TDI140hk periodisk på 3 ben

Besvar
tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 22. jul 2017, 16:51

Halløj,

Jeg har netop købt mig en gammel 2005 Touran TDI140DSG.
Jeg købte den vel vidende, at hakkede lidt når den skulle trække ved lave omdrejninger, men da det var kombineret med den velkendte "ding ding" lyd fra svinghjulet, så havde jeg egentlig sat næsen op efter at et svinghjul nok ville hjælpe på begge dele ;-)
Not so much so.
Den fik nyt svinghjul i går, og fik tjekket EGR ventil ved samme lejlighed (den var næsten ny, og fejler intet), men mit periodiske hopperi består desværre.

Dybest set sker der det, at den i perioder står og kæntrer helt vildt i tomgang, og virker som om den kører på 3 cylindre. Det samme kan man opleve, hvis den får lov at trække lidt ved lavere omdrejninger (1400-1800 og 2100-2500 ca), så hakker den også i det, og kan ikke rigtig komme af sted. Giver man den så en pind ned, så kører den fint igen.

Jeg har givet bilen en gang servicerens med en tankfuld diesel i går, og kørt cirka en kvart tank igennem, uden at det har gjort nogen forskel endnu.

Mit gæt er noget omkring dyser, det var så vidt jeg husker også en svaghed dengang - men omvendt gider jeg ikke lægge ret mange flere penge i en motor, der har gået 265.000km - så spørgsmålet er, kan man indgrænse lidt mere, hvad det kunne være, inden man begynder at kaste penge efter en gammel bil?

Og alternativt - passer en 170hk motor så ikke i samme hul?

Pfh tak :-)

Jensrodgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 22. mar 2016, 22:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af Jensrodgaard » 22. jul 2017, 17:01

Prøv at tage ventildæksel af og grundjuster pumpedyserne.... Du kan være heldig at det kan gøre det...


Sent from my iPhone using Tapatalk

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 22. jul 2017, 17:16

Ah ja, det så jeg godt en tråd om (den omhandlede egentlig udskiftning, men beskrev også justering)
I samme tråd stod der noget om, at man med en tester burde kunne se, om en af dyserne opfører sig helt tosset.
Må se om jeg kan finde en med en tester, der er frisk på at hjælpe med en udlæsning - det burde da bringe mig lidt tættere på en diagnose, tænker jeg.

comforttraktoren
Nyt medlem
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. mar 2010, 21:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af comforttraktoren » 22. jul 2017, 22:23

Ledningsnet i Topstykket ?
Hilsen Tommy

Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af styker » 23. jul 2017, 04:57

comforttraktoren skrev:Ledningsnet i Topstykket ?
Det plus tandempumpe var nok ikke et dumt sted at starte.
Tandempumpe kontrolleres nok nemmest ved at tjekke brændstoffilter for sort olieslam.

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 23. jul 2017, 08:15

Tjek, tak for forslag. Jeg går ned og tjekker brændstoffilter om lidt.

Er der en fornuftig måde at tjekke ledningsnettet?

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af mojo » 23. jul 2017, 08:21

Bare skift det,koster ca 600kr husk at se efter at knast og følgere ikke er slidt når du er derinde.

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 23. jul 2017, 08:54

Ah ja, til de penge skal det bare gøres.
Nu har jeg haft nye biler længe, og er helt ude af det her spil - er det bare hos VW, man henter sådan et til de penge?

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af mojo » 23. jul 2017, 08:56

Jeps.

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 23. jul 2017, 09:43

Takker :-)
Hvad med ventildækselpakning, skal man have sådan med også? Eller kan den genbruges?

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 23. jul 2017, 15:50

Og, et spørgsmål mere, er der en måde at se om den har fået opgraderet topstykke? Synes den bruger vand også.

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af LKA63 » 23. jul 2017, 15:57

tn8or skrev:Og, et spørgsmål mere, er der en måde at se om den har fået opgraderet topstykke? Synes den bruger vand også.
Det skal hedde C til sidst, hvis den er 16ventilet ;) Ventildækselpakning kan sagtens genbruges.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 23. jul 2017, 16:52

Pis. Min hedder B. Har en god mistanke om hvor vandet bliver af, så.
Oh Well.

Så er vi tilbage ved, nogen der ved om en 170hk er kompatibel med den her? Er klar over at softwaren selvfølgelig er forskellig, men ledningsnet osv?

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 23. jul 2017, 17:24

Og tandempumpen er frikendt, brændstoffet ved filteret var meget fint og uden olieslam.

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af LKA63 » 23. jul 2017, 17:30

tn8or skrev:Pis. Min hedder B. Har en god mistanke om hvor vandet bliver af, så.
Oh Well.

Så er vi tilbage ved, nogen der ved om en 170hk er kompatibel med den her? Er klar over at softwaren selvfølgelig er forskellig, men ledningsnet osv?
B kan også være ok. A er ikke så god.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 23. jul 2017, 17:45

LKA63 skrev:
tn8or skrev:Pis. Min hedder B. Har en god mistanke om hvor vandet bliver af, så.
Oh Well.

Så er vi tilbage ved, nogen der ved om en 170hk er kompatibel med den her? Er klar over at softwaren selvfølgelig er forskellig, men ledningsnet osv?
B kan også være ok. A er ikke så god.
Jeg tror ikke, den er det. Den har drukket fra max til min i ekspansionsbeholderen to gange på de 500km +/-, jeg har kørt. Og jeg lod den stå i tomgang en halv times tid i carporten oven på afdækningspap, der var ingen dråber. Til gengæld var røgen ikke klart sort, synes jeg - nærmer noget grålig. Om det så er fordi der var en smule vanddamp i, eller den bare skal være den farve, det er svært for mig at afgøre.

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af LKA63 » 23. jul 2017, 19:03

tn8or skrev:Pis. Min hedder B. Har en god mistanke om hvor vandet bliver af, så.
Oh Well.

Så er vi tilbage ved, nogen der ved om en 170hk er kompatibel med den her? Er klar over at softwaren selvfølgelig er forskellig, men ledningsnet osv?
Jeg er ikke nogen ekspert, men det er et kæmpe arbejde med ledningsnet, software osv. Har selv engang haft tanken, men opgav da jeg fandt ud af, hvor omfattende det var. Men alt kan lade sig gøre.
Vi må håbe én af eksperterne herinde kan hjælpe med et endegyldigt svar.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 23. jul 2017, 20:38

Tilbage til sporet :-)

Hvordan i heeede... får jeg afmonteret det store stik på det ledningsnet?
Resten har jeg løst, og har fundet låseringen på det inderste stik - men kan ikke gennemskue om der så skal gøres mere, før jeg kan trække det fri?
Tør jo ikke rigtig bare hive :-)

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 24. jul 2017, 09:57

Ledningsnet hentet. 1.171,25 hos VW. Håber det hjælper, ellers går jeg i gang med at samle sammen til en ny motor i stedet.

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 24. jul 2017, 12:56

Ledningsnet skiftet. Præcis samme fejl.
Der var ingen løse dyser heller, jeg vred i alle skruer e med en håndskruetrækker.

Nogen, der har en god BKD motor liggende?

nuggivr6
Medlem
Indlæg: 703
Tilmeldt: 9. sep 2008, 19:29
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 4480
Has thanked: 101 times
Been thanked: 10 times

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af nuggivr6 » 24. jul 2017, 13:03

Hvad med brændstof den ekstra pumpe i tanken?
Kunne det ikke være den som er død så ikke den får nok at leve af?
Eller har den ikke sådan en :D
Tesla 3 SR 2024 (Highland)
Vw bobbel type 1 1956

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 24. jul 2017, 15:09

Den virker fint ved høje omdrejninger, så det giver ikke rigtig mening for mig, hvis det er pumpen i tanken.
Det er mest udtalt i tomgang, og mellem omkring 14-1800 og 21-2500 o/m, sådan cirka, hvor den meget tydeligt mangler en cylinder eller to.
Når den er kold er det ikke et problem, først når den bliver varm.

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af LKA63 » 24. jul 2017, 15:27

tn8or skrev:Den virker fint ved høje omdrejninger, så det giver ikke rigtig mening for mig, hvis det er pumpen i tanken.
Det er mest udtalt i tomgang, og mellem omkring 14-1800 og 21-2500 o/m, sådan cirka, hvor den meget tydeligt mangler en cylinder eller to.
Når den er kold er det ikke et problem, først når den bliver varm.
Jeg tror dit topstykke er modent til udskiftning.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 24. jul 2017, 16:03

Det tror jeg også - men på en motor der har gået 265000, vil jeg hellere bare finde en ny klump. Medmindre nogen lige har en C top med dyser til en billig penge.

pattmann
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af pattmann » 25. jul 2017, 06:09

Se lige at dine knaster er taktet korrekt, og at forestillings vinklen ikke er helt tosset, begge dele hver for sig kan få den til at køre sådan der, og prøv så at tage slangerne af egr køleren, og så samle dem uden om egr køleren, dit vandforbrug kan også sagtens ligge der.
Altea FR tfsi.

Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af LKA63 » 25. jul 2017, 06:22

pattmann skrev:Se lige at dine knaster er taktet korrekt, og at forestillings vinklen ikke er helt tosset, begge dele hver for sig kan få den til at køre sådan der, og prøv så at tage slangerne af egr køleren, og så samle dem uden om egr køleren, dit vandforbrug kan også sagtens ligge der.
Det er altid en god idé inden man kaster sig ud i større investeringer.

Du er velkommen hos mig i Ganløse til at få smidt en tester på. Måske kan du finde én tættere på - bilen kører formentlig ret ringe.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 25. jul 2017, 18:03

Nå, efter at have været en tur omkring Lars tidligere i dag står det ret klart, at cylinder 3 er synderen. Dysen stod på 2.99 fast, og der var logget en fejl om fejltænding.
Forstillingsvinklen var helt fin.
Jeg prøver at rive slangerne af EGR køleren her til aften, så jeg kan finde ud af, om det evt er dér, vandet forsvinder hen.

Tak til Lars for assistance :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jensrodgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 22. mar 2016, 22:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af Jensrodgaard » 25. jul 2017, 18:43

Har du grundjusteret ved justerskruerne på vippearmene til dyserne???


Sent from my iPhone using Tapatalk

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 25. jul 2017, 19:33

Jensrodgaard skrev:Har du grundjusteret ved justerskruerne på vippearmene til dyserne???


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nej, jeg har ikke noget at måle med, hvornår de er i top. Hvis nogen i Ringsted har et ur at måle med, så har jeg kaffe og øl på kanden og er alligevel i carporten ;-)

Men det er næste øvelse, som jeg ser det - for hvis vandforbruget fortsætter mens EGR køleren er frakoblet (og hvem i alverden har dog fundet på at den skulle sidde dér), så skal toppen alligevel af.
Hvis det stopper, så kigger vi videre på dyser.


Sent from my iPhone using Tapatalk

tn8or
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. aug 2011, 12:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted-ish
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: TDI140hk periodisk på 3 ben

Indlæg af tn8or » 12. aug 2017, 19:58

Nå, for lige at runde den af for dem, der nu deltog (og tak for jeres hjælp), så fortsatte føljetonen som:

- Vandforbruget gik ikke væk efter at jeg koblede EGR køleren ud, og der var ingen ydre utætheder (top?)
- Der var rent faktisk sort brændstof i filteret, jeg havde bare ikke helt forstået, hvad jeg skulle kigge efter (tandempumpe, gennemskylning af systemet)
- Dysen på cylinder 3 var fortsat sur (PD)
- Den startede med en massiv blå røgsky om morgenen
- Den havde en mere påtrængende lyd fra turboen end så mange andre TDi'er (jeg gad simpelthen ikke pille et rør af og kigge, når nu resten af bilen alligevel var noget lort)
- Og så smed den et knokkelled også.

Resultatet var, at jeg gav op, og den blev afhentet af en hugger/optimistisk mekaniker i dag for en avanceret skrotpræmie.
Alternativt skulle jeg have proppet mindst lige så mange penge i lortet, som jeg allerede havde givet - og så ville jeg stadig stå tilbage med en lortebil fra 2005; blot en *virkelig* dyr en af slagsen.

Besvar

Tilbage til "Motor"