efter filteret har været til udbrænding.
Der er ret delte meninger om hvor meget det hjælper med div rense løsninger, men hvis det er et anerkendt firma som udfører opgaven, bør man vel kunne regne med det er ok
Når den starter en regenerering og når man syntes det sker for ofte, er det en go ide at gi den en 20-30 km tur på motorvej ved ca 2500 rpm konstant ,for at opnå en fuldendt reg, hvilket jo sjældent sker ved bykørsel.
No Letting the Old Man In!

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af i-s » 19. jun 2017, 07:27

ESN skrev:Vcds udlæsningen hvis du altså har fået en, må jo vise hvor meget askemængde der er tilbage efter filteret har været til udbrænding.
Der er ret delte meninger om hvor meget det hjælper med div rense løsninger, men hvis det er et anerkendt firma som udfører opgaven, bør man vel kunne regne med det er ok
Når den starter en regenerering og når man syntes det sker for ofte, er det en go ide at gi den en 20-30 km tur på motorvej ved ca 2500 rpm konstant ,for at opnå en fuldendt reg, hvilket jo sjældent sker ved bykørsel.
Jeg kan sige dig så meget, at det sker ALDRIG ved bykørsel. Udetemperatur, hastighed og belastning er de største parametre for hvor hurtigt det er overstået.
Jeg kørte engang log på min tidligere 2.0 TDi CR 170 HK. Ved ca. 5 gr udetemp var betingelserne for regen til stede ved 90 km/t, ved 20 gr, så er det ca. 75 km/t. Spænder du en campingvogn bagefter så er vi nede på 60 km/t ca.

Det som er mest tankevækkende er, at hvis det er vinter og man skal op på de ca. 90 km/t for den kan regen. Så hvis man bare et øjeblik kommer under 90 km/t, så starter den forfra. Og det tager alligevel ca. 15 min at regen om vinteren.
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af i-s » 19. jun 2017, 07:38

BubbiW skrev:
i-s skrev: Ahh .. 1000 km. Nu er det sådan, at softwaren i ECU'en går i tvangsregenerering hvis der ikke har været regenereret de sidste 1000 km. Normalt på et frisk filter sker det mellem 600 og 750 km.
Dvs man skal forvente, at hvis det hele fungerer optimalt, skal den regenerere SÅ ofte?
Min gamle Chevrolet Lacetti gjorde det ca hver 1.500 km...
Ja, sådan er det designet.

Nedenstående er fra VW. Indtil ECU detekter 18 g sod i filteret lever den af passiv regen og alt er kringeling. Dvs filteret kan selv omdanne sod til aske - det sker ved hastigheder over 140 km/t ca. Så i DK aldrig ...
Når du så når op på den blå del af kurven (ca. 750 km @ frisk filter), så laver den en aktiv regen - dvs. regen uden nogen kontrollamper tænder. Dette er den typiske normale regen.
Hvis det ikke går godt, fordi betingelserne aldrig opfyldes (for lav hastighed, korte ture osv), så lander du på den lilla kurve. Nu tænder bilen DPF lampen og nu kæmper den virkelig med næb og klør for at regen.
Går det heller ikke godt, så tænder motorlampen også og så skal den have en service regen initieret af diagnose værktøj.
Går det heller ikke godt -> Udskift filter.

Alt ovenstående er selvfølgelig med udgangspunkt i, at alle sensorer osv virker som de skal.
Vedhæftede filer
vagcars1.jpg
vagcars1.jpg (60.25 KiB) Vist 2287 gange
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af i-s » 19. jun 2017, 07:46

Prøver lige her at illustere hvorfor regen foregår hyppigere når filteret er slidt.
Når filteret er ved at være fyldt, så er den del der ligger aske i "død". Ved regen bliver man så ikke sendt så langt tilbage på kurven, som da filteret var nyt. Dvs. ikke så mange km før man er på den blå del af kurven igen.
Vedhæftede filer
vagcars2.jpg
vagcars2.jpg (13.7 KiB) Vist 2287 gange
/Søren.

BubbiW
Nyt medlem
Indlæg: 243
Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af BubbiW » 19. jun 2017, 07:56

Tak for svarene, så blev jeg da lidt klogere....
I de to år jeg har haft bilen har det aldrig været noget problem med mit kørselsmønster. Til arbejde er det lidt lyskryds osv. Men kører også længere ture på landevej/motorvej.
Men jeg må jo lige have ham til at udlæse igen, kan jeg høre. For den gør det stadig hver ca. 150 km.... men det er trods alt den aktive regen, ingen lamper tænder. Jeg kan jo bare mærke den bliver lidt "tungere" at køre, og hugger en anelse i lave omdrejninger = irriterende ;-)
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af i-s » 19. jun 2017, 07:58

BubbiW skrev:Tak for svarene, så blev jeg da lidt klogere....
I de to år jeg har haft bilen har det aldrig været noget problem med mit kørselsmønster. Til arbejde er det lidt lyskryds osv. Men kører også længere ture på landevej/motorvej.
Men jeg må jo lige have ham til at udlæse igen, kan jeg høre. For den gør det stadig hver ca. 150 km.... men det er trods alt den aktive regen, ingen lamper tænder. Jeg kan jo bare mærke den bliver lidt "tungere" at køre, og hugger en anelse i lave omdrejninger = irriterende ;-)
150 km ... lyder træls. Tyder desværre på at filteret er på det sidste.
/Søren.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af Charlimike » 19. jun 2017, 15:29

Jeg vil anbefale dig et købe et nyt original dpf, de er faktisk ikke så dyre i DE.

http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-Dieselp ... SwiLdV8cQI

Desværre har mange problemer med dpf efter afbrænding, byt til nyt.

Er det en pd eller Cr maskine du har ?
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af i-s » 19. jun 2017, 15:45

Charlimike skrev:Jeg vil anbefale dig et købe et nyt original dpf, de er faktisk ikke så dyre i DE.

http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-Dieselp ... SwiLdV8cQI

Desværre har mange problemer med dpf efter afbrænding, byt til nyt.

Er det en pd eller Cr maskine du har ?
Er det ikke et gammel filter der er forsøgt renset du linker til ?
/Søren.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af Charlimike » 19. jun 2017, 16:07

Det skulle være ganske nyt
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af i-s » 19. jun 2017, 16:39

Charlimike skrev:Det skulle være ganske nyt
Uge 36/07 ? Generalüberholt ?
/Søren.

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af ESN » 19. jun 2017, 18:11

Generalüberholt skulle betyde "ombygget" hvad de end mener med det ?
No Letting the Old Man In!

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af i-s » 19. jun 2017, 18:12

ESN skrev:Generalüberholt skulle betyde "ombygget" hvad de end mener med det ?
I min verden betyder det renoveret.
/Søren.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af Charlimike » 19. jun 2017, 18:51

I princippet kan ny filter være svejst på. Tyskerne plejer ikke at gøre noget halvt
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

BubbiW
Nyt medlem
Indlæg: 243
Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3C 2.0 TDI regenererer stadig ret tit

Indlæg af BubbiW » 20. jun 2017, 06:11

Charlimike skrev:Jeg vil anbefale dig et købe et nyt original dpf, de er faktisk ikke så dyre i DE.

http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-Dieselp ... SwiLdV8cQI

Desværre har mange problemer med dpf efter afbrænding, byt til nyt.

Er det en pd eller Cr maskine du har ?
Det er en PD.
Teorien var ellers at det burde gavne med afbrænding, da det var blevet fyldt for hurtigt pga. dysen, og derfor burde det ikke sidde lige så godt fast, som hvis det var sket over længere tid, som normalt...
Men kan godt høre jeg i hvert fald lige skal have ham til at kigge på den igen ;-)
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG

Besvar

Tilbage til "Motor"