Nye TSI motorer. Sod. Omkostninger.

Besvar
Jensen81
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 24. jan 2016, 08:59
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 0

Nye TSI motorer. Sod. Omkostninger.

Indlæg af Jensen81 » 15. jun 2017, 13:17

På nye TSI motorer, samler der sig stadig sod bag indsugningsventilerne? Siger service hæfterne noget angående det? Folk skriver om Bell Add, men er det noget VW foreskriver?

Hvad med holdbarheden og omkostningerne i det lange løb.
Holder dyserne lige så længe som i gamle MPI motorer? Er de dyrere at udskifte? Hvor længe holder en turbo i dag?

Hvad adskiller en MPI og TSI motor?
Turbo, intercooler, andre dyser, brændstofpumpe?

Hvis man vil holde omkostningerne nede, og køber en brugt bil, skal man så holde sig helt fra TSI / GDi motorer?

Mit indlæg retter sig mest mod de små 1,0 eller 1,2 TSI motorer.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Nye TSI motorer. Sod. Omkostninger.

Indlæg af Nicklossi » 15. jun 2017, 13:18

Tænker problemet er det samme på MPI motorer, da de vel også har direkte indsprøjtning = der sidder ikke noget og renser dem, som en monopoint/dyse i indsugningen ville gøre :)

Brugeravatar
ROEN
Medlem
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 166 times
Been thanked: 156 times

Re: Nye TSI motorer. Sod. Omkostninger.

Indlæg af ROEN » 15. jun 2017, 13:35

Nu er vores G7 godt nok 1,4 TSI (140 hk), men den har kørt ~120.000 km og der har ikke været nogle problemer med ventiler eller turbo.
Den kører V-power (eller lignende) 95% af tiden og får Bell-Ad servicerens for hver 10-15.000 km.
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97

Jensen81
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 24. jan 2016, 08:59
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 0

Re: Nye TSI motorer. Sod. Omkostninger.

Indlæg af Jensen81 » 15. jun 2017, 13:41

ROEN: Så er det den, jeg skal købe brugt :) Men har værkstedet anbefalet dig Bell Add?

Nicklossi: MPI motorer har ikke direkte indsprøjtning.

Jeg synes at der er for mange ting der kan gå i stykker / blive slidt på en TSI motor. Men den nye Golf fåes kun med TSI, så det er jo fremtiden.

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Nye TSI motorer. Sod. Omkostninger.

Indlæg af Play4Fun » 15. jun 2017, 16:34

MPI = Multipoint indsprøjtning. Sprøjter benzinen ind ummidelbart efter spjældet i hver sin indsugning via 4 seperate indsprøjtningsdyser.
Fælles ved MPI er at det bliver sprøjtet ind før ventilerne og altså kommer benzinen og luften blandet forbi ventilerne og renser dem.

TSI = "Turbo Stratified Injection" altså direkte indsprøjtning bliver sprøjtet direkte ind i cylinderen og kommer ikke fordi eller i kontakt med ventilerne og renser dem derfor ikke.

Derfor er VW koncernen også begyndt at lavede deres motore med begge typer indsprøjtning, så når der køree helt normalt bruges MPI via en enkelt indsprøjtningsdysse før spjældet og ved fuld gas bruges den direkte indsprøjtning som sprøjter benzinen direkte ind i cylinderen.

Belladd renser ikke ventilerne på nogen måde hvis det er en TSI motor der ikke er EA888 Gen 3, nemmeste måde at se om ventilerne er kokset er selvfølgelig et kamera gennem indsugningen , men en tur på rullefelt vil også kunne afsløre dethvis det er voldsomt da du så mangler Hk
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Jensen81
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 24. jan 2016, 08:59
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 0

Re: Nye TSI motorer. Sod. Omkostninger.

Indlæg af Jensen81 » 15. jun 2017, 18:27

Play4Fun: Tak for svar. Jeg har set nogen videoer på Youtube, hvor man renser ventilerne på bagsiden. Men det var ikke Bell Add.

Jeg har efterfølgende set lidt videoer, hvor de forklarer forskellen på de to typer motorer. På en MPI motor er trykket på 40-60 psi. På en GDi motor, kan det være over 2000 psi. Der er så også monteret en højtryksbenzinpumpe plus den almindelige benzinpumpe. Samt højtryks "Fuel Rail"; jeg ved ikke lige hvad det hedder på dansk.
Videoen handlede ikke om TSI men GDi generelt.

Brugeravatar
ROEN
Medlem
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 166 times
Been thanked: 156 times

Re: Nye TSI motorer. Sod. Omkostninger.

Indlæg af ROEN » 15. jun 2017, 19:03

Jensen81 skrev:ROEN: Så er det den, jeg skal købe brugt :) Men har værkstedet anbefalet dig Bell Add?.
Hvis du vil købe den bliver du nok nødt til at vente nogen tid - eller lægge en overpris :!:
- vi er stadig rigtig glade for den :lol:

Jeg er ikke blevet anbefalet bell-add Servicerens. Men værkstedet har tidligere brugt det som standard ved service og før kørte vi diesel så det er blevet rutine ;)

En motor/bil/benzin-klog har holdt foredrag om betydningen af kvalitet, urenheder og tilsætningsstoffer i benzinen. I forhold til mængden af sod på indsugningsventilerne. Hvis vi mister lidt heste gør det ikke så meget, der er lidt ekstra at tage af 8-)
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Nye TSI motorer. Sod. Omkostninger.

Indlæg af GaSelle » 15. jun 2017, 19:52

Jeg købte Autobild for et par uger siden, hvor der var dauertest af Golf Sportsvan 1.4 TSI. Her var der ingen sod på ventilerne efter 100K km. Så det er ikke alle, der døjer.

Besvar

Tilbage til "Motor"