Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator fej

Besvar
Wedo
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. jul 2014, 09:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator fej

Indlæg af Wedo » 6. aug 2017, 20:14

Jeg har en Passat 3C som har en tydelig benzin lugt på oliepinden.

Ydermere et stort olieforbrug (1:2000 KM), og katalysator fejl (p0420) som har været der trods mange forsøg og udskiftninger for at forbedre forbrændingen.

Min mistanke er slidte stempelringe, men da bilen trækker godt, består 4 gas måling og ingen røg i udstyning har, bliver jeg i tvivl om hvad det kan skyldes.

Lad mig høre hvad jeres erfaring er og hvad i vil anbefale!

Wedo
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. jul 2014, 09:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator

Indlæg af Wedo » 6. aug 2017, 20:18

I øvrigt bilen har kun kørt 150.000 KM og det er en benzin motor.

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator

Indlæg af Kildevang » 6. aug 2017, 22:37

Men hvilken maskine er der tale om?? Allerhelst en motorkode, så har vi langt bedre forudsætning for at hjælpe dig..!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Wedo
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. jul 2014, 09:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator

Indlæg af Wedo » 7. aug 2017, 12:23

VW passat 3c 1.6 fsi BLF motor

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator

Indlæg af m power » 7. aug 2017, 12:35

Olieforbrug er enten paraplyer/pakning ved ventilstammer der ikke holder tæt, slidte stempelringe, eller slidt/ridset foring i cylinderen.
Har du fået lavet en kompressions test og en lækage test (blowby) ?

Wedo
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. jul 2014, 09:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator

Indlæg af Wedo » 7. aug 2017, 18:45

Jeg har ikke lavet kompressionstest, der er hellere ikke noget der tyder på stempelringe for den kører og trækker jævnt, ingen mislyde.
Hvad er det der kan ødelægge en bil motor der kun har kørt 150 tusind?

Sendt fra min GT-I9506 med Tapatalk

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator

Indlæg af m power » 7. aug 2017, 19:31

Der er mange 1.8/2.0 tfsi der kører rundt med dårlige stempelringe og et stort olieforbrug, men de kører godt alligevel ;-)

Jeg ville lægge ud med et få testet kompression og en lækagetest :-)

Wedo
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. jul 2014, 09:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator

Indlæg af Wedo » 7. aug 2017, 19:48

Jeg har talt med VW i dag, og de nævnte at det sidste de vil gøre er at udskifte stempelringe, for det er en større operation.

Kunne det ikke være en utæt pakdåse? For jeg kan se olie langs bundkaret.

Sendt fra min GT-I9506 med Tapatalk

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator

Indlæg af Blackfinger » 7. aug 2017, 20:10

m power skrev:Der er mange 1.8/2.0 tfsi der kører rundt med dårlige stempelringe og et stort olieforbrug, men de kører godt alligevel ;-)
Det er olieskraberingen der er for smal og kokser til. Så bliver olien hængende på cylindervæggen og bliver forbrændt.
Især udpræget på årgang 2008 til midten af 2011.

http://www.autobild.de/artikel/oel-sauf ... 25331.html

Wedo
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. jul 2014, 09:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator

Indlæg af Wedo » 7. aug 2017, 20:27

Jeg har læst artiklen, det er en kamp at få overtalt VW at det er en fejlkonstrueret bil. De vil fejlsøge på skrue og søm, inden de udskifter stempelringe - ellers gør de det på dit ansvar.

Hvor kan man lave kompressionstest til fornuftig pris, og kan man ikke nøjes med at kigge under tændspolerne for olie?

Da jeg skiftede tændrør for 1 år siden var der tørt og rent under tændrørene.

Wedo
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. jul 2014, 09:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator

Indlæg af Wedo » 8. aug 2017, 13:34

Her er et billede af undervognen hvor man kan se olien, men hvor kommer den fra?Billede

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator

Indlæg af m power » 8. aug 2017, 13:49

Jeg tror ikke at det er der dit forbrug ligger, det ser noget indtørret ud, hvis der kom meget olie ville der også være olie på din forbro.
Jeg tror det kommer fra når der bliver skiftet oliefilter, det kan også være at o-ringen i låget til filteret ikke holder helt tæt så den sveder lidt.
Men uanset hvad så har det ikke noget at gøre med benzin i olien eller fejl på kat ;-)

Wedo
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. jul 2014, 09:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator

Indlæg af Wedo » 9. aug 2017, 20:09

Jeg overvejer at lave en kompressionstest, men ved ikke om det ocerhoved hjælper.
En kamerat siger det er ventilpakningen der er slidt og skal udskiftes, men hvad er symptomerne på at den er defekt?

Sendt fra min GT-I9506 med Tapatalk

Allanxx
Medlem
Indlæg: 1267
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

Re: Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator

Indlæg af Allanxx » 20. aug 2017, 23:46

Dvs. fra 2012 skulle problemet mere el. mindre være ovre ved en 2,0 tfsi?
Det er så Audi jeg her tænker på, og deres 211hk.
Blackfinger skrev:
m power skrev:Der er mange 1.8/2.0 tfsi der kører rundt med dårlige stempelringe og et stort olieforbrug, men de kører godt alligevel ;-)
Det er olieskraberingen der er for smal og kokser til. Så bliver olien hængende på cylindervæggen og bliver forbrændt.
Især udpræget på årgang 2008 til midten af 2011.

http://www.autobild.de/artikel/oel-sauf ... 25331.html
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk

Wedo
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. jul 2014, 09:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Benzinlugt i motorolien, højt olieforbrug og katalysator

Indlæg af Wedo » 4. okt 2017, 21:21

Det kan ikke betale sig at skifte stempelringe

Sendt fra min GT-I9506 med Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Motor"