Skoda 1.8TSI drikker olie - Update

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Skoda 1.8TSI drikker olie - Update

Indlæg af cshp » 5. aug 2017, 20:49

Købte min Superb TSI for 2½ uge siden hos en aut. VW forretning. Den havde netop fået service (dog andetsteds) men oliepinden var ved max da bilen blev hentet og i dag lige knap 4000km senere er den meget tæt på knastør efter bilen har stået nogle timer. Når jeg nu ringer og klager min nød til den smarte sælger der solgte mig bilen under påskud af alt var i skønneste orden mht olieforbrug, hvad kan jeg så forvente han disker op med af undskyldninger, eller måske lidt mod forventning, hvad kan de så overraske mig positivt med?
Jeg er velvidende om det er et kendt fænomen der afhjælpes med et sæt nye stempler+ringe, og der er ingen anden udvej. Jeg har læst noget om en olievejning de kan foretage via en elektrisk oliepind, hvad går det præcist ud på og hvordan fungerer det i praksis?
Der er fuld servicebog på - pånær to stempler som er hos u-aut. værksted. Bil+motor har dags dato kørt 109700km.
Senest rettet af cshp 6. jan 2018, 20:24, rettet i alt 1 gang.

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af Kildevang » 6. aug 2017, 19:11

Hvis man har de rigtige forbindelser så kan man godt nøjes med en gang ringe...!

Min lokale cylinderservice laver dem, og det dur..! Men det er stadig en stor omgang..
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

MogensR
Nyt medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 3. okt 2010, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af MogensR » 6. aug 2017, 20:09

cshp skrev:Købte min Superb TSI for 2½ uge siden hos en aut. VW forretning. Den havde netop fået service (dog andetsteds) men oliepinden var ved max da bilen blev hentet og i dag lige knap 4000km senere er den meget tæt på knastør efter bilen har stået nogle timer. Når jeg nu ringer og klager min nød til den smarte sælger der solgte mig bilen under påskud af alt var i skønneste orden mht olieforbrug, hvad kan jeg så forvente han disker op med af undskyldninger, eller måske lidt mod forventning, hvad kan de så overraske mig positivt med?
Jeg er velvidende om det er et kendt fænomen der afhjælpes med et sæt nye stempler+ringe, og der er ingen anden udvej. Jeg har læst noget om en olievejning de kan foretage via en elektrisk oliepind, hvad går det præcist ud på og hvordan fungerer det i praksis?
Der er fuld servicebog på - pånær to stempler som er hos u-aut. værksted. Bil+motor har dags dato kørt 109700km.
Det er vel bare at oprette en reklamation på højt olieforbrug under bilens brugtvognsgaranti.
Så må de undersøge om den bruger under eller over det den må, og fixe problemet hvis den bruger for meget.

Mener at grænsen for olieforbruget ligger på over 0.5 l. pr. 1000 km. for at Skoda / VW ser det som en fejl.

Umiddelbart vil jeg mene at din ligger under det forbrug, hvis du stadig kan se olie på pinden efter 4000 km.
Mogens R.

-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af Kildevang » 6. aug 2017, 22:42

MogensR skrev:
cshp skrev:Købte min Superb TSI for 2½ uge siden hos en aut. VW forretning. Den havde netop fået service (dog andetsteds) men oliepinden var ved max da bilen blev hentet og i dag lige knap 4000km senere er den meget tæt på knastør efter bilen har stået nogle timer. Når jeg nu ringer og klager min nød til den smarte sælger der solgte mig bilen under påskud af alt var i skønneste orden mht olieforbrug, hvad kan jeg så forvente han disker op med af undskyldninger, eller måske lidt mod forventning, hvad kan de så overraske mig positivt med?
Jeg er velvidende om det er et kendt fænomen der afhjælpes med et sæt nye stempler+ringe, og der er ingen anden udvej. Jeg har læst noget om en olievejning de kan foretage via en elektrisk oliepind, hvad går det præcist ud på og hvordan fungerer det i praksis?
Der er fuld servicebog på - pånær to stempler som er hos u-aut. værksted. Bil+motor har dags dato kørt 109700km.
Det er vel bare at oprette en reklamation på højt olieforbrug under bilens brugtvognsgaranti.
Så må de undersøge om den bruger under eller over det den må, og fixe problemet hvis den bruger for meget.

Mener at grænsen for olieforbruget ligger på over 0.5 l. pr. 1000 km. for at Skoda / VW ser det som en fejl.

Umiddelbart vil jeg mene at din ligger under det forbrug, hvis du stadig kan se olie på pinden efter 4000 km.
1 liter pr 1000 km, er den desværre
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af cshp » 7. aug 2017, 15:44

Det står da også i instruktionsbogen kan jeg se.
Nå, så bliver problemet da nok markant større lige efter de 6mdr fra købsdatoen er udløbet :lol:

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af hansen123 » 7. aug 2017, 16:21

Kildevang skrev:
MogensR skrev:
cshp skrev:Købte min Superb TSI for 2½ uge siden hos en aut. VW forretning. Den havde netop fået service (dog andetsteds) men oliepinden var ved max da bilen blev hentet og i dag lige knap 4000km senere er den meget tæt på knastør efter bilen har stået nogle timer. Når jeg nu ringer og klager min nød til den smarte sælger der solgte mig bilen under påskud af alt var i skønneste orden mht olieforbrug, hvad kan jeg så forvente han disker op med af undskyldninger, eller måske lidt mod forventning, hvad kan de så overraske mig positivt med?
Jeg er velvidende om det er et kendt fænomen der afhjælpes med et sæt nye stempler+ringe, og der er ingen anden udvej. Jeg har læst noget om en olievejning de kan foretage via en elektrisk oliepind, hvad går det præcist ud på og hvordan fungerer det i praksis?
Der er fuld servicebog på - pånær to stempler som er hos u-aut. værksted. Bil+motor har dags dato kørt 109700km.
Det er vel bare at oprette en reklamation på højt olieforbrug under bilens brugtvognsgaranti.
Så må de undersøge om den bruger under eller over det den må, og fixe problemet hvis den bruger for meget.

Mener at grænsen for olieforbruget ligger på over 0.5 l. pr. 1000 km. for at Skoda / VW ser det som en fejl.

Umiddelbart vil jeg mene at din ligger under det forbrug, hvis du stadig kan se olie på pinden efter 4000 km.
1 liter pr 1000 km, er den desværre
Aaargh, det meste er nu 0.5L pr. 1000km når vi søger kulance om det :)

Skal alligevel en god del år tilbage før det bliver til 1L pr. 1000km. af hvad jeg kan huske.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af Kildevang » 7. aug 2017, 18:34

Så har de ændre reglerne hørt i hvert fald for et halvt år siden en kunde som havde fået advide at det var 1 liter pr 1000 km..!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af cshp » 8. aug 2017, 08:09

Hvis olien knap kan aflæses på pinden, burde der så ikke være kommet en alarm om påfyldning, eller sker det først senere?
Forbruget er nok endnu for lavt til en reklamation.
Men der er ikke nogen herinde der ved hvad den digitale oliepind går ud på?

jk6
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 29. okt 2009, 21:42
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af jk6 » 8. aug 2017, 19:45

ikke nogen digital oliepind. På nogle motorer kan der laves en olieforbrugsmåling udelukkende med tester. I andre tilfælde skal olien tappes af og vejes.

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af hansen123 » 9. aug 2017, 15:49

Kildevang skrev:Så har de ændre reglerne hørt i hvert fald for et halvt år siden en kunde som havde fået advide at det var 1 liter pr 1000 km..!
Har været sådan en del år :)

Tror du ikke det er et værksted som har prøvet at undgå en dyr rep? :lol:
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af hansen123 » 9. aug 2017, 15:50

jk6 skrev:ikke nogen digital oliepind. På nogle motorer kan der laves en olieforbrugsmåling udelukkende med tester. I andre tilfælde skal olien tappes af og vejes.
Hvordan vil du lave olievejning via testeren? :?
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af cshp » 24. aug 2017, 19:49

En lille update: Nu har jeg kørt 2768km og har fyldt omtrent 2,2-2.3 liter olie på. Er det noget en smart VW sælger og teknikker vil løfte øjenbryn over og sige det skal der kigges på?

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af HamSjelv » 25. aug 2017, 17:27

cshp skrev:En lille update: Nu har jeg kørt 2768km og har fyldt omtrent 2,2-2.3 liter olie på. Er det noget en smart VW sælger og teknikker vil løfte øjenbryn over og sige det skal der kigges på?

/Ironi on

Tjaeh, man kan da med ro i sindet aflyse alt tids/kilometer-bestemt oliskift på sådan en vogn; Der er jo altid frisk motorolie på :( Det er 20 liter (!!) olie mellem servieintervallerne.

/Irono off


Vil sådan en vogn overhovedet bestå røgtesten ovre i syningshallen? Antaget den kører 14 km/l er det en 1% olie/benzin-blanding den kører på.


Jeg mener der er grundlag for en (dyr) motorreparation. Uanset hvem der skal betale...

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af cshp » 26. aug 2017, 15:50

Det var da egentlig en god ide med at få den CO testet for at se hvad dén siger. Det er da ikke utænkeligt det giver problemer til næste syn..

Allanxx
Medlem
Indlæg: 1267
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af Allanxx » 26. aug 2017, 16:11

Er der samme problemer med 2.0 tfsi 180hk der ligger i A6 4G?
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af KBoesen » 26. aug 2017, 19:27

Allanxx skrev:Er der samme problemer med 2.0 tfsi 180hk der ligger i A6 4G?
Nope, den er af en nyere/anden generation, som jeg i hvert fald ikke har nogen kendskab til skulle bruge noget videre olie, i hvert fald ikke i 2,0 TSI udgaven. :-)
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: CDAA 1.8TSI drikker olie

Indlæg af hansen123 » 26. aug 2017, 19:55

KBoesen skrev:
Allanxx skrev:Er der samme problemer med 2.0 tfsi 180hk der ligger i A6 4G?
Nope, den er af en nyere/anden generation, som jeg i hvert fald ikke har nogen kendskab til skulle bruge noget videre olie, i hvert fald ikke i 2,0 TSI udgaven. :-)
Argh, de har da også lidt problemer, dog er de af en eller anden grund ikke ligeså udtalte som de andre med samme motor.

1.8//2.0 tfsi/tsi fra 2009 cirka og frem kan have dette problem. Det blev først rigtigt godt igen omkring 2013/2014 hvad jeg lige kan huske.

4g 180 er fra start 2011/2012, så den kan potentielt være en af dem.

De fleste har et helt okay olieforbrug, men der er også nogle få som bruger alt for meget. Det er reelt en lille procent/promille del som har dette problem, 1.8/2.0 er blevet spyttet ud på markedet i alverdens modeller og der er alligevel noget tid imellem forespørgsler på olievejninger.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Skoda Superb 1.8TSI drikker olie - Update

Indlæg af cshp » 6. jan 2018, 19:59

En lille update, selvom jeg har skrevet det andetsteds, men jeg har brug for input til det videre forløb:
Nu har jeg gennemgået 2 gange olievejning hos VW, hvor hver vejning viste et forbrug på hver sin side af det tilladte, selvom det er med en måneds mellemrum. Den lidet flatterende indskriver ringer til mig engang i næste uge med hvad der nu skal ske. Jeg overværede sekvensen/vejningen anden gang, og i ODIS programmet stod der upgrade af stempel+ringe er påkrævet ved for stort olieforbrug. Mekanikeren fortalte at man i visse tilfælde skifter et ventil setup til krumtapsudluftningen som kan løse forbruget. Er der nogen der ved om det er korrekt eller om det eneste rigtige fix er en motorrenovering, evt ny motor?

MicLaren
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. apr 2016, 23:48
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Skoda 1.8tsi Drikker Olie - Update

Indlæg af MicLaren » 9. jan 2018, 12:38

Hey...
Det er trist med denne motor, jeg har selv været igennem turen med min superb 1.8tsi fra 2010 km.120000
min brugte 1 liter olie til 400 km, så der var et seriøst problem, jeg ved ikke hvor mange olievejninger jeg var igennem, men det var mange. Til sidst måtte forhandleren bide i det sure æble og tage den ind til motorrenovation.
De prøvede også at finde en anden motor, men de fandt ud af at man skulle frem til 6. Mdr. 2012, for ikke at få en med samme sygdom.
Nye stempler, ringe, plejlstænger, sogar vandpumpen, kæde og kædestrammer.
Efter denne tur, har min bil nu køret 25000 km, man skal dog forvente et lille olieforbrug. Min bruger 0,5 liter pr. 15000km.
Jeg er meget tilfreds, og den kører sku' godt.
Skoda vil dog godt være med til at betale gildet, hvis bil har autoriseret skoda service bog.
Det havde min ikke, så det var der hvor jeg købte bilen, der måtte betale hele gildet.

Men held og lykke med din motor, jeg håber i finder en fornuftig løsning.
(jeg må indrømme, jeg havde nogle søvnløse nætter imens det stod på....)

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Skoda 1.8tsi Drikker Olie - Update

Indlæg af cshp » 9. jan 2018, 13:15

MicLaren skrev:Hey...
Det er trist med denne motor, jeg har selv været igennem turen med min superb 1.8tsi fra 2010 km.120000
min brugte 1 liter olie til 400 km, så der var et seriøst problem, jeg ved ikke hvor mange olievejninger jeg var igennem, men det var mange. Til sidst måtte forhandleren bide i det sure æble og tage den ind til motorrenovation.
De prøvede også at finde en anden motor, men de fandt ud af at man skulle frem til 6. Mdr. 2012, for ikke at få en med samme sygdom.
Nye stempler, ringe, plejlstænger, sogar vandpumpen, kæde og kædestrammer.
Efter denne tur, har min bil nu køret 25000 km, man skal dog forvente et lille olieforbrug. Min bruger 0,5 liter pr. 15000km.
Jeg er meget tilfreds, og den kører sku' godt.
Skoda vil dog godt være med til at betale gildet, hvis bil har autoriseret skoda service bog.
Det havde min ikke, så det var der hvor jeg købte bilen, der måtte betale hele gildet.

Men held og lykke med din motor, jeg håber i finder en fornuftig løsning.
(jeg må indrømme, jeg havde nogle søvnløse nætter imens det stod på....)
Jaae det er en meget ulykkelig situation at være havnet i. Bilen er fra 2011 og har netop rundt 120000km, og som du skriver, så kører den pisse godt - det er virkelig en dejlig bil.
Situationen er den, at bilen er købt med brugtvogns garanti. Der er fuld servicebog på den, dog ikke de sidste to stempler fra VAG. Det er tydeligt de vil gøre hvad de kan for at slippe for at betale en krone for gildet. Den tekniske indskriver har været på tværs og vi har krydset klinger, mest af alt fordi den første olievejning viste et ganske lille forbrug, hvilket ikke stemmer overens med at jeg på 11800km har fyldt 5,5 liter olie på, og at VW nu har hældt 3 liter på osse. Efter første olievejning kørte jeg indtil den gule olie lampe lyste, og det gjorde den under 2000km efter VW havde toppet den op med olie, til Max mærket. Jeg ringede og klagede min nød (fordi jeg efter 2½uge ikke havde hørt fra dem som lovet) og fortalte min situation og fik forklaret af en meget irriteret indskriver at det var indenfor normen, de havde travlt og bilen ikke fejlede noget for det havde vejningen jo påvist og bla bla bla. Der blev jeg sur.
Ved sidste vejning brugte den sørme mere olie end tilladt og jeg afventer nu feedback omkring næste step. Men jeg er i den grad forberedt på de vil tørre regningen af på mig, da mekanikeren nævnte at muligheden for at søge kulance vist ikke kunne anvendes pga alderen.
Nogen der ved om udskiftning af krumtapsudluftningen kan gøre det alene, eller om det er en stakket frist? Mekanikeren nævnte det som en mulighed, men havde ikke noget bud på hvad der nu skulle ske, udover de vil kontakte mig snarest.

MicLaren
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. apr 2016, 23:48
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Skoda 1.8tsi Drikker Olie - Update

Indlæg af MicLaren » 9. jan 2018, 14:09

Nu er jeg ikke mekaniker, men jeg tror ikke på den med krumtaps udluftningen.
Jeg meldte mig ind i fdm, de har nogle jurister der kan hjælpe hvis det går helt i hårdknude, så ellers prøv at hold en sobert tone overfor forhandleren (jeg ved sku' godt det er pisse svært)
i mit tilfælde fik jeg dog ikke brug for fdm, men jeg snakkede dog med dem for at hører hvordan jeg skulle forholde mig.
Min forhandler prøvede også at for at slippe udenom. (det var derfor jeg skrev det med et utal af olievejninger...(jeg var klar til returnere bilen på et tidspunkt)(og det ved jeg godt at man ikke bare lige gør.)
men de løste dog min sag uden mærket, så de for forsat lov til at skrue i min bil.

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Skoda 1.8TSI drikker olie - Update

Indlæg af cshp » 9. jan 2018, 15:17

Har nu heller ikke for meget fidus til det ventil-halløj skulle løse problemet. Særligt ikke når det er tilkoksede oliehuller i olieringen der forårsager problemet.
Jeg har så absolut tænkt mig at holde en sober tone, og har da haft FDM i tankerne, men vil lige vente indtil jeg ved om de vender tilbage med noget positivt, eller negativt. Når det er VW kan man (åbenbart) aldrig vide sig sikker...

MogensR
Nyt medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 3. okt 2010, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Skoda 1.8TSI drikker olie - Update

Indlæg af MogensR » 9. jan 2018, 20:38

Nu kender en VW forhandler jo udmærket den motor type, så de ved også hvad der skal til for at den bliver ok. Om der er kulance eller ikke fra Skoda, betyder intet, de skal bare fixe problemet og uden beregning.

Vil de undgå den slags store garanti-reparationer, så har de fint mulighed for at sælge bilerne engros eller undersøge bilen bedre, inden de tager den i bytte.
Mogens R.

-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Skoda 1.8TSI drikker olie - Update

Indlæg af Peder » 10. jan 2018, 09:08

Hvem har kørt den til uaut service? Dig?

Du har 6 måneders reklamationsret, hvor det er dem der bærer bevisførelsen, så der er du ret sikker på at de bare skal lave den - uagtet prisen på det.
Om Skoda vil dække en krone kan du være ligeglad med, ligesom det er gældende på nyvognskøb. Forhandlerne har bare bildt sig selv ind, at de kan dække sig under dette :lol:
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Skoda 1.8TSI drikker olie - Update

Indlæg af cshp » 10. jan 2018, 10:00

Tidligere ejer har haft den serviceret hos en større kæde to gange. Men alle stempler er i bogen, incl. et par aktioner.
Ved første olievejning er jeg ganske tæt på at tro de bevidst har lavet en fejl for at pynte på resultatet, når man tænker på reaktionerne fra de folk hos VW jeg har snakket med, og pludselig vil de nærmest ikke prøve en gang til osv fordi jeg fylder olie på i en grad større, end de har kunne måle sig frem til. Der var absolut ingen velvillighed til at lade mig kigge dem over skulderen på værkstedet ved andet forsøg. Jeg blev mødt med en vis form for frækhed og tildels ubehøvlet fremtoning af indskriveren, da jeg krævede endnu en olievejning.
Som sagt venter jeg på at han ringer tilbage, så må vi se hvilket humør han er i, og hvad han kan tilbyde. De vil helt sikkert gøre hvad de kan for at undgå en egenbetaling på 40k for en renovering - kulance eller ej fra førerbunkeren. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal forholde mig hvis det er udskiftning af krumtapsudluftningen de vil tilbyde.

MogensR
Nyt medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 3. okt 2010, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Skoda 1.8TSI drikker olie - Update

Indlæg af MogensR » 10. jan 2018, 11:24

cshp skrev:Tidligere ejer har haft den serviceret hos en større kæde to gange. Men alle stempler er i bogen, incl. et par aktioner.
Ved første olievejning er jeg ganske tæt på at tro de bevidst har lavet en fejl for at pynte på resultatet, når man tænker på reaktionerne fra de folk hos VW jeg har snakket med, og pludselig vil de nærmest ikke prøve en gang til osv fordi jeg fylder olie på i en grad større, end de har kunne måle sig frem til. Der var absolut ingen velvillighed til at lade mig kigge dem over skulderen på værkstedet ved andet forsøg. Jeg blev mødt med en vis form for frækhed og tildels ubehøvlet fremtoning af indskriveren, da jeg krævede endnu en olievejning.
Som sagt venter jeg på at han ringer tilbage, så må vi se hvilket humør han er i, og hvad han kan tilbyde. De vil helt sikkert gøre hvad de kan for at undgå en egenbetaling på 40k for en renovering - kulance eller ej fra førerbunkeren. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal forholde mig hvis det er udskiftning af krumtapsudluftningen de vil tilbyde.
Hvis de mener at udskiftning af krumtapsudluftningen afhjælper problemet, så lad dem gøre det.
Hvis det kun hjælper en smule, så må de igang igen.

Nu hvor du har reklameret over problemet, så gør det ikke noget at sagen strækker sig længere end de 6 måneder, som er normal reklamation-periode, hvor man tager udgangspunkt i at fejlen var til stede ved købet og derfor skal afhjælpes.

Bilen må ikke bruge mere end 0.5 liter pr. 1000 km. hvis den ifølge forskrifterne er i ordren.



Havde selv en del problemer med at få VW i Viborg til at fixe gearkasse mv. på en brugt Opel Astra som vi købte hos dem. Var dengang nød til at få FDM til at give sin uvildige mening om de forskellige fejl jeg havde fundet, før VW forhandleren ville fixe det.
Mogens R.

-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180

kenhen
Nyt medlem
Indlæg: 122
Tilmeldt: 13. jul 2008, 16:07
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Re: Skoda 1.8TSI drikker olie - Update

Indlæg af kenhen » 10. jan 2018, 14:39

Kendt problem på 1,8 og 2,0 TFSI / TSI fra 2010/11. Jeg havde en A5 fra 2010, der til sidst brugte 1,5 liter olie pr 1000 km. Købte til sidst flere 4 liter dunke ad gangen hos Landberg. Eneste medicin er nye stempler eller en helt ny motor.
VW koncernen burde - da fejlen blev kendt -, have tilbagekaldt de biler der var leveret med denne motor. Men det havde været dyrt og rykket en del i "muldvarpen" :D
Audi A4 1,8T 2007-2011
Audi A5 2,0 coupe 2011-2016
Golf GTE 2016-2020
Passat GTE 2020 - 2023
Tesla Y Performance 2023 - 2024
ID4 Style 2024 -

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Skoda 1.8TSI drikker olie - Update

Indlæg af Joker22 » 10. jan 2018, 19:06

Jeg ville få FDM til at fortage en olievejning
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Skoda 1.8TSI drikker olie - Update

Indlæg af cshp » 11. jan 2018, 10:51

Så er der (gode) nyheder i sagen. De kunne godt se der var et for højt olieforbrug, så de vil gerne optimere motoren med den helt store omgang - stempler, ringe, stænger, kædekit osv, og de skal bruge den i en hel uge. Det blev jeg da glad for at høre, ikke mindst at de æder alle omkostninger. Jeg havde ellers forudset det modsatte. Når reparationen er udført, vil det ikke være en god idé at bede om en nul-faktura?
"Som et plaster på såret" kan jeg leje en lånebil for 100,- pr dag incl forsikring og max 100km, hvis jeg mangler en bil når den er på værksted. Der havde jeg lidt svært ved at finde en passende grimasse, må jeg indrømme.

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Skoda 1.8TSI drikker olie - Update

Indlæg af carstenhjorth » 11. jan 2018, 11:35

Tag lejebilen og vær glad, det er småpenge i det spil, men kan sagtens genkende følelserne ;)
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Besvar

Tilbage til "Motor"